Kategori
Teknik og udstyr - Saltvandssiden.dk
Forfatter
johanne86
Hej
Med mit nye akvarium fulgte der et brugt refraktometer med, som tilsyneladende er ret dyrt. I dag ville jeg så må saltindholdet i det nye akvarium med denne. Denne viste 1,027. Det er jo lidt i den høje ende. Mit problem Er bare at min gamle densitetsmåler viser 1,023. Altså lidt i den lave ende. Jeg hælder egentlig mest til at tro på den sidste måling, da jeg jo altid har brugt denne til at måle med og at mine fisk og koraller har haft det fint ved en densitet på 1,024-1,025 med flydemåleren.
Hvad mener I? Er refraktometeret mere præcist? Det skal tilføjes at jeg har prøvet den i rent vand, hvor den viste 1,000 som den skulle.
På forhånd tak for hjælpen.
Med mit nye akvarium fulgte der et brugt refraktometer med, som tilsyneladende er ret dyrt. I dag ville jeg så må saltindholdet i det nye akvarium med denne. Denne viste 1,027. Det er jo lidt i den høje ende. Mit problem Er bare at min gamle densitetsmåler viser 1,023. Altså lidt i den lave ende. Jeg hælder egentlig mest til at tro på den sidste måling, da jeg jo altid har brugt denne til at måle med og at mine fisk og koraller har haft det fint ved en densitet på 1,024-1,025 med flydemåleren.
Hvad mener I? Er refraktometeret mere præcist? Det skal tilføjes at jeg har prøvet den i rent vand, hvor den viste 1,000 som den skulle.
På forhånd tak for hjælpen.
Kommentarer
Robot tir, 02/21/2012 - 00:44 Permalink
Skrevet af johanne86
Robot tir, 02/21/2012 - 04:20 Permalink
ja ved godt det lyder dumt men hvis det ikke har været brugt i langt tid ville jeg ligge prøve efter
jeg stoler mere på mit refraktometer
Skrevet af nellemann
Robot tir, 02/21/2012 - 12:05 Permalink
Refraktometeret er ligeglad med temperaturen, men det skal kalibreres før du kan stole på det. Der står hvordan i brugsforvirringen. Men et godt redskab der er præcist.
Jeg synes begge er lige gode, man skal bare lige huske hvilke omgivelser man tester med ift. hydrometeret.
Skrevet af AndersGS
Robot tir, 02/21/2012 - 13:00 Permalink
Skrevet af Bingocaller
Robot tir, 02/21/2012 - 13:13 Permalink
Skrevet af Stockholm Saltvand
Robot tir, 02/21/2012 - 18:40 Permalink
http://www.nimatic.dk/default.asp?id=26&menu=23
Så jeg ved faktisk ikke hvordan jeg kalibrere den. Prøvede den bare af i almindelig vandhanevand. Men mine koraller står flot og fiskene og rejerne er livlige, dog har mine to muslinger ikke klaret flytningen. Kan ikke helt finde ud af hvorfor...
Og desværre måtte jeg og aflive mine gule kirurg da jeg opdagede at den havde en parasit som hedder Black spot disease. Er rimelig træt af at jeg ikke reagerede på dens sorte prikker da den var i det gamle akvarium, så jeg havde undgået måske at slæbe parasitten med over i det nye akvarium. Men der er ikke andet at gøre end at håbe på at dette ikke er tilfældet. Fisken var kun i det nye akvarium i et lille døgn før jeg opdagede det. Og jeg har herefter støvsuget bunden for snavs... Rimelig øv :(
Skrevet af johanne86
Robot ons, 02/22/2012 - 09:37 Permalink
Jeg ville til en hver tid bruge mit refraktometer kontra flydemåler!
Fordelen ved refrakto er at du kan se din saltbalance ude af baljen - med en flydemåler er du nødt til at stoppe alt cirkulation og lade vandet falde til ro før du kan få en måling. Jeg gider bestemt ikke slukke retur etc for at gøre det :)
Skrevet af Bingocaller
Robot ons, 02/22/2012 - 12:33 Permalink
Fordelen ved refrakto er at du kan se din saltbalance ude af baljen - med en flydemåler er du nødt til at stoppe alt cirkulation og lade vandet falde til ro før du kan få en måling. Jeg gider bestemt ikke slukke retur etc for at gøre det :)[/citat]
Nej nej, du tager da bare en 5 dl og fylder i et højt målebæger. Det er sådan set den mest rigtige måde.
Skrevet af AndersGS
Robot ons, 02/22/2012 - 14:54 Permalink
Skrevet af Bingocaller
Robot ons, 02/22/2012 - 15:39 Permalink
Af den simple grund at der altid vil være en eller anden form for strøm/cirkulation i akvariet, fx. fra fisk der svømmer.
;)
Skrevet af AndersGS
Robot ons, 02/22/2012 - 20:35 Permalink
Skrevet af johanne86
Robot tor, 02/23/2012 - 09:54 Permalink
Skrevet af Bingocaller
Robot tor, 02/23/2012 - 10:31 Permalink
Hehe, nej nej.. :D
Refraktometer er da nok den absolut nemmeste måde.
Skrevet af AndersGS