Masiv kalk på alu rammen....

Indsendt af Robot den lør, 01/16/2010 - 22:05
Kategori
Gør det selv - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
hejsa

Jeg ville høre om nogen herinde kender til hvordan man nemmest og uden at beskadie aluen kunne fjerne kalken på alu rammen... ?

det er en reol jeg har byttet mig til, som selvfølgelig skal rengøres, men der er sindsygt meget kalk på aluen og det ville jeg helst af med inden den skal i drift....

Kommentarer

Robot lør, 01/16/2010 - 22:21 Permalink

du kan muglig vis vaske den i det man afkalker kaffe maskinen af med minus kalk kunne jeg forstille mig
Skrevet af søren111

Robot lør, 01/16/2010 - 22:22 Permalink

jeg har selv tænkt det samme
byk en kasse hvor du kan sænke akvarierne ned i med edike
har tænkt på citronsyre men ved ikke om aluminiumen tar skade
Skrevet af rolan

Robot lør, 01/16/2010 - 22:34 Permalink

nu er jeg i lære som mejerist og når vi har fået noget kalk på metal/alu bruger vi en syreopløsning på 1-2% og blander op i vand. citronsyre er udemærket til det. det skal som bare være surt. og husk at hælde vandet op først ! ;)
Skrevet af nielsen92

Robot lør, 01/16/2010 - 22:35 Permalink

du tager nogle handsker på og bruger en klud du har dybbet i syrevandet og kører over kalken og den bobler op og forsvinder :D
Skrevet af nielsen92

Robot lør, 01/16/2010 - 22:39 Permalink

hvordan gør man citronsyre surt ?
Skrevet af rolan

Robot lør, 01/16/2010 - 22:47 Permalink

det er surt i forvejen. deraf navnet citronSYRE :D
Skrevet af nielsen92

Robot lør, 01/16/2010 - 23:16 Permalink

Hvis du går hen til den nærmeste købmand og køber et godt par gummihansker og en ½L Eddikesyre på grøn flaske, så er du godt kørende. Så en gammel klud eller svamp, påfør syren, så kalken bliver fugtig og lad det arbejde.

Ja, det er ætsende og er ikke rart for hud og tøj. Men jeg fik med stor succes renset et alu armatur for massiv kalkangreb. Det tager ikke aluminiummen men alt kalk. Og det virker ret effektivt (hurtigt). Ellers fortynd det, som det står på flasken og det virker stadig, (dog bare ikke så hurtigt)

En anden metode er at bruge tyktflydende WC rens, da det også er effektivt. Pga den fede konsistens vil det klistre på aluen og arbejde længere end hvis du bruger en tynd væske.
Skrevet af Follmann

Robot lør, 01/16/2010 - 23:27 Permalink

Husk nu der ikke må bruges syre samtidig med toiletrens :D
Skrevet af Mr.Frog

Robot lør, 01/16/2010 - 23:33 Permalink

nielsen *rødmer* ja selvf :P
Skrevet af rolan

Robot lør, 01/16/2010 - 23:54 Permalink

Okey.. med andre ord.. aluen tager ikke skade af de forskellige syre ?

Den med toilet rens vil jeg nok ikke lige bruge... det er sikkert effektivt, men bruger generelt ikke kemikalier til akvarier...

tror jeg prøver Citron syre... selvom der skulle være en lille rest efter grundig skylning burde fisken ikke tage skade af det... :-)
Skrevet af Bacce

Robot søn, 01/17/2010 - 00:14 Permalink

måske kan du blande det med mel eller andet så det får
en tykere konsistens
skriv lige hvor godt det gik
Skrevet af rolan

Robot søn, 01/17/2010 - 00:49 Permalink

Du mener ikke at citronsyre er et kemikalie ? :D
Skrevet af Mr.Frog

Robot søn, 01/17/2010 - 22:12 Permalink

#13>> udtalte mig ikke om syren, men blot at jeg GENERELT ikke brugte kemikalier... heller ikke syre...

men i dette tilfelde var jeg så nød til det... og lige netop Citron syre kender jeg til og dens skadelige virkning, så den ved jeg at jeg har styr på.. det har jeg ikke med toilet rens.. da jeg intet ander om det, andet at det bruges til at rengøre toiletter med... :-)

Nå men til updaten... jeg købte citron syre i dag, og brugte det Ufortyndet... og ja rigtigt begyndte det at syde med det samme, men det hold hurtigt op, og fik derfor ikke noget godt resultat ud af det....

Kalken er ikke væk, men det har heller ikke gjort skade... jeg har påført det flere gange med pensel, og kalken var helt tør inden jeg startede, så det ikke bare havde suget en masse vand eller noget...

Så det må siges at være en fiasko...
Skrevet af Bacce

Robot man, 01/18/2010 - 00:36 Permalink

Helt alm. eddike tager det også.. Bruger det næsten ugentligt til formålet.
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 01/20/2010 - 23:50 Permalink

hej anders
hvor langt er du nået og
med hvad
Skrevet af rolan