Mine mysteriesnegle

Indsendt af Robot den søn, 09/05/2010 - 15:55
Kategori
Andre akvariedyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
Silke
Her er en lille oversigt over mine mysteriesnegle :)

Gary (hun), lilla stribet:

Arnold (han), blå:

Bob (køn ukendt), hvid:

De 2 blå pt uden navn:

Planen er at få lidt yngel på dem med henblik på endnu mere spændende farver :P
Denne tråd er til at vise dem frem og måske også til at holde lidt styr på evt slægtskab

Kommentarer

Robot søn, 10/17/2010 - 00:05 Permalink

#51 tror også på at den lyse uden striber kunne tænkes at blive blå, spændt på at se den når den bliver lidt større :)
De andre bliver nok lilla alle samme, men med forskellige toner lilla, også spændende hva den udvikler sig til:)

Når ja, så har jeg endelig idag fundet en klasse æg, tror den er fra de lilla, men er ikke sikker da jeg har smidt dem ud i mit opvækst akv, hvor der også går gule, men de gule skulle ikke være store nok endnu, også er klassen meget mørk, så jeg krydeser fingere for de endelig er gået igang :D:P:D:D
Skrevet af fkalinka

Robot søn, 10/17/2010 - 15:21 Permalink

#52 God teori med forskellige nuancer, det havde jeg ikke lige tænkt på

Godt de endelig kom igang igen hos dig :D
Hjemme hos mig snyder farven på klaserne mig, dem ser lysere ud bliver alligevel lilla selvom jeg har bedt om at få en blå *santa*
Skrevet af Silke

Robot søn, 10/17/2010 - 15:37 Permalink

mine to ret store rosa lavede noget i går aftes... den største kravlede på ryggen af den lidt mindre, og de væltede ligesom rundt på bunden af akvariet noget tid, det har jeg aldrig set dem gøre før.. kan det måske være at der er kommet gang i dem?? eller var det mon bare den store der lige ville tjecke om den anden var af modsat køn..
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot søn, 10/17/2010 - 16:14 Permalink

#53, de sidste kuld jeg fik, havde også flere forskellige nuancer, men generelt var det fordelt sådan at dem med lys fod blev lys lilla og dem med mørk fod mørk lilla.. Krydser finger for at den helt lyse uden striber bliver blå, har en mistanke om at den lilla er domineren over den blå, da de fleste af mine kryds mellem lilla og blå blev lilla.
tak, håber de bliver til noget denne her gang :)

#54 jeg har også sommetider haft nogle der lige som om de slåes, ved ikke om det kan være hanner der prøver hinanden af???
Skrevet af fkalinka

Robot søn, 10/17/2010 - 17:55 Permalink

#54 Det kunne godt lyde som en parring. Du så dem ikke sidde sammen i længere tid?

#55 Ja, jeg tror også lilla (eller er det striberne) er dominerende. Ud af mine 300-400 unger er der kun 2 der ikke ser helt lilla ud

Ja har læst at hanner godt kan slås om hunnerne, men mine hanner er åbenbart artige og kan godt deles :P
Skrevet af Silke

Robot søn, 10/17/2010 - 18:15 Permalink

#56 jo jo de sad sammen i en 10-15 min, den ene på ryggen og sådan halvt ned over skallens åbning på den anden, som nærmest bare hang ud af skallen.. det så noget spøjst ud.. jeg skulle self. have taget et billede.. de går kun to rosa sammen i det akvarie så de skulle ikke have nogle at sloges for.
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot søn, 10/17/2010 - 18:39 Permalink

Det var en parring så :D

Prøv at holde lidt øje med hunnen i aften om hun går op over overfladen, mine plejer at lægge æggene allerede samme aften/nat
Skrevet af Silke

Robot søn, 10/17/2010 - 19:02 Permalink

#57 ok, det lyder spændende, fedt :D Ellers en fed farve, må da håber der bliver noget ud af det:)
Skrevet af fkalinka

Robot lør, 11/20/2010 - 18:42 Permalink

Hvordan går det med jeres mysteriesnegle?

Jeg har nu et blåt og et mørk lilla kuld som jeg glæder mig til at krydse

og så har jeg den lille mutant :P :
Jeg tror bare at den er en hvid og en blå sat sammen i én snegl, så jeg håber det er del hvide del der går videre til eventuelle unger, for jeg kunne godt tænke mig nogen lilla med lys fod
src=/sites/default/files/forum/25924263-E961-56F6-21B3192824B9922F.jpg
Skrevet af Silke

Robot tir, 11/23/2010 - 20:37 Permalink

#60 Her går det godt, der er rigtigt kommet gang i ægge prouktionen, og de første klasser er også klækket, så nu har jeg både hvide, grønne og blå unger til at gå, hold op hvor er de bare super søde når de er små. :D de størst er lige knap ½ cm nu, skal lige se om jeg ikke kan få taget et billede af dem.
Nu skal de lilla bare igang, de ligger godt nok æg, men de klækker ikke, men mon ikke der lige pludeselige og er lilla unger.

hvor er en sød din lille mutant :D
Skrevet af fkalinka

Robot lør, 12/04/2010 - 12:03 Permalink

her går det rigtigt skidt. jeg har 12 mysteriesnegle, de er alle ret store nu og efter nærmere undersøgelse er jeg ret sikker på at de alle er hanner.. kan det virkeligt passe??? jeg har haft dem delt op i farver i de forskellige akvarier, men nu kommer de 2 rosa fra rejeshoppen, de to lilla fra Silke, og alle de blå jeg købte i Thisted i alt 10 stk over i et 54L og så må vi se om der ikke bare skulle være en hun i mellem XXX kryds fingre, jeg vil så gerne prøve at få æg og unger. de to sidste som er en halv gammel meget stor gul og en hvid/gul/blåagtig (min mutant :D ) sag for lov at blive hvor de er, ind til videre..
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot lør, 12/04/2010 - 12:20 Permalink

Hvordan ser man om det er en han/hun?
Jeg har 5 stk. (3 blå og 2 brune) og vil gerne af med dem....
Skrevet af nanobegynder

Robot lør, 12/04/2010 - 14:46 Permalink

#62 jeg havde samme problem, trode at alle jeg havde var hanner og i ren irition smed jeg dem alle i samme balje, og hold da helt fest der er sket ting og sager, det er kommet så vidt at jeg har fjernet nogle af sneglene igen, ellers bliver jeg indvanderet af snegle unger :P og jeg har dem nu i alle farver, grønne, hvide, blå, gule og lilla :D

Jeg krydser fingre for dig at de syntes det er sjovt at gå igang nu, det kunne jo være det blev en lille julegave *santa*
Skrevet af fkalinka

Robot ons, 01/05/2011 - 20:56 Permalink

I går aftes opdagede jeg at min mutantsnegl er en han - han var nemlig på min blå hun :D

Billedet blev lidt rystet (kan muligvis skyldes min iver efter at foreviggøre øjeblikket) *rødmer* hehe

#66 Hvordan holder du vandets hårdhed oppe når der er mange unger? Hyppige vandskift? Jeg syntes de suger alt hårdheden ud af mit vand på ingen tid her *skeptisk*

Ai Mairo må vi ikke se lidt billeder af dine? Jeg mindes ikke at have set dine lyse lilla eller din mutant endnu, det lyder spændende :)
Skrevet af Silke

Robot ons, 01/05/2011 - 21:28 Permalink

#67 godt billede alligevel :)
Jeg smide et stykke skole kridt ned til dem og det spiser de vældigt af, men jeg døjer noget med at de bliver grimme i skalden med alderen, især hvis de bliver flytte som halvvoksen/voksen.
Jeg skifter 1/3 vand vær 10-14 dag, og har ind til videre ikke rigtigt gået op i vand værdier, men efter heidi, har hjulpet mig med hvad de skal ligge på, bliver jeg vist nødtil at kigge på om jeg kan lave det om. hun har beskrevet det næsten nederst i dette link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1176792

Jeg er nu kommet ind i det problem at de sidste æggeklasser bare tørre ind og klækker ikke, selv om man kan se de er befrugtet når man piller dem ned, og det sidste stykke tid har de parret sig men ikke lagt flere æg, så nu har de vist desværre nået den alle hvor det er slut med flere klasse for en stund.

Jeg syntes heller ikke der er flere 100 snegle der er overlevet, men det hænger nok sammen med at jeg prøver ikke at fodre for hårdt på.
Skrevet af fkalinka

Robot ons, 01/05/2011 - 21:44 Permalink

jeg skal nok få taget billeder, men lige nu ved jeg næsten ikke hvor jeg har hvad.. *rødmer*
sidste dag i jule ferien blev jeg vækket ved at manden råbte: kom lige ind og hjælp dit ene akvarium er tomt for vand.. så der blev pillet snegle rejer og mine klovne kili samt planter og mos op af sandet og ned i bøtter og skåle med vand fra et af de andre akvarier.
næsten alle snegle er overlevet, 6 rejer ud af ca 15 lever og 3x kili, 2 hanner og måske en hun (den har mistet halen så der er lidt svært at se) er i live. vi måtte lige tju hej starte et 200L op for jeg havde ikke andet at smide noget af det i, dog blev mine mysterier delt lidt ud i husets andre kar... (duer ikke at blande rejerne og tror mine kampfisk eller mandens ciclider ville hapse kilierne..)
har I nogen idé om hvor tomt et 200L ser ud med nogle suller og 6 crs rejer og 3 lille bitte kili??
nå men grunden til at det pludselig stod uden vand var at bunden var flækket, jeg syntes egentligt jeg er sluppet heldigt fra det, jeg ved ikke helt hvor mange timer snegle rejer og fisk har lagt på sandbund uden vand, men det er da utroligt at især nogle rejer og fisk er overlevet..
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot ons, 01/05/2011 - 22:43 Permalink

#69 øv med dit akv, det vi alle går og frygter :(
Skrevet af fkalinka

Robot søn, 01/09/2011 - 20:57 Permalink

#68 Ja jeg har også prøvet med lidt skolekridt, men det gav ikke helt nok (Jeg havde også mange mange unger).
Det var da mærkeligt med dine ægklaser, er der ikke fugtigt nok hvor de hænger?

Puha det var da vildt med dit akvarie *blink* Heldigt du nåede at redde størstedelen af beboerne
Skrevet af Silke

Robot søn, 01/09/2011 - 21:04 Permalink

#71 jeg kan ikke helt finde ud af hvorfor, de ikke klækkede jeg har ikke lavet noget om på akv, jo skruet temp en grad op pga mine L66 maller. Men har lidt mistænkt for de kun er de lilla`s æg der ikke klækker, ved ikke om de laver skallen anderledes, det er dem jeg har flest af i akv, men jeg har ikke fået en eneste lilla unge ud af dem.

Skrevet af fkalinka

Robot ons, 07/13/2011 - 00:25 Permalink

Det er ved at være længe siden der sidst er kommet en opdatering.
I mellemtiden har jeg fået mit første lys-fodede kuld :D
Nogen af dem ser ud til at være rosa, andre lilla og nogen af dem ser (indtil videre) ud til at være uden striber.
Det er babyer efter Mutanten (den halvt hvide, halvt blå han snegl), så det er åbenbart hans lyse side der går videre, men ingen babyer med samme mutation som ham.

Mutanten:
src=/sites/default/files/forum/381B2E57-9384-EFA2-CAAB8437B2EA0493.jpgsrc=/sites/default/files/forum/38279D86-E0B3-4441-94106D4D3885AFE3.jpg

Lilla babyer:
src=/sites/default/files/forum/39EEB525-F252-D9CA-61F795D68BCAB702.jpg

Og her kan man ane farveforskellen:

Skrevet af Silke