BioRb Life 60l Opstart af saltvand

Indsendt af Robot den ons, 04/04/2012 - 20:55
Kategori
Nybegynder - Saltvandssiden.dk
Forfatter
Lasse_F
Hej

Jeg har i gennem 3 år nu haft ferskvandsakavie og vil nu gerne prøve kræfter med saltvand.
Jeg har købt et lille BioRb life 60l, som jeg ville prøve i først. Jeg skriver herinde da jeg ingen erfaring har på det og håber derfor på lidt hjælp.

Kan man lave et Biorb life 60 om til saltvands akvarie?
Hvad skal jeg bruge af udstyr? (for går ud fra det der er med er til ferskvand ikke saltvand)

Håber der sidder nogle, som kan hjælpe mig i den rigtige retning fra start..

Mvh
Lasse

Kommentarer

Robot tor, 04/19/2012 - 21:12 Permalink

ved ingen ting om biorb så vil du ikke fortælle hvad der er med ud over akvarie
Skrevet af claus s p

Robot tor, 04/19/2012 - 22:13 Permalink

Nu ved jeg ikke om du har gjort det, men jeg ville helt klart spørge inde på http://www.saltvandsforum.dk/ . Der er mange eksperter derinde, som er gode til at hjælpe :-)
Skrevet af TangaThomas

Robot fre, 04/20/2012 - 12:06 Permalink

Jeg har været der - saltvand i biorb 60 liter. Det fungerede 1 års tid med to fisk og nogle eremitkrebs, rejer og søstjerner, men herefter fik jeg meget svært ved at holde nitrat nede til trods for ugentlige 10% vandskifte. Desuden bliver det hurtigt alt for kedeligt kun med fisk og man får lyst til at prøve koraller og det er lyset bare alt for dårlig til.

Prøv at google: kevkapawski biorb på Google. Han er en fyr som har VILLET omdanne biorb til saltvand koste hvad det vil. Han har tilføjet ekstra lys og tilføjet en sump.

Men mit råd er nok, at det er meget sjovere med noget ordenligt lys og en god skummer. Jeg er nu endt med et 550 liters akvarie 3 år post-biorb.

Men held og lykke med det! :)
Skrevet af johanne86

Robot fre, 04/20/2012 - 13:24 Permalink

Der er en video på youtube af mit tidligere Biorb saltvandsakvarie, da det var 1/2 år gammelt.

http://m.youtube.com/watch?v=ZSTrl0A0Mc8

Og desuden nogle billeder på min profil her på siden. Jeg endte med at købe en mini-t5 lampe så jeg kunne prøve at have lidt koraller, men det blev aldrig optimalt.
Skrevet af johanne86

Robot fre, 04/20/2012 - 14:28 Permalink

Er helt enig med Johanne i #5.. ;)
Skrevet af AndersGS

Robot man, 04/23/2012 - 10:48 Permalink

Hej Lasse.

Du skal helst lidt op i størrelse på akvarium. 80 - 100 L.

Du kan med fordel købe et ganske alm. glasakvarium,. (husk underlag til det - enten et du køber eller flamingo - så springer glasset ikke, når der kommer sten i - du skal have det man kalder for levende sten i dit akvarium)

OG så det vigtigste: en god SKUMMER: et eksempel er: Turboflotor Blue 500 fra Aqua Medic.

LYS er også vigtigt - noget med T5 rør eller moderne LED.

Rigtig god fornøjelse.
Skrevet af Jaku

Robot fre, 04/27/2012 - 01:46 Permalink

Men!

Nu har Lasse jo allerede købt sig biorb, så selvom det ikke er nemt i længden (for ikke at sige umuligt) at holde, så er det en start.

Da jeg startede mit op tilføjede jeg noget ekstra cirkulation (tunze 6025). Jeg købte store koralskelletter som grus i bunden - det går ikke i biorbs bundfilter. Herudover 5-6 kg levende sten (OBS de skal ikke være for store pga hullet i toppen af akvariet. Desuden OBS de ridser acryl ruden meget nemt!) og så er det bare at komme i gang med indkøringsfasen.
Jeg genbrugte biorbs bundfilter i stedet for at købe nyt hvert måned. Du køber bare noget aktivt kul som du skifter 1x/måned.

God fornøjelse! Skriv endelig hvis du har yderligere spørgsmål. :)

Skrevet af johanne86