Erfaringer med K1 Sump?

Indsendt af Robot den man, 09/22/2014 - 15:36
Kategori
Teknik og udstyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
Mildow
Hej folkens.

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at starte noget K1 Sump til det 720l akvarie jeg skal bestille til d. første. Der er tilsyneladende nærmest uendelige antal måder at gøre dette på. Derfor kunne jeg godt tænke mig hvis nogen kunne dele lidt ud af deres erfaring omkring setup.

Det kunne være i form af billeder som dette:

Eller måske endda diagrammer.

Det bliver et Akvastabil Move jeg bestiller. Her er der hulgennemføring igennem bundglasset. Det skal benyttes til et ferskvandsakvarium med Discus, så der skal naturligvis dækglas på sumpen så der ikke opstår for meget fugt i underskabet, hvor sumpen er placeret.

Tanken var at jeg ville have en sump med maksimal ydelse i forhold til den plads det befinder sig på. K1 er tilsyneladende ret lang tid om at modne, så jeg havde lidt tænkt mig at supplere K1 medium med traditionelle keramikrør/biobolde.

Sætter stor pris på alt hjælp der kan bruges til inspiration ;)

Med venlig hilsen
Brian

Kommentarer

Robot man, 09/22/2014 - 19:26 Permalink

Jeg har faktisk hele 2 K1 filtre kørende...
Det ene er en 200L regntønde hvor der lige er et for filter til at tage snavset, ellers ryger det jo bare retur i baljen igen... :-)

Det andet filter er et 250L med 3 kamre... første kammer er hvor vandet kommer... Der er et forfilter til at tage skiftet... kammer 2 er det store kammer med K1 materiale...
kammer 3 bliver brugt til varmen og retur pumperne. i bunden ligger der dog noget Biohome Ultimate som jeg har testet til at fjerne nitraten.. Det virker faktisk, men hvis det har interesse kan du læse om mit test af det på http://malleforum.dk/biohome-ultimate-verdens-bedste-filter_topic2779.h…

Det er korrekt at K1 er længe om at komme rigtig igang, og alligevel ikke....
den almindelige kultur kommer nu lige så hurtigt som på alt det andet materiale, dog varer det længe før bliver misfarvet og i akvarie hoppyen vil de slet ikke få den farve som vi ser på diverse youtube film... det er kun koi bassingerne der er så hårdt belastet...

problemet med at have K1 til at cirkulere i akvarier er at der skal sindsygt meget luft til... glem alt om at trække det på en almindelig luft pumpe...
Jeg har 4 af de store luft sten i min balje... en i hvert hjørne og det blæser alt hvad der kan komme ud af dem...
i en rund balje kan man nøjes med en sten...
Så har du ikke en af de store pumper der suger 80Watt eller deromkring skal du nok regne med 4 af de største almindelige luft pumper du kan finde...
Skrevet af Bacce

Robot man, 09/22/2014 - 20:50 Permalink

[citat=jakob.boysen]Der er lidt læsestof omkring emnet her http://www.discushobby.dk/viewtopic.php?f=4&t=1462[/citat]

Tak for det. Jeg har anmodet om medlemsskab så jeg kan se billederne. Lyder umiddelbart ganske fornuftigt.

[citat=Bacce]Jeg har faktisk hele 2 K1 filtre kørende...
Det ene er en 200L regntønde hvor der lige er et for filter til at tage snavset, ellers ryger det jo bare retur i baljen igen... :-)

Det andet filter er et 250L med 3 kamre... første kammer er hvor vandet kommer... Der er et forfilter til at tage skiftet... kammer 2 er det store kammer med K1 materiale...
kammer 3 bliver brugt til varmen og retur pumperne. i bunden ligger der dog noget Biohome Ultimate som jeg har testet til at fjerne nitraten.. Det virker faktisk, men hvis det har interesse kan du læse om mit test af det på http://malleforum.dk/biohome-ultimate-verdens-bedste-filter_topic2779.h…

Det er korrekt at K1 er længe om at komme rigtig igang, og alligevel ikke....
den almindelige kultur kommer nu lige så hurtigt som på alt det andet materiale, dog varer det længe før bliver misfarvet og i akvarie hoppyen vil de slet ikke få den farve som vi ser på diverse youtube film... det er kun koi bassingerne der er så hårdt belastet...

problemet med at have K1 til at cirkulere i akvarier er at der skal sindsygt meget luft til... glem alt om at trække det på en almindelig luft pumpe...
Jeg har 4 af de store luft sten i min balje... en i hvert hjørne og det blæser alt hvad der kan komme ud af dem...
i en rund balje kan man nøjes med en sten...
Så har du ikke en af de store pumper der suger 80Watt eller deromkring skal du nok regne med 4 af de største almindelige luft pumper du kan finde...[/citat]

Tusind tak for dit flotte indlæg.

Jeg har med stor interesse læst nærmere om dette Biohome Ultimate. Det virker faktisk utroligt overbevisende. De skriver godt nok at dette er det eneste der kan sænke nitratniveauet. Syntes da netop jeg har læst om flere der har testet K1 til at kunne gøre det samme. Jeg skal ikke kunne sige hvad der er bedst, men når nu K1 er flydende og Biohome ligger på bunden, er det vel oplagt med en kombination som du selv beskriver.

Det jeg har læst om K1 er at turbulensen af materialet, hele tiden slynger de svage ineffektive bakterier af og til sidst kun har de stærkeste tilbage. Så den stærkeste bakteriekultur skal vel have en del mere tid end normalt til at køre optimalt.

Ja, jeg har på nuværende tidspunkt ingen stærke luftpumper. Har kun 2 almindelige. Jeg har til gengæld, 2 Eheim Professional 2 2028 Spandpumper m. 1050l/t effekt. Spørgsmålet er om en af disse kunne benyttes til at skabe ordentligt flow i K1 materialet. Det behøver vel ikke nødvendigvis være luft? Alternativt kunne vel også bruges et Powerhead? :)

Kunne rigtigt godt tænke mig at se nogle billeder af dit setup Bacce. Det lyder ikke helt tåbeligt det du har. Er selvfølgelig akvariet med 3 kamre jeg godt kunne tænke mig at høre mere om. Mål osv. ville slet ikke være dumt ;)
Skrevet af Mildow