Debat om Strømforbrug for dine akvarier

Indsendt af Robot den ons, 06/11/2014 - 15:04
Kategori
Teknik og udstyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
halo15
jeg har 5 akvarier på 500 liter hver, ha haft dem de sidste 2 år, jeg opdager nu at mine El regninger er steget på 25%
ved ikke om jeg kan give skylden til min hobby, men nu skal jeg af med 10,000kr for El regningen hos Dong energy. for maj 13.til maj 14.;(
ved ikke om det er et normal beløb for dem som ha mange akvarier, eller er det helt op i vejret.
Jeg kunne ENORMT godt tænke mig at høre jeres erfaringer om jeres EL selskab og jeres EL regninger.
ved ikke om det kan betale sig at skifte EL leverandør.
kom frem med jeres imput ;)

Kommentarer

Robot ons, 06/11/2014 - 17:13 Permalink

hvad køre du med af pumper, lys osv
Skrevet af Niclas-wehlast

Robot ons, 06/11/2014 - 17:17 Permalink

http://www.elpristavlen.dk/

Hvis jeg var dig, ville jeg nok gå mere over til koldtvandsfisk og spare strømmen til varmelegemer. Og gå over til LED lys hvis du ikke har det i forvejen.

Jeg betaler kun det jeg er tvunget til hos DONG. Ellers får jeg leveret min klimavenlige el af Vindstød, som er el fra danske vindmøller. Ikke forurenende og kulkraftbaseret el som andre selskaber leverer!

http://www.vindstoed.dk/

KØB DIN STRØM FRA
DANSKE VINDMØLLER

Velkommen til Vindstød!
Vindstød er det klimavenlige, danske energiselskab, der
er 100 % baseret på danske vindmøller - til en attraktiv pris!
Hvis du ikke aktivt har foretaget et valg af energikilde, så
køber du strøm fra et energiselskab, der i høj grad er
baseret på kulkraft.
Udover at være klimavenlige, så satser vi hos Vindstød
på lave priser og få gebyrer! Derfor har tusindvis af
danskere valgt os siden vores start i 2012.
Du kan skifte din husstand til Vindstød på under 1 minut.

Skrevet af DanielJensen

Robot ons, 06/11/2014 - 20:11 Permalink

Glem det med at skifte el selskab... det kan ikke betale sig... Det er jo ikke strømmen der er dyr.. det er afgifterne på strømmen.. og afgifterne er de samme, da det jo blot er en forbrugs skat...

det der undrer mig er at du får en efter regning på så stort et beløb.... har du ikke en elektronisk el måler ? den rapporterer jo til el selskabet flere gange i døgnet, så der faktisk betales for forbrug og ikke acconto som i gamle dage...

Men for at svare på dit spørgsmål... Ja det er dyrt at have akvarie...

som fingerregel siger man at en balje koster 1000 DKK om året... men præcist hvad det er for en balje ved jeg ikke...

der er rigtig mange faktorer der spiller ind...
fek.s. hvor meget lys er der på baljerne og hvor længe er det tændt.. Lyset koster faktisk rigtig meget...
hvor varmt er vandet i baljen... varmen er også en strøm sluger, efter bedste evne...
hvad er der på af pumper ? og er de økonomiske... ? er der cirkulations pumper på ? og i så fald. er det steam pumper eller Powerheads ? powerheads er somregel temmelig dyre i drift, men steam pumper bruger ufattelig meget få watt....

hos mig er det Maller der leges med.. og de kræver både varme og go cirkulation... og selvom mit anlæg er bygget så økonomisk som det er mig muligt og jeg slet ikke bruger lys på baljerne, så når min el regning alligevel 4500 - 5000 DKK i kvartalet....

det skal så siges at vi faktisk er rigtig gode til at sparre på strømmen på alle andre punkter og slukker altid det vi ikke bruger, men alligevel er den så stor.... og nej... vi har ikke el varme og ej heller varmt vand på el...

Skrevet af Bacce

Robot ons, 06/11/2014 - 20:16 Permalink

#3>>

Citat.
Hvis du ikke aktivt har foretaget et valg af energikilde, så
køber du strøm fra et energiselskab, der i høj grad er
baseret på kulkraft.
Citat slut...

den holder ikke...
Vi køber den strøm der er... sådan er det... værkerne kører slet ikke hvis der ikke er behov for det.
så når vindmøllerne og alt andet alternativt energi føder Danmark med nok strøm, så står værkerne stille...

men det er da en meget god salgs tale de bruger... :-)
Skrevet af Bacce

Robot ons, 06/11/2014 - 23:15 Permalink

Dejlige at høre jeres meninger.;)
Ja jeg ka godt se at varmelegeme sluger mest el.
Alle mine baljer kører på 28c pga. Discus fiskene som kræver det for deres trivsel.
Jeg kører på dobbelt lystofrør 1 sæt med t5 til 40w( kun på et akvarie)
Som tændes kun når jeg er hjemme. Og max tændes i 2/3 timer dagligt, ha ingen planter heldigvis.
De andre akvarier bruger kun daglys takket være dækglasset på alle mine baljer.
Mht Usdtyret ka navnes;
3 spand filter 30W hver
1 sera powerhead 15w
3 eheim powerhead aquaball 5w
5 varmelegeme eheim jager på 250w hver
1 fælles luftpumpe på 30w
2 luftpumper 10w hver
Ingen andre ydstyr bruges til dem.
Ja jeg ha læst elpristavlen og sammenlignet priser.
Jeg er intra i natur-energi dk lyder fornuftig.
Ha hørt at Dong har mange indviklet gebyrer.
Skrevet af halo15

Robot ons, 06/11/2014 - 23:39 Permalink

Jeg har et 780 liters stående, har prøvet at have måler på, 26-27 grader 50w ledlys og en indvendig powerhead = 4-4,5 kw i døgnet med en rumtemperatur på 20 g, nu er der 23,5 g i akvariet og det er blevet lunere så 1,1kw i døgnet.
Jeg har 1100 liter vand ved siden af så mit elforbrug på vand er nok 15000 kr i året
Skrevet af Svend Erik

Robot tor, 06/12/2014 - 00:17 Permalink

ja det er klart varmelegemet der koster, men det kan da umuligt komme som en overraskelse hvor meget strøm dit akvarie bruger?

for at spare på strømme kan man altid bare lave et udtag fra sin radiator og varme sine akvarier på den måde, det er langt billigere
Skrevet af maesty

Robot tor, 06/12/2014 - 00:20 Permalink

Udtag fra radiator?
Skrevet af DanielJensen

Robot tor, 06/12/2014 - 00:36 Permalink

Det har jeg fundet ud af
Omkring jul målte jeg mit 85 liter i et døgn med sparometer
850 watt brugte det ialt, har siden ændret lidt på temperaturen

Vandet er 25-26 grader.
Uden varmelegeme vil strømforbruget være 300 watt
Mine 2 andre mindre akvarier er der ikke varmelegeme i.
Skrevet af anders4202

Robot tor, 06/12/2014 - 00:56 Permalink

#1 det var sgu da billigt for et års strøm. Husk nu tim, det koster at fyre med mahogni;-) #9 man kan med fordel koble central varmen til et stort akvarie. Det er et kanon snart system.. Med man, så menes der selvfølgelig at du skal være rigtig snild med hænderne, eller bedre endnu. Kende en lokums mekaniker:-)
Skrevet af ken kætbak

Robot tor, 06/12/2014 - 01:20 Permalink

#11 ken kætbak, lyder rigtig smart dine løsninger, efter ha læst din profil ka regne ud på du har mere en 10 baljer? *blink**blink*
Hvor meget give du så til el om året?
Skrevet af halo15

Robot tor, 06/12/2014 - 01:31 Permalink

#8. Ok det ka jeg se. Men det vil kun virke i vinter perioden ikke? For så bliver varmen slukket af ejendom selskabet i april måned og så kan stuetemp være ca 20/23c. Ikke optimalt til discus*skeptisk*:(
Skrevet af halo15

Robot tor, 06/12/2014 - 08:24 Permalink

Der vil altid være cirkulation fra fjernvarmen da det varmer vandet op som i tager bad i, Sådan er det ihvertfald i vores ejerforening så dvs mindst 30 grader på røret jeg har kørt 1500 liter og 28 grader den sidst måned uden at bruge andet end fjernvarme og jeg har kun discus:)
Jeg har ligeledes skiftede akvariepunpen ud med en til et hus så jeg nu kun bruger 15 watt og den giver 3000 liter i timen:)

Rør og termostat stod i cirka 500kr
Skrevet af langebæk

Robot tor, 06/12/2014 - 08:43 Permalink

Korrekt at fjernvarmen som sådan altid vil cirkulere. Men sidder der varmeveksler, så vil der mange steder nok være lukket for selve radiatorkredsen i sommermånederne mens kredsen til opvarmning af varmt vand ikke bliver rørt ved.

[citat=langebæk]Der vil altid være cirkulation fra fjernvarmen da det varmer vandet op som i tager bad i, Sådan er det ihvertfald i vores ejerforening så dvs mindst 30 grader på røret jeg har kørt 1500 liter og 28 grader den sidst måned uden at bruge andet end fjernvarme og jeg har kun discus:)
Jeg har ligeledes skiftede akvariepunpen ud med en til et hus så jeg nu kun bruger 15 watt og den giver 3000 liter i timen:)

Rør og termostat stod i cirka 500kr[/citat]
Skrevet af Marc T

Robot tor, 06/12/2014 - 08:46 Permalink

Så er det jo heldigt at det ikk er sådan der hvor jeg bor:-D
Skrevet af langebæk

Robot tor, 06/12/2014 - 14:21 Permalink

ok, det lyder meget fristende det i fortæller her.:)
Der bliver bl.a snakket om
central varmen/fjernvarmen som kan kobles over til akvariet
lokums mekaniker mm.
men hvordan kan man tilslutte/ tilkoble rør fra varmen til akvariet, jeg vil gerne forstå det rigig.
er der en vejledning trin for trin på nettet/eller andre steder som fortæller om den her procedure?
skal en VVS lave det?*blink*

Skrevet af halo15

Robot tor, 06/12/2014 - 14:41 Permalink

Nu er det jo ikke et lego samlesæt så man er nød til at være kreativ:) alu pex samler man med muffer de har det hele i vvs experten, jeg havde en VVS man til at sætte balifixer på min radiator men havde jeg vist hvor man lukker for vandet havde jeg gjort det selv:)

Skrevet af langebæk

Robot tor, 06/12/2014 - 14:44 Permalink

gik fra 2 akvarier i 2011 (400 L. vand) til ca. 20 i 2013 (1600 L. vand) elforbruget er steget fra 4500 kWt til 8500 kWt.

Er jo afhængigt af hvilken teknik man anvender til (evt.) opvarmning, cirkulation/filtrering, belysning evt. afkøling.

Det korte af det lange er at det koster lidt at have en hobby.

Skrevet af d9ha

Robot tor, 06/12/2014 - 16:49 Permalink

#12. Jeg har heldigvis ikke ét eneste varmelegeme kørende, men jeg har så lys og div. Pumper kørende. Jeg tør slet ikke udtale mig om hvad jeg bruger på strøm årligt, men seas nve sender da en kurv til jul og kort til min fødselsdag:D
Skrevet af ken kætbak

Robot tor, 06/12/2014 - 17:26 Permalink

Men det tør jeg Ken.
Som enlig mand i en to værelses lejlighed, har jeg været oppe på over 12.000kr årligt. Det er mindst 4000.-kr for akvarier.
Det er min hobby, og egentlig, er det ikke særlig dyrt, i forhold til så mange andre hobbyer, synes jeg.
Skrevet af Villads

Robot fre, 06/13/2014 - 01:19 Permalink

så ka der regnes ud på du er på 20,000kr om året hvis du har altså Dong.
ja men en hobby er en hobby så længe man får glad af den så er pengene ikke det afgørende og selvfølgelig betyder ikke noget for folk med en priviligeret pengekasse.
bare konen kunne forstå det!:P:P:P

Skrevet af halo15

Robot fre, 06/13/2014 - 01:23 Permalink

ej kom nu Ken , du behøver ikke være beskeden her i debatten ;).
du er jo en PRO opdrætter ikke ... du må endelig komme med en eksemplarisk budskab. ;)
Skrevet af halo15

Robot fre, 06/13/2014 - 09:03 Permalink

#23 nej så langt fra:-) af de godt 6000liter vand jeg har, der er 4 (snart 6) 25litere, 2 54litere og 2 160litere til opdræt. Den ene 160er er enda kun til yngel til mig selv. Jeg er så heldig at det meste vand står i motorcykel klubben, så der er vand og strøm sponsoreret;-) jeg vil tro at jeg bruger for ca. 14-15.000kr. Strøm om året derhjemme. der går selvfølgelig ca. 1/3del fra til hverdags husholdning. Jeg gir heldigvis et fast beløb for vand i kvartalet, for med malawi cichlider der ææælsker friskt vand, der kan det også blie en anselig post i budgettet. Vand er satme også dyrt! Jeg minder ihvertfald mig selv om at det jo bare koster at fyre med mahogni, hver eneste gang der kommer en betalings oversigt...
Skrevet af ken kætbak

Robot lør, 06/14/2014 - 09:54 Permalink

Ok det ka jeg se. Det er da fantastisk du får sponsorer til at dyrke din hobby.B)
Det havde jeg slet ikke tænkt på. Det kunne være jeg skal også finde nogle af dem på arbejdet.;)
Ja jeg giver også ret mht vand udgifter. Jeg ha heldigvis ikke den problem her i selskabet.
Ja din el forbrug giver også et godt billede hvordan tingene hænger sammen derhjemme. alt i alt kan man konkludere at man som akvarist ska give 10-15,000 kr om året for sine akvarier og el husholdsnings forbrug.*rødmer*

Skrevet af halo15

Robot lør, 06/14/2014 - 10:03 Permalink

Ha du også Dong?
Skrevet af halo15

Robot lør, 06/14/2014 - 10:21 Permalink

Langebæk, det lyder meget kreativ men alt det VVS snak er sgu fremmedsprog for mig.*skeptisk**skeptisk**rødmer*
Ja ha desværre ikke fundet noget på nettet om sådan sammensætning på sine akvarier.
Hvis jeg forstå det rigtig kommer der en rør fra radiatoren over til en af mit akvarie, og så levere varmeaparatet varm vand direkte i akvariet? / eller er det en rør i forlængelse fra varmeaparatet som skal synkes ned i akvariet uden at den sprøjte varm vand fra den, men den varme rør i selv varmer akvariet i vandet*skeptisk* jeg kunne enormt godt tænke mig en idiotsikret uddybning om proceduren.
Tak på forhånd.
Skrevet af halo15

Robot lør, 06/14/2014 - 15:07 Permalink

Hvis du får en VVS mand Tim at sætte en balifix på frem og returløbet på din radiator så er resten meget nemt, man kan faktisk sige at via alu pex laver du en forlænget radiator

Jeg købte 16 meter alu pex rør og skar de første 10 meter fra dem bøjet jeg så sammen i en spiral så den kunne stå nede i mit biofilter og tilsluttede fremløbet på min radiator, den anden ende af røret satte jeg en Danfoss termostat på med indvendig måler også de sidste 6 meter i røven af den og ned på returløbet af radiatoren, inden jeg spændte den sidst muffe åbnet jeg forsigtigt for fremløb så jeg fik luft ud af systemnet også var jeg stort set igang

Imellem numrene på termostat svare cirka til 10 grader så min står næsten på 3 og holder konstant temp på 28 grader på hele reolen
Skrevet af langebæk

Robot lør, 06/14/2014 - 15:27 Permalink

mit er lavet med en magnetventil og termostat med føler i vandet, så kan jeg altid holde den rette temperatur
Skrevet af maesty

Robot lør, 06/14/2014 - 21:33 Permalink

Hej Til halo15 mfl det kan ikke komme bag på nogen det koster penge at drive akvarier, til #1 kan jeg kun sige du burde vide så meget at du kunne lave en sjusset beregning og bedt om at blive sat op i aconto beløbet du betaler, lidt ligesom man tænker hvis ens indkomst ændres, så er det god logik at rette det hos Skat.
At det virker som det kommer bag på dig, hele 2 år efter, har jeg ikke så meget til overs for, svarer lidt til at køre eco bil for så at skiftet til en V8 amerikaner, ja så stiger benzin regningen ogaå.
Hvilket selskab man har gør ikke den store forskel, kun klog og besparende adfærd kan gøre noget ved din regning.
MVH Renè
Skrevet af rollator

Robot lør, 06/14/2014 - 23:49 Permalink

Sidste år havde jeg 1029 liter vand kørende, fordelt i 6 akvarier, med varmelegemer på 26 grader i alle akvarier (1 af dem kørte endda med 29 grader i et halvt år (L-333 maller) Og ja, i mit hus fra 52 er det nødvendigt med varmelegemer, ellers ligger temperaturen på ca. 20 grader, undtagen om sommeren når solen skinner.
Inden jeg fik akvarier januar 2012, kan jeg huske jeg plejede at have en elregning på omkring 4000 kr årligt. Afregningen for 2013 lød på godt og vel 7000 kr fra Trefor, så jeg er godt tilfreds...
Jeg kører udelukkende med LED lys og sørger for at investere i strømbesparende filtre, når jeg køber ind - De ekstra penge er nogle gange godt givet ud i længden. B)
Skrevet af Meng

Robot søn, 06/15/2014 - 12:33 Permalink

tænk engang hvad bare vandet koster! Jeg sidder her og skifter vand, og jeg kan hurtigt regne ud at jeg mindst bruger for 3000kr. Vand om året, bare herhjemme. Det er da også en meget væsentlig post i akvarie budgettet...
Skrevet af ken kætbak

Robot søn, 06/15/2014 - 19:41 Permalink

Tak for din imput Ken, ja det er noget møj også alt det med vandet.
Men der ka man bare ikke få skiftet firma.
Måske kunne du få stillet nogle regnetønder udenfor og benytter vand derfra.;)
Skrevet af halo15

Robot søn, 06/15/2014 - 19:46 Permalink

Tak Meng for infoen . Ja det ville jeg også være meget tilfreds hvis jeg betalte det beløbB)
Jeg har tænkt mig at kigge rund i huset og skrive ned alle mine el apparater så j ka få en overblik on den enkeltes forbrug.*blink*
Skrevet af halo15

Robot søn, 06/15/2014 - 19:52 Permalink

Rene du lyder som en som har gode erfaringer med sin el selskab.:P
Hvad for en firma ha du og hvor meget give du for dine 4 akvarie? Din gennemsnit om året?*uhh*
Skrevet af halo15

Robot søn, 06/15/2014 - 20:02 Permalink

Langebæk, ha lige taget nogle billeder af varmesystemet ned i min kælder det er lige der j ha akvarierne.
src=/sites/default/files/forum/426B7E54-B39D-1902-69BA65190F3173C2.jpgsrc=/sites/default/files/forum/426F3F4B-E510-7F1C-BBBE951F4F5A623D.jpgsrc=/sites/default/files/forum/4272FEF6-CD6F-B3A3-C1FFA97EF9C70330.jpgsrc=/sites/default/files/forum/42763252-FC32-D261-1CB0450406727CE0.jpg
Dom du ka se der finder 2 små hanner i forvejen. Er de dem jeg skal bruge til at tilslutte de rør du omtaler?
Den stor box på billedet ved jeg ikke hvad det er.
Skrevet af halo15

Robot søn, 06/15/2014 - 20:04 Permalink

Her ses tydeligere!
Skrevet af halo15

Robot søn, 06/15/2014 - 20:16 Permalink

Nej for satan. De fleste af cichliderne fra rift valley er pjattede med hårdt vand. Det regnvand må malle folk rode med;-)
Skrevet af ken kætbak

Robot søn, 06/15/2014 - 21:18 Permalink

Jeg har ingen anelse om hvor du skal tilslutte på de der rør hvis der varme i det ene og koldt retur i det andet på de haner så burde det kunne virke men er du det mindste i tvivl så tag en VVS mand med på råd
Skrevet af langebæk

Robot søn, 06/15/2014 - 21:28 Permalink

Til #35 Lige nu har jeg 3 akv kørende, 54, 160, 360 ltr og skulle jeg give et sjusset bud ligger årligt forbrug til dette alene omkring en 5-600 kw uden jeg vil hænges op på det.
Jeg prøver for så vidt ikke at bruge varmelegemer i mine da jeg kan holde en 24-25 gr om vinteren ved stue temp og det akv. lyset tilfører af varme.
Har endvidere altid foretrukket lysdæmpede armaturer både for el forbrug men også for at have kontrol over alger og give fiskene det lys der er nødvendigt og ikke fuld blus.
Derved sparer jeg også når lyset er tændt. Lyset tændes om eftermiddagen da jeg jo er på arbejde, så i den tid er det udefra kommende lys fiskene nøjes med.
I den 3 vær jeg bor i med 2 teenagere er det mest komfuret der er strøm tyven her, da jeg også generelt har spare pærer i hvor muligt.

Jo jeg har Dong som leverandør både fjernvarme men også strøm.

Og jo de betaler også min løn da jeg er ansat hos Dong.
Det gør dog ikke mit syn på klynkeri som jeg følte lidt du brugte i dit indledende indlæg mindre beklager hvis jeg misforstod, men det rammer når man går efter leverandøren og deres ansatte må hører for det på gaden, når man selv er forbrugeren af den el man feks bruger på akv. og derfor også kender udgiften.
Som #4 også er inde på og jeg kender fra min hverdag skal man kende fakta bag leverancen og stadig huske meget af det er afgifter og lign leverandøren ikke er herre over.
Sidst er det jo mærkeligt man aldrig ser benzin selskabet anklaget for det samme, der kan folk godt se det er staten og andre der stikker i lommen. !
MVH Renè
PS Beklager det blev lidt langt :)
Skrevet af rollator

Robot søn, 06/15/2014 - 21:49 Permalink

Det er i orden Rene, det er dejlig med nogle vel argumenteret forklaringer.;)
Beklager hvis jeg fik trykket på nogle knapper som ikke var helt lige passende.
Det er bare fantastisk at høre folk om deres oplevelser med deres el selskab og deres regninger.
Efter alt jeg ha læst her tror ikke jeg skal klynke over prisen hos Dong.
Eller hvad siger i?*uhh*
Skrevet af halo15

Robot søn, 06/15/2014 - 23:01 Permalink

det koster det som det koster, syntes man det er for dyrt må man finde en løsning eller skære ned på antal liter vand jeg har selv 6x250 liter plus 530 plus 720
Skrevet af langebæk

Robot man, 06/16/2014 - 03:22 Permalink

Jeg tror lige jeg vil være den sure gamle mand.
Hvis i tager varmen fra fjernvarmen i jeres ejer forening, så skal i sørge for at der er seperate målere på.
Ellers så er det direkte svindel/tyveri fra jeres naboer, der så skal betale varme regningen for jeres akvarie.
Men med det sagt, er det jo genialt når det kan lade sig gøre.
Skrevet af mauri3000

Robot man, 06/16/2014 - 08:51 Permalink

Hvis du skal tilslutte noget til den installation i kælderen skal du have en Autoriseret VVSer ud. Punktum. Ud fra billederne alene er det ikke til at sige hvilke rør der er frem og retur for ejendommes interne system og hvilke der er udefrakommende fra fjernvarmen. Dernæst skal du sgu nok også have tilladelse fra ejendomsselskabet hvis det er deres kælder...
Den store kasse er en varmtvandsbeholder og irrelevant i denne forbindelse da det er varmt brugsvand. Som andre har nævnt. Husk måler hvis du begiver dig ud i det eventyr da det ellers er gement tyveri. Her i ejendommen vil det ikke kunne lade sig gøre lovligt da målerne er direkte monteret på radiator overflade og dermed måler forskellen mellem rum og radiator og ikk som et ur der måler gennemstrømning i røret. På et akvarie vil det blive ufordelagtigt da vandet også opvarmes af lys og (i noget mindre grad) pumper etc. Dermed måles en varme som betales over elregningen og du betaler så dobbelt.
I eget hus ville jeg sige go for it. I et lejlighedsbyggeri med fælles centralvarme ville jeg nok lade være.
Skrevet af Marc T

Robot man, 06/16/2014 - 13:30 Permalink

Tak for det nyttige info.
Det er et rækkehus jeg bor i. Alle huse her i områddet har sådan en kampe box som vist på billedet og jo der er måleren fra ASTA som sender målerens aflæsning trådløst til ASTA( de har været for et par måneder siden og få sat en smart anordning som sender signalet ud til dem) Så der ingen tyveri her.;)
Skrevet af halo15

Robot man, 06/16/2014 - 14:47 Permalink

Det har du helt ret i og var vores målet fordel på opgang eller blok ville jeg aldrig have skåret hul men det forholder sig heldigvis at vi betaler for egen lejlighed pr kvm:) så det skal bare udnyttes
Skrevet af langebæk

Robot man, 06/16/2014 - 15:06 Permalink

Ja det var skam heller ikke for at beskylde nogen for tyveri.
Mest til kartoteket, for dem der læser det en gang i fremtiden.
I beskriver jo begge at i bor i ejer foreninger. Og mange lejligheder har ikke separate målere.
Jeg har for eksempel selv valgt, at betale for 20000L vand ekstra, i min ejer forening, da vi ikke har separate vand målere.
Skrevet af mauri3000

Robot man, 06/16/2014 - 16:01 Permalink

Det er varmen der koster langt det meste af strømforbruget
har man valgt fiske typer der kræve høje temperature, så koster det energi = kr
lys og pumper bruger langt mindre end varmen.

prøv at hente denne :
webx.dk/akvarie-udgifter.xlsx

og input alle dine data, så får du bedre overblik over alt der koster.

Skrevet af ThomasBallerup

Robot man, 06/16/2014 - 20:24 Permalink

#48: Tak for det gode udregningsark. Jeg plottede el og vand (incl. vandafledningsafgift) ind, og beregnede mine akvarier. Jeg vidste i forvejen at min elregning var steget ca. 3 - 4000 kr. årligt.
Incl. de årlige leverings afgifter, koster mine nuværende akvarier (5 stk. ialt 917 liter) mig den nette sum af kr. 3602,00 årligt. Så er det inkluderet at akvarierne betaler den fulde årlige afgift til vandforsyning/afledning og til elselskabet (ialt kr. 1850,00) Det er da ok synes jeg :D:D

Skrevet af Meng

Robot man, 11/17/2014 - 14:24 Permalink

[citat=DanielJensen]http://www.elpristavlen.dk/

Hvis jeg var dig, ville jeg nok gå mere over til koldtvandsfisk og spare strømmen til varmelegemer. Og gå over til LED lys hvis du ikke har det i forvejen.

Jeg betaler kun det jeg er tvunget til hos DONG. Ellers får jeg leveret min klimavenlige el af Vindstød, som er el fra danske vindmøller. Ikke forurenende og kulkraftbaseret el som andre selskaber leverer!

[/citat]

Det er desværre en dyr hobby lige meget hvilket selskab man har, især hvis man vil have andet end koldtvandsfisk. Jeg har dog alligevel valgt at skifte elselskab, da jeg tænkte at hvis jeg bare kunne spare en smule på det, så ville det jo være det værd. Så jeg brugte elpristavlen, men kunne ikke dy mig fra at google lidt efter billig el også og der fandt jeg faktisk den billigste løsning, https://www.nettopower.dk/billig-el .
Jeg har endnu ikke haft dem i et år, så kan ikke lige sige hvor meget jeg kommer til at spare, men bare der er en lille besparelse så er jeg tilfreds. Så kan jeg bruge de penge på andre ting :P
Skrevet af Jandreasen

Robot man, 11/17/2014 - 22:41 Permalink

http://tools.bruchhaus.dk/Elforbrug.asp
Jeg har brugt denne her til regne ud hvad det koster i strøm undtaget varmelegemet da det ikke køre i nogen fast rytme eller tider.
Man skal bare huske at taste sin strøm pris ind i toppen..;)
Skrevet af M.Ploug