Nybegynder i saltvands akvarie

Indsendt af Robot den lør, 05/12/2012 - 16:54
Kategori
Nybegynder - Saltvandssiden.dk
Forfatter
Roflmao
Jeg har længe gået med idéen om at starte et saltvands akvarie op, men jeg har ikke meget viden om emnet og synes det er svært at finde nogle gode tips til det. Jeg tænkte på et mindre saltvands akvarie 54-100 L og nok bare 2 klovne fisk og 1 anden.. eller noget

men er der noget jeg skal være opmærksom på før jeg starter sådan et akvarie op? eller er det hele bare lutter lagkage?

Kommentarer

Robot lør, 05/12/2012 - 17:56 Permalink

Hej Roflmao

Velkommen til. :) Du skal være opmærksom på, at man bliver bidt af hobbyen. :D Dette er selvfølgelig positivt, men det kan resultere i en lidt dyr hobby i længden. Ellers er selve det at holde akvariet forholdsvist nemt, men det afhænger også af hvilke dyr du putter i det og hvor meget udstyr du vælger at køre med, samt hvor mange liter vand.
Jo mere vand, jo lettere er det at holde balance i akvariet. Derfor plejer vi at anbefale at man starter med minimum 80 liter og meget gerne mere.
Hvis du kun holder fisk, er der ikke så mange vandværdier du skal holde øje med, som hvis du vælger at holde koreller. Men alt er relativt og nogle fisk kræver også mere stabile vandværdier end andre. Men et par klovnefisk er pænt hårdføre og sådan et akvariet som du beskriver kan du meget hurtigt stable på benene. Derfor er det en god ide at tænke lidt frem og ikke tro, at du vil kunne nøjes med to klovnefisk. For saltvandsbutikkerne har mange flotte dyr man kan købe, men hvis man ikke har det rigtige udstyr (god belysning, et akvarie af en passende størrelse og en skummer), så kan man lige pludselig godt begynde at ærgrer sig over at man ikke tænkte lidt fremad fra starten. (jeg taler kun af erfaring)

Alt i alt er mit råd nok at tænke grundigt over hvad, du vil have i akvariet og så købe udstyr herefter. Det bliver billigst for dig i længden! Jeg startede med 60 liter og 2 klovnefisk, men ingen skummer. I længden holdt dette ikke og jeg kunne ikke holde liv i fiskene til trods for ugentlige vandskift. Så opgraderede jeg til 147 liter med skummer og god belysning. Dette fungerede rigtig godt med flere fisk, diverse koraller og anemoner, og det var kun et spørgsmål om pladsmangel, der i længden gjorde at jeg opgraderede til 430liter plus 150 liters sump.

Har du holdt ferskvandsakvarie?

Skrevet af johanne86

Robot lør, 05/12/2012 - 18:41 Permalink

#2 Tak for det informative svar!

Jeg har haft utallige ferskvands akvarier og hvergang jeg har haft plads mangel har jeg haft den følelse du har beskrevet. Grunden til jeg vil starte med et 54-100 L er fordi at jeg har et lidt større på 120 L som jeg kan bruge efter jeg har fået mit 300 liters akvarie til mine cichlider :) Så planen er at starte med de ca. 70 L og så rykker over i 120 og bruger det 70 L akvarie som yngle akvarie eller noget lign. :) Jeg har læst en masse om saltvands akvarie de sidste 2 timer og jeg har 1 spørgsmål:

Jeg er klar over at der er visse fordele ved en sump hvor man har det hele, men er det muligt at have det hele i akvarit? og eller meget tæt på evt. uden sump? :) tak på forhånd
Skrevet af Roflmao

Robot lør, 05/12/2012 - 19:08 Permalink

Det er sjovt du siger du Anders, jeg har faktisk lige downloaded den, men jeg prøver at finde ud af hvordan jeg åbner den :OO Jeg prøver mig lidt frem

- Og tak! :D
Skrevet af Roflmao

Robot lør, 05/12/2012 - 21:20 Permalink

Velkommen til denne fantastiske verden og her på siden ;-) her finder du let en masse opstarts artikler og indlæg bare du søger lidt.

De 3 vigtigste ting altid at huske i denne hobby;
1) Tålmodighed
2) Tålmodighed
3) Tålmodighed

Så skal det nok gå godt :)
Skrevet af Stockholm Saltvand

Robot lør, 05/12/2012 - 22:37 Permalink

#5 det lyder godt!

Spørg endelig hellere en gang for meget end en gang for lidt - du kan jo lige så godt undgå at lave de fejl vi andre har lavet ;)
Skrevet af AndersGS

Robot søn, 05/13/2012 - 11:44 Permalink

Som Anders og Johanne er inde på byder denne hobby på uendeligt mange dårlige invisteringer og dårlige råd.
Så spørg endeligt ;-)
Skrevet af Stockholm Saltvand

Robot søn, 05/13/2012 - 13:54 Permalink

Skal jeg gøre :)
Skrevet af Roflmao