Vertex illuminux

Indsendt af Robot den søn, 01/15/2012 - 22:41
Kategori
Teknik og udstyr - Saltvandssiden.dk
Forfatter
johanne86
Hej

Så kom det nye akvarium i hus (jeg skal nok få lagt nogle billeder ud snart), men det ser jo ikke særlig prængende ud endnu...! Der fulgte en bio-pur lampe med, indholdende 2x250w hqi, to 24w t5 rør i blå samt nogle små LED spots. Denne lampe skal sælges. Jeg er blevet for afhængig af LED belysning som ikke afgiver ret meget varme. Min Maxspect 110W LED kan umiddelbart ikke suppleres med en ny, da Maxspect nu kun Sælger en ny Mazarra model som jeg mener er for dyr da et modul ikke vil være nok og man skal desuden købe en controller samt ophæng til.
Jeg har derfor kigget lidt på denne Vertex Illuninux lampe. VT-LF-LXMW4 Illumilux Marino Bianco (1200 mm Light beam, 50/50 Royal Blue - White (7000K).

http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/lamper/led/vt-lf-lxmw4-illumilux…

Er der nogen der har nogle erfaringer med den, eller kan se nogle for og imod for at købe denne lampe?

Ideen er At den skal sættes op i forlængelse af min Maxspect på 110w. Akvariet er 173x50x50.

På forhånd tak for hjælpen!

Kommentarer

Robot søn, 01/15/2012 - 23:04 Permalink

Du må som skrevet i den anden tråd ikke blande flere typer lys/lamper - Det bliver tydeligt at se at de ikke er ens, og det vil ligne lort for at sige det lige ud.

Du kan sagtens finde en ven til din 110W Maxspect - Bla Fish-Street har dem stadig på lager, ellers er brugtmarkedet også somme tider behjælpeligt. :)

De små Vertex pinde er fine - Men ét modul erstatter ét T5 rør, så selvom det måske kunne være en løsning, så skal du minimum købe 4 stk, og så kan du lige så godt bestille en 170W Maxspect G2 fra Fish-Street, det er samme pris.

http://www.fish-street.com/maxspect_led_aquarium_lighting_220v-240v

En ny koster $470 og fragten siger $0.51 da de vil have tømt lagret. 2764,- hvis den slipper gennem tolden - Jeg har aldrig fået noget i tolden fra dem af, og har handlet en del hos dem gennem tiden og gør det jævnligt. Det er en løsning du vil blive mest glad for, og takke mig for senere i dit liv:P
Skrevet af Han$en

Robot ons, 01/18/2012 - 14:02 Permalink

Tak for dit svar! Jeg er netop nu meget tæt på at bestille en lampe, men er 110w gange 2 nok til det lange akvarium? (173 cm). Overvejede lidt om jeg var nødt til at købe den der hedder 170w, som skulle svare til to 150w hqi lamper og er dobbelt så lang (110w svarer til en enkelt 150w hqi). Men de er bare så møgdyre, for jeg har i forvejen Cree modellen, så skal helt op og give 1100 dollars for den store model. Tror bare det vil være dumt at købe semiLED modellen, da det jo nok vil give to forskellige slags lys i akvariet. Hvad mener du?
Skrevet af johanne86

Robot ons, 01/18/2012 - 15:56 Permalink

På billede 4 og 5 fra oven afprøver jeg min nuværende maxspect lampe.
Skrevet af johanne86

Robot ons, 01/18/2012 - 17:07 Permalink

[citat=johanne86]Tak for dit svar! Jeg er netop nu meget tæt på at bestille en lampe, men er 110w gange 2 nok til det lange akvarium? (173 cm). Overvejede lidt om jeg var nødt til at købe den der hedder 170w, som skulle svare til to 150w hqi lamper og er dobbelt så lang (110w svarer til en enkelt 150w hqi). Men de er bare så møgdyre, for jeg har i forvejen Cree modellen, så skal helt op og give 1100 dollars for den store model. Tror bare det vil være dumt at købe semiLED modellen, da det jo nok vil give to forskellige slags lys i akvariet. Hvad mener du? [/citat]

Dag Frøken :)

Som dine billeder viser dækker din 110W næsten halvdelen som den sidder nu - Hæng den i wirekittet 10-12cm over overfladen, så dækker den længere end midten - Og den anden hænger du lige så langt fra siden af som den nuværende.

De kan uden tvivl sagtens dække akvariet helt optimalt! :)
Skrevet af Han$en

Robot ons, 01/18/2012 - 22:50 Permalink

Ok, så bliver det vist det vi gør. Var lige ved at overveje 2 lamper af Mazarra modellen, s-versionen for at lyset skulle minde mest om den lampe vi har i forvejen..

Hvad tænker du omkring det der lens kit man kan købe til maxspecten for at få mere intenst lys? Kunne det være en ide? Vi har jo trods alt både anemoner og spser i akvariet.
Skrevet af johanne86

Robot tor, 01/19/2012 - 00:27 Permalink

Ikke nødvendigt med kun 50cm i højden.. Linser er først rigtigt effektive ved 60-70cm hvis man vil have lyskrævende sager på bunden..

Mit eget er 45cm højt, og jeg har en række fragmenter stående på bunden - Lampen hænger 15cm over overfladen, de både gror og holder farve:)
Skrevet af Han$en

Robot tor, 01/19/2012 - 09:43 Permalink

Fedt! Tak for hjælpen! Så må jeg hellere få den bestilt :)
Skrevet af johanne86

Robot tor, 01/19/2012 - 17:27 Permalink

Fedt nok, Fish-street har ikke flere g2 modeller hjemme selvom de skilter med at de har dem alle sammen! :( så gode råd modtages gerne! Kan vi blande semi-led modellen med Cree modellen eller vil det se dumt ud? Jeg vil jo helst have Cree, så er ved at overveje at købe to maxspect mazarra af S-modellen og så sætte en på hver side af maxspecten. Umiddelbart tror jeg godt det kunne fungere... Hvad tror I?
Skrevet af johanne86

Robot tor, 01/19/2012 - 17:32 Permalink

Okay, plat.. :(

Well, så køb hellere 3 stk Mazarra og sælg din G2! Du vil kunne se forskel på lyset grundet de ikke har samme opbygning og LED chips..

Det dur desværre ikke med at blande da det vil være synligt. I dit tilfælde ville jeg købe en 170W G2 med SemiLED og sælge din nuværende. SemiLED er glimrende chips :)
Skrevet af Han$en