saltvands væg akvarie for nybegyndere

Indsendt af Robot den tir, 05/15/2012 - 22:14
Kategori
Nybegynder - Saltvandssiden.dk
Forfatter
monjak2444
hej nu er jeg og min bror har startet projekt saltvands væg akvarie,problemet er bare at der er ingen af os der ved hvordan vi kommer igang og hvad vi skal bruge

1.akvariet skal være 110høj17dyb80bred kan det lade sig gøre
2.skal der være sump på
3.og hvad skal jeg ellers bruge jeg ved jeg skal bruge en skimmer.
4.håber i kan hjælpe

mvh

deniz

Kommentarer

Robot tir, 05/15/2012 - 22:53 Permalink

1.akvariet skal være 110høj17dyb80bred kan det lade sig gøre
Man kan da knap få en tommelfinger ned i den, hvis den skal være 110cm høj og kun 17cm dyb?

2.skal der være sump på
Ikke nødvendigvis men det er nemmest at lave sammen med en overflade skimmer/overløb og så har man noget at gemme udstyret væk i.
Man kan jo også lave en indvendig sump!

3.og hvad skal jeg ellers bruge jeg ved jeg skal bruge en skimmer.
Både skimmer, skummer, cirkulations pumper, testsæt, sporestoffer og andre ting (Se svar under punkt 4.)

4.håber i kan hjælpe
Læs nogle opstartsguider: www.gotfred.com/guider.html

Skrevet af mipe

Robot tir, 05/15/2012 - 23:01 Permalink

mange tak mipe angående størrelse på akvarier det er et væg akvarie,jeg ville få det samlet med specielmål men når jeg søger på akvarier på tårnby dyrehandlen eller hvad den hedder siger den det ikke kan lade sig gøre eller kan det,også går jeg i gang med læsning
Skrevet af monjak2444

Robot tir, 05/15/2012 - 23:16 Permalink

Enig med mipe.

Meeen jeg får altså myrekryb når jeg hører saltvand og vægakvarie sættes sammen..
Skrevet af AndersGS

Robot tir, 05/15/2012 - 23:25 Permalink

hvorfor anders
Skrevet af monjak2444

Robot tir, 05/15/2012 - 23:33 Permalink

det kommer til at stå på en sokkel eller slags porsa bord vis det kunne hjælpe
Skrevet af monjak2444

Robot tir, 05/15/2012 - 23:44 Permalink

I skal også havde plads til en stenopsætning af levende sten, hvor fiskene kan svømme ind og ud af og til at placerer eventuelle koraller på og samtidig skal der være plads til at man kan komme til med en algeskraber rundt om. Det bliver ikke nemt på kun 17cm.
Ergo... et saltvands akvarie skal helst havde en god dybde og det er ikke nemt at få i et vægakvarie!

PS. Når forruden skal være 110 x 80cm, så skal den være meget tyk og det er sikkert derfor at de siger at det ikke kan lade sig gøre.
Skrevet af mipe

Robot tir, 05/15/2012 - 23:49 Permalink

Hvordan har du tænkt dig at nå bunden? :)
Skrevet af Ullasdatter

Robot ons, 05/16/2012 - 00:02 Permalink

Arg! Havde slet ikke set højden på de 110 cm - vi taler jo ca 19 mm glastykkelse!
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 05/16/2012 - 01:22 Permalink

Har selv haft saltvand i de sidste 4-5 år.

Glem alt om det akvarie pga

1. Det er slet ikke bredt nok ned 17 cm - de to gange 19mm glas er du ca på 13 cm.

2. Du kan ikke få kraftig nok lys ned i nærheden af bunden max 60 med normale lamper

3 der skal jo også være plads til sten og fiskene skal jo også komme rundt.

4. Sump er nødvendigt da du ikke kan have særlig mange sten i akvariet. Man siger som tommelfinger regl at flyt det bagerste 0 i det antal litter akvariet er på. Dvs i er 250L akvarie skal der 25 kg sten i.. Jeg havde selv ca 350-400 kg i mit på 1300L + 750L sump.

Min personlige mening om dette akvarie er at det er en fed tanke men at det desvære ikke går i praksis.

Og så husk for Guds skyld der er en verden til forskel fra saltvand til ferskvand.
Ellers så læs på saltvandsforum . Dk Der er masser af viden at hente og der ved folk hvad det handler om.

Skrevet af melau

Robot ons, 05/16/2012 - 04:18 Permalink

#8 jeg har lange arme
#9 du er bare langt ude,kom med noget konstruktiv eller bare bliv ude af denne chat
#10 tak for det jeg prøver at kigge lidt på saltvandsforum

hvor dybt skal være,vi snakker om et par rejer og nogle klovnfisk der skal være i det akvarie,lidt levende sten og nogle koraler og ikke mere kan godt se problemet med lyset og at jeg ikke kan nå bundet,så højden er osse glemt nu.
hvad med 80h25d80b kan det lader sig gøre eller er det osse ude på dybt vand
Skrevet af monjak2444

Robot ons, 05/16/2012 - 04:20 Permalink

er der nogle andre internetsider men kan få speciel bygget akvarier på
Skrevet af monjak2444

Robot ons, 05/16/2012 - 09:13 Permalink

[citat=monjak2444]#8 jeg har lange arme
#9 du er bare langt ude,kom med noget konstruktiv eller bare bliv ude af denne chat
#10 tak for det jeg prøver at kigge lidt på saltvandsforum

hvor dybt skal være,vi snakker om et par rejer og nogle klovnfisk der skal være i det akvarie,lidt levende sten og nogle koraler og ikke mere kan godt se problemet med lyset og at jeg ikke kan nå bundet,så højden er osse glemt nu.
hvad med 80h25d80b kan det lader sig gøre eller er det osse ude på dybt vand[/citat]

Er jeg langt ude?

Vi er tre der har haft saltvandsakvarium i min 15 år tilsammen som fraråder dig det på det kraftigste - det kan ikke lade sig gøre - hvordan vil skabe nok cirkulation i akvariet ? Stenene som er livsnødvendige for akvariet, kan ikke komme derned.

Desværre - tanken er sjov men det fungerer ikke, der er en årsag til man ikke ser den slags akvarier nogen steder.

Fortsat god dag :)
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 05/16/2012 - 09:14 Permalink

Indlægget er flyttet fra Akvariesiden.dk - Nybegynder til Saltvandssiden.dk - Nybegynder af AndersGS

Skrevet af AndersGS

Robot ons, 05/16/2012 - 15:27 Permalink

yep du er langt ude og hvordan skal jeg vide hvor mange saltvands akvarier du har haft,vis du læser øverst så spørger jeg om det kunne lade sig gøre ik ;) , det er ikke ondt ment men gider bare ikke høre på det peace
Skrevet af monjak2444

Robot ons, 05/16/2012 - 15:36 Permalink

Holy Shit!

Det kan jo nok lade sig gøre men bliver aldrigt en succes - læs hvad Anders skriver.

Skrevet af Bingocaller

Robot ons, 05/16/2012 - 15:47 Permalink

#1/15 Det er da langt ude at du ikke vil høre de negative svar, når du spørger om ting kan lade sig gøre.

Jeg syntes du skal bygge det lige som du vil have det. Ellers er jeg jo bare langt ude.
Du kan købe vandtætte LED skinner, du kan lægge halvvejs nede i akvariet, så du også kan få lys til bunden. Dine rejer klare rengøringen, så dybden er helt fin, der er ingen grund til at du selv skal kunne nå. Klovne fisk, er lige glade med svømmeplads, anemoner, og koraller, så størrelsen er perfekt. Husk at bruge akvariesilikone med fungicid dræber når du samler dit akvarie, så får du ikke alle de der klamme alger.

Se det svar er langt ude, men det er det du gerne vil høre, så held og lykke med projektet, og post endelig billeder!
Skrevet af mauri3000

Robot ons, 05/16/2012 - 15:48 Permalink

jeg spurgte om det kunne lade sig gøre hvad f sker der herinde,det vidste jeg efter jeg havde snakket mipe bingo ik ,

hvad kan så lade gøre så ????????????????????????????????????????????????????????
Skrevet af monjak2444

Robot ons, 05/16/2012 - 15:52 Permalink

Jamen hvad er du på jagt efter? Skal det være et vægakvarie?
Skrevet af Bingocaller

Robot ons, 05/16/2012 - 16:08 Permalink

Vi er her for at hjælpe - men hvis du gerne vil investerer i et 110x17x80 akvarium, så synes jeg du skal gøre det. Min erfaring er bare, at det ikke kan lade sig gøre.

Mht. hvad der så kan lade sig gøre? Så er det et vidt begreb - hvad var din plan med akvariet? Du må have haft dig nogle forestillinger, siden lige præcis de mål kom op.

peace ;) :D
Skrevet af AndersGS

Robot ons, 05/16/2012 - 18:22 Permalink

Du kan jo også bygge et akvarie ind i en væg og på den må få et dybere akvarie, men med samme effekt. Det har jeg gjort.
Problemet med dit forslag er helt klart dybden, som de andre også gør dig opmærksom på. Og min personlige mening er at jeg faktisk synes det vil være stressende for fiskene med så lidt plads at vende sig på til trods for de andre dimensioner af akvariet, som jo er fine.

Der er rigtig mange mennesker herinde, der har prøvet meget forskelligt og spildt mange penge og energi på diverse projekter. Inklusiv jeg selv. Så prøv det endelig af hvis du vil! Måske lykkes det, måske ikke. Vi taler bare af erfaring,, og det er sgu langt sjovere når akvariet bare kører fremfor, at der er problemer hver anden uge og alle dyr man køber dør.

Held og lykke med det! :)
Skrevet af johanne86

Robot ons, 05/16/2012 - 20:35 Permalink

der er intet købt intet gjort heldigvis
Skrevet af monjak2444

Robot ons, 05/16/2012 - 20:52 Permalink

25 cm er heller ikke nok. Og en højde på over 60 funger heller ikke rigtigt hvis du vil have koraller på bunden der er sjove.
Skrevet af melau

Robot ons, 05/16/2012 - 21:07 Permalink

hvilken dybde er så minimum på sådan et akvarie ,det skal være bredere en højt ok så må det ind i væggen
Skrevet af monjak2444

Robot ons, 05/16/2012 - 21:39 Permalink

60 højt og 75dybt er ikke helt afvejer.
Skrevet af melau

Robot ons, 05/16/2012 - 22:22 Permalink

Mit er 50 dybt, og jeg kunne godt bruge lidt mere dybde at indrette på. Men et standard 54 liters er vel 35 i dybden mener jeg, så det kan man vel godt sige er et minimum.
Skrevet af johanne86

Robot ons, 05/16/2012 - 23:46 Permalink

så må jeg i tænkeboxen jeg vender tilbage
Skrevet af monjak2444

Robot tor, 05/17/2012 - 12:28 Permalink

Ja det kan lade sig gøre.
Men vil det være optimalt og kunne fungere - nej.

Det ville være lettere og smartere for jer at overveje at bygge akvariet længere.
Altså som et akvarie på eksempelvis:

L: 200
H: 45
D: 35

Så vil du kunne få det på væggen.
Have en smule mere plads, også til en indvendig skummer.

Beklæd hele væggen med god keramik, og
Sæt små sten i hvert hjørne.

Få en fisk der stimer lidt (kan være chromis).
Og bum.
Skrevet af SogneprQsten