amano reje opdræt

Indsendt af Robot den ons, 04/11/2012 - 23:08
Kategori
Andre akvariedyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
odille
Jeg vil hører om der er en eller flere som har gjort sig forsøg med at yngle på amano rejer..
Har læst en del.. Og så at er rimelig vanskelig..
men vil gøre et forsøg..
Håber at hører fra nogen..

Kommentarer

Robot tor, 04/12/2012 - 00:10 Permalink

Jeg følger lige med her
Skrevet af monjak2444

Robot tor, 04/12/2012 - 03:04 Permalink

yes det er lige præcis katrins opskrift jeg vil følge..
Har også læst hendes tråde inde på reje sitet:-)
Har en hun nu med rigtig mange rovn.. Men tror jeg er forsent på den til denne hun..
Skal først ha købt ind.. Salt, saltmåler, 2 12L akvarier og planton..
Og står til at skulle på ferie fra i morgen..
Men så vidt jeg har læst går rejemor med æggene i 2-3 uger.. og det gir mig tid nok til at komme hjem fra ferie og få det praktiske på plads..
skal nok opdatere tråden..
Skrevet af odille

Robot ons, 04/18/2012 - 18:45 Permalink

lige en lille opdatering..

så er alt udstyr købt ind og jeg går og venter på rejen er klar til at smide sine små laver..
farven på æggene har ændret sig fra grålige til hvide så det kan ikke vare så længe før første forsøg går igang..
Så her den anden dag jeg har en hun mer med æg:) Dog ikke så mange som hende jeg venter på nu..
Er lidt nervøs for min ordre fra akvarieudstyr ikke kommer hurtigt nok:( Der har jeg bla bestilt salt, planton og små æg til foder.
Håber virkelig det lykkes;)
Skrevet af odille

Robot fre, 04/27/2012 - 23:41 Permalink

Kan spændt fortælle de første æg er klækket:-) Jiiiihar!! Vil lige gi rejemor et par dage mer til at blieve færdig og så skal hun over i mit akvarie..
Og så begynder lavernes rejse over i saltvandet;-)
Er meget spændt:-)
Skrevet af odille

Robot lør, 04/28/2012 - 01:56 Permalink

følger lige med har selv overvejet det et par gange... :)

held og lykke..!
Skrevet af soulburner

Robot lør, 04/28/2012 - 12:59 Permalink

glæder mig til at høre hvor mange unger du får ud af det. :=)

Held og lykke med projektet, dejligt når nogen laver forsøg andre kan få noget ud af.:P
Skrevet af Dahl1

Robot man, 05/07/2012 - 01:08 Permalink

Så kommer en lille opdatering:-) Rejemor klækkede en lille portion laver, vil skyde på 40-50 laver.. De er nu alle i saltvand og trives:-) Så vidt jeg kan se er der ingen døde og de følger opskriften rigtig pænt:-)
De største er allerede 3mm hvor de mindste ikke har vokset så meget endnu..
Men alle spiser. Det kan jeg se fordi jeg har fodret dem med udklækket et- eller- andet æg som er svagt rosa. Og det har farvet de ellers gennemsigtige laver:-)
Regner med der går 4 måske 5 dage til den første reje er omdannet:-) Følger planen slavisk og alt har virket hidtil 7-9-13:-)
Og så har jeg 3 rejer mere med rovn hvoraf de 2 var begyndt at klække dem i går...
Så har 2 sæt laver lige nu jeg forsøger mig med:-) Og det er vildt spændende!!
Er rigtig glad for der er nogle der følger med;-)
Skrevet af odille

Robot man, 05/07/2012 - 08:02 Permalink

Meget spændende projekt :)

Ville dog gerne læse din egen skridt for skridt guide, med navn på foderet, salt dosis o.s.v.
Håber at du får tid til at lave din egen skridt for skridt guide senere?

Mvh
Jesper
Skrevet af Jesper Green

Robot man, 05/07/2012 - 11:22 Permalink

Superspændende!

Mine amanoer render rundt i 160L-selskabsakvarium og hunnerne har tilsyneladende båret rogn i over 3 mdr. Det passer jo slet ikke med de beskrivelser, man læser om arten, så jeg er noget forvirret. Ved godt, at larverne ikke kan overleve i ferskvand, men jeg troede da, at æggene blev smidt på et tidspunkt?! Måske smider de dem og skynder sig at producere nye æg samme dag? Hm...

Når jeg engang får masser af tid, vil jeg prøve at opdrætte dem lige som du. Indtil da vil jeg bare luskelæse med her og glæde mig til at se billeder og høre om flere detaljer. ;)
Skrevet af AnneH

Robot man, 05/07/2012 - 17:43 Permalink

godt gået odille,det er superspændende at der er nogen der tør at kaste sig ud i sådan et projekt dobbelt up nice,også skal de snart i ferskvand er spændt på at høre hvordan det går.
Skrevet af monjak2444

Robot man, 05/07/2012 - 19:40 Permalink

jeg har en amano med rogn, så jeg har været nede og hente saltvand ved stranden, venter bare på hun smider larverne, så skal det prøves på den måde

Skrevet af gnasker

Robot tir, 05/08/2012 - 00:23 Permalink

#12 Hej Anne jeg vil uden at vide det 100% tro det er tempraturen der gør det.. Ved ikke hvor varmt dit vand er.
I mit akvarie har jeg 25+ og når jeg tager rejemor over i boxen ligger den mellem 27-30 grader..
Jeg læste om en fyr der havde fået klækket sine æg og de døde for ham. Han havde 22grader i sit akvarie..
Jeg kom hjem til en rigtig grim oplevelse i går.
Som jeg altid gør, er det første jeg gør at gå ind og kigge til laverne og mine rejemødre med rovn..
Og da jeg åbner den ene box kommer en bombe op af død fisk. Og min ene hun ligger død. Den anden har smidt sine æg uden at klække dem og hende skynder jeg mig at redde over i mit akvarie.
den sidste rejemor jeg har med rovn blev straks flyttet til en større box og går nu og venter på hun klækker dem..
#11Jo det vil jeg prøve at gøre med næste reje.. Har prøvet at tage nogle billeder af laverne men det går slet ikke med min mobil:-(
Skrevet af odille

Robot tir, 05/08/2012 - 08:42 Permalink

#15:
Åh nej, hvor ærgerligt. Håber at det går bedre med den sidste.

Der er 24.5 gr. i mit selskabsakvarium.
Skrevet af AnneH

Robot ons, 05/09/2012 - 01:58 Permalink

Øv øv ser meget lidt liv i saltvandsboxen:-( Ser i morgen hvordan det hele ser ud.. Min anden hun reje er godt igang med at klække ´sine æg.. så om ikke anden så starter jeg på en ny.. er kommet lidt itvivl med det mad jeg har købt.. det vil jeg have undersøgt inden jeg sætter de nye laver i saltvand..
Skrevet af odille

Robot ons, 05/09/2012 - 20:35 Permalink

Jeg har nu besluttet at hælde hvad der er i saltvandsboxen ud:-( har godt læst 9-10 dag er rigtig kritisk for larverne at komme igennem.
Jeg har jo endnu en hun som længe er igang med at klække..
Og har helt klart mod på en omgang igen:-)
Synes det er virkelig virkelig spændende!
Skrevet af odille

Robot ons, 05/09/2012 - 22:52 Permalink

Øv....nedtur :(

Skrevet af Jesper Green

Robot tor, 05/10/2012 - 03:07 Permalink

Ja det mest irriterende er jeg ikke engang ved hvad der gik galt:-/ men er frisk på at prøve igen:-)
Skrevet af odille

Robot tor, 05/10/2012 - 11:14 Permalink

Uhh, man får helt lyst til at prøve det engang (om nogle år)

Held og lykke med (de) næste forsøg, odille
Skrevet af AnneH

Robot søn, 05/13/2012 - 21:35 Permalink

#21 meget spændende!
Jeg er nu gået igang med forsøg nr 2..
Denne gang har jeg sænket saltkoncentrationen en del.. tror den første gang var for høj i forhold til min temperatur..
Har selv været på youtube og kigge en masse efter jeg så din film om parring:-)
Jeg kan se det planton der er blevet brugt her i denne film er grøn hvor min er gennemsigtig og ligger på bunden som mælkehvid støv. Ligner mest af alt salt der ikke er opløst.
Har ingen steder kunne finde det grønne plantion:-( virker det ikke denne gang med jeg helt klart sætte alle sejl til for at få fat i det grønne.
Jeg har endnu en rejemor med rovn så ved jeg ihvertfald har til et forsøg mere:-)
Har sådan på fornemmelsen at saltet var problemet sidst.
For alt gik godt og fuldte planen ind til jeg valgle at hælde mere saltvand i fordi jeg synes der var forsvundet meget af koncentrationen. og derfra gik det galt.

#22 tusinde tak!!:-):-)
Skrevet af odille

Robot tir, 05/15/2012 - 04:00 Permalink

Jeg har lige pt. 3 hunner med æg men jeg har slet ikke udstyret til at opdrætte vil dog prøve på et senere tidspunkt når dette er på plads...

jeg synes at jeg har observeret at hunnerne kun går med æg fra omkring april til omkring september er det kun hos mig eller er det deres normale livscyklus der går dette..?

odille man kan selv lave grønt vand (svæv alger) en flaske vand og noget plante gødning og så noget sol lys og lidt ventetid så er det klart dog kan jeg ikke få det til at blive lige så grønt som græs som jeg har set nogle kan men det bliver grønt og dafnierne ser ud til at nyde det...

Held og lykke med fosøg nr. 2 :)
Skrevet af soulburner

Robot tir, 05/15/2012 - 04:27 Permalink

kan spirolinapulver ikke bruges, det giver et fint grønt svæv, jeg har før købt det i avifauna
Skrevet af J J

Robot ons, 05/16/2012 - 21:28 Permalink

#24 super tusinde tak det vil jeg prøve;-) Vil med det samme lave sådan en flaske og se hvad jeg kan få ud af det..
Jeg har endnu ikke haft mine amanoer så længe.. Mine har lige fået rovn for 2 gang.. Og det er jeg noget overrasket over, synes det er meget hurtigt.
#25 okay det kender jeg slet ikke..

Jeg kan sige det ser rigtig godt ud med laverne. De er virkelig blevet store. Så tvivler ikke på maden.
Jeg har en rigtig god mave fornemmelse.
Forskel fra sidste gang var vandet helt mælkehvidt næsten og denne gang er det klart og kan se de er rigtig aktive.
Kan sågar se dem gribe et stykke mad når jeg hvivler op i maden..
Jeg har lige nu 3 mere med rovn og alle vil jeg forsøge med.
Jeg synes bare ikke mine laver så mange larver som det jeg har læst andre har oplevet..
#24 kan virkelig godt forstå hvis du vil prøve, det er vildt sjovt!
Skrevet af odille

Robot ons, 05/16/2012 - 21:28 Permalink

#24 super tusinde tak det vil jeg prøve;-) Vil med det samme lave sådan en flaske og se hvad jeg kan få ud af det..
Jeg har endnu ikke haft mine amanoer så længe.. Mine har lige fået rovn for 2 gang.. Og det er jeg noget overrasket over, synes det er meget hurtigt.
#25 okay det kender jeg slet ikke..

Jeg kan sige det ser rigtig godt ud med laverne. De er virkelig blevet store. Så tvivler ikke på maden.
Jeg har en rigtig god mave fornemmelse.
Forskel fra sidste gang var vandet helt mælkehvidt næsten og denne gang er det klart og kan se de er rigtig aktive.
Kan sågar se dem gribe et stykke mad når jeg hvivler op i maden..
Jeg har lige nu 3 mere med rovn og alle vil jeg forsøge med.
Jeg synes bare ikke mine laver så mange larver som det jeg har læst andre har oplevet..
#24 kan virkelig godt forstå hvis du vil prøve, det er vildt sjovt!
Skrevet af odille

Robot tor, 05/17/2012 - 09:12 Permalink

odille hvis det kun er 2. gang de går med æg så kan det være forklaringen på hvorfor der ikke er lige så mange som andre oplever...
ligesom med de fleste fisk så er de bliver de første par gange ikke til noget eller til meget få unger så jeg tror at dine amanoer bare skal prøve nogle gange og så kommer der flere og flere æg...
Skrevet af soulburner

Robot tor, 05/17/2012 - 19:18 Permalink

#28 det håber jeg:-) Jeg vil nok skyde på jeg har 50 laver svømmende i mine box..
Ved ikke om det alt i alt er deres 2 gang med rovn, men det er det her hos mig:-)
Nogle af dem ser ud til at bære rigtig mange rovn men når de så går igang med at klække dem smider de en del som jeg regner med er de ubefrugtede æg:-(
Men kan jo være der kommer flere de næste gange;-)
Det er meget forskelligt for meget de hver især går med.
Synes de vokser rigtig hurtigt i boxen, er virkelig spændt på om det lykkes denne gang..
Skrevet af odille

Robot tir, 05/22/2012 - 22:30 Permalink

De sidste par dage er vandet blevet grønnere.. Jeg håber ikke laverne tager skade af det. Det ligner alger...
Laverne lever stadig og svømmer stadig rundt..
I følge planen er der 2 dage til katrins første laver forvanlede sig.. Så håber meget de overlever så langt:-)
Skrevet af odille

Robot lør, 05/26/2012 - 00:38 Permalink

Stadig liv i de små.. Vandet er grønnere end grønt. kan slet ikke se ned på bunden.
Nu må der gerne snart ske noget... Er ved at blive lidt utålmodig.
Men er bare glad for hver dag de stadig er i live:-)
I 4 andre boxe har jeg 3 rejer gående. Den 4 er æggene klækket og der er kommet vildt mange larver..;-)

Skrevet af odille

Robot lør, 05/26/2012 - 03:48 Permalink

uhh det er ved at være tæt på...!

husk at når det lykkes helt så vil vi gerne have alle dine detaljer... :)
Skrevet af soulburner

Robot lør, 05/26/2012 - 09:28 Permalink

Jeg hepper for larverne :)

Skrevet af Jesper Green

Robot lør, 05/26/2012 - 20:11 Permalink

Jeg over vejer meget at lave et saltkar mer og snutte mine larver derover.
Er bare så itvivl..
Kan se de er store og flotte, det kan ikke vare længe før der sker noget. Og vil helst ikke gøre noget nu som gør jeg mister dem..
Men vandet er så grønt jeg ikke kan se om der er nogen længere nede som er udviklet sig...
#32 jeg har taget notater i mobilen som jeg skriver her hvis det lykkes;-)
Det er virkelig virkelig spændene at følge-) Især nu hvor jeg har de helt bitte små laver at samligne med. Så kan jeg rigtig se hvor langt de er kommet;-)
Skrevet af odille

Robot lør, 05/26/2012 - 21:16 Permalink

jeg vil mene at når de er udviklet fra larve til reje så vil du ikke være i tvivl for rejerne er meget aktive så du ville kunne se dem når de kommer helt op til ruden...

men igen jeg ved det ikke men hvis du kigger på film klippet i #21 så kan du jo se hvor aktive de er...
Skrevet af soulburner

Robot man, 05/28/2012 - 19:05 Permalink

Ja lige præsis:-)
Men har dem i en plastbox med stort affaldssæk på siderne, da det stod i opskriften. Det skulle være for at hjælpe laverne til at kunne kende forskel på op og ned.. Har et konstant lys på..
Men tror du har ret med at kunne se de er aktive.
Men lige nu er vandet så grønt jeg ikke kan se en cm ned i det:-/ Så beslutningen er taget. Jeg flytter alle larver over í en ny saltbox, en for en.. Så får jeg også en lille mulighed for at se hvormange der reelt er;-)
Har fået 2 mere rejer med rovn..:-)
Har også et hold laver som skal i saltvand i dag;-) Så her sker da lidt;-)
Skrevet af odille

Robot man, 05/28/2012 - 20:17 Permalink

hold da op så er der gået reje farm i den... :D
Skrevet af soulburner

Robot tir, 05/29/2012 - 03:32 Permalink

37 :P:D

Hell yar!!! Så lykkes det fandme!!! De første larver er blevet mini rejer:DB):P*santa*
Og er kommet i halv saltvand, halvt fersk vand.
Og har sat 3 hold over saltvand.. Håber det går lige så godt som 2 hold;-)
Skrevet af odille

Robot tir, 05/29/2012 - 03:50 Permalink

tillykke odille glæder mig til at høre om de overlever super nice
Skrevet af monjak2444

Robot tir, 05/29/2012 - 07:50 Permalink

HURRA,tillykke! Det er så spændende at følge med i. Sejt, at du ikke gav op første gang.
Skrevet af AnneH

Robot tir, 05/29/2012 - 10:35 Permalink

[citat=odille]37 :P:D

Hell yar!!! Så lykkes det fandme!!! De første larver er blevet mini rejer:DB):P*santa*
Og er kommet i halv saltvand, halvt fersk vand.
Og har sat 3 hold over saltvand.. Håber det går lige så godt som 2 hold;-)[/citat]

Stort tillykke....meget spændende :)

Skrevet af Jesper Green

Robot tir, 05/29/2012 - 17:30 Permalink

Tusinde tusinde tak!!! Er elle vild!! Bare super skønt det lykkes:D
Har været så dejligt at kunne skrive med jer her inde om det:D
Det er ikke just mine kærestes og families interesse;)
Skrevet af odille

Robot tir, 05/29/2012 - 18:49 Permalink

[citat=odille]Tusinde tusinde tak!!! Er elle vild!! Bare super skønt det lykkes:D
Har været så dejligt at kunne skrive med jer her inde om det:D
Det er ikke just mine kærestes og families interesse;)[/citat]
Jeg har læst og fulgt tråden med spænding, så jeg er rigtigt glad for at du har delt det med os herinde :)

Tillykke med de små. Hvor mange er der?
Skrevet af Fiskerne

Robot tir, 05/29/2012 - 20:20 Permalink

kan man få en lille video måske :)
Skrevet af monjak2444

Robot tir, 05/29/2012 - 22:55 Permalink

#44 Jeg skal se om jeg kan lave sådan en;-) Vil vildt gerne dele dem med jer;-)
De er ca ½cm og så ligner de en mini reje.
#43 Tusinde tak!!

Jeg har fundet ud af til stor forskrækkelse at især laverne jeg har puttet over i en mindre 100% saltvands box, ligger mærkeligt livsløs på bunden:-/
Havde ikke tænkt på at få varmelegme i.. Det står der heller intet over i opskriften.
Så det fik jeg hurtigt i i morges inden jeg tog afsted. S>å er ret spændt på hvordan de har det når jeg kommer hjem...

Der er iøvrigt kommet små røde orme i nogle af boxene:-( Nogen af jer der ved hvad de er??
Jeg tænker på røde myggelarver men ved det ikke...
Skrevet af odille

Robot tir, 05/29/2012 - 22:59 Permalink

Fantastisk,tillykke - det er sgu sejt. Har også fulgt med på sidelinien, dog med en del skepsis... RESPEKT RESPEKT (måske det i længden vil få flere til at gøre forsøget, man ku jo håbe )Glæder mig til at se dokumentation og en samlet beskrivelse af hele forløbet:)Endnu en gang, RESPEKT
Skrevet af Heiberg

Robot tir, 05/29/2012 - 23:17 Permalink

#46 Tusinde tusinde tak!! Jeg synes bare det er så vildt!
Men de er jo ikke over i 100% ferskvand endnu.. I aften er de halvvejs.
Jeg vil gøre hvad jeg kan for at filme osv. Har også pprøvet at tage billeder. Men man kunne overhovedet se de bitte laver..
Og da de blev små rejer er de blevet gennemsigtige for laverne var røde/lakse farvet til allersidst..
Skrevet af odille

Robot ons, 05/30/2012 - 00:32 Permalink

#42: Kender det godt, når man står ene kvinde og jubler over et eller andet i akvariet, og resten af familien synes, man er tosset, SELV BØRNENE *skeptisk*. Så er det dejligt med AS.

Håber virkelig, at det lykkes for dig at få dem helt igennem processen denne gang. :D
Skrevet af AnneH

Robot ons, 05/30/2012 - 14:21 Permalink

#48 Tusinde tak.. Det første hold er halvvejs igennem det og de er meget livlige.. De styrter rundt i deres lille midlertidige box:)
Jeg høster hver aften nye rejer som står i hver deres lille box.. Har kun 2 indtil videre:P I alt 34 mini rejer;)
Jeg nyder selv godt af at skrive her inde. Det er så dejligt at dele det man går op i med andre som synes det er lige så spændende:D
Her hjemme ligner knap nok et hjem lige nu, det har taget lidt om sig*rødmer*
Har 2 kasser stående med rejer med rovn. I mit akvarie har jeg 2 mer med rovn.
Har en box med 100% saltvand med næsten færdig udviklet laver. Har 2 mini box med færdig udviklet rejer. og en stor box med 100% salvvand med et helt nyt sæt mini larver..
Alt er tilsluttet vamelegmer og luftpumper..
Skrevet af odille

Robot ons, 05/30/2012 - 21:41 Permalink

:D big time reje farm...!

Super... fedt at det lykkedes ny skal de bare over i ferskvand så er den hjemme... :)
Skrevet af soulburner

Robot man, 06/04/2012 - 21:12 Permalink

Øv Øv Øv dårligt nyt:-( Den første portion mini rejer er døde første dag i 100% ferskvand:-(
Vågnede op og opdagede til min rædsel at termostaten i varmelegmet er defekt. Så Alle var døde af varme:-( Rigtig rigtig surt når man er nået så langt.
Men dete r helddivis ikke alle.. Og har nu 7 mini rejer i 100%ferskvand.
Og stadig nogle få flere lige på trapperne..
Men den første portion var klart den største portion:-( ca 35stk..
Men er på den igen.. Lære hele tiden nye ting..
Og har lige i dag flyttet 2 holdt laver i saltvand.. vil skyde der var omkrinbg 200 stk..
Skrevet af odille