Pico reef iq3 på 8,2 liter

Indsendt af Robot den tir, 01/13/2015 - 23:14
Kategori
Mit Akvarium - Saltvandssiden.dk
Forfatter
AndersNø
Så er det vist på tide at vise mit lille rev, det var den første oktober.

Kommentarer

Robot tir, 01/13/2015 - 23:18 Permalink

Jeg vil lige undskylde til alle dem der ik er til saltvand over at denne tråd ligge på forsiden af akvarie siden, jeg har postet den fra saltvandssiden.

Jeg må lige finde ud af hvordan jeg få postet foto i den rigtige format.

Den 28-12-14 src=/sites/default/files/forum/F38B9397-DCF7-111D-0E283C6693E7C069.jpg
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 01/14/2015 - 07:12 Permalink

Hold da helt op, hvor er det godt gået. Imponerende, at det kan fungere i så lille en balje(y)

Skrevet af Mutti1

Robot fre, 01/23/2015 - 16:08 Permalink

Tak og vi må se hvor længe det kan fungere.
Skrevet af AndersNø

Robot tor, 02/05/2015 - 13:59 Permalink

Så kom der lige 3 sexede rejer i. Hold op de er små men sexy når de danser.src=/sites/default/files/forum/800B6033-F0F6-11D6-471B3FFEE9B83B37.jpg
Skrevet af AndersNø

Robot tor, 02/05/2015 - 14:03 Permalink

src=/sites/default/files/forum/8031B8C0-F458-D9B3-28018451F4F67C6E.jpg
Skrevet af AndersNø

Robot tor, 02/05/2015 - 16:09 Permalink

Det ser da ud til at det går strålende :) det bliver jo flottere og flottere!

Du har vel ikke lyst til at fortælle lidt om, hvad du har gjort siden sidst, så vi ferskvandsentusiaster kan få et lille indblik i hvad der er sket fra start og i forløbet under opbygningen af dit minirev?

Har du brugt levende sand og sten? Hvad har du tilføjet og hvad har stenene selv udviklet? Har du haft problemer fordi du har valgt et færdigt akvarie med skummer osv.? Fortæl, fortæl, hvis du har lyst (y)
Skrevet af Mutti1

Robot søn, 02/08/2015 - 15:17 Permalink

Her er så lidt om mit lille rev men jeg vil lige starte med at sige at det er meget svære at holde sådan et lille akvarie hvis man ik har et andet man kan tage sten bundlag og vand fra men slet ik umuligt.

Mit akvarie er et dymax iq3 på 8,2liter (550kr)hvor jeg har skiftet pumpen til en aqua-el fan filter mini plus (119kr)på 260liter i timen fordi den originale pumpe larmede (de gjorde de på alle 4 akvarier) og lampen er skiftet til en skimz 48 led (151kr) fordi der ik er blå i den originale som ellers var ok, filter er det originale som er en stor biosvamp og en lille svamp til at tage det værste, den lille svamp skyller jeg en gang om ugen dagen efter vandskift på ca en liter nyblandet saltvand, bundlaget er blandet størrelse med noget rigtig groft i som er sneglehuse og skaller, alt er tilføjet undtagen det lilla på sten og de to grøn og hvide pinde der stå midt i det er en slags alge der laver et tyndt kalk skelet alle koraller er kun små stumper der er blivet knækket af de store jeg har i de andre akvarier og limet fast med sek-lim alle orme søstjerner snegle er det meste noget der er kommet med de to sten (meget levende130kr/kg) der er købt lige efter butikken havde fået dem hjem. Jeg bruger ordenligt salt og kun osmosevand til at blande det med.

I de andre akvarier bruger jeg levende bundlag blandet af fin og meget grov og kun levende sten købt hos andre med saltvand eller hos butik der lige har fået dem hjem da jeg kun har fået saltvand fordi jeg syntes rejer og alle de dyr og ting der kommer ud af de levende sten er spændende men mine fisk er stadig ferskvand i de 8 saltvands akvarier jeg har er der en fisk der spiser håralger og er fisk der spiser parasitter og så ellers rejer og krible krable.

Skrevet af AndersNø

Robot søn, 02/08/2015 - 17:00 Permalink

Tak og hold nu op hvor er det spændende at høre om :)

Hvordan ved du, at de levende sten lige er kommet hjem (måske et dumt spørgsmål) kommer du jævnligt i en fast forretning, så du kan holde øje med det eller? Hvad er forskellen på, om de lige er kommet hjem, eller har været i forretningen i nogle uger?

Dit Pico reef har virkelig pirket til min nysgerrighed - jeg overvejer faktisk at starte et op (dog ikke så småt, men måske 30L). Jeg er helt klar over, at det ikke er nogen let opgave og at jeg nok får en bunke nederlag under vejs, men jeg går i gang med at læse op de næste par mdr. og så må vi se! Jeg er faktisk mest nysgerrig efter at følge processerne og udviklingen af og fra stenene. Fiskene er jeg ikke særlig interesseret i p.t.

Jeg håber du følger op igen senere - super spændende at følge(y)

Ps. Dine sexy shrimps er virkelig cute.
Skrevet af Mutti1

Robot tir, 02/10/2015 - 15:00 Permalink

Jeg ringer rundt og høre hvornår de får levende sten hjem og hvilken sten det er, alså hvor de kommer fra og så står jeg klar den dag hvis de sten så er fuldt med kalk-alger Macro-alger og liv i form af krabber tanglopper orme rejer ja næsten alt hvad man kan forestille sig skal de med hjem, men det skal lige siges at mange af de dyr og anemoner der er med i stene kan være skade dyr det gælder mest krabber og anemoner men jeg fik en sten med en pistol-reje som normalt ik er så farlig men den model jeg var så heldig at få, fik skudt alle mine fisk 7 stk til en samlet pris på ca 1300kr før jeg fik den op men det er jo noget man må tage med.

En god sten kan indkøre et akvarie på 2-4uger men en dårlig sten kan tage meget længere.

Det er lige så nemt som ferskvand af holde men opstarten er noget mere besværlig og så er det største krav til saltvand tålmodighed.

Til at starte med kan du vælge et akvarie som du har råd til at skifte 10%vand om ugen på så skal du kun tænke på lys og cirkulation men et osmoseanlæg(som du kan bruge til drikkevand også) til ca 500kr er noget du ik kan undvære og ordenligt salt i stil med red sea coral Pro salt som koster ca 200kr for salt til ca 200liter.

Der er mange måder at holde saltvand på med i det store er der to hovede grupper, en som er lidt gammeldags som er alle filter og tilsætningssstoffer og med en stor sump under til alt udstyret og så er der den anden som enlig bare er vandskift 10-25% om ugen alt efter filter og beboere.

Grunden til jeg har ik har nogle saltvand over 125liter er fordi jeg er til vandskift og ik er så interesseret i saltvands fisk som jeg er i alt det andet liv der er i saltvand og de levende sten.

skiveanemone købt for 30kr
Skrevet af AndersNø

Robot tir, 02/10/2015 - 15:08 Permalink

src=/sites/default/files/forum/83E4756C-CF21-95AD-ABF768040D7B225E.jpgsrc=/sites/default/files/forum/83EAB19D-C2DB-0A2E-D5FDA3AEE0E02A76.jpgden fik lidt reje
Skrevet af AndersNø

Robot tir, 02/10/2015 - 20:06 Permalink

Det lyder billigt! og så er den flot! Det var da godt at din sexy-shrimp nåede at hoppe fra i tide :D Hvor tit skal anemonen fodres?

Hvad med dine vandværdier, risikerer de at give udsving, nu hvor du fodrer?

Jeg overvejer dette: http://www.minizoo.dk/p/AquaEl-Nano-Reef-30-liter-hvid#CID=676

Det minder meget om det ferskvandsakvarie jeg har kørende og umiddelbart forstår jeg opsætningen.

Nu du taler om at få de bedste sten - hænger pris og værdi så sammen? Jeg synes dine sten er blevet mega flotte - er vild med den lilla farve. Er det en bestemt type sten, der får den farve?

Man kan købe færdigt vand fra Florida, med alle de rigtige elementer i. Er det ikke en fordel at starte op med?

Nu du skriver om osmoseanlæg, hvor meget fylder et osmoseanlæg? Jeg kan se, at osmosevand kan købes færdigt og i den størrelse balje, kan det så gøre det ud for det samme, eller kan der være forskel på kvaliteten?

Har læst lidt om temperaturer og kan se, at det stort set er umuligt at komme igennem en varm sommer uden et par faner. Hvad gør du i den forbindelse? Kan du nøjes med vandskifte der?

Nu må jeg hellere indstille skydningen for denne gang - super interessant at du gider fortælle om dit rev - jeg håber du fortsætter med at følge op på udviklingen(y)
Skrevet af Mutti1

Robot ons, 02/11/2015 - 14:13 Permalink

Skiveanemonerne skal ik foders men der er så sjovt, det er mest uspist mad der er et problem men i de uger jeg har fodret meget skifter jeg 1,5liter og andre uger 0,75liter.
Det akvarie er fint der tror jeg også du kan bruge lys uden problemer men husk nu i saltvand er pumper ca 20gange i timen og ik 4gange som ferskvand så en lille pumpe på ca 300liter i timen vil der nok blive brug for extra.
Temperetur kan være et problem men hvis ik vandet kommer over 28-30grader gør det ingen forskel her hjemme og hvis det gør så er en blæser nok.

Skrevet af AndersNø

Robot ons, 02/18/2015 - 12:21 Permalink

Mine sexy-shrimp er ikke reef safe så de må ud igen de har dræbt en del koraller nu så enten lukker jeg akvariet eller også ser jeg om jeg kan fange dem igen. Øvbøv
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 02/18/2015 - 16:53 Permalink

Ai for søren hvor er det super ærgerligt. Jeg håber du kan fange dem, så du bevarer dit lille rev. Ellers håber jeg du starter forfra, så vi får lov til at følge med igen(y)
Skrevet af Mutti1

Robot ons, 02/18/2015 - 22:16 Permalink

Hi hi jeg har 5 små rev og de 3 af dem er iq3 så der er rev nok at se på selv om det ene skulle lukke.

Skrevet af AndersNø

Robot tor, 02/19/2015 - 07:25 Permalink

Godt at høre :) krydser fingre for dig. Hvad gør du med rejerne, hvis du fanger dem? Skal de retur til forhandleren, eller har du et andet akvarie, hvor de ikke kan lave skader?
Skrevet af Mutti1

Robot tor, 02/19/2015 - 10:19 Permalink

Hurra de blev fanget inat kl02:00 og er kommet over i et akvarie jeg bruger til uvelkommene hitchhikers alså dyr der spiser koraller som er kommet med de levende sten, så nu fik krabber og snegle selvskab af lidt rejer og det passer jo også perfekt da der ikke er filter på det akvarie kan det jo være nogle af rejernes laver vil overleve nu de ik bliver spist af filter.
Skrevet af AndersNø

Robot tor, 02/19/2015 - 11:26 Permalink

Sejt og spændende (y)
Skrevet af Mutti1

Robot søn, 02/22/2015 - 11:39 Permalink

Nu begynder det at se godt ud igen og så kom der lige en St Thomas Caribbean Mushroom aka St.Thomas skive.src=/sites/default/files/forum/E67938FA-0C59-D83E-EBFD60C80F2AE96F.jpg
Skrevet af AndersNø

Robot søn, 02/22/2015 - 16:47 Permalink

Du har da fået flere nye ting, super spændende(y) - det bliver sjovt at følge, når de forskellige ting begynder at vokse og og at se hvor det udvikler sig hen.

Man kan ikke se, at det er en musling - har den skaller, så den kan lukke sig? og hvis den har, hvad får den så til at lukke sig? Skal den fodres, eller lever den af det der måtte være i vandet?

Hvad er det for nogle andre nye du har?: Den lige over muslingen, lidt til højre (lysblå/lyslilla)? og den ret oven for - lille svagt rosa farvet, 3 grene med blomster agtig top? og den hvide helt til højre over den blå skiveanemone, med de fine fjeragtige blomsterblade?

Nogle af dine koraler er blevet hvide - er det dem dine sexy-shrimp havde fat i? Bliver de levende igen?

Jeg kan se, at du har en lille snegl på revet, hvilke andre dyr har du, nu hvor dine sexy shrimp er flyttet? Du må meget gerne tage billeder af dem, det kunne være spændende at se!

Skrevet af Mutti1

Robot søn, 02/22/2015 - 19:36 Permalink

Den nye bobble ting har har på bunden i venstre side er en skive-anemone og den har ik skaller men kan godt lukke sig.

Jeg har 3 slags snegle, slangesøstjerner, små sandorme, sandrørorme, ildorme, små alm søstjerner, en krabbe og så selvfølgelig de mange slags tanglopper men det eneste dyr jeg med vilje har i nu er en ægte moneta cowrie som er en slags snegl som dægger sit hus med sin fod/mantle.src=/sites/default/files/forum/F78745E5-EC78-9400-D95144EA6BE9188A.jpg med mantle ude.

uden mantle men rent hus.
Skrevet af AndersNø

Robot søn, 02/22/2015 - 21:26 Permalink

*rødmer* - aner ikke hvor mit engelsk var henne da jeg oversatte!

Det var da en sjov snegl :) så er det den, der sidder lige over skiveanemonen på det første billede i #20 ik? eller?
Skrevet af Mutti1

Robot man, 02/23/2015 - 11:22 Permalink

Nej det er også en skiver det er så bare en yuma skive de bliver også kaldt falsk koral i USA.

Forresten de røde koraller er to slags montipora sps og de er ved at dø efter de rejer har pillet i dem og jeg regner ik med de overlever så de rejer har kostet mig to pokerstar og 3 andre montipora plus en heliopora som jeg kun havde en stump af så nu jeg jeg ik pokerstar-montipora eller heliopora mere.
Skrevet af AndersNø

Robot lør, 03/28/2015 - 00:31 Permalink

Test foto

src=/sites/default/files/forum/A58B43A0-A51A-932C-85A0E70A2F2DE721.jpgsrc=/sites/default/files/forum/A5923797-CAD7-9C1F-4AC868EC59374EA8.jpg

Ny tror jeg at jeg er ved at give op på at få de foto til at vende rigtig.
Skrevet af AndersNø

Robot lør, 03/28/2015 - 10:33 Permalink

De vender da rigtigt nok (y) - gør de ikke

Sætter du ikke nogle flere billeder ind og fortælle hvad der er sket siden sidst? Hvordan det går nu med dine montiporaer? Har du fået nye dyr, koraller eller andet i?

Jeg synes det er vildt imponerende, at du kan få det hele til at køre i sådan en lille pyt :)
Skrevet af Mutti1

Robot lør, 03/28/2015 - 10:45 Permalink

Fik kigget lidt mere og lagde mærke til, at du har dyb sandbund bagerst og lav sandbund foran - er det med vilje?

Hvad forskel gør det? Kan dine microdyr/andre dyr bruge det til noget? og hvis ja, hvilke og hvordan? Jeg troede kun man kunne have enten eller - det er da genialt, hvis man kan have begge dele og det er til gavn for akvariet!

Du må meget gerne fortælle en masse om forskellen - be om :)
Skrevet af Mutti1

Robot lør, 03/28/2015 - 16:09 Permalink

Puha det var mange spørsmål men jeg skal prøve.

Der er kommet en lidt nye koraller i da de gamle montipora bliv dræbt af rejer så foto af dem kommer om et par dage.

Jeg bruger altid meget sand( dsb, ) og da jeg ik vil have 7-10 cm sand op ad forruden i det lille akvarie som jo ik er ret højt så må det ligge bagved og så vil evt skidt ligge så jeg kan se det og suge det ud ved vandskift men i de små er det ik rigtig dyb sand bund( DSB, ) alt hvad man kan få i af sten og sand vil gøre det nemmere at holde fordi der bor filter bakterier i både filter, sten og bundlag og som bonus buffer sandet også ph-værdi ved vandskift så man ik så nemt kommer til at chokere dyr og micro liv, og ja hvis jeg kun havde en cm sand ville der ik kunne leve ret meget i den.
Skrevet af AndersNø

Robot lør, 03/28/2015 - 16:41 Permalink

Så var der lidt fotos af de nye beboere dog kun med deres latinske fornavn og ik deres efternavn.

src=/sites/default/files/forum/C841DF6A-E744-51D7-9CB2AB5F18D19AF0.jpg acropora
Skrevet af AndersNø

Robot lør, 03/28/2015 - 16:47 Permalink

Seriatopora og i toppen af det ene foto kan man lige se lidt af en anden Seriatopora src=/sites/default/files/forum/C874E4D4-E36B-7BE1-9AB2E25542E3B41D.jpg src=/sites/default/files/forum/C87CF6E1-BF32-392F-FF03A6AD98676FA9.jpg
Skrevet af AndersNø

Robot lør, 03/28/2015 - 16:51 Permalink

Og en ukendt (for mig) blødkoral som sad under den Sankt Thomas skive med alle de grønne bobler så den er limet fast på den døde pokerstar montipora så må vi se og den får farve nu den er kommet frem i lyset.
Skrevet af AndersNø

Robot lør, 03/28/2015 - 17:44 Permalink

Hold nu op, hvor er de fine. Acroporaen er virkelig flot og den lille fine seriatopora, den er jeg spændt på at følge udviklingen af.

Svampen går jeg ud fra er den flotte lilla - det bliver også spændende at se, hvad den udvikler sig til - du må love at fortælle, hvad det er for en, når du finder ud af det.

Og tak for din forklaring om sandbunde, sten, filtrering mm (y). Tænk at naturen er så genial til at udnytte selv en gang sand - og så er vi så heldige, at vi kan kopiere det ind i vore hjem - Wauw (y)
Skrevet af Mutti1

Robot lør, 03/28/2015 - 23:35 Permalink

Den lila du kalder svampen er ik en svamp men en blødkoral ligesom green star polyp men denne har meget små polypper uden farve.

Seriatopora bliver også kaldet fugle rede koral eller birdnest coral og vokser vildt hurtig af en sten koral at være.

Der er så kun reefsand der ph buffer og ik silikat sand.
Skrevet af AndersNø

Robot man, 03/30/2015 - 22:19 Permalink

src=/sites/default/files/forum/3704E977-F317-4B37-EBF677775A34EF24.jpgsådan ser det så ud idag. Lige inden det bliver et halvt år.
Skrevet af AndersNø

Robot tir, 03/31/2015 - 10:58 Permalink

Det er bare super flot (y) og du har fået mange snegle - hyggeligt ;)

Hvad er det for en du har kravlende/siddende på bagruden - den grønne store?

Den hvide snegleformede på toppen af revet i højre side, er det din mantle snegl? Den er blevet stor hvis det er den - hvor stor bliver den? Hvad lever den af?

Jeg har lagt mærke til, at du (nu) og mange andre lader kalkalgerne gro på side og bagruden - er der et formål med det? Har det en god virkning på akvariet som helhed?

Dine nye koraller (acroporaen og seriatopora) hvor store bliver de? Hvad gør du, hvis de en dag bliver for store til pico-revet - flytter du dem så?

Klarer dine koraller mv. sig bare med, hvad der nu er af microorganismer i vandet eller skal de have noget (lige som planter har behov for gødning i ferskvandsakvariet)?

Dine zoaer er vokset meget - dem kan jeg personligt rigtigt godt lide. Den røde sag, der er imellem de to blå zoaer på billede 2, er det også en zoa?

Jeg håber ikke jeg har spurgt om for meget*rødmer* - fortæl fortæl, hvis du har lyst!
Skrevet af Mutti1

Robot tir, 03/31/2015 - 11:52 Permalink

Den på bagruden er en blødkoral der minder om green star polyp men den er kommet af sig selv og så har jeg bare limet den sten den sad på fast på bagvæg.

Den hvide snegl (mantle snegl) er en moneta cowrie som man i gamle dage brugte som mønter derfra udtrykket hit med monetane.

Kalkalger er flotte og svære at fjerne og så bruger de overskuds næring så andre alger ik kan.

Koraller er ik planter men kolonier af små dyr og de vokser af lys og mad(små dyr) og når de bliver for store tager jeg dem op og knækker en stump at og sætter stumper tilbage og sælger rester som en moderloral det kaldes at lave en frag.

Den røde sag ved jeg ik lige hvad du mener med men der er en enkelt rød men grøn mund lige under de blå. Det røde der er mellem de blå er en rød kalkalge.

Skrevet af AndersNø

Robot tir, 03/31/2015 - 16:19 Permalink

Min lille læder koral vokser noget hurtigere end jeg havde regnet med så jeg har klippet et stykke af som skal overtager dens plads når bliver for stor og skal vidre til et andet, jeg klippede i den for en uge siden og jeg tog et meget lille stykke og var lidt nervøs over om det nu ville overleve da jeg ik har set nogle lave så små frags men det ser ud til at den klare sig fint og såret er helet fint på både mor og den lille ny.

src=/sites/default/files/forum/5DA54F1D-F0E7-9C05-D96B6DD69A02CBF3.jpgsrc=/sites/default/files/forum/5DABA2D6-B2B8-635A-7ABFAE0CF5462142.jpg
Skrevet af AndersNø

Robot tir, 03/31/2015 - 17:01 Permalink

Da jeg aldrig har set sådan noget før, bliver jeg nødt til at stille et lidt dumt spørgsmål*rødmer*. Er den lille del, der ligger i skålen på de to billeder til højre = den lille ny? Jeg er ikke helt klar over, hvad det er jeg skal se efter!

Bliver korallen automatisk opgraderet til en moderkoral, når man kan begynde at tage små dele af den til nye koraler?

Du skrev under #36, at de lever af lys og små dyr. Hvor små dyr? Er det nogen man kan se med det blotte øje? Eller mindre? Hvor kommer de dyr fra - jeg tænker her på, om akvariet selv producerer den nødvendige mængde?

Den røde sag er præcis der hvor du skriver, at der er tale om kalkalger - de findes altså i flere farver! - ikke dårligt, når det er så flotte farver (y)
Skrevet af Mutti1

Robot tir, 03/31/2015 - 17:41 Permalink

Den lille ny er den der ligger i muslingskald/skål alså den med de lange grønne fangearme/polypper.

Moderloral ved jeg ik om man kalder det men den er jo moder til min lille ny så uden at kommer ind på anatomi og alt muligt andet kan man sige en koral er en koloni og jeg har delt kolonien i to men det lyder lidt kedeligt så den er mor til min lille nye koral.

Jeg sagde godt nok at de lever af lys og dyr men det er meget små dyr som man ik kan se og så optager de jo også alt det forskelige kemi som man jo fornyer hver gang man skifter vand. Men det er meget forskelligt hvor store dyr de spiser man kan sige sps spiser mega små og lps lidt støre og nogle blød og læder koraller tager blande størrelse men meget foder ligner støv og så er der anemoner der spiser hele fisk, og ja hvis du ik har for mange fisk og koraller vil der kommer nok dyr af sig selv og så fodre men kun meget lidt et par gang om ugen.

Kalkalger kommer i mange farver og lige så mange former nogle vokser i plader eller pinde og andre i klumper og de fleste pakker sten helt ind og de kaldes encrusting eller noget ligene.

Og forresten de Skiveanemonerne jeg er så glad for en lidt anderledes af klippe i stykker da de skal deles i to eller fire stykker og det er meget vigtig at man skære dem lige igennem munden og selv om det lyder vildt så har jeg ik mistet nogle på at klippe dem midt over som denne der koster 150kr Stk mod normalt 30kr stk så den blev også klippet for en uge siden og den/de er næsten helet og helt runde igen men den er jo delt i to som hvilken en der er mor er jo nok lidt svært at sige så det er en klon? Men hvilken en er så klon?
Skrevet af AndersNø

Robot tir, 03/31/2015 - 18:00 Permalink

WOW knageme fedt
Skrevet af ThomasBallerup

Robot tir, 03/31/2015 - 19:23 Permalink

Fik jeg sagt det fylder et halvt år idag.

youtube.com/watch?v=ky4kNZBp3lk

Undskyld det ringe engelsk men en ven fra Usa ville jeg talte engelsk så flere kunne forstå men jeg ved ik om det kan forstås så den er også fin uden lyd på.
Skrevet af AndersNø

Robot tir, 03/31/2015 - 19:23 Permalink

;( Link virker så heller ikke så man må copy paste det ind.
Skrevet af AndersNø

Robot tir, 03/31/2015 - 19:45 Permalink

jeg er helt vild med den store grønne polyp..

skal du ikke have en anemone og en lille nemo ?

Robot tir, 03/31/2015 - 20:30 Permalink

Nemo og finne går i et 125liters og der kommer ik fisk i de andre under 100liter så bliver de for svære at holde koraller i.

En anemone kan gå rundt i akvariet til den finder lige den plads den vil stå på og alt den rør ved på sig vej vil helt sikkert dø af at blive brændt det er jo derfor nemo bor i en anemone for så er der jo ingen der kan røre den uden at anemonen fanger dem og æder dem og så bliver den mindste ægte anemone ca 25*25 cm så er der jo ik plads til anemoner i det 125liter så mine klovne bor i en sten koral istedet og den er de meget glad for så når jeg fodre dem gemmer de lidt mad som de spytter ud på korallen som tak for husly.

src=/sites/default/files/forum/66C76B50-D66A-A1C4-1D3D3AC06595123D.jpg
OBS DE GÅ I ET 125liters og ik i mit iq3
Skrevet af AndersNø

Robot ons, 04/01/2015 - 23:14 Permalink

Den lille læderkoral, hvor stor er den? Og hvor stort er den lille ny, som du har klippet af? Mere for at jeg forstår størrelsesforholdet? Jeg forstår slet ikke at du turde - dit blodtryk må da være eksploderet imens du gjorde det?

Der ligge også et hvidt stykke, som om du har klippet hele vejen ned og taget noget af foden/stænglen med - har du det, eller er det noget andet man kan se?

Hvor er dine skiveanemone-kloner flotte - man kan slet ikke se, at de har været klippet over - virkelig imponerende!(y)

Igen et dumt spørgsmål - den koral du har fotograferet sammen med klovnfiskene, er det stenkoralen som du omtaler (den ser ikke særlig “stenet” ud hvis det er den!)?

#43 Hyggeligt at du også deltager i debatten :)
Skrevet af Mutti1

Robot tor, 04/02/2015 - 00:16 Permalink

ig tak Mutti, jeg ved intet praktisk om saltvands akvarier
kun at jeg har drømt lidt om det et par gange, uden rigtigt at læse grundigt op på emnet.
Så det giver lidt nyt håb, hvis man kan gøre det småt og simpelt og billigt.
Tror dog at det kræver lidt viden og erfaring at få success med så lille et akvarie :-)
Derfor er det rigtigt fedt du deler ud Anders.
Kunne du vise en masse billeder af filter og pumper til det lille her ?

Robot tor, 04/02/2015 - 13:29 Permalink

Den læder jeg har klippet i er ca 7*7cm og næsten 10cm høj når den er helt ude, og når man klipper i den er det kun i toppen man klipper og så laver den lille ny selv en fod som den holder fast med og den lille jeg klippede af var ca 4mm bred og 10mm lang og kun med 9 polypper på nu er der næsten 20 på så de vokser vildt hurtig.

Sten skelet ses bedre her på foto.src=/sites/default/files/forum/BE4BEA9E-B2ED-653D-AFD874A49E9AC1DC.jpg

Thomas du har nok ret med at det kræver lidt at holde saltvand men jeg syntes det er lige så svært at holde et lille ferskvand pænt det er er svært ved et lille saltvand er også at finde små nok ting i butikkerne så alle de ting er er i mit er stumper fra store koraller der er taget specielt til mit og det største krav til saltvand er tålmodighed og det har jeg lidt svært ved.

Skrevet af AndersNø

Robot søn, 04/05/2015 - 12:22 Permalink

Jeg ved ik helt hvad du mener med filter og pumpe der er jo kun to svampe og en pumpe (aqua-el) men værsågod :P

src=/sites/default/files/forum/56152818-9D2D-145C-232D1AE663E415DA.jpgsrc=/sites/default/files/forum/5639D066-CE18-06C3-FBE9B1E8FFFE7CBA.jpg svampen (hvid) er original og renses ca hver 14dag og under den ligger der en stor (sort)original svamp er ik er renset i nu men jeg gætte på hver 8-10 måneder pumpen er en aqua-el til ca 150kr og kan købes de fleste steder. Håber det er til at se og forstå.

Det vigtige er at jeg skifter vand hver uge og skifter 1liter hver uge og hver 4 uge ca 20-25%.
Skrevet af AndersNø

Robot søn, 04/12/2015 - 12:20 Permalink

En lille flytte Update på revet den store ire grønne læder er flyttet til et større akvarie og så er det kommet 2 nye sten koraller og en ny zoa i, der er kommer en lille ny læder til at stå der hvor den gamle stod.src=/sites/default/files/forum/BEC5210E-E831-C88F-CB31887D6816625E.jpg

Og så kom der jo plads til flere så denne blastomussa src=/sites/default/files/forum/BEE2AD20-ABA2-C557-68BD11F3E1DAB7A2.jpg

Og denne goniopora som er født i et dk akvarie så den holder src=/sites/default/files/forum/BEF11F8E-BE5C-B32F-7133611FB0006C66.jpg

Og så lige en enkelt polyp af Sunny Ds Zoa som jeg limet fast på en af de døde montypora.src=/sites/default/files/forum/BF012AD5-0E0E-69D0-839F0D23B2AB42E2.jpg

Fuld tank skud eller full tank shot
Skrevet af AndersNø

Robot søn, 04/12/2015 - 13:16 Permalink

Super fine nytilkommere - tillykke med dem (y)

Findes der mange størrelser på zoaer? Jeg kan se på billedet, at den er næsten lige så stor som 3-4 stk af dem, du har ved siden af. Bliver den endnu større eller bliver den til flere?

Hvis alle dine koraller gror/breder sig, så bliver der jo trangt på et tidspunkt - hvad sker der med korallerne, når de ikke kan vokse i størrelsen længere - tilpasser de sig så og holder størrelsen eller er det den stærkeste, der vinder?

Er din blastomussa og gonioporaen også limet fast, eller bliver de blot lagt ned og så kan de selv flytte der hen hvor de vil være?

Hvordan bærer man sig i det hele taget ad med at lime noget under vand? Tager korallerne skade af at blive limet? Man kunne jo godt forestille sig, at de blev disharmoniske af det og ikke kan gro, der hvor de er limet - hvad sker der med den del af korallen der bliver limet?

Jeg har flere gange undret mig over hvad det er for en kridhvid dims du har på dit rev (nederste fjerdedel til højre)? Det har endnu ikke været muligt at se noget specifikt på dine billeder - den er altid bare udefinerbar og hvid - håber du ved hvad det er for en jeg skriver om?

Det har givet super flot harmoni at du har flyttet læderkorallen - og der er da helt vildt gang i den lille ny baby læderkoral - det går sørme stærkt :o

Du bliver da nødt til at sende dit lille koralrev på udstilling - det er blevet sindsygt flot(y)
Skrevet af Mutti1

Robot søn, 04/12/2015 - 13:51 Permalink

Jep der findes mange størelser på zoa og nogle har korte hår på og nogle har lange hår på.

Når koraller gror vil de dræbe hinanden og så er der mere plads når man lige slagter sin nabo(det er jo derfor jeg knækker og skære i dem det er jo ik bare fordi jeg kan ;) )

Blastomussa og goniopora er sten koraller og kan ikke flytte på sig og de er limet fast alså deres skelet er jo sten og i bunden er der ik noget hud på skelet så det er bare at lime på skelettet og hvis der nu skulle komme lim på huden så sker der heller ik noget ved det ligesom når du får lim på fingrene så sker der jo heller ik noget bare limen er det rigtige sek-gel-lim ( Cyanoacrylate ) som de fleste er nu om dage.

Den hvide ting er en candycane der sådan set var død men kom igen hos mig, den er gul men så gul at det er svært at tage foto af den fordi den blinder.

Ja det er ved at være flot men som nævnt før så er det kun lige kommet igang og nu skal alt bare vokse lidt for lige nu ligner det jo noget der er limet sammen igår hvis man ik vidste bedre.

Jeg savner min læder og nu skal jeg hele vejen oven på for at se til den og hvis man gør det så bliver man fanget foran mit store saltvands akvarie og når alle fisk tigger på mad bliver man jo lige og hygger med dem og så sider man der istedet for ved de små.
Skrevet af AndersNø