Kategori
Gør det selv - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
hejsa
Jeg ville høre om nogen herinde kender til hvordan man nemmest og uden at beskadie aluen kunne fjerne kalken på alu rammen... ?
det er en reol jeg har byttet mig til, som selvfølgelig skal rengøres, men der er sindsygt meget kalk på aluen og det ville jeg helst af med inden den skal i drift....
Jeg ville høre om nogen herinde kender til hvordan man nemmest og uden at beskadie aluen kunne fjerne kalken på alu rammen... ?
det er en reol jeg har byttet mig til, som selvfølgelig skal rengøres, men der er sindsygt meget kalk på aluen og det ville jeg helst af med inden den skal i drift....
Kommentarer
Robot lør, 01/16/2010 - 22:21 Permalink
Skrevet af søren111
Robot lør, 01/16/2010 - 22:22 Permalink
byk en kasse hvor du kan sænke akvarierne ned i med edike
har tænkt på citronsyre men ved ikke om aluminiumen tar skade
Skrevet af rolan
Robot lør, 01/16/2010 - 22:34 Permalink
Skrevet af nielsen92
Robot lør, 01/16/2010 - 22:35 Permalink
Skrevet af nielsen92
Robot lør, 01/16/2010 - 22:39 Permalink
Skrevet af rolan
Robot lør, 01/16/2010 - 22:47 Permalink
Skrevet af nielsen92
Robot lør, 01/16/2010 - 23:16 Permalink
Ja, det er ætsende og er ikke rart for hud og tøj. Men jeg fik med stor succes renset et alu armatur for massiv kalkangreb. Det tager ikke aluminiummen men alt kalk. Og det virker ret effektivt (hurtigt). Ellers fortynd det, som det står på flasken og det virker stadig, (dog bare ikke så hurtigt)
En anden metode er at bruge tyktflydende WC rens, da det også er effektivt. Pga den fede konsistens vil det klistre på aluen og arbejde længere end hvis du bruger en tynd væske.
Skrevet af Follmann
Robot lør, 01/16/2010 - 23:27 Permalink
Skrevet af Mr.Frog
Robot lør, 01/16/2010 - 23:33 Permalink
Skrevet af rolan
Robot lør, 01/16/2010 - 23:54 Permalink
Den med toilet rens vil jeg nok ikke lige bruge... det er sikkert effektivt, men bruger generelt ikke kemikalier til akvarier...
tror jeg prøver Citron syre... selvom der skulle være en lille rest efter grundig skylning burde fisken ikke tage skade af det... :-)
Skrevet af Bacce
Robot søn, 01/17/2010 - 00:14 Permalink
en tykere konsistens
skriv lige hvor godt det gik
Skrevet af rolan
Robot søn, 01/17/2010 - 00:49 Permalink
Du mener ikke at citronsyre er et kemikalie ? :D
Skrevet af Mr.Frog
Robot søn, 01/17/2010 - 22:12 Permalink
men i dette tilfelde var jeg så nød til det... og lige netop Citron syre kender jeg til og dens skadelige virkning, så den ved jeg at jeg har styr på.. det har jeg ikke med toilet rens.. da jeg intet ander om det, andet at det bruges til at rengøre toiletter med... :-)
Nå men til updaten... jeg købte citron syre i dag, og brugte det Ufortyndet... og ja rigtigt begyndte det at syde med det samme, men det hold hurtigt op, og fik derfor ikke noget godt resultat ud af det....
Kalken er ikke væk, men det har heller ikke gjort skade... jeg har påført det flere gange med pensel, og kalken var helt tør inden jeg startede, så det ikke bare havde suget en masse vand eller noget...
Så det må siges at være en fiasko...
Skrevet af Bacce
Robot man, 01/18/2010 - 00:36 Permalink
Skrevet af AndersGS
Robot ons, 01/20/2010 - 23:50 Permalink
hvor langt er du nået og
med hvad
Skrevet af rolan