CO2 spørsmål

Indsendt af Robot den lør, 06/28/2014 - 19:50
Kategori
Teknik og udstyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
AndersNø
Hej jeg har lige skiftet min CO2 klokke (sodasteam med 1/2liter flaske uden bund)ud med en 10kg flaske og eheim tilbehør, så tænker jeg er der et ca antal bobler per sekund? Til et 530liters.

Eller er det bare drop-tjekker (ph ting med blå væske i) som man holder øje med og så justere der efter?

Jeg har forstået jeg mangler en reaktor men er der meget vigtig? eller er det bare for at spare på CO2 alså en reaktor gør vel bare at mere bliver optaget og man så kan lukke mindre ud og få samme mætning.

Undskyld Jacob hvis denne tråd skal ligge i kemi.

Kommentarer

Robot lør, 06/28/2014 - 21:07 Permalink

Difuser er godt til små akvarier og reactor er godt til store akvarier..... Hold øje med din dropchecker og juster boblerne ind efter den,bare husk at der går 2-3 timer før det er målbart efter en justering.jeg startede med en difuser i mit 400L men fik først det resultat jeg ville have da jeg fik en reactor i,hvor imod det var alt for vildt med en reactor i mine 160-200 L ....
Skrevet af Jobbe

Robot lør, 06/28/2014 - 21:34 Permalink

Ok så bliver det en reaktor men nu har du vel søg og læs dig ør så tænker jeg du kan måske give et par råd eller et link.
Jeg tænker mere på indhold i reaktor og evt størrelse.
Skrevet af AndersNø

Robot søn, 06/29/2014 - 17:31 Permalink

hej anders jeg vil også mene at en reaktor er det rigtige til store akvarier og efter hvad jeg har set af reaktorer rundt omkring er den i linket til en rigtig god pris:)
og jobbe kunne man få nogle mål på din reaktor syndes ikke jeg kan se målene på hjemmesiden du har linket til:):)
mvh bjarne

Skrevet af daltiny

Robot man, 06/30/2014 - 00:00 Permalink

Min er også fra ista.... Jeg har den siddende inde i akvariet så den er ikke lige sådan målbar,men den er vel 22-25 cm høj og 6-7 cm i diameter.... Men den kører kanon
Skrevet af Jobbe

Robot man, 06/30/2014 - 01:14 Permalink

Hej håber de lige er ok jeg låner tråden lyder som om i ved hvad i har med at gøre :)
hvis man har et 200 L kan i så anbefale noget co2 pt bruger jeg DIY gæranlæg første blandning kørte 3 uger og mine planter så tydelig bedre ud.
Men det kunne måske være bedre mere stabil og mere sikker med noget rigitg co2 anlæg.
Skrevet af HAndersen

Robot man, 06/30/2014 - 11:40 Permalink

Gæranlæg er klart det billigste men også det der kræver mest tid og vedligehold,jeg har to slags kørende et der kører næsten automatisk til en mindre formue,og et der baseret på sodastream systemet med manuel styring hvilket ikke koster mere end en lille 500kr plus første investering i en kulsyre patron til 249kr og 99kr ved ombytning,jeg har til 10-12 uger i en sodastream beholder til et 180L vækst/dyrknings akvarie der kører på fuldt blus 14 timer om dagen....
Skrevet af Jobbe

Robot man, 06/30/2014 - 11:44 Permalink

Flot akvarie
Skrevet af KevinR

Robot man, 06/30/2014 - 11:46 Permalink

Ja det ser faktisk ret vildt ud......
Skrevet af Jobbe

Robot man, 06/30/2014 - 11:53 Permalink

Jeg skal nok lige sige at jeg selvfølgelig køber en rigtig CO2 flaske når den co2slukker er brugt/testet.

Jeg ved det er det samme CO2 der er i flasken men jeg ved ik om håndtag kan tåle at stå under tryk og da jeg ik kan finde Info om det andet end en brandmand der siger at med tiden vil CO2 æde sig igennem det håndtag men så snakket jeg med en anden som sagde at dem før 1999 har et andet håndtag og de holder så min co2slukker er fyldt og testet 1998 og har et drift tryk på kun 62bar og min eheim regulator tager nemt 250bar.
Skrevet af AndersNø

Robot man, 06/30/2014 - 11:58 Permalink

Du skal ikke være nervøs for din brandslukker jeg bruger nøjagtig det samme helt uden problemer,det der sker med dem er at gevindet i flasken kan blive slidt hvis det har været afmonteret for mange gange eller overspændt,hvilket det normalt ikke har og derfor sagtens kan holde.
Skrevet af Jobbe

Robot tir, 07/01/2014 - 01:38 Permalink

Køb dine sager her hos www.co2scape.uk.... Hvis du køber de 2 ting her er du godt på vej udover det her skal du bruge en bobletæller,noget CO2 luftslange,en diffuser,en sodastream kulsyre patron,og en dropchecker og der vil jeg anbefale den fra jbl den er super nem at bruge.... Du kan selv følgelig også købe resten fra co2scape det er noget billigere end i Danmark.... Hvis du er meget i tvivl så kan jeg godt lave en komplet liste til dig men. Ikke lige nu for nu er det puttetid for mig...
http://www.co2scape.co.uk/product/simple-co2-regulator/
http://www.co2scape.co.uk/product/sodastream-adapter/
Skrevet af Jobbe

Robot tir, 07/01/2014 - 14:19 Permalink

Tak for Info og hjælpen jeg må sige jeg er ret imponeret over den eheim difusser jeg har, den laver så små bobler at de bliver hvirvlet med rundt i vandet og jeg har næsten for meget CO2 i vandet med kun 3 bobler i sek.

Når jeg får en rigtig reaktor vil de små bobler i vandet stadig være der?
Skrevet af AndersNø

Robot tir, 07/01/2014 - 14:26 Permalink

Jeg har aldrig prøvet ehiem difuseren men hvis den virker fint så,er,der jo ikke grund til at lave det om,ja en reactor laver også masser af microbobler....
Skrevet af Jobbe

Robot tir, 07/01/2014 - 14:51 Permalink

Hvis den gør det, altså reaktoren, så er den dimensioneret forkert...
meningen med en reaktor er at co2en nærmest bliver helt opløst, så det skal nærmere være undtagelsen end reglen hvis den giver bobler fra sig...
En nyopstart kan give lidt bobler, men er der tale om vedligeholdende tilsætning så skal der faktisk ikke ledes bobler ud i akvariet.
Langt de fleste af reaktorerne er som nævnt underdimensionerede og mange vil ikke f.eks. kunne holde et niveau på 30 ppm eller højere så snart man kommer lidt op i liter antallet i akvariet...
Al indmad som ehfifix, biobolde eller for den sags skyld bypass mulighed er og bliver kompensation for en reaktor der ikke er tilstrækkelig... ikke desto mindre er det stadig det mest effektive til at opløse co2en for nuværende...
Skrevet af USB_akvariegødning

Robot tir, 07/01/2014 - 16:34 Permalink

Hej enig med #18 jeg har selv lavet en feaktor til mit 900l af en 1,5l vandflaske jeg har ingen synlige bobler i akvariet havde først brugt et ph på 2000l/t men det virkede ikke efter hensigten nu har jeg et ph på 1000l/t og nu kører det perfekt
Mange hilsner bjarne
Skrevet af daltiny

Robot tir, 07/01/2014 - 16:45 Permalink

Det er også kun de første 20-30 cm fra reactor at vandet ser lidt sløret ud dét er jo ikke sådan så der fiser 1000000 bobler rundt i akvariet,og jeg startede også med et ph på 1500lt men det blev først rigtig godt da der kom et 900lt på....
Skrevet af Jobbe

Robot tir, 07/01/2014 - 18:23 Permalink

undskyld jeg driller, men Anders ? hvorfor vil du bruge CO2 i det akvarie, der allerede er vildt flot og grønt ?
anyway jeg har også CO2 og har prøvet flere metoder til at justere det ind,
manuelt fra næsten ingenting, uden målere eller sensore, og langsomt skrue op over et par uger til at jeg ser en forbedring på planterne, og så holde den der.
Jeg har også brugt digital PH måler, mit vand er 7.5 uden CO2
og jeg tør ikke tilsætte mere CO2 end den falder til 7.0
det er sjovt nok ca samme antal bobler jeg kom frem til på den helt utekniske metode :-)
Skrevet af ThomasBallerup

Robot tir, 07/01/2014 - 20:33 Permalink

#21 jeg har jo også kun lette planter i. Jeg vil jo gerne have en græs tæppe af en slags og noget mos men jeg tænker også kun på et tilskud jeg vil ik tilsætte for meget da jeg har muslinger og de er ik så glade for CO2.

Jeg tror den reaktor jeg har kigget på vil passer fint i mit akv så kan den side helt til venstre bagerst for der er en lidt død zone.

Skrevet af AndersNø

Robot tir, 07/01/2014 - 21:19 Permalink

Jobbe ved ikke lige hvor mit svar er forsvundet hen.
Men jo tak du må gerne liste det jeg skal bruge, ville nødig slå mine fisk ihjel :)

Skrevet af HAndersen

Robot ons, 07/02/2014 - 00:39 Permalink

Der er en vis co2 skræk hos folk for deres fisk skal blive co2 forgiftet, men de tåler langt mere end man tror... personligt kører jeg med ca. 65 ppm hvilket er langt langt over hvad der normalt anbefales og har endda ligget højere i lange perioder uden fiskene reagerer på det overhovedet...
som det fremgår af grafen her, ligger pH mellem 6,6 og 6,7 og op til 6,8 om natten
Hoppet d. 1.6 er et vandskift

Karbonat-hårdhedne er 11, så iflg. skemaet her http://www.akvariegoedning.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/CO…

burde indholdet af co2 ligge på ca. 80 ppm, det er jeg nu sikker på det ikke gør,da disse skemaer ikke er 100%, men uanset ligger det et godt stykke over de grønne felter...
Men... man skal ikke hente fiskene nede hos den lokale og droppe dem direkte i sådan et akvarium, de skal vænnes til at forholdene er anderlede, langsomt ellers kan der ske det samme som hvis man dropper fisk direkte i osmose vand, de tilter slet og ret fordi deres krop indretter sig efter vandet lynhurtigt og det kan være fatalt for fisken der nærmest går i chok... så begge dele pH og osmose skal der arbejdes med med respekt...

Robot ons, 07/02/2014 - 01:58 Permalink

angående CO2 skræk, så er det begrundet !! i hvertfald har jeg et meget godt eksempel på hvor mange fisk man kan dræbe meget hurtigt, ved at lave/have en rigtig grum fejl !
Jeg har prøvet det selv..
mit problem var et første trin regulatoren jeg bruger, ikke er designet til at levere udgangs tryk der er under 4 bar, men jeg har skruet den helt ned på 0,1 bar som jeg ønsker i mit system,
da CO2 flasken blev tom for væske fase, faldt trykket i flasken fra 54 bar, hvilket gjorde at hoved fjederen i tryk regulatoren ikke får så meget modtryk, og så lukker den op for udgangen til de 4 bar som mindste lovlige tryk er for denne type regulator !!
det gjorde den så i et par timer, til at flasken var helt tom !! og rigtigt mange fisk var døde
og resten lignede noget der var meget tæt på at dø lime om lidt.
jeg har ny løst det ved at køre første trinet korrekt på de 4 bar, og efter regulere med en flow begrændser, sådan at det resulterende tryk bliver 0,1 bar som jeg vil have.
De fede ved denne metode er også at jeg kunne justere længden på slangen hen til den elektroniske ventil, således at mængden af indesluttet CO2 ved 4 bar, svarede til hvad der skulle til for at presse vandet ud af reaktoren, og få sagerne i gang. reglen om tryk ved 0 flow gælder jo at der er samme tryk på begge sider at flow begrændseren, dvs 4 bar, hvis flow er 0, som det jo er om natten hvor ventilen er lukket.

Robot ons, 07/02/2014 - 02:00 Permalink

hvordan din første trins regulator opføre sig, når flasken bliver tom, er noget du finder ud af !
du bør teste det, under kontrolerede forehold (uden fisk i nærheden)

Robot ons, 07/02/2014 - 02:54 Permalink

Det har jeg nu gjort mange gange, kører altid min flaske i bund inden den bliver skiftet og det har aldrig været et problem, arbejdstrykket ændrer sig ikke før flasken nærmest er tom og ændrer det sig, er det altid i nedadgående retning og dermed også at co2 tilsætningen er aftagende...

De fittings du kører med er også beregnet til Pneumatik, så det kan godt være at der er nogle andre tolerancer...
men som jeg nævnte så er der tale om en kontrolleret tilsætning, som fiskene skal vænnes til, og det er ikke at sammenligne med dit uheld, der netop viser vil jeg mene at en hurtig ændring er farligt for fiskene eller kan være det... jeg har aldrig haft uheld i den retning, men kan da ikke afvise at noget kan ske... det vildeste er en utæthed hvor en 10 kilo flaske blev tømt på 8 timer, men det var ikke i akvariet, for så var mine fisk aldeles også stået af, der var tale om en pakning der havde opgivet ævret og 50-60 bar skal nok finde ud, selv ved den mindste utæthed B)

Men med så massiv tilsætning så dropper pH drastisk og det kan nemt være pH- værdien der har slået fiskene ihjel, så det er ikke sikkert de er blevet kvalt af co2 som sådan...
men resultatet er jo det samme, døde fisk og det vil vi helst være foruden...

Robot ons, 07/02/2014 - 12:10 Permalink

Min regulator er en eheim til overpris (ca1500kr) så jeg håber den er bedre ved lavt tryk. Der står i brugsvejledning at den er sikkert mod dette men der står også man ik må køre flasken helt tom af sikkerheds grunde.

Jeg køre efter CO2 og ph testere i dag.

Det er selvfølgelig super kedeligt af miste fisk men jeg tænker nu mere på måden de dør på (kvælt i syre) av av det skal undgås. Er pansermaller mere følsomme end andre fisk ? Mine er bliver lidt væk efter jeg har sat CO2 til.

#27 kan det passe jeg kan se en forskel allerede nu? syntes jeg farver er blevet stærkere alså på planterne.

Skrevet af AndersNø

Robot ons, 07/02/2014 - 12:13 Permalink

Jeg kom lige til at tænke på hvordan slukker dem der køre med gær om natten?
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 07/02/2014 - 12:28 Permalink

Det går pænt stærkt når CO2 er sat til,så du kan sagtens se forskel nu.....det går ligeså stærk tilbage igen når du fjerne CO2 ...
Skrevet af Jobbe

Robot ons, 07/02/2014 - 12:30 Permalink

>men der står også man ik må køre flasken helt tom af sikkerheds grunde.

UHA !! så ville jeg allerede være bange !!
test hvad der sker, det kan dog være lidt svært alt efter hvordan dit system er lavet.
hvis du har en manuel ventil på flasken ? som har fat i det hul du har din regulator monteret i ?
kan du jo skrue langsomt ned for denne, mens systemet køre, og se om der kommer et bobble udbrud !

Du ved godt at trykket i din flaske er konstant 56 bar, lige meget om den er helt fyldt eller næsten tom,
så længe der er ganske list væske i bunden, er trykket 56 bar.
DVS du har ingen mulighed for at vide om den løber tør om 6 md, eller om 6 timer
da du ikke kan se ind igennem flasken.

til USB : ja jeg bruger prof Pneumatiske fittings og slanger der matcher, de tåler 10 gange det tryk jeg udsætter dem for,
og er kendt af alle som noget der bare ALTID virker.

Robot ons, 07/02/2014 - 12:52 Permalink

Hmmm 54 bar min køre med minimum 60bar jeg vil mene 63-65 bar. Og eheim skriver 50-70 bar er normal drift tryk.

Eheim tåler da også 250bar men om den køre ved 1-10 bar bliver lidt spændene.

Min CO2 flaske fyldes hos en ven og koster en kage så jeg fylder bare i god tid så evt uheld undgås.

Det enste der gør mig usikker er kalk eller hårdhed. jeg læste om en der havde sin CO2 i kalk-reaktor fordi han ville holde ph over 7 så snegle og muslinger ik fik syreskader. Det virker bare uoverskueligt.
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 07/02/2014 - 12:57 Permalink

dit manometer er bare ikke kalibreret :-)
tro mig, der er exact 56 bar, det er en fysisk lov om gas fase
grunden til at de skriver 50-70 er pga deres manometre ikke er bedre,
et godt manometer koster jo mange kr

Robot ons, 07/02/2014 - 13:05 Permalink

Øv så får man ik det man betaler for jeg har det dyreste til akvarier men det er så bare det dyreste.
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 07/02/2014 - 13:05 Permalink

angående kalk-reaktor, lyder lidt som et misforstået fysik forsøg fra 8. klasse
jeg er godt nok ikke nobelpris fysiker af første grad, så jeg undskylder mange gange på forhånd,
men jeg kan ikke se ideen, uden yderligere forklaringer.

Robot ons, 07/02/2014 - 17:09 Permalink

#35 en kalkreaktor tilføre ca og kn(og CO2 selfølgelig) som bruges til bygning af skeletter sneglehuse exoskeletter på rejer/CPO og så også til muslingeskaller. Og da jeg har muslinger rejer snegle og efter omplantning/omlægning vil jeg have tetra og pragtsmerlinger ud og thaimicrokrabber i også men de kræver alle let hårdt vand. Og de andre snegle og krabbe akvarier jeg har tilføre jeg jo kalk i form af Sepiaskaller som er pænt dyre. Men som sagt er jeg ikke helt inde hvordan de forskellige dyr optager kalk og om de lidt lavere ph vil skade deres hus/krop men jeg så bare mine muslinger alle kravlede op af bundlaget på samme tid en time efter CO2 blev tændt.
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 07/02/2014 - 19:28 Permalink

nu bliver min flaske så ikke tømt helt uanset trykket, ved ikke hvordan det fungerer via reduktionsventilen, men et eller andet må ske, så der kan observes af reduktionsventilen, at trykket er faldet... jeg piller flasken af når flasketrykket viser NUL, og der er stadig en smule tilbage i flasken, for åbner man direkte på håndtaget på flasken fiser der co2 ud, så helt tom er den altså ikke....
Flasketrykket falder over ca. 14 dage hos min opsætning.. så når jeg kan se at flasketrykket har ændret sig, så ved jeg der er co2 tilbage til ca. 10-14 dage...
Så hvis manometret kan registrere ændringen, går jeg ud fra at reduktionsventilen også kan...