Moving bed filter ?

Indsendt af Robot den man, 10/07/2013 - 20:03
Kategori
Gør det selv - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
Hej i forummet...

Jeg tænkte om der måske var en vennelig sjæl her på forummet, som kunne forklare mig lidt om hvorfor et moving bed filter skulle være godt, i forhold til andre filtre ?

Jeg har på youtube set en masse klip på hvordan man laver dem, men har ikke fået nogen konkret forklaring på hvad forskellen egentlig er...

Jeg står nemlig og skal lave et fornuftigt stort central filter, og vil derfor overveje om der skal noget moving bed filter ind over...

Kommentarer

Robot man, 10/07/2013 - 20:24 Permalink

Flydende filtermedie som bliver hvirvlet rundt, så er der ikke nogen hjørner med mangel på ilt.
Så fra nitrit til nitrat er virkningen optimal
Skrevet af Hugo

Robot man, 10/07/2013 - 20:38 Permalink

okey... så egentlig gør det ikke noget som et hvilket som helst andet filter kan klare ?

Jeg kan godt se ideen med optimal virkning fra nitrit til nitrat... men det problem er jo allerede løst med den almindelige spandpumpe.. deri er det måske ikke optimalt, men har endnu ikke kunne måle nitrit i baljen.. så tænker at jeg intet vinder ved at kører med moving bed så ???
Skrevet af Bacce

Robot man, 10/07/2013 - 20:40 Permalink

Movingbed kan bare klare lidt større belastning, og det kan jo være vigtig i dambrug og under voldfodring i opvækstpytter
Skrevet af Hugo

Robot man, 10/07/2013 - 20:56 Permalink

Super Hugo...
det var præcist hvad jeg havde brug for at vide...
så i grove træk må sådan et filter være totalt overkill når vi snakker akvarium.
Kan selvfølgelig godt se et par fordele.. men ikke nogle der opvejer et almindelig centralfilter, i mit tilfælde selvfølgelig... :-)
Skrevet af Bacce

Robot man, 10/07/2013 - 20:56 Permalink

men mange tak for det hurtige svar... :-)
Skrevet af Bacce

Robot man, 10/07/2013 - 21:48 Permalink

hvis du laver et moving bed filter, så er det en kæmpe fordel med masser af ilt i filteret, det hjælper både bakterierne, og ilter dit vand temmelig meget, så dine kommer til at få det meget bedre!
Skrevet af ipsen

Robot man, 10/07/2013 - 22:28 Permalink

det kommer meget an på hvilke fisk du holder... jeg vil sige at det blir overkill hvis du bare vil have almindelige fisk.... men hvis du har rovfisk som er store og spiser meget, eller fisk som er følsomme i for hold til svingninger i nitrit niveau er det en super løsning. sat sammen med et sandfilter og du har noget i retning af et selvrensende akvarie...
en meget stor fordel ved moving-bed er også at du kan for meget få watt-timer rense et meget stort akvarie......

da jeg første gang brugte det var jeg også meget forbløffet over hvor hurtigt mine fisk begyndte at vokse.... jeg kan kun anbefale!!!!!

mvh
Skrevet af Franz

Robot man, 10/07/2013 - 22:30 Permalink

hvis du laver det i en rund balje kan du også nøes med en meget lille luftpumpe i forhold til hvis du bruger noget kantet.. :)
Skrevet af Franz

Robot man, 10/07/2013 - 22:31 Permalink

en sandpumpe er heller ikke selvrensende!!
Skrevet af Franz

Robot tir, 10/08/2013 - 10:26 Permalink

Franz... mig bekendt er et moving bed filter heller ikke selvrensende... ?
Man er jo nød til at have et forfilter eller lig.n på som så kan tage al slammet... og det skal jo så renses... hvis man kun har moving bed filter og intet andet ser jeg kun at slammet vil sætte sig i moving bed filteret eller ryge tilbage i baljen... slammet vil jo altid være der... ?

Jeg kan godt se pointen med masser af luft i filteret. Og det kan jo også godt klares på mange andre og måske billigere måder i en sump... det er derfor jeg leder efter hvorfor et moving bed filter skal være bedre end blot en almindelig sump.. :-)
I mit tilfælde er det ikke til rovfisk men til en nu malle reol som skal være på 4 etager. Med 10 baljer af 200 l stykket. Og der skL vel være omkring 10 maller i hver balje.
Men planen er at det skal bygges så strøm besparende som muligt og så skal det selvfølgelig være 100 % optimalt. Så filteret skal selvfølgelig kunne klare opgaven...
Skrevet af Bacce

Robot tir, 10/08/2013 - 11:27 Permalink

det er rigtigt med forfilter selvf... men det er bliver alligevel meget nemmere at rense. til en reol ville jeg helt sikkert overveje at bruge e movingbed. for hvis du vil bruge spandpumper til alle akvarierne kommer det til at blive et meget højt strømforbrug du ender op med... og en sump til så mange akvarier vil kvæle ilten i vandet som ihvertfald de maller der lever i mindre vandløb vil have brug for...
og med noget så simpelt som en murebalje får du et mega godt filter der koster en meget lille del af en sump eller 10 spandpumper... de er nemme at borre hul i til overløb og serieforbinde. så kan du nemt lave en til sandfilter og så har du også et nitrat filter... for noget der minder om en hund... for jeg forestiller mig ikke du skal have dem i stuen så er synet af filtre jo ikke noget en evt kone skal bekymre sig om.. ;)

men jeg ville vælge det kun pga ilt niveau når det er maller der er tale om..
Skrevet af Franz

Robot tir, 10/08/2013 - 13:50 Permalink

Hehe.. du har helt ret... det skal ikke stå i stuen... fiskene har deres eget værelse. ..
Men nu siger du sandfilter... hvorfor lige netop sådan et... ? Ik skal det stå før eller efter movingbed... ?
Jeg tænker at jeg nemt kan stille en 200l regntønde op som movingbed filter... det vil så gøre at den 400l balje der skulle være sump kan bruges som ekstra akvarie... :-)
Skrevet af Bacce

Robot tir, 10/08/2013 - 18:38 Permalink

ret mig hvis jeg tager fel. men jeg mener at sandfilter også tager nitrat. og det kan laves på samme måde bare med min 45 cm sand tror jeg nok.. og så lever der bakterier i det iltløse sediment som tager både nitrit og nitrat meget effektivt.. med de to efter hinanden kommer du ikke nærmere et naturligt renseanlæg...
Skrevet af Franz

Robot tir, 10/08/2013 - 18:56 Permalink

okey... den med sandfilteret bekymrer mig så godt nok lidt...

somregel skal man jo køre vandflovet igennem et sandfilter fra bunden af.. dvs at det skal presses med en pumpe.. og hvis det skal så meget sand i, skal der altså også noget af en pumpe til at drive det...
dvs. at jeg skal have 2 pumper igang for at drive det... et til sandfilteret og et til at pumpe det renset vand i top af reolen...
men for at sikre mig at en af pumperne løber tør for vand, er jeg jo nød til at have de 2 pumper i samme kammer... så blander jeg renset og snavset vand og derfor sender jeg ikke kun rent vand retur til reolen, men også snavset vand....
kan du følge mig...
Skrevet af Bacce

Robot tir, 10/08/2013 - 22:53 Permalink

det er ikke sådan et sandfilter jeg mener... man kan lave et tykt lag sand og så have lige som en lille bæk et at løbe hen over det... jeg var også ret skæptisk da jeg så det første gang... men de bakterier der lever i iltfattige jordlag lever af nitrat og nitrit og sikkert også andre ting som jeg dog ikke er sikker på...så står det og bobler lidt....
Skrevet af Franz

Robot tir, 10/08/2013 - 23:41 Permalink

okey... så hvis jeg forstår det rigtigt vil du have det sådan..
Spand 1 med forfilter og ellers movingbed filter... Det løber så over i spand 2 som er fyldt godt op med sand... og vandet kommer i, over sandet.. Derfra kan jeg så også tappe frisk vand til reolen ?

er det sådan..? jeg har måske ikke lige plads til en lang bæk på 50 cm i højden... :-)
Skrevet af Bacce

Robot ons, 10/09/2013 - 00:10 Permalink

Jeg køre med moving bed filter
Det er helt sikkert det bedste filter jeg har prøvet
Det bedste ved filteret er at der ikke er meget veligeholdelse
Jeg har lavet et forfilter der tager det værste inden det kommer i filteret og det er det jeg renser ellers psser filteret sig selv
Jo længere tid det køre jo bedre bliver det
I andere filtere stopper de som regl til og der ligger en masse i filteret som ikke burte ligge der
Hvis I vil se hvordan jeg har lavet mit filter så kig på discushobby.DK under filter
Hilsen søren
Skrevet af søren svensson

Robot ons, 10/09/2013 - 00:30 Permalink

Ups det ligger stadig i filter og så lidt ned tryk på k1 filter

Robot ons, 10/09/2013 - 11:06 Permalink

Hej Søren Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Skrevet af Roland

Robot ons, 10/09/2013 - 13:55 Permalink

Sorry du mener at det er jer der ikke kan se billeder på discus hobby. DK
Så skal i desværre nok være medlem :o
Men i korte træk har jeg gjort det at jeg har lagt en rist med Vat på den snupper de største dele inden det kommer ned til k1 filter
Jeg har brugt en plast skraldespanden 240 liter og det løber ud i et pumpekammeret
Hilsen søren

Robot ons, 10/09/2013 - 14:35 Permalink

Hej søren...
Vordan får du så vandet ned i tønden... ? Er den sat under akvariet eller hvordan.. ? I mit tilfælde har jeg problemet at tøndens top ikke kan være inder nederste akvarie... derfor skal beg bruge en eller anden form for kontrolleret pumpning...
Skrevet af Bacce

Robot ons, 10/09/2013 - 17:27 Permalink

Overløbet fra akvariet løber i filteret

Og videre til et akvarium der er pumpe kammer dette er ca 1/2 fyldt
hvis strømmen går så er der masser af plads :P
Det eneste man skal gøre er at tilpasse pumpe med overløb evt sikkerhed
Søren

Robot ons, 10/09/2013 - 17:39 Permalink

Hej igen...
jamen den løsning har jeg også tænkt... dog er det ikke så meget hvis en pumpe skulle stoppe som bekymrer mig... for skal alligevel have overløb til kloak i...

men hvis man opsætter en pumpe balje.. så skal man putte 2 pumper deri... Det er i sig selv fint nok, men så risikerer du at sende brugt vand retur til akvariet... altså man blander rent og snavset vand... som så sendes til akvarium og filter... altså er vandet aldrig så rent som det kunne være...

Forstår du hvor jeg vil hen ?
Skrevet af Bacce

Robot ons, 10/09/2013 - 18:14 Permalink

Jeg har et moving bed filter i et af mine 54L, bag ved HMF filteret, og det virker bare :)Jeg satte det op som forsøg, men er blevet positivt overrasket over vandkvaliteten, det holder.
Skrevet af Gaston

Robot ons, 10/09/2013 - 20:44 Permalink

Hej igen :)
Nej jeg forstår ikke helt hvorfor man skal have 2 pumper i pumpekammeret
jeg køre med at der en pumpe der deler vandet rundt til 2 akvarier men Det kunne også havde være til 10 stk
Når du har overløbet i akvarierne løber det vand ud som du pumper op i ud ingen og i filteret efter filteret i pumpekammeret så jeg forstår ikke helt hvad du mener med at rent og snavset vand kan blades

Med minder du mener at det er hvis strømmen går
Søren

Robot ons, 10/09/2013 - 23:56 Permalink

Hej søren... prøver lige at forklare det på en anden måde... :-)

hvis jeg skal lave et movin bed filter af en regntønde, vil vandoverfladen i dette filter, befinde sig ca. 1 m over gulvet...
men nederste akvarie med overløb har en overflade der befinder sig ca. 50 cm over gulvet...
Derfor skal mit vand rende op til filteret, og ikke ned, som normalt.
samtidigt skal vandet pumpes fra filteret og op til øverste akvarie...
den eneske måde jeg kan se at det kan lade sig gøre, er at smide 2 pumper i en pumpe balje en til filteret og en til akvarie reolen.. og derfor vil rent og snavset vand blive blandet, inden det smides i reolen...
Skrevet af Bacce

Robot tor, 10/10/2013 - 00:27 Permalink

Hej
Jeg er med hvad du mener nu :D
I stedet for en regn tynde bruger du bare et akvarium der ikke er højere end udløb på dine akvarier
Det køre jeg med på en reol et 250 liters
der er sat skillerum i så behøver du heller ikke et akvarium til som pumpekammeret :-)

Robot tor, 10/10/2013 - 10:22 Permalink

Jamen det var også meningen i starten. Planen var faktisk at lave en sump på små 400 l. Men så blev der snakket om sandfilter sammen med moving bed.. og så er jeg nød til at bruge tønderne... og fordelen ved det også er så at jeg i stedet kunne bruge den 400 l til andre maller i stedet... :-)
Skrevet af Bacce

Robot tor, 10/10/2013 - 14:13 Permalink

Det er ikke nødvendigt at køre med sandfilter
Så for du bare et sted hvor der samler sig møj :-)
Søren

Robot tor, 10/10/2013 - 17:12 Permalink

Hej igen...
Nej jeg ved godt at sandfilteret ikke er nødvendigt, men hvis det kan fjerne nitraten, som Franz skriver, er det da værd at tage med..... :-)
Skrevet af Bacce

Robot tor, 10/10/2013 - 18:00 Permalink

nå.. nu har jeg lavet et lille forsøg med moving bed...
Det er blot lavet som et HMF filter...
Der er i bunden sat en grov filtersvamt, og så er der sat en slillevæg i plexi glas...
Der er smidt noget af det der filterballs i ved ikke hvad de heder... men syntes jeg har lidt problemer...
De fleste sætter sig ude i siderne, også selvom der er masser af luft, der også...
Jeg har p.t. smidt 2 gardiner i, som fylder det meste af bunden..
det filter halløj jeg bruger, er faktisk synkende, men alligevel setter de dig oppe i siderne...
Det giver jo ikke meget moving hvis i forstår...
nogen ideer til hvad der går galt ?
Skrevet af Bacce

Robot fre, 10/11/2013 - 21:50 Permalink

Jeg bruger også k1
De kan godt være lidt svære at få i gang
Jeg bruger de store runde ilt sten en i hvert hjørne
Det drejer sig om at få gang i alle k1
Hvis det kniber tager du nogle op og når dem der er tilbage køre godt rundt tilføre du løbende flere til du har det antal du gerne vil havde
Søren

Robot fre, 10/11/2013 - 22:20 Permalink

Hvis det ikke er k1 D. Bruger er det ikke sikkert at de har det rigtige vægtfylde og så vil de ikke cirkulere rigtigt
Søren

Robot lør, 10/12/2013 - 00:04 Permalink

hej igen... det er ikke rigtige k1... faktisk ligner de heller ikke k1 så meget alligevel. fandt jeg ud af da jeg læste mere om dem... men der var ingen der sagde at det helst skulle være k1. derfor købte jeg 80l af disse her....

men tænker om det er så stort et problem at de ikke fiser rundt i baljen... ? de får jo stadig rigeligt med ilt...
Skrevet af Bacce

Robot lør, 10/12/2013 - 02:21 Permalink

Ja nu kommer vi til det hvor det bliver lidt sVært :D
K1 er noget specielt plast der er lavet til at kunne rumme mange bakterier
Det får du ikke ved en anden tilfældig bio media
Da jeg hørte om k1 første gang tænkte jeg det kan da være lige meget om man bruger det ene eller det andet der kan vel ikke være den sTore forskel men det er der
Hvis jeg var dig ville jeg få fat i noget k1
I koiimport er de billigst :
Hvis du køber k1 så modnet dem så er du meget hurtigere oppe at køre

Prøv at søg på nettet om k1 kaldtes der er masser at læse om :D
Søren

Robot lør, 10/12/2013 - 14:19 Permalink

Hej igen...

Jamen jeg har skam læst en del på K1... det brugte jeg tiden på, mens denne debat har kørt...
desværre nåede jeg bare at indvistere i det andet materiale inden... så nu brænder jeg inde med ca. 80 L materiale som jeg ikke kommer til at bruge...
Men jeg har netop købt 100 L K1... og det burde være nok...
med hensyn til modningen... det kommer altså ikke til at ske, her på adressen... Jeg skal ikke begynde at leget med hunde høm høm... Selvom vi har meget af det fra vores egen hund.. :-)
men tænker at smide alle 100 L K1 i en balje med gammelt akva vand og så eventuelt noget snasket materiale fra en eller flere spandpumper i, så er der jo en masse bakterier som kan sætte sig... og ja.. det går måske ikke lige så hurtigt, men så må jeg give det den tid det tager...
Skrevet af Bacce

Robot lør, 10/12/2013 - 14:24 Permalink

med hensyn til selve filteret, så tror jeg at jeg har fundet løsningen...
Ved siden af det nye akva rum jeg er ved at lave, der er en kælder... så jeg regner med at jeg kan rørføre mig fra akvarierne og så ned til kælderen hvor jeg så vil lave filter rum... så har jeg heller ikke nogle filtre i akva rummet...
samtidigt vil det blive mig muligt at smide alle reoler på samme filter...
Godt nok kommer det til at koste en størrer løfte pumpe... men så kan jeg stadig nøjes med en pumpe til alle reoler... og så kan alt blive rørført i PVC...
Så jeg tror det kan blive en bedre løsning...

men så er spørgsmålet om en 240L regndunk er nok som filter til ca. 4000 L malle vand...
Skrevet af Bacce