Tropheops sp. "red cheek"

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 1698

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ticonderoga - 12/04-2009 18:59 12/04-2009 18:59
Hej

Jeg vil gerne høre fra nogen som har holdt denne art med held i et blandet mbuna akvarie.
Kunne godt tænke mig at vide hvor stor arten bliver i et akvarie og hvor aggressiv den er overfor
mere rolige arter som L. Hongi og M. sp membe deep?
Endelig kunne jeg også godt tænke mig at vide om de billeder man ser af den med det knaldgule hoved
er til at opnå uden at overfodre dem med farvefoder?

Håber at høre nogle erfaringer.

Takker

mvh
Daniel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Klaus W (Inaktiv) - 12/04-2009 19:52 12/04-2009 19:52
Syns næsten du skulle ringe til Unimati og spørge ham. Han har dem lige i tiden. Jeg ringede til ham og forhørte mig.
De skulle vidst være nogle hidsige sataner, og de skulle nok have en mindst 530'er før det blev optimalt at holde dem :)
Men det er nogle sindssygt fede fisk :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Ticonderoga - 12/04-2009 20:26 12/04-2009 20:26
ok, kunne være jeg prøver det en dag.

Har et 530 L som de skulle gå i, men det er bare ret vigitg at de kun er hidsige overfor artsfæller
da mine Hongi og Membe deep ellers bliver trynet for meget og ikke farver ud.

Og ja... det er nemlig nogle rigtig flotte fisk :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ticonderoga - 12/04-2009 20:55 12/04-2009 20:55
Alternativt hvad med Arfa Cobue? den minder meget om red cheek.
Ville den være for aggressiv sammen med Hongi og membe deep?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Klaus W (Inaktiv) - 12/04-2009 22:14 12/04-2009 22:14
Jeg har Membe deep og afra white top sammen, der er sgu ikke noget, vil faktisk sige at membe deep er en hidsig satan ifh. til mine Afra "white top" afra'erne er dobbelt så store som mine membe deep, og de er altså begyndt at sparke røv :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Rothoff (Inaktiv) - 12/04-2009 23:01 12/04-2009 23:01
Hej Daniel
Jeg havde 2 par red cheek gående sammen med alle de mbunaer som du kan se på min profil,uden de store problemer.
Og den gule farve stod perfekt uden brug af farvefoder.
Problemet opstod først da jeg tilføjede et vildfanget par til,så kan jeg love dig for der blev ballade.Vfhannen mente lige at han skulle bestemme over alt og alle,det resulterede i 3 ugers uafbrudte slåskampe med den ene f1 han,samt alle andre hanner.
Og det blev slemt da han valgte at parre 2 hunner.Han jagede alle andre fisk ned i den anden ende af baljen,så han havde 2/3
af akvariet,så selv en kort 720 blev lige pludselig meget lille for alle de andre mbunaer.
Dog vil jeg vove og påstå at det er en af de flotteste og mest spændende mbunaer der findes,men hver sin smag ;)
Hvis du kigger under brugerakvarier og søger på mit profilnavn,så er der billeder og vist nok noget video,ellers skriv pb og jeg kan linke til video.
Et godt råd kan jeg give dig,køb red cheek i mindre str end dem du har gående,eller påtænker at købe,så tror jeg du kan holde dem lidt nede.
Mine fisk incl yngel blev afleveret til en forhandler,som jeg kan oplyse dig navn på hvis du henvender dig via pb.
Mvh Torben

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Ticonderoga - 12/04-2009 23:49 12/04-2009 23:49
Hej Torben

Det er jo lidt blandede erfaringer, på den ene side har du haft dem gående med bla hongi og på den
anden side gik det helt galt da der kom et vf par til... hmmm

Hvordan var deres adfærd mens det gik godt med de 2 oprindelige par? Jagtede de de mindre aggressive arter eller hvordan?

Jeg er helt vild med arten og synes det kunne være spændende at ha' den da det jo bla ikke er en art som går i så mange baljer herhjemme (måske med god grund :D )
Jeg har også fundet en forhandler som har den, så den er til at skaffe hvis det er.

Men omvendt så vil jeg også være sikker på at den ikke ødelægger harmonien totalt i akvariet, ellers vil
jeg hellere satse på det "sikre" valg arfa'en som Klaus skriver.

Tak for jeres input indtil videre

mvh
Daniel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Rothoff (Inaktiv) - 13/04-2009 01:15 13/04-2009 01:15
Alt gik faktisk fint indtil vfparret kom ned,så jeg mener du sagtens kan holde dem sammen med hongi som du nævner,du kan også se billeder/film af mine hongihanner,og alfahannen var stadivæk hamrende flot,selv om red cheek flippede ud,han holdt sig dog i det sidste af baljen,for ikke at få tæv :) det skal da lige siges at han også var en vf,men prøv at undgå red cheek i vf,de er
lidt mere hidsige,efter min mening.
Men er der nogen af mine mbunaer jeg godt ville have beholdt,skulle det have være Hongi og Red Cheek.
Går dog og lurer på disse 2
javascript:void window.open('/components/com_virtuemart/shop_image/product/d2ebdc34cb7ac8f2314d441cbdc564c9.jpg', 'win2', 'status=no,toolbar=no,scrollbars=yes,titlebar=no,menubar=no,resizable=yes,width=440,height=320,directories=no,location=no');

javascript:void window.open('/components/com_virtuemart/shop_image/product/11f524ddce5b1cb8a1c1d52545b7bce9.jpg', 'win2', 'status=no,toolbar=no,scrollbars=yes,titlebar=no,menubar=no,resizable=yes,width=440,height=326,directories=no,location=no');

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Rothoff (Inaktiv) - 13/04-2009 01:18 13/04-2009 01:18
Ved ikke om den ville tage den :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Rothoff (Inaktiv) - 13/04-2009 01:23 13/04-2009 01:23
Ellers se Eksternt link www.Ciklidhobby.se
på hans stocklist over Malawiciklider ikke vf .
På side 4 Otter point mc+ob samt Red top Chilumba de 2 er også bare fede fisk ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Ticonderoga - 13/04-2009 07:50 13/04-2009 07:50
Det skulle da helt klart være otter point mc, den er sindsyg flot.
Men man kan vel kun forvente samme temperament hos den som hos red cheeken :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger AE (Inaktiv) - 13/04-2009 10:31 13/04-2009 10:31
Hej,

Jeg har Torbens Red Cheek gående.........stammen blev dog reduceret til 1.3 da jeg købte dem af Tim......den ene han havde fået mange tæsk og måtte kaseres.

Jeg har nu haft dem siden d 1. marts og har absolut ingen problemer haft med dem. Hannen farver stort set hele tiden og er rigtig rigtig flot. De går nu i min 530 L sammen med omk 65 andre mbunaer.

I mine øjne handler det meget om hvad man har gående i forvejen og hvilke størrelse de er i - nye fisk bør altid være mindre end dem man har i forvejen og der bør være tilstrækkelig med huler og især andre fisk.

mvh AE

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Ticonderoga - 13/04-2009 11:01 13/04-2009 11:01
Ok, må indrømme at jeg er lidt i tvivl med denne art. Havde også talt med Ole ved unimati om den og han har også lidt blandede
erfaringer med den. Nogle gange var det gået godt, mens andre gange var hannerne blevet til dræbernaskiner ligesom hos Torben.

Men det lader til at det optimale er få hanner med mange hunner. Har en del huler så det burde ikke blive et problem, eneste minus er at de fisk jeg har i i forvejen ikke er specielt store endnu.

mvh
Daniel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Rothoff (Inaktiv) - 13/04-2009 11:17 13/04-2009 11:17
Jamen som jeg skrev tidligere,så har Tim alt mit yngel,og vil tro de er 3-4 cm nu,så du må tage en hyggetur til Kbh efter fisk.
Jeg har desværre ikke plads pt til flere baljer,så jeg må sq nok bare en tur til Nols ciklidhobby igen :) hvis jeg vil have de ob-mc.
Pt har jeg kun sandsild og Aulonocare,men savner sq lidt nogen mbunaer :D
Mvh Torben

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Ticonderoga - 13/04-2009 11:47 13/04-2009 11:47
Lige et andet spørgsmål, hvad siger jeres erfaringer med størrelsen på hannen?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Rothoff (Inaktiv) - 13/04-2009 15:45 13/04-2009 15:45
Mine lå vist tæt på 10 cm og hunnerne var ca 8 cm

Annoncører
Annoncører