Refraktometer eller densitetsmåler?

Indsendt af Robot den tir, 02/21/2012 - 00:42
Kategori
Teknik og udstyr - Saltvandssiden.dk
Forfatter
johanne86
Hej

Med mit nye akvarium fulgte der et brugt refraktometer med, som tilsyneladende er ret dyrt. I dag ville jeg så må saltindholdet i det nye akvarium med denne. Denne viste 1,027. Det er jo lidt i den høje ende. Mit problem Er bare at min gamle densitetsmåler viser 1,023. Altså lidt i den lave ende. Jeg hælder egentlig mest til at tro på den sidste måling, da jeg jo altid har brugt denne til at måle med og at mine fisk og koraller har haft det fint ved en densitet på 1,024-1,025 med flydemåleren.

Hvad mener I? Er refraktometeret mere præcist? Det skal tilføjes at jeg har prøvet den i rent vand, hvor den viste 1,000 som den skulle.

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentarer

Robot tir, 02/21/2012 - 00:44 Permalink

Og jeg undskylder lige alle mine synkrone indlæg. Netforbindelsen drillede så jeg vidste ikke at indlægget var sendt.. *blink*
Skrevet af johanne86

Robot tir, 02/21/2012 - 04:20 Permalink

har du læst første måling med alm osmosevand eller rent vand og stillet den på 0

ja ved godt det lyder dumt men hvis det ikke har været brugt i langt tid ville jeg ligge prøve efter

jeg stoler mere på mit refraktometer
Skrevet af nellemann

Robot tir, 02/21/2012 - 12:05 Permalink

Hvis det er et kvalitets hydrometer så kan du sagtens stole på det, det er kvalitet! Det jeg har fra Tropic Marin er rigtig godt, men det er altså meget følsomt overfor vandbevægelse og temperatur. Læs på det hvad det er kalibreret til (typisk 25 grader).

Refraktometeret er ligeglad med temperaturen, men det skal kalibreres før du kan stole på det. Der står hvordan i brugsforvirringen. Men et godt redskab der er præcist.

Jeg synes begge er lige gode, man skal bare lige huske hvilke omgivelser man tester med ift. hydrometeret.

Skrevet af AndersGS

Robot tir, 02/21/2012 - 13:00 Permalink

Køb en dunk demi vand i det nærmeste supermarked - smid det på og nulstil og så er dit refraktometer kørende!
Skrevet af Bingocaller

Robot tir, 02/21/2012 - 13:13 Permalink

Eller stol på begge som de er og være lidt doven, snittet er jo helt perfekt ;-)
Skrevet af Stockholm Saltvand

Robot tir, 02/21/2012 - 18:40 Permalink

Tak for jeres svar! Jeg har ikke igen brugsanvisning desværre, men den er magen til denne her på billedet:

http://www.nimatic.dk/default.asp?id=26&menu=23

Så jeg ved faktisk ikke hvordan jeg kalibrere den. Prøvede den bare af i almindelig vandhanevand. Men mine koraller står flot og fiskene og rejerne er livlige, dog har mine to muslinger ikke klaret flytningen. Kan ikke helt finde ud af hvorfor...
Og desværre måtte jeg og aflive mine gule kirurg da jeg opdagede at den havde en parasit som hedder Black spot disease. Er rimelig træt af at jeg ikke reagerede på dens sorte prikker da den var i det gamle akvarium, så jeg havde undgået måske at slæbe parasitten med over i det nye akvarium. Men der er ikke andet at gøre end at håbe på at dette ikke er tilfældet. Fisken var kun i det nye akvarium i et lille døgn før jeg opdagede det. Og jeg har herefter støvsuget bunden for snavs... Rimelig øv :(

Skrevet af johanne86

Robot ons, 02/22/2012 - 09:37 Permalink

Du hælder bare demi vand på - og så nulstiller du den med den skrue der er på toppen - tager 30 sek

Jeg ville til en hver tid bruge mit refraktometer kontra flydemåler!

Fordelen ved refrakto er at du kan se din saltbalance ude af baljen - med en flydemåler er du nødt til at stoppe alt cirkulation og lade vandet falde til ro før du kan få en måling. Jeg gider bestemt ikke slukke retur etc for at gøre det :)
Skrevet af Bingocaller

Robot ons, 02/22/2012 - 12:33 Permalink

[citat=Bingocaller]
Fordelen ved refrakto er at du kan se din saltbalance ude af baljen - med en flydemåler er du nødt til at stoppe alt cirkulation og lade vandet falde til ro før du kan få en måling. Jeg gider bestemt ikke slukke retur etc for at gøre det :)[/citat]

Nej nej, du tager da bare en 5 dl og fylder i et højt målebæger. Det er sådan set den mest rigtige måde.
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 02/22/2012 - 14:54 Permalink

Ja hvis man gider tage vand ud af tanken og hive målebægeret frem er det da også en måde at gøre det på - men hvor det skulle være den mest RIGTIGE måde skal jeg lige have forklaret *blink*
Skrevet af Bingocaller

Robot ons, 02/22/2012 - 15:39 Permalink

[citat=Bingocaller]Ja hvis man gider tage vand ud af tanken og hive målebægeret frem er det da også en måde at gøre det på - men hvor det skulle være den mest RIGTIGE måde skal jeg lige have forklaret *blink*[/citat]
Af den simple grund at der altid vil være en eller anden form for strøm/cirkulation i akvariet, fx. fra fisk der svømmer.

;)
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 02/22/2012 - 20:35 Permalink

Jeg har bare målt i sumpen. Her er roligt flow i mit akvarie.
Skrevet af johanne86

Robot tor, 02/23/2012 - 09:54 Permalink

Ahh ok jeg forstår - du mener at TAGE vandet ud af akvariet er den mest rigtige måde :) Jeg troede at du mente en flydemåler var den mest korrekte måde istedet for et refraktometer :)
Skrevet af Bingocaller

Robot tor, 02/23/2012 - 10:31 Permalink

[citat=Bingocaller]Ahh ok jeg forstår - du mener at TAGE vandet ud af akvariet er den mest rigtige måde :) Jeg troede at du mente en flydemåler var den mest korrekte måde istedet for et refraktometer :)[/citat]

Hehe, nej nej.. :D

Refraktometer er da nok den absolut nemmeste måde.
Skrevet af AndersGS