Kategori
Andre akvariedyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
AndersNø
Golden Striped Clam. Species name: Anodonta woodiana. Alså guld strippet dam musling eller grøn musling nogle kender dem som kinesisk dam musling(fra Taiwan).
Er der nogle der ved om Yngel er farlig for fisk?
Jeg tænker på om fisk tager skade eller om de bare hjælper musling med at sprede yngel.
Er der nogle der ved om Yngel er farlig for fisk?
Jeg tænker på om fisk tager skade eller om de bare hjælper musling med at sprede yngel.
Kommentarer
Robot man, 03/10/2014 - 12:49 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot tir, 03/11/2014 - 12:38 Permalink
Jeg har forstået at hvis man har mange muslinger og lidt fisk kan fisk ik holde til alle de blaffere da de sætter sig på bla. gællerne og finner.
Men da de jo ik snylter og kun tager et lift vil to muslinger i 530 liter så udgøre en trussel når/hvis de finder på at yngle og smide yngel/parasitter.
Jeg er med på en død musling der ik bliver opdaget nok vil dræbe alt i akvariet.
De er ikke golden clams også kaldet lykke-musling som er en lille musling uden parasit i deres livscyklus, men de heder golden stripe clam og mine er 9-11cm store.
Skrevet af AndersNø
Robot tor, 03/20/2014 - 12:12 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 03/26/2014 - 10:50 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 03/26/2014 - 11:07 Permalink
Skrevet af Jan H
Robot ons, 03/26/2014 - 11:25 Permalink
så nogle folk må da holde den ellers bliver den vel ikke spredt så hurtig.
men ok jan h jeg skal da nok give op, og overlade pladsen til vigtige spørsmål.
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 03/26/2014 - 11:58 Permalink
Skrevet af Jan H
Robot ons, 03/26/2014 - 12:13 Permalink
jeg har søgt vide på nettet men er ordblind og har nok ik fundet alt om dem.
hvad konstruktivt var der i #6 jeg regner da ik med 100 folk der ved end masse men bare en der kan søge på nettet og evt sende link.
måske jeg ik er så god til udtrykke mig, men jeg læse ok og i #6 er der vist ik så meget at misforstå du bede mig da give op så er der jo nok ikke så meget og gøre desværre.
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 03/26/2014 - 12:26 Permalink
Er den ikke
Skrevet af Jan H
Robot ons, 03/26/2014 - 12:35 Permalink
måske derfor misforståelsen men jeg bruger da min egen tid før jeg tager jeres.
og nej jeg kan ik forstå der ik er nogle der ved noget om en musling der er impoteret i flere år og også er ødelæggene for vores naturlige arter.
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 03/26/2014 - 13:13 Permalink
Et er naturen, noget andet er et lukket system, som et akvarie er.
For det første, så bliver æg og sæd normalt ved muslinger, spredt ud i vandet, hvor befrugtningen sker. Største delen af æggene går til, en anden stor del ædes af fisk og den sidste lille del overlever, måske, og det er i naturen.
I et akvarie vil en endnu større del blive ædt eller taget af filtret.
Til sidst, så er det vel også et spørgsmål om de overhovedet gyder i et akvarie. De oplysninger jeg kan finde, går mest på at de normalt dør, de sulter ihjel i løbet af få måneder.
At du ikke kan finde svar på netop dit spørgsmål, er måske ikke uvenlighed fra brugerne her, men sikkert fordi der ikke er nogen der har observeret problemet.
Skrevet af Hans Andersen
Robot ons, 03/26/2014 - 13:31 Permalink
jeg troede at hunnen smider larver som med det samme kunne sætte sig på fisk.(alt info er fundet og læst på eng), og at hvis det skete kunne alle fisk jo blive kvælt på en nat ville jeg tro.
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 03/26/2014 - 14:29 Permalink
Angående hvor mange, der har set indlægget: Jeg står selv for mindst 10 af de besøg, for jeg har tjekket, hver gang, der var skrevet nyt. Så det er nok nærmere 20-30 personer, måske 50, der har kigget og ikke svaret. Jeg ved cirka lige så meget om muslinger som dig, og kan finde de samme sider på Google. Men jeg har ikke lige skimmet de mere videnskabelige rapporter igennem, så har intet nyt at fortælle dig.
Men nej, jeg tvivler da på, at fiskene dør natten over. Og jeg vil GÆTTE på, at det ikke er et problem i almindelige akvarier, for ellers havde vi nok fundet mere info om det.
Skrevet af kalaila
Robot ons, 03/26/2014 - 14:42 Permalink
ETA: Altså i akvariehandlen. Hvordan de betegnes af videnskaben er en anden sag.
Skrevet af kalaila