Musling yngel/parasit farlig?

Indsendt af Robot den man, 03/10/2014 - 12:45
Kategori
Andre akvariedyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
AndersNø
Golden Striped Clam. Species name: Anodonta woodiana. Alså guld strippet dam musling eller grøn musling nogle kender dem som kinesisk dam musling(fra Taiwan).

Er der nogle der ved om Yngel er farlig for fisk?

Jeg tænker på om fisk tager skade eller om de bare hjælper musling med at sprede yngel.

Kommentarer

Robot man, 03/10/2014 - 12:49 Permalink

fejl post
Skrevet af AndersNø

Robot tir, 03/11/2014 - 12:38 Permalink

Er der så nogle der ved hvor/hvad jeg søger på for info da jeg kun kan finde meget lidt om musling.

Jeg har forstået at hvis man har mange muslinger og lidt fisk kan fisk ik holde til alle de blaffere da de sætter sig på bla. gællerne og finner.

Men da de jo ik snylter og kun tager et lift vil to muslinger i 530 liter så udgøre en trussel når/hvis de finder på at yngle og smide yngel/parasitter.

Jeg er med på en død musling der ik bliver opdaget nok vil dræbe alt i akvariet.

De er ikke golden clams også kaldet lykke-musling som er en lille musling uden parasit i deres livscyklus, men de heder golden stripe clam og mine er 9-11cm store.
Skrevet af AndersNø

Robot tor, 03/20/2014 - 12:12 Permalink

ingen der ved noget om muslinger?

Skrevet af AndersNø

Robot ons, 03/26/2014 - 10:50 Permalink

snart 200 der har kigget men ingen der ved noget om muslinger?
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 03/26/2014 - 11:07 Permalink

Siden der ikke er nogen der besvar din tråd, tror jeg du skal tænke at det nok er ret begrænset hvor mange der holder de her muslinger i akvarier og derfor er der ret begrænset viden om dem, og hvis du selv har søgt al den viden der er om dem på nettet og du stadig ikke har kunne finde et svar, så er der jo nok ikke så meget og gøre desværre
Skrevet af Jan H

Robot ons, 03/26/2014 - 11:25 Permalink

det er jo netop det jeg ik forstår den omtalte musling har indtaget polen sverige og danmark hvor den er blivet indført til akv og havedam. den er nu at finde i natur da yngel sider på guldfisk og andet.

så nogle folk må da holde den ellers bliver den vel ikke spredt så hurtig.

men ok jan h jeg skal da nok give op, og overlade pladsen til vigtige spørsmål.
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 03/26/2014 - 11:58 Permalink

Nu var mit svar rimelig konstruktivt og der må jo være en grund til folk ikke svare dig ergo er viden om dem begrænset, så er der jo ingen grund til at være sådan Anders
Skrevet af Jan H

Robot ons, 03/26/2014 - 12:13 Permalink

jeg ved ik lige hvad du mener med så er der jo ingen grund til at være sådan Anders.

jeg har søgt vide på nettet men er ordblind og har nok ik fundet alt om dem.

hvad konstruktivt var der i #6 jeg regner da ik med 100 folk der ved end masse men bare en der kan søge på nettet og evt sende link.

måske jeg ik er så god til udtrykke mig, men jeg læse ok og i #6 er der vist ik så meget at misforstå du bede mig da give op så er der jo nok ikke så meget og gøre desværre.
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 03/26/2014 - 12:26 Permalink

Hvad jeg mener med konstruktivt er at jeg prøver og gi dig en forklaring på hvorfor folk ikke svarer dig og det forstår du tydeligvis ikke, og jeg siger ikke du skal gi op, men at du skal søge din viden selv som mange af vi andre Gør når vi ikke kan få hjælp af andre, længere
Er den ikke
Skrevet af Jan H

Robot ons, 03/26/2014 - 12:35 Permalink

jeg starter da med at søge min viden selv og ender her hvis jeg ik selv kan finde noget på nettet.

måske derfor misforståelsen men jeg bruger da min egen tid før jeg tager jeres.

og nej jeg kan ik forstå der ik er nogle der ved noget om en musling der er impoteret i flere år og også er ødelæggene for vores naturlige arter.

Skrevet af AndersNø

Robot ons, 03/26/2014 - 13:13 Permalink

Der er vel flere ting i den sag. (lad mig starte med at sige, jeg er ikke ekspert på muslinger, det er bare lidt logisk ræsonnement)

Et er naturen, noget andet er et lukket system, som et akvarie er.

For det første, så bliver æg og sæd normalt ved muslinger, spredt ud i vandet, hvor befrugtningen sker. Største delen af æggene går til, en anden stor del ædes af fisk og den sidste lille del overlever, måske, og det er i naturen.
I et akvarie vil en endnu større del blive ædt eller taget af filtret.
Til sidst, så er det vel også et spørgsmål om de overhovedet gyder i et akvarie. De oplysninger jeg kan finde, går mest på at de normalt dør, de sulter ihjel i løbet af få måneder.

At du ikke kan finde svar på netop dit spørgsmål, er måske ikke uvenlighed fra brugerne her, men sikkert fordi der ikke er nogen der har observeret problemet.
Skrevet af Hans Andersen

Robot ons, 03/26/2014 - 13:31 Permalink

tak så blev jeg lidt mere rolig.

jeg troede at hunnen smider larver som med det samme kunne sætte sig på fisk.(alt info er fundet og læst på eng), og at hvis det skete kunne alle fisk jo blive kvælt på en nat ville jeg tro.
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 03/26/2014 - 14:29 Permalink

Som #12 selv siger, så er hans info mere overordnet omkring muslinger, end omkring lige den musling, du snakker om. Så vidt jeg kan læse mig til, har du ret i at muslingen frigiver larver og ikke æg. Og at det kan blive et problem for fisken, hvis for mange larver sætter sig på dens gæller.

Angående hvor mange, der har set indlægget: Jeg står selv for mindst 10 af de besøg, for jeg har tjekket, hver gang, der var skrevet nyt. Så det er nok nærmere 20-30 personer, måske 50, der har kigget og ikke svaret. Jeg ved cirka lige så meget om muslinger som dig, og kan finde de samme sider på Google. Men jeg har ikke lige skimmet de mere videnskabelige rapporter igennem, så har intet nyt at fortælle dig.

Men nej, jeg tvivler da på, at fiskene dør natten over. Og jeg vil GÆTTE på, at det ikke er et problem i almindelige akvarier, for ellers havde vi nok fundet mere info om det.
Skrevet af kalaila

Robot ons, 03/26/2014 - 14:42 Permalink

I øvrigt, tror jeg, der er lidt generel forvirring omkring artsnavne på de muslinger, der sælges til akvarier. Dit billede ligner f.eks. til forveksling Cristaria discoidea, som muligvis også hedder Uniandra contradens.

ETA: Altså i akvariehandlen. Hvordan de betegnes af videnskaben er en anden sag.
Skrevet af kalaila