Snegle, på den gode måde

Indsendt af Robot den lør, 07/24/2010 - 18:18
Kategori
Andre akvariedyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
Silke
Er der nogen herinde der holder snegle?

Dengang jeg skulle starte mit akvarie op var jeg forbi en dyrehandler og spørge om jeg måtte købe nogle tårnsnegle / Melanoides tuberculata, (foder til mine kommende dværgkuglefisk og sandbunds-vendere).
Ekspedienten kiggede mildest talt MEGET mærkeligt på mig og fik hurtigt fanget en ordentlig bøtte snegle op fra et af hendes ret sneglebefængte akvarier.
Jeg fik bøtten med hjem gratis og hun sagde at jeg måtte komme forbi så tit jeg ville efter flere (De formerer sig fint, så det har ikke været nødvendigt) :D

Jeg - og mine kuglefisk - er ret glade for sneglene, og til min store glæde har jeg fundet en onlineshop hvor de minsandten sælger forskellige farvevarianter af dem! Mine er bare brune, men jeg skal da helt sikkert have fat i nogen af de andre varianter :)
Jeg syntes der er en masse spændende akvariesnegle i mange smukke farver og udformninger, er der andre der deler min snegleglæde?

Har i nogen flotte spændende nogen? Billeder?

Kommentarer

Robot lør, 07/24/2010 - 18:24 Permalink

Jeg har stoppet 1 snegle unge i min fødekasse til at rydde lidt op på det overskyende foder, til min store overraskelse kommer jeg hjem i dag efter at have sat vores båd i vandet, og bunden var totalt ryddet.. meget imponerende gjort af en snegl på 3 mm ! :P
Skrevet af Smedegaard

Robot lør, 07/24/2010 - 18:38 Permalink

Jeg er glad for mine i mine akvarier, de er gode til at vende bunden og giver lidt ekstra liv. Planterne genere de ikke, så kan ikke forstå hvorfor folk er så trætte af de, her hjemme er de velkomne, og kommer der for mange ryger en håndfuld ned til akvariet med pragtsmerlinger. :D
Skrevet af Lilli

Robot lør, 07/24/2010 - 19:40 Permalink

#1 må man spørge om netshoppens adresse? jeg er vild med snegle, og har lige bestilt nogle hjem fra Norge, men vil da gerne også købe Dansk hvis de har nogle fine :)
venligst Maiken
Skrevet af mairo

Robot lør, 07/24/2010 - 19:47 Permalink

Ja de er fantastiske til at rydde op :)

Men jeg syntes også der findes smukke eksemplarer. Foreksempel kan man få mysterie snegle i både blå, lilla og hvid - udover den stribede og den gule variant

Blå mysteriesnegl : http://www.garnelio.de/popup_image.php?language=de&pID=131&sessID=c0598…

Der er vist også blevet fundet nogle nye snegle fra Sulawesi, om de er ligeså flotte som rejerne derfra ved jeg ikke

Skrevet af Silke

Robot lør, 07/24/2010 - 19:52 Permalink

#4 Hvad er det for nogen snegle du får hjem? Er det fra en netshop også? Hvis, hvilken?
Skrevet af Silke

Robot lør, 07/24/2010 - 19:56 Permalink

Man kan få rigtigt mange fine snegle, jeg har sevl gul, blå og lilla mysterie snegle. den stribet anatoma helena snegl og de der alm som man for med ind med planterne.
også har jeg en tre stykker fra sulawesi, ved ikke om det er dem dun mente?? de føder levende unger...

Thylomeania spec gulfods snegl

Skrevet af fkalinka

Robot lør, 07/24/2010 - 20:10 Permalink

#8 Endelig et billede :P Ja foreksempel sådan en, jeg har også set en der havde en sort fod med masser af små gule prikker på.
Kunne man få lov at se et billede af dine mysteriesnegle også?
Skrevet af Silke

Robot lør, 07/24/2010 - 20:29 Permalink

#7 det er i denne omgang Lyserøde posthorn som er bestilt på www.akvariereker.no
men der er planer om at bestille en del flere af forskellige slags, jeg har fundet en dame i Norge som sælger alle mulige snegle som jeg har skrevet til for at høre om hun vil sende til Danmark xxx kryds fingre :P

#9 der er en tråd med snegle billeder på akvaforum.no som fik mig helt hoked på snegle

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=26582

der er mange sider, men jeg har været alle igennem og der er så mange fine billeder

venligst Maiken

Skrevet af mairo

Robot lør, 07/24/2010 - 20:36 Permalink

# 6 det var da et super link, tror lige jeg skal have set på deres rejer og måske også bestilt nogle :)
Skrevet af maler1

Robot lør, 07/24/2010 - 20:52 Permalink

#11 Haha ja det var nemlig rejer jeg var på jagt efter til at starte med! B)
- Men de har også nogen spændende snegle
Skrevet af Silke

Robot lør, 07/24/2010 - 21:22 Permalink

#10 Ja wow den er ret cool den lyserøde, er den albino? Den ser ikke ud til at have pigment?

Spændende tråd også :)

Nu har jeg ikke set den helt igennem endnu lol, så kan være svaret er i den, men er der nogen der har erfaringer med genetikken bag farverne på mysteriesnegle? Kan der leges med farverne eller går de så tilbage til naturformen?
Skrevet af Silke

Robot lør, 07/24/2010 - 21:33 Permalink

#14 jeg er abselut ikke inde i genetikken, men jeg har røde og brune posthorn og de krydser og laver sjove børn enten rødkrop og brun skal eller omvendt eller helt blandet, med striper eller pletter.

den Norske Dame som jeg prøver at købe snegle af, har mange farvevarianter af mysterie snegle og ved nogle står der kryds, fek.s lilla med blå striper. så jeg tror bestemt de kan krydses.
I Norge hedder de eplesnegle
fandt dette hun har skrevet om dem:

Dette er nydelige snegler som kan bli 6-7 cm store. De må være en av hvert kjønn for å formere seg. De legger eggene over vann; i topplokket eller på glasset hvis du har senket vannstand. Klekketiden er mellom 10-30 dager.
Disse spiser ikke planter. De spiser ellers det meste; se første annonse. Vannverdier: pH 7-8 GH: 6-10

Nydelige flerfargede:

Noen av sneglene er krysset med hverandre og kan derfor variere noe i fargene. Noen har sterke farger, og noen er lysere. Noen har mange striper, og noen har færre striper. Det kan ofte være både to og tre farger på snegleskallet. Når de legger egg får du mange farger ut av en klase. Har også snegler som går i rene fargekar.
Skrevet af mairo

Robot lør, 07/24/2010 - 22:19 Permalink

Ved ikke meget med farverne på mysterie men lidt gør jeg da!
man kan godt eksperimentere lidt, jeg mener at det enten er en blanding mellem hvid og gul eller blå og gule mysterier der giver jade farvet og man kan mixe forskellige farver og se hvad der bliver ud af det med dem :)
Skrevet af dragerfindes

Robot lør, 07/24/2010 - 22:21 Permalink

Man kan få den Thylomeania spec snegl i flere forskellige sorte/grå farver sneglehus , og med forskellige nuancer gul snegl, de er meget sjove, det ligner et elefant hovede med sneglehus på når de kravler rundt.:D
Jeg har ikke lige pt nogle billeder af mine mysterie snegle, men de har samme lyseblå og lilla med striber som der er billeder af i et af linkene.
Jeg har lige pt nogle unger til at gå efter en lyserblå og en lilla med striber, der er kommet nogle i samme farve som forlædrene, men også nogle hvor hele huset er lilla uden striber også i forskellige nuancer..
Skrevet af fkalinka

Robot søn, 07/25/2010 - 18:16 Permalink

#15 og 16 Det lyder vildt spændende, jeg må simpelthen have fat i nogen! :D
Og ja en profil på det norske forum med snegletråden blev det jo så også til haha *rødmer*

Jeg tænker at mysteriesnegle er nemmere at begrænse i omfang (jeg ønsker ikke et akvarie overfyldt med snegle..) fordi man bare kan fjerne deres klase af æg hvis det er uønsket? Hvor posthornsnegle mere lægger dem hist og pist?

#17 Ja de ser også rigtig sjove ud :) graver de sig ned i sandet ligesom Melanoides tuberculata?

I må endelig sige til hvis i har nogle spændende man kan købe
(Intet salg i forum, men jeg har oprettet en annonce ;) )
Skrevet af Silke

Robot søn, 07/25/2010 - 22:05 Permalink

#18 jep, de graver sig også ned, den dag jeg fik dem hjem skyndte de at gemme sig :D men de er kommet frem siden hen...
Skrevet af fkalinka

Robot søn, 07/25/2010 - 22:29 Permalink

Uhhh nu har jeg bestilt en del snegle hjem, tror I lige jeg kommer til at holde øje med posten de næste dage *blink*

jeg fik dette tip fra forhandler og syntes det bestemt var værd at dele :)

VED MOTTAK AV SNEGLER I POSTEN:

Når du pakker ut snegler som er sendt i posten så ikke kast de rett i karet, da kan de dø av sjokk eller drukne.
Legg dem på en tallerken med litt akvarievann fra det karet de skal gå i. La dem ligge der og la dem våkne langsomt. Det lønner seg å ha to tallerkner, en for dem som våkner raskt og en til dem som våkner sent.

Når du ser de begynner å røre på seg så kan du ha på mer akvarievann, men ikke så de dekkes helt. Noen vil ha behov for å trekke luft før de puttes i karet.
Når de har våknet helt og spaserer rundt på tallerkenen så kan du ha dem i karet. Lykke til!
Skrevet af mairo

Robot søn, 07/25/2010 - 22:42 Permalink

#19 Det var jo oprindeligt sandsnegle min interesse startede ved :)

Krydser de forskellige arter/farver af sulawesi sneglene?

Wauw lilla mysteriesnegl uden striber lyde også super flot! Ih sådan en ville jeg gerne have fingre i
Skrevet af Silke

Robot søn, 07/25/2010 - 23:25 Permalink

Bestiller du fra www.akvariereker.no?

Skriv endelig hvor lang leveringstid og hvordan deres service var, jeg overvejer nemlig også at bestille nogle snegle hjem, når jeg får købt mit nye nano!
Skrevet af dragerfindes

Robot søn, 07/25/2010 - 23:36 Permalink

# 22
jeg har bestilt lysrosa posthorn fra www.akvariereker.no han skriver at de kun sender mandag og tirsdage så sneglene ikke risikere at overnatte på et postkontor weekenden over, så jeg håber de bliver afsendt i morgen :) jeg skriver gerne når jeg har dem.

jeg har også bestilt ved en privat i Norge og der er vi ved at undersøge om hun kan sende dem ekspres, og regner med at de også bliver sendt der oppe fra i morgen, hun er ret billig så jeg giver gerne noget ekstra i porto for at sikre sneglene en hurtig overfart B)
Skrevet af mairo

Robot man, 07/26/2010 - 00:22 Permalink

jeg ved ikke om sulawesi sneglene kan krydse indbyrdes, jeg har ikke haft denne snegl særlig længe, kom til at købe den en dag jeg bare var ude og kigge lidt, jeg endte op med at købe disse snegle og en helt ny art sulawesi`rejer (kan ses billeder af i et andet af mine indlæg)

Jeg har desværre ikke nok pt, til at sælge af ellers kunne vi godt have fundet ud af noget, men et par små helena snegle havde gemt sig i mit opvækst akv, og de syntes sådan nogle mysterie snegle var guf :( men de har heldigvis lagt nye æg, så håber på det klækker denne her gang, har haft lidt problemer med de sidste hold ikke ville klække, tror der har været for varmt og luft fugtigtheden for lav, for kan se der er små snegle, men de er bare ikke kommet ud...
Skrevet af fkalinka

Robot man, 07/26/2010 - 00:26 Permalink

# 22-23 vildt spændende side, lad enlig høre om det er gode snegle der kommer frem, evt med billeder :D
Skrevet af fkalinka

Robot man, 07/26/2010 - 01:04 Permalink

# 21
så vidt jeg kan læse er der flere arter af sulawesi, og for et de krydser skal man se på deres efternavne nogle hedder Poso andre Rabbit og der er helt sikkert flere arter. og inden for hver art er der flere farver. de føder levende unger ca. 1 gang om måneden, de er ca 3-7 mm fra fødsel og de er ikke hermafroditter. da mange af arterne er relativt nyopdagede, er der general tvivl om hvilke man kan krydse på tværs af efternavn, men inden for samme art kan de forskellige farver krydse
Skrevet af mairo

Robot man, 07/26/2010 - 01:10 Permalink

Sulawesi er et sted.
Skrevet af Mr.Frog

Robot man, 07/26/2010 - 02:08 Permalink

#23 Ja det bliver spændende at høre om din sending :)

#26 Jeg troede det var lidt ligesom med rejer, hvor det jo ofte er deres fornavn der kan angive om de kan krydse eller ej og efternavnet der så er mere specificerende

#27 Lol tror godt vi allesammen ved hvad der menes med sulawesi ;)

Skrevet af Silke

Robot man, 07/26/2010 - 10:52 Permalink

# 28
de fleste af sneglene der sælges fra Sulawesi hedder Thylomeania til fornavn, Poso kommer dog ikke helt samme sted fra som de andre, dog stadig fra sulawesi i Indonesien, men fra Lake Poso.så den har fået sit efternavn efter hvor den er fra
Skrevet af mairo

Robot man, 07/26/2010 - 10:52 Permalink

#26, okay, det bliver mere og mere spændende med de snegle, tror jeg skal til at læse lidt mere.
købte dem faktisk fordi min mand syntes de var rigtigt fede og de skulle være super gode til mine rejer, men jeg må indrømme, jeg er blevet meget hut på at skulle prøve nogle flere og andre slags.
Jeg håber på at få unger efter dem, købte 3 og de gik ikks særlig mange i det akv jeg købte dem fra, men der var flere unger i, så man har lov og håbe på begge køn, de er jo lige lidt dyre end mystrie sneglen...B)

Her er også en dansk shop der har lidt snegle, som også sender. http://www.rejeshoppen.dk/group.asp?group=13

Jeg ved så ikke rigtigt om jeg syntes om det med at sende, min veninde og jeg fik sendt nogle engang og der var nogle der ikke overlevede turen, lidt øv, så er mere til at hente snegle/rejer selv...
Skrevet af fkalinka

Robot man, 07/26/2010 - 20:55 Permalink

Jeg har modtaget snegle med posten og det på trods af de var tre dage forsinket og hele pakken havde fået en hård medfart og de klarede det fint :)
Skrevet af dragerfindes

Robot tir, 07/27/2010 - 01:52 Permalink

Nu har jeg også bestilt snegle :P
Mysteriesnegle og sulawesi snegle blev det til, glæder mig godt nok til at få dem hjem :D

Her er en oversigt over forskellige snegle, der er et par sulawesier jeg ikke har set før : http://www.garfishindo.com/snail.html
Skrevet af Silke

Robot tir, 07/27/2010 - 19:06 Permalink

hvilke farver mysterier købte du? :) skriv endelig også din oplevelse med det herinde ;)
Skrevet af dragerfindes

Robot tir, 07/27/2010 - 20:03 Permalink

Jeg har bestilt dem hos en privat opdrætter i blå, lilla og hvid
Og når nu det er fra en privat kunne man håbe at farverne er gode i forhold til nogen fra en webshop.
Men de kommer nok først omkring d. 5 august

Jeg har også bestilt orange sulawesi og dem der er sorte med hvide prikker B)
- Og så nogen almindelige tårnsnegle i en anden farvevariant end dem jeg har i forvejen.

Det var egentlig meningen jeg skulle have rejer, men nu endte jeg op med at købe snegle i stedet haha, det er farligt det der internet :D
Skrevet af Silke

Robot tir, 07/27/2010 - 20:50 Permalink

Er det en opdrætter fra norge?

lyder da fedt nok, så kan du vente spændt :)
Skrevet af dragerfindes

Robot tir, 07/27/2010 - 21:38 Permalink

Ja det er det.

Jeg har lige fået det her spændende link, der er mange sneglearter på og nogen ret spændende rejerarter også.
Det ser ud som om de kun sælger til engros, men jeg har ikke undersøgt det nærmere

www.aristocratama.com
Skrevet af Silke

Robot ons, 07/28/2010 - 00:02 Permalink

Jeg har en masse gule mysterie snegle, som jeg er rigtig glad for.
Men jeg har os forelskede mig i de lilla mysterie snegle, som jeg har set billeder af.
Men kan det virkelig være rigtig, at man ikke kan få dem i Danmark?
At man skal bestille dem fra fx Norge eller andre lande.
Skrevet af lysholm

Robot ons, 07/28/2010 - 00:21 Permalink

#37, det bliver da spændende at få alle de nye snegle hjem. vil da meget gerne se billeder af dem. og især dem fra sulawesis, dem er jeg blevet helt hut på... lå de i den dyre pris klasse hos privat???
Skrevet af fkalinka

Robot ons, 07/28/2010 - 02:15 Permalink

#38 Jeg ved faktisk ikke om man kan få dem nemt i danmark, men lige hende fra Norge havde alle de forskellige slags snegle jeg gerne ville have, så det virkede lidt nemmere at bestille af én omgang istedet for fra flere forskellige steder.

Jeg tror da der er et par herinde der har lilla mysterier, men om der er nogen der har et opdræt eller nok til at sælge af ved jeg ikke

#39 Jeg skal nok prøve at tage nogen billeder når de engang kommer, men jeg må dog advare nu og sige at jeg ikke er den store fotograf...
Hvis i andre har billeder så vis dem endelig frem også!

Jeg har givet 180 kr for 4 sulawesi snegle (det er uden porto) så jeg syntes det var et godt køb :)
Skrevet af Silke

Robot ons, 07/28/2010 - 14:05 Permalink

så er mine snegle kommet :D de blev sendt mandag fra norge og kom i dag onsdag, så der går da ok hurtigt. de 4 sulawesi er godt igang i akvariet de er ca 1½ - 2 cm så de er ikke gamle. 4 blå og 4 rosa/hvid posthorn som dog ser lidt blege ud, men de er også ret små endnu så mon ikke farven kommer, og de sidste er mysteriesnegle 2 lilla/pink, 1 hvid skal med mlå snegl, og en blanding. 1 posthhorn ser ikke ud til at have klaret turen :( men resten gjorde :)
nu skal de bare deles op i de akvarier de skal bo i
Skrevet af mairo

Robot ons, 07/28/2010 - 14:16 Permalink

Tillykke med dem :D
Ja det er da gået ret hurtigt.
Har du mulighed for at tage billeder af dem? Mysteriesneglene vil jeg enormt gerne se :) men også de andre
Skrevet af Silke

Robot ons, 07/28/2010 - 14:22 Permalink

jeg skal gerne prøve at få taget billeder :) sulawesi érne er vildt sjove at se på, jeg kan godt forstå sammenligningen med elefanter :) men jeg kan side og blive helt bekymret hvergang de ender på ryggen, jeg får helt lyst til at hjælpe dem, de ser ski lidt hjælpeløse ud, men de kommer da tilsidst til at vende rigtigt. jeg ligger bare billederne ind her i tråden når jeg får det til
Skrevet af mairo

Robot ons, 07/28/2010 - 20:46 Permalink

fedt nok! Dejligt sneglene ankom så hurtigt:)
Skrevet af dragerfindes

Robot ons, 07/28/2010 - 20:50 Permalink

Jeg fandt lige noget information fra opdrætteren om krydsning af farver på mysteriesnegle:

Gul x Blå = Grøn
Grøn x Rosa eller Lilla = Grøn m. rosa/lilla striber
Gul x Rosa eller Lilla = Gul m. rosa/lilla striber (Nogengange helt rødgyldne i farven)

Flere generationer med krydsninger kan give op til 3-farvet hus
F.eks kan lilla have grønt og gult på sig
og blå have grønt og gult på sig
Skrevet af Silke

Robot ons, 07/28/2010 - 20:52 Permalink

# 44

det er Tylmelania sp. sulawesi snegle
1 x gul, 1 x orange, 2 x poso chokolade brune med gyldne farger/prikker, den orange kostede 60kr de andre 30 stk men de er også ret små endnu, den gule ser ud som om den er ved at skridte akvariet op, den nærmest suser rundt, de andre 3 ligger og sutter på grus og hinanden *uhh* men nøj de er altså svære at tage billeder af, mysterie sneglene har lukket sig inde, de tror vist at de har været udsat for en tørke periode eller noget, håber da de kommer ud og viser sig *blink*
Skrevet af mairo

Robot ons, 07/28/2010 - 21:21 Permalink

denne grønne farve hedder jade :)
Skrevet af dragerfindes

Robot ons, 07/28/2010 - 21:58 Permalink

Skrevet af lysholm

Robot ons, 07/28/2010 - 21:58 Permalink

# 40 Ok, det var fordi jeg synes det er lidt sjovt, at vi er bagud med snegle i forhold til vores nabolande.
Og så tænker jeg jo så på, hvad grunden kan være, at der er den forskel.
Men jeg kan da se, at der er nogen, som er interesseret i snegle :)
Skrevet af lysholm

Robot ons, 07/28/2010 - 22:18 Permalink

super fin kryds liste. jeg er vild spændt på farverne på mine når de vokser lidt til, to har virkeligt flotte lilla striper, men de er lidt gennemsigtige endnu.. de er ca på str. med en 1krone
Gule mysteriesnegle er nemme at få fat på, og jeg tror også man skal holde øje med www.rejeshoppen.dk de får jo net ind i mellem, og har fået fortalt at de har haft lilla mysteriesnegle før. også self. holde godt øje med salgs listen her, det kunne jo være...
forresten kan jeg sige at sneglene var pakket i filter vat med andemad(flydeplanten) og noget akvarievand i en pose, og så i en kraftig bobleplast konvelut (bare sådan hvis andre skal sende)

Skrevet af mairo