Mine sneglebilder fra en sneglegal dame.

Indsendt af Robot den tir, 10/26/2010 - 00:16
Kategori
Andre akvariedyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
Heidi i
Jeg Heter Heidi og er fra Norge. Har masse snegler for jeg er fullstendig sneglegal. Så er det noen sneglegale Dansker her inne? Jeg har mange sorter snegler. Dette er en hobby og jeg samler på snegler i alle varianter.:) Jeg har 18 akvarier med fisker og snegler i.
De sneglene jeg har nå er:

Eplesnegler i mange farger.
Kjempe eplesnegler som kan bli 8-10 cm store.
Asolene spixi ( sebra eplesnegle)
Marisa cournatietis ( Marisa eplesnegle)
Brotia pagodula
posthornsnegler i mange farger.
Leveriktesnegler ( jeg kaller de perlene mine)
Damsnegler ( kaller de småperlene mine)
Thiara Winterii
Sebra snegle
tigersnegle
antennesnegle
Tylomelania sp Sulawesisnegler i fargene , oransje, gule, svarte med hvite og gule prikker. Poso som er brungylden. ( kaller de suller)
Melanoides sp Java
2 sorter malaysiske sandsnegler.

Så dette driver jeg med....og jeg er stadig på jakt etter nye sorter. Skal legge ut bilder av mine snegler etterhvert , så fort jeg finner ut hvordan man gjør det.:D
Her er et bilde av min favorittsnegle...oransje sulle.

Kommentarer

Robot tir, 10/26/2010 - 00:59 Permalink

src=/sites/default/files/forum/F3B87896-DFBC-A0C6-93D7221590AC1579.JPG
Her er et bilde av mine flotte marisa epler. Her stilte de velvillig opp for fotografen.
src=/sites/default/files/forum/F3C6650C-F93A-7FCE-8A664EF9E67F4ED8.JPG
Her er mine fine Thiara Winterii. Det er en flott sandsnegle som må være en av hvert kjønn for å formere seg. De blir veldig flotte og fine i fargen.

Jeg glemte å skrive at jeg også har hårsnegler. Dette er et bilde av hårsneglen. Det er ikke så mange snegler som setter seg på ryggen på den....
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 10/26/2010 - 03:10 Permalink

Hvor er de flotte, vi leder osse efter flere snegle, de er skønne at observere og kigge på, et lille spændende dyr og super flot. :)
Skrevet af platinique

Robot tir, 10/26/2010 - 05:58 Permalink

De er rigtigt flotte! Den sort/orange er ret imponerende. Jeg kan også lide de første i #2; ligner pebermyntebolcher.

Peter :)
Skrevet af plindboe

Robot tir, 10/26/2010 - 11:05 Permalink

Flotte snegle :)
Skrevet af Jesper Green

Robot tir, 10/26/2010 - 18:06 Permalink

Jeg trenger hjelp...har noen av dere hatt øyenstikkerlarver i deres akvarium? Jeg har det i et av mine 30 litre. I Norge kalles de også Vassnymfer. De er et rovdyr, men jeg vet ikke hvilken skade de kan gjøre i et akvarium? Tar de guppy yngel og snegler.? Jeg har begge deler i det karet. Her er endel bilder av de.
src=/sites/default/files/forum/1893E408-D1FF-618B-36DF7BD1518A96F6.JPGsrc=/sites/default/files/forum/18973784-EE43-3BDC-4ACF1DE0D78A49D8.JPGsrc=/sites/default/files/forum/189AA029-F504-7417-1F9B48A021220CE9.JPG
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 10/26/2010 - 18:12 Permalink

Jeg har set af folk tit anbefaler at man fjerner dem.
Skrevet af Jesper Green

Robot tir, 10/26/2010 - 18:58 Permalink

Ja jeg må vel gjøre det. Jeg må sikkert kaste alt i karet unntatt fisker og snegler for å bli kvitt dem?. Eller er det nok at jeg fjerner en etter en som jeg ser? Eller kanskje jeg skal fjerne snegler og fisker og la de være der og se hva som skjer med de?
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 10/26/2010 - 19:05 Permalink

Velkommen Heidi
Jeg har købt mine første snegle af dig :D

#6 Den tager mindre fisk ihvertfald *skeptisk* Snegle ved jeg ikke om den kan tage
Skrevet af Silke

Robot tir, 10/26/2010 - 19:49 Permalink

Hei Silke og takk for sist. :D Det var koselig å treffe deg her inne. Jeg ble anbefalt dette forumet fra en i Nettakvariet . Man trenger å få litt annen inspirasjon noen ganger.:) Det er koselig å bli kjent med flere sneglegale.
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 10/26/2010 - 20:44 Permalink

Dobbeltposter slettet.
Skrevet af jery

Robot tir, 10/26/2010 - 20:58 Permalink

# 1 velkommen om bord, super lækre snegle du har dig :D savler helt over den orange sulle :P

Jeg tror jeg vil fjerne den nymfe, har hørt de kunne finde på at spise mindre fisk, så guppyerne bliver nok bare til føde.:P
Skrevet af fkalinka

Robot tir, 10/26/2010 - 21:37 Permalink

Jeg fjernet alle yngel og sulawesibabyer, så nå er det bare nymfene igjen sammen med sandsnegler. Har lyst til å se utviklingen deres. Karet er bare 30 liter så det går fort å sette evt opp på nytt igjen. Er litt fasinert av de krypene også.*blink*

Jery- takk for at du slettet postene.Prøvde å sende mail til dere men finner ikke ut hvor og hvordan jeg gjør det. Prøver å trykke på det som står nederst men det kommer ikke opp noenting. ;)
src=/sites/default/files/forum/200BB456-F88E-076B-14E6BBE2E0850CCF.JPG
Denne sullen er også en av mine favoritter. Han heter Arnold og har fått 5 barn som er helt like.He he
src=/sites/default/files/forum/201B29C9-EC48-3721-C7A8FE984BC67DBD.JPG
Sjekk denne sjiraff halsen her da.

Her er det to søte som er ute på tur. Best å passe på så de små ikke stikker av.....
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 10/26/2010 - 22:40 Permalink

hej og velkommen til. jeg har lige fået mine første snegle, ja udover mysterie snegle og posthorn. jeg købte 2 stk tylomelania sp. orange. men regner med at der også skal udvides i sneglene, lige som med fiskene. uha uha det her griber vist om sig, merer end man lige regner med.:D meget flotte snegle du har
Skrevet af dyrholm

Robot tir, 10/26/2010 - 22:43 Permalink

Hej Heidi
rigtig fine snegle, Arnold er super flot snegl :) kan du se forskel på han og hun på Suller?
venligst
maiken
Skrevet af mairo

Robot tir, 10/26/2010 - 23:21 Permalink

Flotte snegle! Og ja vi er da nogle stykker som holder snegle herinde.. der er nogle tråde rundt med billeder!

Er vild med dine suller specielt Arnold;)

Vildt mange snegle du har!!

Jeg har bare:
Thylomania sp. Gule
zebra snegle, nerita
2 forskellige slags mysteriesnegle
og Faunus ater!

men udvider så snart jeg har pengene til det;)
Skrevet af dragerfindes

Robot tir, 10/26/2010 - 23:26 Permalink

[citat=mairo]Hej Heidi
rigtig fine snegle, Arnold er super flot snegl :) kan du se forskel på han og hun på Suller?
venligst
maiken[/citat]
Hei på deg. Nei jeg kan ikke det på suller. Jeg kan se kjønnet på eplesnegler, marisa og sebra epler. Jeg har noen bilder jeg har tatt som hvis hvordan man kan se kjønnet på eplene. Må bare lete dem opp blandt veeeeldig mange bilder. På eplene kan jeg se kjønnet fra de er 2 cm store. :D
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 10/26/2010 - 23:58 Permalink

Det er to måter å kunne se kjønn på sneglene. Den enkleste og kanskje mest usikre er å se på snurren. Er den lys så er det en hanne. Er den mørk så er det en dame. Det jeg bruker å gjøre er å legge de på ryggen i sanden og vente til de løfter opp kroppen. Det første bildet er av en liten hanne. Kjønnsorganet sitter på sneglas høyre side. Under skallet ser dere en hvit liten trekant som stikker ned. Dette er kjønnsorganet til en snegle på ca 2 cm.
src=/sites/default/files/forum/24CFF58A-D6F1-759C-980BB751EAA8C5F0.JPG
Her ser dere en voksen hannsnegle. Her ser dere godt sneglas kjønnsorgan som den lange hvite tingen som ligger innunder skallet på snegla. Hos hosneglene er det ingenting.
src=/sites/default/files/forum/24FD3501-B13A-25A6-EA039AFCA2403440.JPG
Her er flere bilder
src=/sites/default/files/forum/25150800-A662-9D07-87235C9151122CD5.JPG
Hvis sneglene sitter på glasset, så er det også en mulighet for at du kan forsøke å løfte skallet litt utover for da får du sett under skallet. Dette fungerer veldig fint på kjempe eplesneglene.
Skrevet af Heidi i

Robot ons, 10/27/2010 - 01:04 Permalink

Jeg har også en del fisker som jeg er veldig glad i. Jeg liker veldig godt labyrintfisker og har gullgurami, båndgurami og kampfisker. Så har jeg en forkjærlighet for guppy. De passer veldig godt sammen med snegler og liver opp karet veldig. Jeg kan gi en oversikt over hva som er i alle mine kar. Kanskje jeg skulle lagt det i profilen eller? Vet ikke helt hvordan og hvor det forskjellige skal postes. Men kjekt å ha det samlet i en tråd også.
I min 270 liters hjørnekar bor følgende::D
- Kjempe eplesnegler
- vanlige epler
- Marisa epler
- posthornsnegler og to sorter malaysiske sandsnegler og Thiara Winterii
- Golden nugett
- Grønn panaqua
- ancistrus
- scalare
- kongotetra
- regnbuefisk
- rødmunntetra
- slør sverdrager

I min 180 liter bor::D

- Epler i flere farger, hvite, gule, blå, lilla, rosa, grønne med striper, ensfarget grønn og flerfarget.
- posthorn i forskjellige farger
- hårsnegler
- sebra snegle
- sebra eple(asolene)
- suller i flere farger, gule, oransje, poso og helvetesneglen.
- damsnegler
- tigersnegle
- marmorsnegle
- antennesnegler
- sandsnegler og thiara winterii
- gullgurami
- båndgurami
- svart molly,
- Lars som er en kampfisk plakat hanne.
- Pristella
- rødmunntetra
- albino ancistrus
- flekket corydoras

I min 100 liter: :o

-Mange oransje suller ( sulawesisnegler)
- rosa epler
- sandsnegler og thiara winterii
- platy to sorter
- glassabbor
- ...husker ikke.....shit
- båndgurami

I min 25 liter::P

- rosa posthorn og sandsnegler
- vanlige corydoras yngel
- blå reker

20 liters bolle:B)

- kirsebærreker og sandsnegler
- posthorn

60 liter::D

- hvite epler
- helvetes sulle, som er svart med hvite og gule prikker.
- posthorn
- turbosnegle
- kampfisken Blueray med 4 damer
- panda cory
- sandsnegler

60 liter::o

- gule epler og gule med lilla/rosa striper
- poso sulle
- posthorn blå
- vanlige cory
- villguppy
- Kampfisken Anders med damen Lissie
- sandsnegler

60 liter::P
- grønne og grønne med striper av epler.
- brune posthorn
- gule suller
- svarte molly
- vanlige cory

40 liter:*santa*

- babysuller som er spesielle og som jeg vil ha selv.
- 2 suller som Anton og lille Anton
- posthorn blanding
- blå epler
- melanoides sp. java
- 2 stk vanlige cory
- vanlige guppy
- Brotia pagodula
- marmorsnegle
- dvergcory

60 liter::D
- lilla epler
- røde posthorn
- guppy forskjellige
- cory trillinateus, sikkert ikke rett skrevet. Jeg kaller de bare for trillene mine.
- sandsnegler
- platy yngel
- antennesnegler

120 l: :D
- kjempe eplesnegler
- sandsnegler
- albino cory
- ancistrus yngel, både svarte og albino

30 liter: :P

- Kampfisken Torjus med dame og barn.
- små eplesnegler
- sandsnegler
- posthorn

30 liter::D
- sandsnegler og øyen stikkerlarver for tiden...

- røde posthorn
- oransje sulle babyer og helvetes suller
. sandsnegler
- Kampfisken Pi
- blånesesnegle ( filopaludina sumantrensis)
- baby pagodula

- blå posthorn
- guppy yngel og sandsnegler
- baby suller gule

30 liter::P
- lilla posthorn
- kirsebærreker
- perlene ( leveriktesneglene og damsneglene)
- gule babysuller
- antennesnegler

30 liter: :D
- rosa/hvite posthorn
- gule babysuller
- blå reker og sandsnegler

oj oj o dette tror jeg var hele sullamitten.....Jeg må også si at i alle de 60 og 100 litrene går det små eplebabyer i forskjellige farger. De klekkes litt overalt.

Skrevet af Heidi i

Robot ons, 10/27/2010 - 01:19 Permalink

Jeg vil vise noen bilder av en snegle jeg ble veldig glad i. Det var Pottifar, han var egentlig en dame men den passet så godt til navnet sitt. Den fikk 5 flotte oransje babyer. Jeg hadde den i nesten 2 år som er maks levealder for de når de holdes i akvarium. Den døde julaften i fjor. Det var veldig trist. Det var den første oransje sullen jeg hadde og den ble og var jeg veldig glad i. src=/sites/default/files/forum/27E65608-BE4F-89C7-8A59542B1B509DC2.JPGsrc=/sites/default/files/forum/27ECE5F9-E508-4D17-7BB4C5182A1C3C59.JPGsrc=/sites/default/files/forum/27F2C235-FE54-31C5-72FD56A142059BAB.JPGsrc=/sites/default/files/forum/27FB0EF1-CA10-B577-735816C637F000A1.JPG Er den ikke flott. Jeg skal ha et bilde av den med alle sine 5 barn også men vet ikke akkurat hvor det ligger. Den var så aktiv og nysgjerrig hele tiden. Kom det nye snegler var den først borte og luktet på de. Jeg hadde bare han og de 5 barna lenge før jeg fikk tak i flere oransje suller. Man blir jo så glade i de små tusseladdene:D
Skrevet af Heidi i

Robot ons, 10/27/2010 - 13:39 Permalink

Hvor er sulawesi sneglene bare flotte, er osse ret vild med flere af eplesneglene, har den anden dag set en purpur rød mysterie, den var godt nok osse flot. uha tror snegle bestanden skal øges :D
Skrevet af platinique

Robot ons, 10/27/2010 - 14:42 Permalink

Det er en flot samling snegle :) Arnold er da ret sej.
Skrevet af Bølle Bob

Robot ons, 10/27/2010 - 15:13 Permalink

hold da op nogle flotte snegle.

Vandnymfelarven er ikke farlig for snegle (ikke i naturen), den er et rovdyr, som lever af andre larver/insekter og småfisk. Hvis den får noget mad burde den ikke skade sneglene.

Skrevet af dave

Robot ons, 10/27/2010 - 21:45 Permalink

#23 hold da helt op en omgang spændende snegle du holder dig :) vil da gerne se nogle billeder af dem ;)
Og sikker en super forklaring du kom med, ang at se kønnet af mysterie snegle, den skal helt sikker afprøves.
Jeg har heller ikke så mange spændende snegle som du, men lidt har jeg, du kan se hvilken på min profil. og der kommer helt sikkert nogle flere på med tiden ;)
Skrevet af fkalinka

Robot tor, 10/28/2010 - 00:56 Permalink

Hei fkalinka.
Skal love deg at det skal komme bilder av hver eneste sort både av snegler og fisker jeg har og reker. Jeg har også noen filmer som jeg har hvor jeg har håndmatet kjempe eplesneglene mine. Noen filmer er av fisker også. Jeg elsker å fotografere mine snegler og fisker.:D Det er en stor hobby for meg.
Jeg begynte med akvarier et år min sønn bodde hjemme. Han hadde med seg et 120 liters kar. Etter en uke hadde jeg kjøpt min første 180 liter. Jeg husker han hadde gule eplesnegler og syns de var ufyslige og noe sånt skulle ikke jeg ha nei.....ja ja sånn kan det gå. Det er en perfekt hobby for meg, for jeg har måttet slutte i jobben pga slitasjegikt i begge knær. Så jeg skal sette inn kneprotese i begge etterhvert. Jeg er veldig glad jeg har hatt mine akvarier å holde på med for det er ikke så veldig godt å gå med alle smertene og må slutte å jobbe. Akvariene har hjulpet meg mye og man har blitt kjent med masse koselige mennesker. Så sneglene og fiskene mine ble redningen for meg. :D
Skrevet af Heidi i

Robot tor, 10/28/2010 - 01:56 Permalink

Jeg fikk mine nye suller i dag. Og jaggu er det ikke noen jeg har fra før..jiåppppijo
Jeg bestilte de som vanlige suller og da trodde jeg det kom svarte med hvite og gule prikker. Det finns visst flere vanlige suller. Disse ligner litt på posoene i kroppen. Men disse har svart kropp med ferskengul prikker og flekker og nesten litt oransje også. Noen har en oransje flekk der øynene sitter. En av de er helt svart med veldig blå øyne. Det vet jeg er en egen sort....Det er 2-3 stykker som er nesten helt svarte og de er superlekre. De er ikke så fine i skallet så mulig de er viltfanget. Så obs igler!!! Skal sette de på høykant hver dag for å være sikker. De hadde også født en liten unge på veien så i dag fikk jeg 10 store og en baby.....Gleder meg til å legge ut bilder.
Skrevet af Heidi i

Robot tor, 10/28/2010 - 02:23 Permalink

Her kommer noen bilder av familien Arnold med frue?
src=/sites/default/files/forum/5D9F9993-0EA2-70F5-2DD7283180D4D1D1.JPG
Her er alle barna minus et samlet....he he søte...
src=/sites/default/files/forum/5DAA4B89-E49D-BD01-02487DC99D46B38C.JPG
Her er hele familien Arnold samlet. Det er ikke så lett å holde styr på alle de småttisene der.
src=/sites/default/files/forum/5DB79C4B-02D3-2BBA-A55BA72C1A3CB463.JPG
src=/sites/default/files/forum/5DC51ADD-F091-C939-AD49DD3551763880.JPG
Her er den andre Arnold -ine? hvem som er mor og hvem som er far er ikke så godt å si....he he
src=/sites/default/files/forum/5DD31498-9657-CA26-DE57168CA61534B4.JPG
Så må jeg bare vise frem min nydelige lille Snehvit. Den er min eneste hvite sulle.
Skrevet af Heidi i

Robot tor, 10/28/2010 - 02:29 Permalink

En flott side for å se sullebilder og andre snegler og reker er aristocratama.com
Skrevet af Heidi i

Robot tor, 10/28/2010 - 21:26 Permalink

#32 sikker en sød fam du har der :D og en totalt lækker snehvid snegl du har fået fat i der :)

Nu skriver du noget med igler, det har jeg aldrig hørt om før, hvad er det?? og hvornår skal man være obs på det??
Skrevet af fkalinka

Robot tor, 10/28/2010 - 22:11 Permalink

Du bør være obs på igler hvis du kjøper snegler fra dyrebutikker. De får igjen fra sin importør som da skal sjekke at slike igler ikke føres ut i handelen. Alle snegler skal behandles for dette men noen ganger så svikter systemet. Så derfor sjekker jeg alle mine snegler . Jeg kjøpte gule suller en gang og de var viltfanget. Det ser du hvis de er veldig slitt og stygge i skallet så er de viltfanget. Da kan det være at de har igler som sitter på kroppen inni sneglehuset. Det er en svekkelsesparasitt som til slutt vil ta livet av snegla. De kommer frem og sitter rundt øynene og munnen osv på snegla. Det er riktig ekkelt. Jeg har flere bilder hvor det sitter igler på sneglene, skal lete de frem i kveld. Det man må gjøre når man får igler på sneglene er å ikke ha de sammen med andre snegler.Ha de i et eget kar slik at du får fulgt med på de. Jeg hadde mine i en 30 liter i 6 uker. Jeg tok saltbad på de 1-2 ganger i uken. Hvis sneglene ble meget medtatte av det så ventet jeg til de ble bedre igjen før jeg gjentok behandlingen. En snegle hadde over 20 igler gjemt i sneglehuset stakkar. Snegler liker jo ikke salt. Dette holdt jeg på med i 6 uker. Mange døde pga at de var svekket fra før og ikke klarte behandlingen. Men noen av de lever godt den dag i dag og heldigvis er de iglefrie. Derfor setter jeg også nye snegler på høykant for å se om det sitter igler på halsen. Jeg skrev en artikkel om behandling av snegler som får igler. Skal se om jeg finner igjen den og legge den inn her.
Skrevet af Heidi i

Robot tor, 10/28/2010 - 22:57 Permalink

Okay, det er da en meget interasnt ting, har købt nogle for længe siden, de er meget slidte og har huller i spidsen af skalden.de var de eneste i et helt fyldt akv der var i live, og der er ikke døde nogle ved mig, og de har også fået unger efter jeg har fået dem. men vil da lige prøve og tjekke dem.
Skrevet af fkalinka

Robot tor, 10/28/2010 - 23:44 Permalink

er der køns forskel på de orange kanin snegle? eller er det hermafroditter*uhh*
Skrevet af Mr.P

Robot tor, 10/28/2010 - 23:51 Permalink

[citat=Mr.P]er der køns forskel på de orange kanin snegle? eller er det hermafroditter*uhh*[/citat]
Hvis det er de oransje sullene du mener så må de være en av hvert kjønn for å formere seg. En hann og en hoe. Jeg har sett hvordan de parer seg og sett fødsel på de. Har bilder av det også som jeg kan legge ut så dere får se. Det tar bare litt tid å finne dem igjen blandt tusenvis av bilder.
Det samme med eplesnegler , de må også være en av hvert kjønn for å legge befruktede eggklaser. Hoene kan også lagre sæd fra hannen så ho kan faktisk befrukte seg selv i flere månder etter å ha blitt paret første gangen. Hvis snegla ikke har blitt paret så vil ho bare legge ubefruktede eggklaser. Spennende skapninger.
Skrevet af Heidi i

Robot tor, 10/28/2010 - 23:59 Permalink

hvordan kan man kende forskel på dem, altså han og hun orange sully?
har selv et par stykker, men ved ikke om det er hanner eller hunner
Skrevet af Mr.P

Robot fre, 10/29/2010 - 00:01 Permalink

src=/sites/default/files/forum/8BF94E3F-A00C-A1EB-BCD8A5412A166E60.JPG Her er en av mine lilla/hvite epler
src=/sites/default/files/forum/8C019C6E-EDB2-ED70-2C5971544C6FD46A.JPG Melanoides sp. Java heter denne mosomme sneglen
src=/sites/default/files/forum/8C11D116-B51F-C9A4-D8D922E73469F364.JPG Denne heter Sulawesi chokolate rabitt snail. Den kommer fra sulawesi nærmere bestemt for lake poso. Det ser ut som de er mumiert på skallet så mulig det er kalkbelegg. Det nye skallet som vokser ut er ikke sånn. Denne er helt svart og heter Bamse Mums. Det er den eneste svarte og den er sååå fin.
src=/sites/default/files/forum/8C299575-B7B2-0062-A32ABB5774FF9540.JPGsrc=/sites/default/files/forum/8C2F4F8F-D1FC-B213-94781E5F99D79D26.JPG Her er to til av posoene som jeg kaller de. De er så flotte å se på. Nydelige farger på kroppen. Her er to av mine kjempe epler. De er mosomme de. De blir håndtamme og jeg mater de for hånden så ofte jeg kan. Med en gang jeg løfter av lokket så begynner de å gå opp til overflaten. Det er så moro og spesielt mosomt for barn. De blir jo like store som en hamster. :D
Skrevet af Heidi i

Robot fre, 10/29/2010 - 00:05 Permalink

[citat=Mr.P]hvordan kan man kende forskel på dem, altså han og hun orange sully?
har selv et par stykker, men ved ikke om det er hanner eller hunner[/citat]
Nei det vet jeg ikke. Hvis de får barn så er de en av hvert kjønn, hvis da hoen ikke er befruktet fra før. Eller du har to hoer. Hvis de fremdeles får barn etter et år så har du en av hvert kjønn. Hvis de ikke får barn er det to hanner du har. Går ikke an å se kjønnsforskjell. De er prikk like under skallet. :D
Skrevet af Heidi i

Robot søn, 10/31/2010 - 03:12 Permalink

Her har jeg funnet bildene fra min andre sullefødsel jeg var med på....
src=/sites/default/files/forum/FBE996B8-AAA0-A0D3-8BA4CDDACD1F5CEA.JPG Her ser dere den lille hvite eggsekken som ligger nede på sanden. Dere skimter den lille sullen igjennom eggsekken.
src=/sites/default/files/forum/FBFA1742-CAC3-9690-407DD5A0507AB252.JPGsrc=/sites/default/files/forum/FBFF62D2-F410-AB89-184A7CDA4FC9C19C.JPG Nå skulle egentlig moren hjulpet ungen med å spise opp denne eggsekken men den fikk litt hjelp av en sebra eple som kom forbi
. src=/sites/default/files/forum/FC104D81-BD1D-6000-C88563B738B2C28B.JPG Her kan man se den lille ligge nede på sanden. Man ser såvidt en grønngul kropp.
src=/sites/default/files/forum/FC1A1080-E2D3-DF75-DAFC6C82151FCD9F.JPG Her ser man den lille klatrer opp på sin mor.
Man blir helt rørt av å se på de vettu. Et lite mirakel under vann. :D
Skrevet af Heidi i

Robot søn, 10/31/2010 - 03:29 Permalink

src=/sites/default/files/forum/FEFB85A0-9368-9A87-661C4F52AF4B294C.JPG Dette er snurren til en hosnegle.:D

Her er snurren til en hann snegle.:D
Denne metoden trenger ikke være 100% sikker.
Skrevet af Heidi i

Robot søn, 10/31/2010 - 03:34 Permalink

Her er noen av mine kjempe eplesnegler som kommer opp til kanten for å få mat.:D
src=/sites/default/files/forum/FCF82F0E-EC6A-AA89-500E8807D1C83764.JPG
src=/sites/default/files/forum/FCFD5869-0616-943C-2A190B29255A9668.JPG
src=/sites/default/files/forum/FD00F71F-CCFE-E969-DBE3DB7699364083.JPG
src=/sites/default/files/forum/FD055FCF-DD8F-B930-C82E25ECDD1478FC.JPG
src=/sites/default/files/forum/FD0A0749-02A4-0629-FEA29175B99BAFDB.JPG

Skrevet af Heidi i

Robot søn, 10/31/2010 - 03:42 Permalink

Her er to av mine suller som har igler. De er svarte og hæslige.
src=/sites/default/files/forum/FD4A4AE0-07FC-558E-558F451A568DF32D.JPGsrc=/sites/default/files/forum/FD4DDF81-A85A-BEFF-5689E80EA4EE5330.JPGsrc=/sites/default/files/forum/FD517814-D8EA-2084-AD68670D2394C830.JPG
Skrevet af Heidi i

Robot søn, 10/31/2010 - 07:30 Permalink

Hvor er det nogle smukke billeder og snegle du har. :)

AVS med de igler. Hvor er de væmmelige. Kan man fjerne dem manuelt fra sneglen (med en pincet)?
Skrevet af ingem

Robot søn, 10/31/2010 - 11:03 Permalink

såå fine billeder Heidi :) jeg var også så heldig at se en baby sulle komme ud fra skellet på en stor sulle dagen efter jeg modtog den fra rejeshoppen, der kom 3 babyer samme dag fra de suller jeg købte der, måske shok fødsel af at komme i nyt akvarie, men alle lever og her for få dage siden så jeg så endnu en baby :) de er så fine, og morsomme. i går så jeg så to af mine gule suller som så ud som om de var ved at kravle ind i hinandens skal.. om de bare krammer, eller om det var kærlighed det ved jeg ikke. det holdt på i omkring 10 min.. men kameraet var tør for strøm, så jeg fik ikke taget billeder :(

rigtigt væmmelige igler, håber ikke jeg har nogle af dem..
venligst
Maiken
Skrevet af mairo

Robot man, 11/01/2010 - 02:07 Permalink

Oh shit. Jeg tok et lass med bilder av mine nye suller...men ble de bra ..nei...fikk redigert et dårlig bilde som jeg har lagt ut. Skal ikke gi opp. Skal få tatt flere etterhvert. De har fått 6 babyer siden jeg fikk de så håper de lever opp. De er over 0,5 cm også, så de er store og fine. De er glatte i skallet så det er ok for da er det ikke vanskwlig å skille de fra de andre. De er grovere med striper. Så beklager dere som venter på bilder at det ble bare et dårlig bilde av de. Men tror jeg skal få til bedre siden.

Skrevet af Heidi i

Robot man, 11/01/2010 - 02:09 Permalink

[citat=ingem]Hvor er det nogle smukke billeder og snegle du har. :)

AVS med de igler. Hvor er de væmmelige. Kan man fjerne dem manuelt fra sneglen (med en pincet)?[/citat]
Tusen takk.
Det går ikke an å fjerne de med en pinsett. Sneglen trekker seg inn så fort du nærmer deg ansiktet. Man må la de ligge i saltbad og riste de ut av snegla. :|
Skrevet af Heidi i

Robot man, 11/01/2010 - 02:17 Permalink

Hei Mairo. Det var nok paring du så. Jeg har sett det flere ganger . Hannsnegla kommer og legger seg vedsiden av snegla på hoens venstre side. Noen ganger så får han til å snu og løfte henne i posisjon. Han legger sin hals under og opp på damens høyre side. Det er på høyre side kjønnsåpningen sitter på begge kjønn. Så de klemmer seg rundt hverandre. Hva som skjer inni klemmingen har jeg ikke sett, men det er helt klart at det er paring på gang. De har vanligvis en lukterunde hvor hannen lukter under skallet på snegla og vasker og går flere runder rundt og vasker skallet hennes. Det er vel flørtingen. Hosneglen ligger vanligvis helt stille. Det er veldig fasinerende å se på. :D
Skrevet af Heidi i

Robot man, 11/01/2010 - 09:28 Permalink

Det er nogle rigtig flotte og fascinerende billeder du tager af dine snegle:):):)
Skrevet af Mr.P

Robot tir, 11/02/2010 - 00:05 Permalink

[citat=Mr.P]Det er nogle rigtig flotte og fascinerende billeder du tager af dine snegle:):):)[/citat]
Tusen tusen takk. Det var hyggelig av deg.:)
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 11/02/2010 - 18:34 Permalink

src=/sites/default/files/forum/86532709-B115-463F-2BC26D0D93D0636D.JPG
Her er en av mine sandsnegler som sjekker opp en av mine oransje suller....men det gikk ikke så bra.

Jeg får heller prøve en av de lekre damene som går her....hei..vil du spise middag med meg?...
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 11/02/2010 - 18:40 Permalink

Jeg bare elsker de små sandsneglene mine. Noen har begynt å få flotte farger i skallet. Før var de bare gråblå men nå er det både rosa, gult, lilla og brunt i de. Hvorfor de begynner å få flere farger aner jeg ikke, men de er jo bare helt lekre.
src=/sites/default/files/forum/86757041-C2BE-F893-980A43130DCE6954.JPGsrc=/sites/default/files/forum/8687A981-A4F8-BF5F-6EBA68F42CD59D76.JPGsrc=/sites/default/files/forum/868BC4A0-9912-AF59-C8B9A46BAFFAC982.JPGsrc=/sites/default/files/forum/8690FD7C-999C-B858-A85518743E2D2761.JPG
De mønstrete har fått noen røde ringer på midten. De er bra flotte.:D
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 11/02/2010 - 18:58 Permalink

Her er noen suller med nydelige farger ...src=/sites/default/files/forum/86F351CF-0C32-CBC8-A23BCC242E974AE2.JPGsrc=/sites/default/files/forum/86FA5B1D-EDC6-71D9-9A568CD1498D684E.JPGsrc=/sites/default/files/forum/8700C4E1-BF0B-6B2A-BBEBE92015B08A83.JPGsrc=/sites/default/files/forum/8709C077-BF03-72C3-23DE424E89069759.JPGsrc=/sites/default/files/forum/8712A8CC-C015-466E-CD770E9C753E1405.JPGsrc=/sites/default/files/forum/8719BB74-C51F-340B-997C71DD9FE7C2DF.JPG...ja og det er flere....
Skrevet af Heidi i

Robot tir, 11/02/2010 - 21:05 Permalink

hvor man en person fra mors få fat i nogle af de helt orange Suller med sort skald :) ??
de er vildt smukke..
er de meget slemme ved planterne??
de ville sikkert være vildt flotte sammen med mine Blue moscow guppyer :P
Skrevet af pluttipigen