Hjælp til hold af saltvand

Indsendt af Robot den man, 11/30/2015 - 06:52
Kategori
Nybegynder - Saltvandssiden.dk
Forfatter
A2TheK
Hej folkens,

Som i nok ved har jeg ikke været særlig heldig med med mine saltvandshold. Jeg har til tider været arrogant, og måske endda provokerende. Men nu hvor jeg har mistet fisk for et par tusinde kroner, vil jeg gerne starte på en frisk.
Jeg vil gerne spørge om jeg kunne få hjælp til at starte fra bund af, derfor har jeg følgende spørgesmål:
Hvad er størrelsen på et fornuftigt akvarie til små fisk? Tænk gramma loreto, Centropyge arter).
Hvilke testkits skal jeg bruge, er det iorden hvis jeg kun har nitratmåler?
Hvad med vandhane vand til at blande op med salt hvis jeg vælger kun at have fisk-only akvarie?
Hvilke udstyr er et must?
Eventuelt andet jeg burde vide?
Det skal lige siges at jeg har læst lidt om det at holde saltvand, men der er delte meninger / succeshistorier om hvordan tingene skal gøres.

Tak.

Kommentarer

Robot man, 11/30/2015 - 11:10 Permalink

Hej A2TheK

Hvis du vil have mange kvalificerede indlæg, kan jeg kun foreslå dig at oprette en profil på saltvandsforum.dk. De har også en speciel RSM-gruppe (y)

Du kan få rigtig gode oplysninger om saltvandsfisk og deres vilkår på denne side: http://www.liveaquaria.com. De har bl.a. opdeling i nano, dværg og store fisk og i nogle tilfælde også denne opdeling indenfor de forskellige arter. Falder du for en eller flere, kan du altid søge videre på den specielle fisk.

Læs om de fisk du ønsker at anskaffe og planlæg omhyggeligt rækkefølgen du sætter dem ned i akvariet. Sætter du en meget territorial fisk i akvariet først, vil alle efterfølgere få det svært. Sætter du den i til sidst, vil den (til dels) være nødt til at nøjes med det resterende areal. Det er også vigtigt at du overvejer om du skal have mere end 1 af samme slags, da de også kan komme i kamp om pladsen (selv mellem hanner og hunner).

Hvis du vil have en super interessant lille fisk, vil jeg foreslå denne:
http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+2124+194&pcati… den slår dem alle, også de store, simpelthen fordi den er lige så interesseret i hvad der foregår udenfor akvariet (dig!), som i akvariet.

Mht. testkits vil jeg anbefale Salifert - de er betydeligt nemmere at have med at gøre end Red Sea og billigere. Du bør starte med at måle MG, CA, KH og salnitet og tilføje måling af P04, NO3 og PH, så snart du får råd.

Hvis du ikke allerede har det, bør du skaffe dig et refractometer - det bedste og helt uundværlige måleredskab - det kan kun gå for langsomt ;) Salnitet skal måles dagligt til regulering af saltet i vandet (i varme somre, gerne måling morgen og aften).

Jeg kan kun anbefale at bruge RO-vand. Du kan købe et mindre sæt hos http://www.rent-postevand.dk/koebsvejledning-akvarie.shtml - det er også muligt at købe færdigt RO-vand - fx hos Klovnfisken, som ligger i København hvor du bor (har du ikke bil, er det måske en dårlig løsning!). Hanevand giver kæmpe store udfordringer i saltvandsakvarierog hvorfor ligefrem opsøge dem!

Vigtigst af alt er, at du efterfylder akavariet med RO-vand dagligt pga fordampningen - aldrig saltvand, det laver forskydninger i salniteten - saltet fordamper nemlig ikke! Kun når du skifter vand på akvariet skal der nyt saltvand i. Et trick til efterfyldning med RO-vand er at du på dag 1 sætter en lille prik/streg ved vandstanden på akvariet og derefter fylder op til stregen med RO-vand dagligt til udligning af fordampningen.

Men igen, gå på saltvandsforum.dk, der får du al den hjælp du kan ønske - især, hvis du er god til at søge i alle de mange tråde der er på siden - du er heldigvis ikke den første nybegynder :)

Mvh. Mutti1
Skrevet af Mutti1

Robot man, 11/30/2015 - 11:52 Permalink

Centropyge alså de små kejser kræver mindst 250liter og helst støre, de første par år kan man vel godt have en i 125liter men det er ik længe, det er nogle meget svømme glade fisk ligesom tangs/kirurg fisk også er en palet/dory kræver et par meter at svømme på så dvs ca 1500-2500liter til dem selv om de ik bliver vildt store.

Som mutti skriver så kig på http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124
Skrevet af AndersNø