Hvordan fodrer man forskellige arter?

Indsendt af Robot den man, 05/07/2012 - 20:35
Kategori
Fisk - Saltvandssiden.dk
Forfatter
johanne86
Hej

Nu har jeg så opgraderet fra et 60 liters til et nu 450 liters akvarie. Det går rigtig fint og jeg har nu fået lidt flere fisk, herunder bl.a nogle anthiaser, som jo skal fodres mindre portioner flere gange dagligt.

Mit spørgsmål lyder nu: hvordan fodrer jeg specifikt disse fisk? Efter 3 dage med 3 fodringer dagligt hvor de nye anthias ikke har taget så meget fodder til sig pga de nye omgivelser, så er mine klovnefisk til gengæld blev pænt tykke og de æder lystigt den mad anthiaserne skulle have haft. What to do?? Klovnefiskene behøver jo slet ikke al den mad!!

På forhånd tak for jeres svar!

Johanne

Kommentarer

Robot tir, 05/08/2012 - 00:44 Permalink

nu har jeg ikke selv så meget forstand på det endnu( har kun selv kørt med saltvand i godt 7 måneder )
men jeg ville fodre med lidt mindre mængder indtil dine anthias begynder at spise noget mere;) og så ved jeg heller ikke lige hvor meget de skal have at spise, eller om de skal have noget specielt.
Skrevet af jacob_dastrup

Robot tir, 05/08/2012 - 01:03 Permalink

Om jeg havde et godt svar kunne du havde regnet med mig, men jeg har forsøgt 3 gange med anthias og resultatet er det samme hver gang for mig :-( men jeg er jo også en klovn til at fodre mine fisk...
Skrevet af Stockholm Saltvand

Robot tir, 05/08/2012 - 01:19 Permalink

Tak for jeres svar. Det lader til jeg vist bare må se, hvordan det går så. Måske revner klovnefiskene!!! *blink* :D I så fald må I godt forberede nogle gode råd! :)
Skrevet af johanne86

Robot tir, 05/08/2012 - 11:45 Permalink

Hehe, de vokser bare lidt hurtigere ;)

Det kan de sagtens klare, men ja det bliver forfærdeligt tykke at se på..
Skrevet af AndersGS

Robot tir, 05/08/2012 - 11:46 Permalink

Du skal i hvert fald bare blive ved med at skamfodre dine Anthias - det er nr. 1 at de begynder at spise - så må der komme lidt alger og sådan, det er en del af det.
Skrevet af AndersGS

Robot tir, 05/08/2012 - 16:42 Permalink

Jeg har været nede og købe artemia i dag. De er lidt mindre end de mysis jeg har, så tænkte de måske lettere kunne spise dem. Og det hjalp! Nu spiser både anthiaserne og mine to vimpelfisk, så nu skal der dælme bare fodres!

I forbindelse med anthiaskøbet, købte jeg forresten en foderautomat fra Eheim - en ny model 3582. Er der nogen, der har nogle erfaringer med den? Ærlig talt har jeg tænkt mig at aflevere den i butikken igen, for med de pellets jeg ellers fodrer med, så kan den tømme sådan en bøtte i akvariet på 9 dage med to fodringer dagligt! Og så har jeg endda sat den på laveste fodringsmængde.

Er der nogle der har nogle erfaringer med nogle gode foderautomater? Jeg tænkte på at skaffe den DeepOcean sælger - rondomatik. Her kan man selv fylde i, hvor meget fiskene skal fodres af gangen, og så er der alligevel til 28 fodringer.
Skrevet af johanne86

Robot tir, 05/08/2012 - 17:03 Permalink

Eneste jeg tænker om den rondomatik er 28 dages fugt nok får foderet til at klistre fast til automaten?

Men det er kun en ide jeg har - kender ikke nogen der har den.

Godt at høre med dine anthias - håber på det bedste :)
Skrevet af AndersGS

Robot tir, 05/08/2012 - 17:22 Permalink

Ja det kan der selvfølgelig være noget om... Må lige søge lidt mere på nettet....
Skrevet af johanne86

Robot tir, 05/08/2012 - 17:33 Permalink

[citat=Stockholm Saltvand]Jeg har selv funderet på at genivisterer i en Eheim, http://minizoo.dk/Saltvand/Øvrigtudstyr/Foderudstyr/Eheimfoderautomat Den jeg havde fungerese helt OK og kunne indstilles efter behag. [/citat]
Den er efter min mening død elendig! Efter en uges drift har (flage)foderet suget så meget fugt at det klæber og begynder at mugne.. Bruger man pellets i stedet går der måske lidt længere tid før det har suge nok fugt til at klæbe sammen.

Spild af penge!
Skrevet af AndersGS

Robot tir, 05/08/2012 - 17:39 Permalink

Ja jeg har godt set den model også. Den nye model var bare smart fordi man kunne fodre med 2 forskellige slags fodder, og hver beholder 3 gange om dagen. Selve mekanikken var bare noget lort når nu den tømmer 1/18 af bøtten hver gang den kører!
Og så var det desuden mega surt at komme hjem og finde den næsten 50% billigere på nettet! Jeg skal så meget ned med det apparat til forhandleren igen.... Jeg fik heller ingen kvittering, så der røg de 3 års garanti fra producenten. ;(
Skrevet af johanne86

Robot tir, 05/08/2012 - 17:39 Permalink

#12 Jamen Anders, du må da gerne overtage den, hvis ikke min forhandler vil tage den tilbage :D
Skrevet af johanne86

Robot tir, 05/08/2012 - 22:17 Permalink

@ Anders, jeg har bare brugt den til pellets :P 3-5 mm pellets så jeg kan ikke argumenterer mod dig.
Skrevet af Stockholm Saltvand

Robot ons, 05/09/2012 - 13:17 Permalink

Haha, jamen vi kan da vist bare konkludere at det er bedre at fodre selv i stedet for de automater :D
Skrevet af AndersGS