Planaria

Postet under : Saltvandssiden.dk - Sundhed og sygdomme
Visninger : 4576

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 24/09-2009 14:09 24/09-2009 14:09
er der nogen der ved om det er planaria der sidder på højre side af denne sten og hvis ja hvilke dyr er efter jeres mening bedst mod planaria ?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 24/09-2009 14:48 24/09-2009 14:48
Jeg kan INTET se på det billede.. hehe.. Det er vist en ommer!

Du kommer nok aldrig helt af med dem, men de kan holdes ned af bla. Sekstribet gylte.. Nogen siger også at Wurdemani rejer tager dem..

Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/species/show/?Name=Pseudoche...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Jerslev (Slettet) - 24/09-2009 20:26 24/09-2009 20:26
helt forkert - du kan sagtens komme af med dem alle. Har selv haft dem mange gange og købte i alle tilfælde en scooter blenny
eller to. Du skal blot være opmærksom på, at de eventuelt kan dø af mangel på føde, når dine planarier er udryddet - så hold øje og sælg dem, fodi de lever af de samme ting som en mandarin.
Har nu i begge mine saltvandsbaljer ikke haft planarier i ver 2 år - SB udryddede dem alle

den seksstribede tager dem ikke - har jeg prøvet

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 24/09-2009 20:32 24/09-2009 20:32
Bare fordi man ikke kan se dem, er det jo ikke ensbetydende med de ikke er der..

JA, scooter blenny det var den jeg ikke kunne komme i tanke om! :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 24/09-2009 22:45 24/09-2009 22:45
takker for info den må jeg prøve har haft dem et stykke tid og nogle dage er bedre end andre men syntes det er blevet lige i overkanten

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 25/09-2009 05:56 25/09-2009 05:56
Jeg synes nu godt at jeg kan genkende pletterne på stenen som planarier, men jeg har også et grundigt førstehåndskendskab til dem *doh*
Man kan få et middel mod planarierne, men de beskrivelser der ligger af behandlingsmetoden er temmelig afskrækkende *skeptisk*

Jeg har seksstribet gylte, wurdemanni rejer og mandarinfisk i akvariet, og stadig en del planarier, men efter en periode hvor jeg fjernede planarierne manuelt, har det nu fundet en balance, hvor man trods alt skal lede efter dem for at finde nogen.

Manuel fjernelse er ret enkel, hvis man har en sump; Man bruger en luftslange, som man ansuger fra akvariet, og lader vandet løbe gennem denne og ned i sumpen. Ved udløbet monterer man en nylonstrømpe eller lignende, som skal opfange det som kommer ned gennem luftslangen. Nu kan man så i ro og mag, bruge slangen som støvsuger, og fjerne planarierne alle de steder man kan se dem! I mit tilfælde krævede det ca. 15 minutters arbejde et par gange om ugen i 3 uger, før resultatet af "støvsugningen" ikke længere var umagen værd, og siden har der ikke været flere planarier, end at de kan henregnes under den naturlige diversitet af liv der naturligt skal være i et saltvandsakvarium. Det er her vigtigt at nævne, at strømpen skal rengøres MEGET grundigt efter hver gang man har brugt den, for ikke at risikere at giften fra de døde planarier, kommer ud i akvariet.

Her er et billede af planarierne, hvor de fremtræder lidt tydeligere:

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger jjj27 (Inaktiv) - 26/09-2009 00:41 26/09-2009 00:41
genialt ja når man ikke har haft sump før er der mange fordele man ikke lige tænker på :)
det skal prøves som det første i morgen ... det ligner dem på dit billed 99%

Annoncører
Annoncører