Sulawesi sneglene :D

Indsendt af Robot den man, 09/06/2010 - 18:07
Kategori
Andre akvariedyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
Silke
Her er mine sulawesi snegle :D

Den knald gule:

Den gul-stribede:

Djævlesulawesien:

Chokolade sullen:

Jeg håber på at få skrabet både hanner og hunner sammen, så jeg kan få nogen sulle-babyer :D
Jeg har de forskellige arter i samme akvarie indtil videre, nogen siger de kan krydse, andre siger de ikke kan.
En lille krydsningsbaby ville ikke gøre mig noget :) men jeg arbejder på at få nogen flere af samme arter

Kommentarer

Robot man, 09/06/2010 - 22:35 Permalink

Flotte sulawesi snegle Silke :)
Skrevet af mbarv

Robot man, 09/06/2010 - 23:00 Permalink

de er bare så søde, jeg har 3 af mine akvarier lige op af sofaen så jeg kan side og stirre og det er altid de Suller der tiltrækker min opmærksomhed, de ser bare så sjove ud, ligner lidt gamle mænd med gang stativ, når de bevæger sig rundt, dog med imponerende fart :D jeg har også mine i samme kar, mest fordi det er det eneste der er varmelegeme i.
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot man, 09/06/2010 - 23:05 Permalink

Fine billeder :) Har selv nogle ynglende Tylomelania sp.yellow Personligt kunne jeg ikke drømme om at blande arter, hvor der er selv den mindste risiko for hybrider.
Skrevet af jacob

Robot man, 09/06/2010 - 23:36 Permalink

Haha mairo jeg har også mine suller ved sofaen. Så kan man nedstirre dem i timevis uden at gå glip af alt for meget i fjernsynet lol

Hvis man kigger på deres hus, så ser det umiddelbart ud som om det kun er den gulstribede og djævlen der kan krydse. Chokoladen er jeg ikke nervøs for krydser med nogen, for den skiller sig mest ud fra de andre.

Jeg syntes nu egentlig det er meget interessant at finde ud af om de kan krydse, så jeg tager gerne en for holdet.
Jeg skal nok beholde eventuelle kryds ;)
Skrevet af Silke

Robot man, 09/06/2010 - 23:52 Permalink

#1 fine snegle :D
Jeg har også den gul stribet, har 3 af dem, de er købt i pet world i viby, måske han har flere.
Jeg har dem til at gå sammen med rejer, trode ikke de skulle have mere varme end dem, er det nødvendigt??
Skrevet af fkalinka

Robot tir, 09/07/2010 - 22:43 Permalink

Mine går også sammen med rejer, RCS, ved 26 grader.
Har de ynglet hos dig?
Jeg skulle gerne få en sending suller inden for de næste par dage :D men jeg kunne ikke rigtig blive klog på hvordan de bliver sendt, så håber de alle klarer turen. Viby er nemlig lidt for langt væk

#7 Tak for artiklen, har læst den for et stykke tid siden, men nu kan andre også se den :)
Her er en artsbeskrivelse af sulawesi-snegle http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1193
Skrevet af Silke

Robot tir, 09/07/2010 - 23:12 Permalink

Jeg har også en enkelt af disse hyggelige snegle gående, en af de mørke varianter, den har vel futtet rundt i mine baljer et par år efterhånden.
Det er en hun som åbenbart var befrugtet ved køb, den nåede at føde en 3-4 unger vil jeg tro, før en han åbenbart er påkrævet igen :)
Jeg var så desværre ikke nok opmærksom på ungerne og de gik på det tidspunkt kun i en lille køkkenbordsbalje så de overlevede desværre ikke, men mor snegl har det udmærket,nu i en større balje.
Skrevet af steen_kbhn

Robot tir, 09/07/2010 - 23:35 Permalink

#8 mine går kun ved 22 grader, måske jeg skulle flytte dem op i mit guppy akv istedet for. det har ikke ynglet ved mig. men det akv jeg købte dem fra var der yngel i, så de burde være gl nok.
Se om jeg ikke kan få taget billeder af alle mine forskellige snegle imorgen.
Skrevet af fkalinka

Robot ons, 09/08/2010 - 02:33 Permalink

#9 Meget interessant at de kan gemme til flere unger :)
Hvor stor er den så nu? Har du billeder af den?

#10 Jeg ville anbefale at holde dem varmere, tror de bliver mere livlige af det. Hold evt. lidt øje med guppyerne, mine guppyunger kan godt finde på at nappe sneglene i deres følehorn *skeptisk*
Hvor store er dine suller? Jeg har hørt at de skal have en vis størrelse for at kunne formere sig. Og jah billeder :D
Skrevet af Silke

Robot ons, 09/08/2010 - 03:04 Permalink

Super flotte Tylomelania snegle, godt at se lidt forskellige varianter.

Er der noget godt man kan give dem at spise?

Mine 2 Sulawesi futter nemlig rundt, med overaskende høj fart, i et af mine akvarier og de lader til at trives. Men jeg er egentlig lidt i tvivl om jeg bør fodre mere fokuseret til dem. Der er godt nok mange planter og dermed mange aflagte plantedele i det pågældende akvarium, hvilket jeg kan læse mig frem til er noget af det de blandt andet spiser.
Skrevet af omega2oo5

Robot ons, 09/08/2010 - 10:01 Permalink

Jeg var ikke klar over, at der fandtes pæne akvarie snegle. Det var et godt link #7 :)
Skrevet af Bølle Bob

Robot ons, 09/08/2010 - 10:23 Permalink

mine går ved 27 grader. og de er ret aktive.
#12 de er vilde med kogt/afkølet gulerod, og kogte/afkølede ærter, ærter skal dog pilles ud af den der skal der er rundt om hver eneste ært. min porso chokolade rabbit er vild med rød pepper men det rører min gul stripede ikke, skoldede/afkølede brændenælle blade er de ret vilde med, men det skal ligge i akvariet en lille dags tid inden de kaster sig over det. mine rører ikke mallepiller (har prøvet 3 forskellige slags)
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot ons, 09/08/2010 - 13:45 Permalink

#11 Fandt lige et ældre billede af mor og barn :) (dec 2008) Den gamle var ret hærget i spiret da jeg købte den og ser ligesådan ud i dag. Den er så vidt jeg kan vurdere ikke vokset meget i den periode jeg har haft den, desværre, men størrelserne varierer jo også arterne imellem. Den er vel en 3-4 cm, jeg havde håbet at det var en af dem som kan nå de 11-12 cm.

Her er endnu et link om de små kræ http://www.allesumdieschneck.de/html/tylomelania_english.html
Skrevet af steen_kbhn

Robot ons, 09/08/2010 - 23:23 Permalink

Ja, gulerødder og ærter. De spiser også gerne agurk, zucchini og artemia.
Jeg har overvejet at prøve med noget af min salat fra haven, men jeg ved ikke rigtig om jeg skal koge det først? Det flyder bare op ukogt ihvertfald.
Eller måske man kunne blende bladene og fryse det ned som en plade?

Jeg har fået min sending af nye suller idag :)
De har det allesammen godt indtil videre, dog er det ikke heelt de arter jeg havde bestilt som er kommet, men pyt.
7 stk har jeg fået, og hold da op de er store. 6 af dem er over 5 cm lange *blink*

1 stk djævle sulle (Tylomelania towutensis):
src=/sites/default/files/forum/7BCF95CC-A352-86C1-7D7D8DC697CDE4E6.jpg

1 stk djævle sulle med hvide prikker (Tylomelania patriarchalis):
src=/sites/default/files/forum/7BDF776A-A187-F2E8-C459864AFA5ED13B.jpg

2 stk gule poso af en art? :
src=/sites/default/files/forum/7BF10320-B1FE-F91D-4453FF970BE7712D.jpg

og 3 stk mere af den gulstribede:

Skrevet af Silke

Robot tor, 09/09/2010 - 02:08 Permalink

Hvor får du dem sendt fra? Jeg er vældig interesseret i den knaldgule,men har ikke set dem i handelen herhjemme (=Sjælland/Storkbh.)
Skrevet af Sølz

Robot tor, 09/09/2010 - 16:23 Permalink

Den knaldgule er fra Norge :P

Min pumpe havde mistet alt sit flow i løbet af natten, så 25 rcs rejer var døde da jeg kiggede til dem imorges *skeptisk*
Heldigvis klarede sneglene den *pyha*

Hvilket bundlag har i andre jeres sulawesi-snegle på? Mine går på grus lige nu, men jeg overvejer at skifte det ud med sandbund/finere grus
Skrevet af Silke

Robot tor, 09/09/2010 - 16:53 Permalink

Mine går i et veltilplantet akvarium med lidt groft flod sand og så har jeg en håndfuld større granit sten, som de to snegle overraskende ofte sætter sig på.
Skrevet af omega2oo5

Robot tor, 09/09/2010 - 18:46 Permalink

#16 Fine fine snegle :D

Har det ikke været et eller andet galt?? syntes ikke rejer plejer gå til ved at pumpen ikke køre. har flere gange haft rejer til at gå i et 5 liters akv uden pumpe eller i en vase. Men godt dine snegle ikke er gået til.
Skrevet af fkalinka

Robot tor, 09/09/2010 - 19:00 Permalink

#16 sikke fine snegle du har der!

Øhh... Har du en gaffel i dit akvarie *blink*
Skrevet af martinkr

Robot tor, 09/09/2010 - 22:51 Permalink

#11 fant så lige ud af der er 25 grader ved mine snegle, der er ingen varmelæme i, kun varme fra lys *blink*, men det er jo kun godt nok, så er varmen jo næsten ok. de er ca 5 cm nu. Har taget billeder, men fjolset her kan ikke finde ud af at lave dem om *rødmer*, så skal lige have manden til at hjælpe, igen igen..
Skrevet af fkalinka

Robot tor, 09/09/2010 - 23:25 Permalink

Er der nogen, der ved, om man kan købe de knaldgule i Københavnsområdet:)
Skrevet af Sølz

Robot fre, 09/10/2010 - 00:27 Permalink

#15 Dejligt med et billede. Hvad er det for en slags?

#21 Jeg tror ikke der har været nok ilt i vandet til de kunne klare den, men de var i en fødekasse fordi de skulle sælges, så ilten er nok sluppet op der først. Mine maller sad også oppe i vandkanten og prøvede at suge noget luft de stakkels kræ.
Det var dog kun rejerne der stod af. Jeg har haft prøvet at putte en rcs i en mindre krukke med min tidligere kampfisk, jeg har ikke oplevet de kan leve uden pumpe.
5 cm, så skulle de være store nok til at få unger. Hvis du altså har en han og en hun. Har du evt prøvet at kigge ind i deres skjold og se om man kan se køn ligesom på mysterier? Aner ikke om man kan, men jeg kan ikke la vær med at kigge ind når de ligge så det kan lade sig gøre hehe :D

#22 Hehe ja det er en gaffel *rødmer* Den var til at holde et stykke zucchini nede med. Nu sidder der et stykke gulerod på den ;)
Skrevet af Silke

Robot fre, 09/10/2010 - 01:51 Permalink

Også en kommentar fra mig: Flotte snegle!!!

Jeg købte selv en enkelt for en måneds tid siden. En uge efter smuttede der en mærkelig lille hvid ormelignende (hvid) ting rundt i akvariet. Et par uger senere var der en mikro sulawesi, der kravler rundt overalt. Gad vide om den hvide var en unge???

Men så et spørgsmål: Jeg har hørt at sådanne snegle kan tømme et akvarium for planter sådan nærmest på en nat. Er det rigtigt.

Jeg har min gående i et lille 23 liters med et par cryptogyriner og en anden plante. Som selskab har den 3 zebrasnegle, lidt RCS og en gammel affældig kampfiske han. - men mine planter er nu ikke hærgede. Jeg giver bunddyrene rejepiller (nogle små nogle). Det ser ud til at alle dyrene guffer dem i sig.

Men i virkeligheden ville jeg gerne have sneglen op i stueakvariet, men tør ikke, hvis den vold-hærger

Carsten
Skrevet af Sihm

Robot fre, 09/10/2010 - 10:19 Permalink

#26 jeg har et par forskellige planter og noget mos, det rører de ikke, men jeg havde lidt problemer med alger (sikkert fordi akvariet får lidt morgen sol) og jeg kan se de guffer algerne i sig, de der var en del på front ruden da de kom i, kunne jeg ligefrem se striber efter hvor de havde været.
napper din kampfisk ikke følehornene på sneglene? jeg måtte flytte min kampfisk desværre :(
venligst
maiken
Skrevet af mairo

Robot fre, 09/10/2010 - 13:40 Permalink

har snegle følehorn ;)

Grunden til at det er den gamle han, der går der er netop at sådan noget pjat er han vokset fra

Skrevet af Sihm

Robot fre, 09/10/2010 - 14:14 Permalink

#28 :D vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde dem.. ører? tentakler? horn? hvad hedder de?*rødmer**rødmer*
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot fre, 09/10/2010 - 20:29 Permalink

Jeg har ikke oplevet at de har spist af mine planter. Jeg har både stængel-planter, javabregne, vallisneria og pogostemon helferi. Men måske de kunne finde på at gæøre det hvis de ikke bliver fodret med andet.
Døde planterester spiser de nok, men det er jo også rart nok.

Jeg har spottet en baby fra sullerne allerede *blink*
Men den er næsten en hel cm stor, så er lidt overrasket. Føder de virkelig SÅ store unger?
Men lidt sejt er det :P Det er en lille ny gul-stribet jeg har fået mig
Skrevet af Silke

Robot fre, 09/10/2010 - 20:51 Permalink

#25, okay, når mallen ligefrem er oppe og hænge, så er det nok ilten der drillede :(, når jeg har haft rejer til at gå uden pumpe, så har de haft en del af de hurtigt voksende planter, de frigir meget ilt til vandet, jeg kunne faktisk se at planterne står og bobler :D. og jeg var så uheldig at mit tre delte reje akv gik læg, så der havde jeg mine rejer til at gå i vaser i 1½ mrd. man skal bare lige være obs på at skifte vand lidt tider, end når der er pumpe.
Jeg har ikke lige luret efter om det er hanner eller hunner ;), da de sjælden kravler på glasset foran og de vil ikke kigge ud når jeg løfter dem op.
Stort tillykke med den lille ny :D, det må være fedt så ved man de trives :) har læst et sted at at de kunne være over 0,5 cm når de blev født..

#26 jeg tror ikke den ormelignende tingeste er en snegle unge, de føder levende snegle.. og de er vist rimelig store når de bliver født..
Jeg har 2 forskellige sulawesis, og der er ikke nogle af dem der spiser plante, så jeg ville ikke være nervøs for at flytte dem.
Skrevet af fkalinka

Robot fre, 09/10/2010 - 20:51 Permalink

Skrevet af fkalinka

Robot fre, 09/10/2010 - 23:09 Permalink

#29 - det hedder da følehorn, men det var ikke her at joken var :D

Jeg havde nogle små mysteriesnegle sammen med en familie kampfisk (1/3). Der gik ikke 10 minutter, så havde de allesammen været nede og bide følehornene af sneglene.

Af samme årsag fik jeg endelig nok af kampfiskene, så de blev foræret væk.

#26, 30 og 31: det lyder godt - den vil nemlig nok gøre sig bedre i stueakariet i stedet for de to små i kælderen.

Carsten
Skrevet af Sihm

Robot fre, 09/10/2010 - 23:38 Permalink

Er der fortsat ingen, som ved hvor man kan købe de smukke knaldgule snegle i Københavnsområdet. Eller kender nogen som sælger dem privat
Skrevet af Sølz

Robot lør, 09/11/2010 - 00:21 Permalink

Så fik jeg lavet lidt billeder. :D
Først min Thylomeania spec gulfods snegl, dem har jeg 3 stk af, de er ca 5 cm..
src=/sites/default/files/forum/E4FC9840-0CC8-5A21-5FBC4B042C470276.JPG

Også en jeg købte som elefant snegl, men hvis nogle kender det rigtig navn bliver jeg glad, den er sort med gule pletter. har en 4 på 3-4 cm :)

#34, kender desværre ikke nogle steder, men hvis du høre om nogle her i lille danmark, så sig til ;)
Skrevet af fkalinka

Robot lør, 09/11/2010 - 17:36 Permalink

Hej Silke,
Tak for indsatsen:). Jeg have fundet dem på rejeshoppen,men er ikke helt vild med at købe så dyre snegle uden at have set dem - og set dem i live. De skal jo sendes med posetn.
Jeg har forsøgt mig med en annonce her på AS, så må jeg se om jeg har heldet med mig
Skrevet af Sølz

Robot lør, 09/11/2010 - 21:08 Permalink

#37, kan se at rejeshoppen kommer rødovre den 3-10, ved ikke om det er langt fra dig, men så havde du en mulighed for at få fat i de gule snegle...
Skrevet af fkalinka

Robot lør, 09/11/2010 - 22:53 Permalink

Jeg må også forbi deres stand til Skive messen, for det kunne være godt med endnu en flot snegle art til samlingen :D
Skrevet af omega2oo5

Robot lør, 09/11/2010 - 23:20 Permalink

jeg venter spændt på snegle fra rejeshoppen :) og mon ikke også jeg skal en tur til Skive til messen :P .... måske jeg kan overtale manden til bare et akvarie mere :D alle de fine billeder af snegle gir jo en lyst til at få endnu flere
venligst
maiken
Skrevet af mairo

Robot søn, 09/12/2010 - 18:35 Permalink

Jeg skal helt sikkert også til Skive, selv om det skal passes ind mellem arbstider, men derop skal jeg :P
# Hva har du bestilt hos reje shoppen??
#36 tak for link, det er helt sikkert den:D
Skrevet af fkalinka

Robot tir, 09/14/2010 - 14:36 Permalink

#41 jeg har bestilt suller i forskellige varianter, jeg har en gulstribet og en chokolade som går og er så ensomme, de skal da have selskab :D jeg havde håbet de kom i dag, men ak ingen post :(
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot tir, 09/14/2010 - 14:37 Permalink

åhh ja jeg bestilte også et par rosa mysterier til et andet akvarie :)
Skrevet af mairo

Robot tir, 09/14/2010 - 15:03 Permalink

#38,
Har set det og deltager i akvadage, da jeg er medlem af Ølstykke Akvarieforening. Håber på at få en aftale medRejeshoppen (tak for tanken);)
Skrevet af Sølz

Robot tor, 09/16/2010 - 20:47 Permalink

#42 har du fået dine fine nye snegle hjem??

Jeg har idag lige set en lille Tylomelania towutensis unge, nøøj hvor er de søde sådan små størrelser :D
Skrevet af fkalinka

Robot tor, 09/16/2010 - 21:07 Permalink

#44 Jeg er helt sikker på at jeg så de fine knaldgule snegle i Bonnie Rødovre forleden!
Skrevet af MieHee

Robot tor, 09/16/2010 - 21:37 Permalink

#45 ja jeg fik dem i dag, et par af dem er 3 gange større end dem jeg havde i forvejen, de er super fine :) jeg skal se om jeg kan få taget billeder i morgen.
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot tor, 09/16/2010 - 22:00 Permalink

# 46
Tak for oplysningen;)
Skrevet af Sølz

Robot lør, 09/18/2010 - 17:23 Permalink

#46,
Så har jeg været i Bonnie i Rødovre Centrum. Tommy har mange af de gule i forskellige størrelser. Desværre er der flere af dem, som har skader på deres flotte sorte hus. Det lykkes mig at finde 2 helt uden skader og 1, hvor der kun var en lille skade på huset - alle 3 ganske store g flotte.
Prisen er dog høj for snegle: 125 kr. pr. stk. eller 3 stk. for 300 kr.:(
Jeg har placeret mine i akbvariet, hvor de med det samme begyndte at drøne rundt efter føde. De er flotte og lidt anderledes.
Skrevet af Sølz

Robot søn, 09/19/2010 - 20:09 Permalink

wiii!! der skete jo det utroligt dejlige at dagen efter jeg modtog mine 5 nye snegle så kravlede der sørme to babyer ud fra 2 af de stores skjold :)
her får i så lige en dyng fuld billeder :)
src=/sites/default/files/forum/AB650DC1-FFDF-A5CF-C9FF9F8CBE1846EE.JPGsrc=/sites/default/files/forum/AB6C08DB-9317-0707-6A504B355A856A87.JPGsrc=/sites/default/files/forum/AB6FEE2E-95B3-117C-B770D3C02C38D8B7.JPGsrc=/sites/default/files/forum/AB7421FD-B1F4-192E-F9D094F53F02F8DD.JPGsrc=/sites/default/files/forum/AB782A05-955F-BC45-EA1801657E2194ED.JPGsrc=/sites/default/files/forum/AB7C2893-E286-8A37-E9AB48E54C31DBD8.JPGsrc=/sites/default/files/forum/AB80D316-9BAA-4340-2EF08A78CC2463B0.JPGsrc=/sites/default/files/forum/AB852578-AA9F-09CB-D3D2B8C8D1786364.JPGsrc=/sites/default/files/forum/AB89A0A3-0944-EBB1-775EF9E4F3B2DE89.JPG
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot søn, 09/19/2010 - 20:23 Permalink

åhh hvor er det nogle fine snegle! Jeg synes det er meget spændene det med at de føder levende unger.. nogle der ved hvordan det går for sig??
Jeg må nok vente lidt endnu inden jeg anskaffer mig denne type osse, synes ikke pengene rækker så langt til så yre snegle i øjeblikket.
Skrevet af dragerfindes