Snegle, på den gode måde

Indsendt af Robot den lør, 07/24/2010 - 18:18
Kategori
Andre akvariedyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
Silke
Er der nogen herinde der holder snegle?

Dengang jeg skulle starte mit akvarie op var jeg forbi en dyrehandler og spørge om jeg måtte købe nogle tårnsnegle / Melanoides tuberculata, (foder til mine kommende dværgkuglefisk og sandbunds-vendere).
Ekspedienten kiggede mildest talt MEGET mærkeligt på mig og fik hurtigt fanget en ordentlig bøtte snegle op fra et af hendes ret sneglebefængte akvarier.
Jeg fik bøtten med hjem gratis og hun sagde at jeg måtte komme forbi så tit jeg ville efter flere (De formerer sig fint, så det har ikke været nødvendigt) :D

Jeg - og mine kuglefisk - er ret glade for sneglene, og til min store glæde har jeg fundet en onlineshop hvor de minsandten sælger forskellige farvevarianter af dem! Mine er bare brune, men jeg skal da helt sikkert have fat i nogen af de andre varianter :)
Jeg syntes der er en masse spændende akvariesnegle i mange smukke farver og udformninger, er der andre der deler min snegleglæde?

Har i nogen flotte spændende nogen? Billeder?

Kommentarer

Robot søn, 08/15/2010 - 17:20 Permalink

http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1143810

Hej alle sammen, så er mine mysterieunger kommet til verden. eller er ved det. Har oprettet en tråd hvor jeg har skrevet lidt om forløbet, som jeg synes er en lidt pudsig historie;)
Skrevet af dragerfindes

Robot ons, 08/18/2010 - 00:38 Permalink

#97 Lækre snegle :)
Jeg glæder mig til at se dine blandinger af dem

#100-101 God idé med at teste om man kan se køn på den måde
Det er en flot artikel, med gode billeder :D Havde sjovt nok lige læst den et par dage før

#102 Fedt med en ny tråd og tillykke med ungerne :D
Skrevet af Silke

Robot ons, 08/18/2010 - 00:40 Permalink

Lige et billede af Gary (lilla) og Arnold (blå) som spiser ærter :D

Skrevet af Silke

Robot ons, 08/18/2010 - 01:05 Permalink

Sikke nogle flotte snegle folk viser frem i dette emne! Min sidste Mysterie snegl døde desværre den anden dag, jeg kan bare ikke holde liv i det skidt. Startede ud med 4 gule og 2 grønne fordelt på lidt forskellige akvarier, men påtrods af fokuseret fodring med grønt osv. er de døde en efter en.

Har derudover en god bestand af Neritina snegle (N. semiconica og N. natalensis sp. Zebra), som lever i bedste velgående. Meget effektive væsner, som intensivt søger akvariet efter foder og steder de kan smide deres hvide æg :)

Har også lidt andet, såsom tårnsnegle, mosesnegle og posthornsnegle. Jeg elsker snegle, i begrænsede mængder er de ihvertfald til mere nytte end gene :)
Skrevet af omega2oo5

Robot ons, 08/18/2010 - 02:10 Permalink

hos de rosa/hvide posthorn vrimler det med bitte små, gennemsigtige babyer, ved de blå er der også kommet en del, men her er nogle af dem prikkede, jeg har ikke blandet farver, hver farve går i hvert sit akvarie, men jeg ved ikke hvordan bedsteforældrene ser ud, så jeg er lidt spændt, jeg tror nu jeg vil flytte de plettede, da jeg helst vil have rene blå. hvis jeg vil krydse, så bliver det i et nyt akvarie, så jeg kan styre det lidt ;)

Skrevet af mairo

Robot ons, 08/18/2010 - 08:45 Permalink

#103/4 Mange tak, sødt billede! det simmpelthen så kært når de holder om majs eller ærter og den slags for at spise!

#106 Dejligt der kommer lidt afkom, spændene at se med de farver der! du må lige opdatere ;)
Skrevet af dragerfindes

Robot tor, 08/19/2010 - 21:22 Permalink

Jeg var lige et smut rundt ved de lokale fiskebutikker idag, egentlig på jagt efter pygmæ pansermaller og neritina snegle. Fik desværre ikke fundet noget af det jeg ledte efter, men i den sidste butik jeg besøgte spottede jeg hurtigt en masse hvide og rødlige posthornsnegle i et akvarium.

Spørger så forhandleren om disse snegle og mødes med Vil du virkelig have dem?!, så jeg fik en god håndfuld snegle med hjem.

Eksempel på de mere lyserøde.
src=/sites/default/files/forum/71AC88C8-B1A5-5BD8-8A28ED2107276A80.JPG

Eksempel på den hvide variant.
src=/sites/default/files/forum/71B5173F-CE98-53DF-41F9B91CB65B99D7.JPG

Dette er min ældste posthorn snegl, som jeg tilfældigvis fandt i et af mine akvarier for snart et år siden. Den har så fået lov til at vokse sig ret stor (Den er iøvrigt mørkebrun brun, men mine varme rør gav den et rødligt skær på billedet) :)

Skrevet af omega2oo5

Robot tor, 08/19/2010 - 21:49 Permalink

Vil bare lige fortælle alle jer sneglenørder, at Neonfisken i Brønshøj pt. har flotte lyserøde posthornsnegle til 25 kr stk. De er ca. 12 mm. og står som røde, men de er lyserøde. De har også snowball (hvide) mysteriesnegle (ca. 25 mm.) til 60 kr. Jeg har ikke forstand på priser på dette område, men synes da, at så er de også betalt. Men flotte er de!
Skrevet af ulle04

Robot tor, 08/19/2010 - 22:02 Permalink

#108 fine snegle fine snegl :D
Skrevet af fkalinka

Robot tor, 08/19/2010 - 22:07 Permalink

Sikke flotte posthorn!
Skrevet af dragerfindes

Robot tor, 08/19/2010 - 22:42 Permalink

#108 vildt flotte Posthorn :)
Skrevet af mairo

Robot tor, 08/19/2010 - 23:06 Permalink

Jo tak, synes også de er ret fine ... især taget i betragtning af at det var helt gratis skidt fra dyrehandlen :P
Skrevet af omega2oo5

Robot tor, 08/19/2010 - 23:11 Permalink

Jeg vil da også gerne have noget gratis skidt :P kunne du ikke sende en pb hvor mange skaffer dem henne kan se vi bor tæt på hinanden :)
Skrevet af fkalinka

Robot lør, 08/21/2010 - 17:00 Permalink

Så har jeg lige lavet et impulskøb. ups ups!

Jeg så simpelthen den fineste gule mysterie, den grænser næsten til orange synes jeg!

Jeg synes den er lidt specielt, men så igen jeg har ikke selv haft nogen gule, men den var helt sikkert den flotteste de solgte:P

ligger lige et par billeder ind først et af skallens farve, den anden viser fodens:)

src=/sites/default/files/forum/CF4A4B03-ADAE-BE0B-2E9248F2984B7F84.JPG
Skrevet af dragerfindes

Robot lør, 08/21/2010 - 17:06 Permalink

#115 Tillykke med den, den har da en rigtig flot farve, min gule er meget lysere, næsten samme farve som de er hoveder ;), mins fod er magen til, med de der orange pletter :D jeg så også nogle gule hos en dyrehandler i dag, men der var ikke en af dem der bevægede sig, og mange lå på siden med halv åben dør.. så jeg beholdt pengene i lommen denne gang.
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot lør, 08/21/2010 - 17:10 Permalink

Denne her ser fin ud, jeg er ved at akklimatisere den, og den tøffer fint rundt i skålen

Skrevet af dragerfindes

Robot lør, 08/21/2010 - 17:58 Permalink

#108 Rigtigt flotte posthorn :D
Gratis snegle er en af fordelene ved at være pjattet med sådan nogen skadedyr :P

#115 Ja det er flot gul mysterie du har fået fingrene i dér :)
Skrevet af Silke

Robot søn, 08/22/2010 - 16:04 Permalink

#115 fin gul snegl du har fået fat i der, den minder meget om dem jeg har gående, mine en måske lidt lysere, men det kan også være lyset, der er et billede af mine i #58.
Skrevet af fkalinka

Robot søn, 08/22/2010 - 16:34 Permalink

#119 Dine er også rigtig flotte. Min er nok lidt mere sådan orange i det. farven minder rigtig meget om en appelsin når den render rundt akvariet som står i køkkenet. ihhh har lyst til appelsin i disse dage:P

Skrevet af dragerfindes

Robot søn, 08/22/2010 - 23:59 Permalink

#1 Jeg har de her Rosa posthorn snegle fra en tysk opdrætter :)

Skrevet af mbarv

Robot man, 08/23/2010 - 02:59 Permalink

Rigtig fin posthorn mbarv :D

Jeg har lige taget billeder af mine tårnsnegle, dem må vi ikke glemme hehe
src=/sites/default/files/forum/1766DF69-00FB-AB16-02A620BD17DE1825.jpg
Skrevet af Silke

Robot man, 08/23/2010 - 10:39 Permalink

flotte posthorn mbarv:)
jeg har kun et problem med mine posthorn.. de yngler helt vildt! der er nok lidt over 40 unger nu, og mellem 5 og 7 store æg klaser, og jeg sortere hele tiden i dem, for kun at beholde de reneste farver, så er det godt man har flere akvarier, som de kan deles op i :o ....
venligst
Maiken

Skrevet af mairo

Robot man, 08/23/2010 - 11:10 Permalink

Maiken, du skal da være vekommen til at sælge ud af dem. :D
Skrevet af Bering

Robot man, 08/23/2010 - 12:17 Permalink

# Bering, det tror jeg hurtigt, jeg bliver nød til, men ungerne er ret små endnu, de skal lige vise lidt mere farve før de kommer hjemme fra :)
men det ser ud til at nogle få af de små blå posthorn ikke er gennemfarvede men blå plettede.. dem er jeg lidt spændt på at se vokse :)
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot man, 08/23/2010 - 13:59 Permalink

#122 Ja dem skal vi ikke glemme, akvariets behjælpelige regnorme. Mine gemmer sig dog godt i bundlaget, men når de er fremme er det faktisk en ret spændende lille snegl at betragte.

#125 Jeg sidder faktisk med en ide om at fremavle posthorn snegle, det er jo super nemt og er man kontant med frasortering burde man hurtigt kunne lave en flot stamme. Ideen er så også at de frasorterede snegle skal være føde til kommende Helena snegle :D
Skrevet af omega2oo5

Robot man, 08/23/2010 - 14:04 Permalink

#126: kan godt være, det er supernemt, men de kradser altid af hos mig, og jeg er ellers ret pjattet med de røde posthorn.
Skrevet af jery

Robot man, 08/23/2010 - 15:12 Permalink

jeg har et utal af posthorn, helt røde, brune, kobber med pletter og orange snegl, kobber med rød snegl, rosa med rosa/hvid skal, blå( de blå skal være rimeligt store før de får den helt gennemfarvede blå) blålilla snegl med blå plettet skal, og nogle orange. så det kræver en del akvarier at dele dem op i, og ja de ynger jo helt vildt, men ja A Helenaer er vilde med posthorn, så i mandens akvarie er der ikke et eneste posthorn :) der er nu også flere fisk der gerne vil spise de små ny klækkede posthorn, min lille hun kampfisk er ret vilde med dem og er super god til at spytte de tomme små skaller ud igen.. jeg bruger lidt tid hver dag på lige at kigge og sortere lidt, for det går altså hurtigt, for dem at blive kønsmodne, og så er de helt ligeglade med farver, de hygger sig vist bare med den nærmeste, og så har man hurtigt en klase med snegle der helt sikkert ikke bliver ren. de røde får hurtigst farve, og er nemmest at sortere i.

#126 hvad har du haft dem til at gå sammen med? har du købt/fået dem store eller unge? de bliver vist ikke så gamle. jeg har den bedste erfaring at flytte dem mens de er ret unge lidt mindre end en gammel 25 øre, de ældre virker mere sarte.
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot man, 08/23/2010 - 20:20 Permalink

#121 rigtigt fin snegl, sikker en farve :D

Skrevet af fkalinka

Robot lør, 08/28/2010 - 00:05 Permalink

Jeg blev lidt fristet idag og måtte for en gangs skyld punge lidt ud for nogle fine snegle. Jeg har ingen anelse om hvilken det er, men går ud fra at det er en Tylomelania af en eller anden art.

Håber egentlig lidt nogle af jer ved hvad det er? :)

Skrevet af omega2oo5

Robot lør, 08/28/2010 - 00:10 Permalink

Wow den er flot B)
Det ligner helt bestemt en djævle sulawesi. Hvad den hedder helt præcist kan jeg ikke huske lige nu, men sådan en djævle har jeg også :)
Hvad har du givet for den?
Skrevet af Silke

Robot lør, 08/28/2010 - 00:13 Permalink

#131 Tror jeg måtte punge ud med hele 40kr. for 2stk. De blev skiltet som Elefant snegle, men det er jo tit dyrehandlerne ikke helt har styr på hvad de egentlig har fået hjem :P
Skrevet af omega2oo5

Robot lør, 08/28/2010 - 00:31 Permalink

#132 den hedder:

Djevelsneglen (Tylomelania towutensis) og jeg er meget misundelig :P virkelig en flot snegl du har fået købt dig der, tillykke med den
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot lør, 08/28/2010 - 00:59 Permalink

Super lækker snegl, må ha må ha, stort tillykke med dem, dem skal du nok få stort glæde af.
er den købt samme sted som skidt sneglene ;):P
Skrevet af fkalinka

Robot lør, 08/28/2010 - 01:29 Permalink

#134 Nej dem her er købt i ude i Randers Storcenter, så kan man selv gætte butik.

Men jo, jeg er super glad for mit køb af disse smukke snegle :D
Skrevet af omega2oo5

Robot lør, 08/28/2010 - 23:09 Permalink

#135 Mange tak :D, kom lige til at køre en tur idag, og fik 4 stk elefant snegle med hjem, de pyntet vældigt i mit akv :D
Skrevet af fkalinka

Robot ons, 09/15/2010 - 15:22 Permalink

er da lige vildt imponeret, i en spand i garagen med akvarie sand har jeg lige pillet en god håndfuld posthorn snegle op (brune og røde) spanden har stået med kun ca 2 cm vand oven i sandet i en lille måneds tid, det skal lige siges at vores garage hverken er isoleret eller særlig tæt, så der har nok været ret koldt, men de er alle i live, og kravler rundt. nu har de fået et stykke agurk.. imorgen kommer de hjem til svigerinden... sorry men hun mangler mad til hendes kuglefisk *rødmer*
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot ons, 09/15/2010 - 19:14 Permalink

#137, ja, okay, det er ret imponerende, det er da utroligt at de kunne leve uden mad i en mrd...
Skrevet af fkalinka

Robot ons, 09/15/2010 - 21:34 Permalink

#138 ja jeg er vildt forundret, uden mad og uden vandskifte, cirkulation eller noget som helst. ikke engang en plante.bare 2 cm vand og noget sand i en spand. manden siger der har været flere nætter hvor temperaturen ikke har været over 6-7 grader der ude. der gik ikke mange sekunder før alle sad på en skive agurk, mon de kan være gået i dvale?? så ville de nok ikke bevæge sig så hurtigt efter jeg pillede dem op af spanden..
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot fre, 09/24/2010 - 22:43 Permalink

Er der nogle af jer der har erfaring med at fodre sneglene med squash?

Jeg proppede lige et par skiver i mine akvarier tidligere idag, men jeg synes ikke rigtig der har været interesse for det .. ud over et par RCS.
Skrevet af omega2oo5

Robot tir, 10/26/2010 - 12:02 Permalink

indlæg #141 (og dermed svar i #142 ) slettet. Eventuelle tvister ved privat handel bedes foregå via PB.
Nye brugere kan med fordel læse sidens regelsæt, som de godkender ved oprettelse.

Skrevet af jery

Robot man, 02/07/2011 - 04:40 Permalink

Jeg har fundet en lille uanmeldt gæst i mit akvarie, er der nogen der kender den?

Det er ikke en tårnsnegl/sandsnegl

#140 Jeg ikke prøvet squash, men både zucchini og aubergine kan mine rigtig godt lide
Skrevet af Silke