Kan vand fra affugter komme retur i akvariet igen?

Indsendt af Robot den søn, 03/25/2012 - 16:33
Kategori
Teknik og udstyr - Saltvandssiden.dk
Forfatter
johanne86
Hej

Jeg har en affugter stående til at affugte noget af det fordampede vand fra mit akvarium. For øjeblikket opsamles vandet i en beholder og tømmes manuelt ud i toilettet, men da det er muligt i stedet at sætte en slange på affugteren og lede vandet et andet sted hen end i den medfølgende beholder, opstod tanken, om det var muligt bare at føre vandet tilbage i akvariet igen? Spørgsmålet er jo om vandet er rent nok når det har været igennem affugteren? Det vand jeg tømmer ud af beholderen er helt klart, så umiddelbart ser det rent ud. Men er der nogen herinde der ved noget om dette?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Johanne

Kommentarer

Robot søn, 03/25/2012 - 17:39 Permalink

Spørgsmålet ar været oppe at vende mange gange og hver gang er man nået frem til at det er bedst at lade være.. Der kommer jo en del skidt med fra luften..
Skrevet af AndersGS

Robot søn, 03/25/2012 - 20:24 Permalink

Jeg tog en måling af det på et tidspunkt og kan ihvertfald konstatere, at det er fyldt med nitrat og også en del nitrit og ammonium, så helt sikkert en dårlig ide at putte i akvariet!
Skrevet af mipe

Robot søn, 03/25/2012 - 23:08 Permalink

Godt med nogle hardcore fakta..
Skrevet af AndersGS

Robot man, 03/26/2012 - 15:06 Permalink

Ok, tak for jeres svar. Jeg forstår bare ikke hvor det nitrat, nitrit og ammonium kommer fra. Ja, der er nitrogen i luften, men det kondenserer ikke ved samme tempteratur som vand. Jeg tror at jeg lige vil prøve at teste vandet i min affugter og spørge en biolog som jeg kender. Rent teoretisk er kondenseret vand jo 100% H2O. Og ja det vil da kunne indeholde nogle luftbårne patogener som bakterier, svampe og vira, men spørgsmålet er jo hvad dette reelt har af betydning for akvariet og dets beboere. Umiddelbart tillægger jeg det ikke den store betydning. De fleste luftbårne bakterier i hjemmet kommer fra os selv og er kun sygdomsfremkaldende for os selv. Desuden er der jo også bakterier mm i vandhanevandet.

Skrevet af johanne86

Robot man, 03/26/2012 - 15:15 Permalink

#5 Så må du lige vende tilbage. når du ved mere :)
Skrevet af MiaC

Robot man, 03/26/2012 - 15:17 Permalink

[citat=johanne86]Ok, tak for jeres svar. Jeg forstår bare ikke hvor det nitrat, nitrit og ammonium kommer fra. Ja, der er nitrogen i luften, men det kondenserer ikke ved samme tempteratur som vand. Jeg tror at jeg lige vil prøve at teste vandet i min affugter og spørge en biolog som jeg kender. Rent teoretisk er kondenseret vand jo 100% H2O. Og ja det vil da kunne indeholde nogle luftbårne patogener som bakterier, svampe og vira, men spørgsmålet er jo hvad dette reelt har af betydning for akvariet og dets beboere. Umiddelbart tillægger jeg det ikke den store betydning. De fleste luftbårne bakterier i hjemmet kommer fra os selv og er kun sygdomsfremkaldende for os selv. Desuden er der jo også bakterier mm i vandhanevandet.

[/citat]

Enig, rent logisk ville jeg også sige god for det, men som sagt er de flere der har prøvet ;)
Skrevet af AndersGS

Robot man, 03/26/2012 - 16:11 Permalink

Spørgsmålet er også hvilke metaller vandet kommer i kontakt med i sådan en affugter.

Samt hvad plastik osv. kan tilføje til vandet. Det er jo ikke bygget til fødevarebrug.

Jeg har dog set en model, som omdannede det til drikkevand igennem en rensningsprocess.

/Morten N
Skrevet af Gzus.dk