Sump - Gode råd og nyttig viden !

Indsendt af Robot den ons, 12/30/2015 - 21:45
Kategori
Gør det selv - Akvariesiden.dk
Forfatter
Lisberg
Hej Alle

Nu har jeg de sidste mange uger læst hvad jeg kan på siden her og på nettet omkring sumpe til akvarier (ferskvand)

og derfor har jeg nu taget skridtet og designet min egen sump :D
MEEN der må sidde nogen der ude, som kan komme med feedback og jeg er helt galt på den eller har fat i noget der kunne fungere :)

Det er min første sump til mit nye 530 liters akvarie - jeg tager udgangspunkt i at lave det i et 54 liters selvom jeg godt ved at det som udgangspunkt kun er 9% af systemet og det jo aldrig vil være mere end 3/5 dele fyldt så måske det er noget jeg skal tænke over??

Derudover vil jeg gerne hører lidt omkring teknikken og fysikken omkring pumper med løftehøjde og ydelser :)

Ved godt nok der er mange tråde om dette allerede men håber nogle af nørderne kunne tænke sig at kaste med guldkorn B)

Kommentarer

Robot ons, 12/30/2015 - 22:21 Permalink

Der ser godt nok kompliceret ud.

Hvorfor er det du mener du har brug for at bore alle de huller i skillevæggene? Vandet løber over skillevæggen, så hullerne er ligegyldige.

Har du overvejet hvor besværligt du gør det rum til bioboldene? Du kan købe synkende biobolde, eks: http://unimati.biz/group.asp?group=143

Hvorfor starte med vat? Normalt går man fra groft filtermateriale til finere, for at fange de store partikler i det grove, eller stopper det fine filter til alt for hurtigt.

Sæt da varmelegemet i samme rum som indløbet, det andet er bare spild af plads.

Som det ser ud lige nu, så bruger du sådan ca. 10-15 liter til filter, resten er bare tomt vand. KISS, i stedet for at prøve at opfinde en avanceret dyb tallerken, så genbrug en simpel dyb tallerken, den er allerede opfundet.

Så simpelt kan det gøres: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1626532#t19
Lidt billeder af sumpe i aktion: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/user/show/?UserID=27251

Skrevet af scn

Robot ons, 12/30/2015 - 23:08 Permalink

[citat=scn]#1
Der ser godt nok kompliceret ud.

Hvorfor er det du mener du har brug for at bore alle de huller i skillevæggene? Vandet løber over skillevæggen, så hullerne er ligegyldige.

Har du overvejet hvor besværligt du gør det rum til bioboldene? Du kan købe synkende biobolde, eks: http://unimati.biz/group.asp?group=143

Hvorfor starte med vat? Normalt går man fra groft filtermateriale til finere, for at fange de store partikler i det grove, eller stopper det fine filter til alt for hurtigt.

Sæt da varmelegemet i samme rum som indløbet, det andet er bare spild af plads.

Som det ser ud lige nu, så bruger du sådan ca. 10-15 liter til filter, resten er bare tomt vand. KISS, i stedet for at prøve at opfinde en avanceret dyb tallerken, så genbrug en simpel dyb tallerken, den er allerede opfundet.

Så simpelt kan det gøres: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1626532#t19
Lidt billeder af sumpe i aktion: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/user/show/?UserID=27251
[/citat]

Grunden til at der er huller i skillevæggene er egentlig for at sikre at vandet ikke løber over - og jeg ved godt jeg har har lavet luft var kanten og til væggen, men hellere på den sikre side, og så meget ekstra er det ikke for mig at bore 13 huller :)

Om rummet er besværligt med bioboldene ved jeg ikke rigtig, at de gang flyde gør at de bliver hvor jeg gerne vil have dem :)

Min tanke med vattet er at fange alle partikler på en gang, så jeg ikke behøver så mange forskellige typer af filtermåtter :P ved ikke om at er rigtig eller forkert ?

Min tanke med varmelegemet var at sætte det så vandet passerede roligt forbi det, samt at sikre så meget vand som muligt kom så tæt på som muligt - og så sætte det et par grader højere end det skal være i akvariet.

Grunden til der er meget vand, er pga. jeg har læst at det er sundt for vandmiljøet at det bliver iltet godt ? :)

Tager selvfølgelig det hele til mig :D
Skrevet af Lisberg

Robot ons, 12/30/2015 - 23:52 Permalink

Keep it simple.

Vedr. hullerne: Om du sætter dig ned og bore de huller, eller laver pladen lidt kortere giver absolut ingen forskel. Det er bare gejl der ser fancy ud på en tegning.

Problemet med at fange alt på en gang i det fine vat er at det stopper til, så det vil jeg sige er direkte dumt.

Ang. varmelegeme: Hvorfor skulle vandet passere mere roligt forbi i rum 2 i stedet for rum 1? (og hvorfor er det vigtigt om vandet passere roligt forbi?)
Hvorfor sætte temperaturen for højt, det gør du heller ikke hvis du har varmelegement i akvariet?

Hvorfor skulle vandet blive iltet mere af at der næsten ingen filtermateriale er i sumpen?
Iltningen sker ved luftens kontakt med vandet, så din logik passer ikke.

Kort og godt:
Lav det simpelt, som alle andre lavet det. Det virker, og er effektivt. Det du har gang i er ikke en sump på 54 liter, det er en sump på 15 liter, og det er vel ikke formålet.
Skrevet af scn

Robot tor, 12/31/2015 - 00:19 Permalink

Det er taget til efterretning ! :)

Angående min tanke med iltning, var at ikke at det var det manglende filtermateriale, men at der var mulighed for at lade vandet falde ned fra skillevæggen som er sat fast i bunden :)
Skrevet af Lisberg

Robot tor, 12/31/2015 - 00:20 Permalink

Desuden, hvis alle lavede det som alle andre ville det da hurtigt blive kedeligt, samt at ingen ville lave noget nyt og smart (ikke at mit nødvendigvis er det)
Skrevet af Lisberg

Robot tor, 12/31/2015 - 01:14 Permalink

Det handler om filtervolumen, og om at lave en løsning der passer sig selv i lang tid.

Der fejler dit forslag på begge punkter. Du har alt muligt andet end filtermateriale, og så var oplægget at lægge filtervat forrest, så det stopper.

Se sådan her på det:
tusinder eller nok nærmere mange hundrede tusinder over hele verdenen har igennem mange år lavet denne type filtre. Der er en grund til at de laves efter samme koncept. Det virker. Nogle gange er man bare nået dertil hvor evt. forbedringer er meget små steps, eks. biobolde med øget overflade og den slags.

Hvis du vil være anderledes, så værsgo. Jeg vil dog mene at filteret i #1 desværre er et direkte elendigt filter, i forhold til hvad du kunne lave. Du prøver at optimere på ligegyldige ting, eks. vil du have et roligt flow omkring varmelegement, og så ofre du plads til filtermateriale. Og al den frie vand, den frie vand er for at fisk kan svømme, det giver absolut ingen mening i sumpen.
Skrevet af scn

Robot tor, 12/31/2015 - 02:24 Permalink

helt enig med scn, det er alt for bøvlet, og komplext, du skulle tage og kikke på alle de tråde der er om sump her på siden,
så vil du lynhurtigt lave det som alle os andre, sorry men den dybe tallerken er opfundet, og den virker.

Skrevet af ThomasBallerup

Robot tor, 12/31/2015 - 02:55 Permalink

tak begge to :)
Skrevet af Lisberg

Robot tor, 12/31/2015 - 10:30 Permalink

Sorry troede du godt kunne se linket
Men bare ikke kunne skrive
Søren

Skrevet af søren svensson

Robot tor, 12/31/2015 - 10:38 Permalink

Og tænk på at med en sump er der altid en risiko for at det løber over i akvariet fordi overløbet er stoppet til eller i sumpen fordi du bruger vat. Når du konstruerer det så tænk over om du laver noget der plasker - for det er irriterende at høre på.
Skrevet af Fætter guf

Robot tor, 12/31/2015 - 10:47 Permalink

Jeg ville nok bruge 2 spandpumper istedet. De er dyre, men pumperne i spandpumper bruger ofte noget mindre strøm end de løse pumper til sumpe, og på et par år bruger du pumpernes merpris i strøm i sumpen. Er der en helt speciel grund til at du vil bruge en sump?
Skrevet af Fætter guf

Robot tor, 12/31/2015 - 13:10 Permalink

Hvis vi tager udgangspunkt i http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-compact-1000-2563/ (ThomasBallerup bruger den vist) så bruger den 23 W.

Nu aner jeg ikke meget om spandpumper, men et par eksempler:
http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-professionel-4-2271-3344/ 12W
http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-professionel-140/ 10-35W
http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-experience-350-836/ 24W

Det bliver vist meget svært at opnå en besparelse på drift af 2 spandfiltre i forhold til en Eheim compact 1000

Skrevet af scn

Robot tor, 12/31/2015 - 17:11 Permalink

ja jeg bruger en compact 1000 til min største sump 160 liter, akvariet er på 900 liter
og da jeg holder fisk der bedst kan lide i den lave ende af cirkulation , kan jeg netop nøjes med denne ene pumpe.
den koster ved 200 kr
et gammelt akvarie på 160 liter kan man score fra 0 kr hvis det er smadret nok, et andet der bare var utæt til 50kr
og bingo jeg havde alle sager jeg skulle bruge til mit projekt.
regn selv ud hvor mange spand pumper man skal bruge for at have 100 liter filter materialer !!
samt hvor let er det lige at se status på ?
og hvor let er det at lave service på ?
sump er bare vejen frem, når sagerne bliver store.

Robot fre, 01/01/2016 - 15:26 Permalink

Du har bestemt en pointe med den store filter-volume. Jeg highlighter blot strømforbruget som en væsentlig faktor når motivationen er at spare penge. Man skal huske at lave strøm-regnestykket.
Hvis man er en yngre og farmand betaler strømmen, så kan man jo lade være med at sige det.
Derfor foreslår jeg at man skal spørge sig selv om man behøver en sump. Er det billigere i det lange løb?
Jeg er helt klar over at en Eheim Ecco pro 300 (8 watt, 750 liter i timen)overhovedet ikke gør jobbet i et 900 liters akvarie, men gennemstrømningen er tilnærmelsesvis næsten den samme som compacts (23 watt, 1000 liter/time), og ecco pro 300 bruger så 15 watt mindre. I et andet mindre akvarie hvor det er gennemstrømningen der er det centrale, og den mindre filtervolume er acceptabeel, så:

Købmandsregnestykke:
dage x timer x (forskel i watt/1000) x pris pr. kw
365 x 24 x (15/1000)x 2,6 kr = merpris støm pr. år = 341,64 kr og hvis vi trækker din compact 1000 pris fra, så er spandpumpens merpris hjemme på 2-3 år.

Tilbage til min pointe:
Husk at regne på et øget strømforbrug når målet er at spare penge.

Godt nytår iøvrigt :-)

Skrevet af Fætter guf

Robot fre, 01/01/2016 - 17:25 Permalink

Tak for indslagene ! og godt nytår også til jer ! :)

En af grundende til at jeg gerne vil have en sump er at jeg har hørt de skulle være nemmere at holde, samt at det at skifte vand kan gøres der og ikke i akvariet (så der kommer grums i vandet) :)

Det virker til at spandpumper ofte deler vandende og nogen synes det er dejlige og støjsvage, men andre har oplevet læk og larm fra disse??

Mvh
Lisberg
Skrevet af Lisberg

Robot fre, 01/01/2016 - 17:33 Permalink

Men hvordan ser det så ud med 2 spandpumper, som du nævnte i #17, og er 2,6kr/kwh ikke sat højt http://www.dongenergy-distribution.dk/privat/eldistribution/priser-geby… ?

365*24*(7/1000)*2,0 ~125kr/år

2 spande ca. 1700,- minus 200,- for compact 1000 = 1500 kr, så ender vi med at det tager 12 år før du har brugt strøm for samme pris sm du har købt spandpumper for. Her er ikke med regnet pris for sumpen
Skrevet af scn

Robot fre, 01/01/2016 - 17:37 Permalink

jeg bruger en pumpe fra grunfoss den holder i 25 år eller længre og bruger 5 watt og skyder 1500 liter op i 2 meter
Skrevet af langebæk

Robot fre, 01/01/2016 - 18:28 Permalink

[citat=langebæk]jeg bruger en pumpe fra grunfoss den holder i 25 år eller længre og bruger 5 watt og skyder 1500 liter op i 2 meter[/citat]
Men koster de ikke også knaster?
Skrevet af Lisberg

Robot fre, 01/01/2016 - 19:17 Permalink

Hvad er støj niveauet på sådan en nmt pumpe?
Skrevet af Keld1234

Robot fre, 01/01/2016 - 19:24 Permalink

Mindre end en Eheim Compact 1000:) faktisk næsten lydløs
Skrevet af raverlution

Robot fre, 01/01/2016 - 20:19 Permalink

Det var en spændende idé. Sidder den så lige efter og over sumpen?
Kan den så selv suge vand op når man bygger det op eller skal man spæde til fra akvariesiden eller hvordan?
Skrevet af Fætter guf

Robot fre, 01/01/2016 - 20:20 Permalink

Måske du kan lægge et par billedet op og systemet Raverlution ? :)
Skrevet af Lisberg

Robot fre, 01/01/2016 - 20:44 Permalink

Den ligger på gulvet på et stykke HMF filtermåtte
Ja ulempen (eller er det?) er at du skal bore et hul i sumpen i enden fordi hvis den selv skal suge så går den til, jeg har boret en hul 5cm over bunden så det skulle ikke kunne ske den løber tør

Jo skal nok tage et billede ved lejlighedB) men det er jo bare en cirkulationspumpeB)

Det er faktisk Langebæk der fik mig til at få øje på det, da han havde det først:)
Min reol i kælderen er også opvarmet af mit centralvarme, det er dejligt billigt:D
Skrevet af raverlution

Robot lør, 01/02/2016 - 11:07 Permalink

src=/sites/default/files/forum/0FD800E6-93CB-2FA4-07FA7AA815024984.jpeg
src=/sites/default/files/forum/0FDB9C90-0F94-4DB9-A1AB9A3184E6CC86.jpeg

havde lige lidt billeder på lager, fra den gang jeg stillede det op
Skrevet af langebæk

Robot lør, 01/02/2016 - 17:12 Permalink

alle plast akvarie pumper smides bare ned i sumpen
men prof cirkulations pumper tåler ikke denne type montage,
og de kan ikke suge tøre, derfor et hul mere i sump.

Robot lør, 01/02/2016 - 18:02 Permalink

Spændene indlæg ;)
Jeg har selv kørt med sump på mit 360 liters de sidste 2 år. Det har været en lærerig proces. Jeg vil sige at der hvor du skal bruge dit krudt, er ved lydniveauet og vedligehold. Gør den så lydløs som mulig, ved at undgå vandplask og en så lydløs pumpe som mulig. Evt. pak pumpen ind i HMF måtte.

Derudover så skal du sørge for at dine vedligehold bliver så små og nemme som muligt. Jeg har selv en lille omgang filtervat til at ligge ved mit indløb, som jeg skifter hver dag, som er lagt så vandet kan løbe ved siden af, hvis det stopper til. Dette holder også lydniveauet nede.

Hvordan har du tænkt dig at dit indløb skal være? Dette er også meget vigtigt for en behagelig lydmæssig oplevelse af en sump.
Skrevet af Gaston

Robot lør, 01/02/2016 - 18:15 Permalink

#34 en sump kan altid blive 100% lydløs ved at bruge 2 overløbsrør, det ene har du så en hane på og justerer ind så der altid er vand i røret og det andet har du som et sikkerhedsrør, begge rør har jeg under vandoverfladen og min er 100% lydløsB)

Min har nu kørt 1.5 år og der er ikke blevet vedligeholdt noget som helst og det regner jeg heller ikke med der kommer de næste 1.5år og vandet er krystalklart:)

Er sumpen eller biofilteret som det hedder til ferskvand lavet korrekt kommer der heller ikke vand på gulvet hvis et kammer er ved at være fyldt se vedhæftede tegning: linket til siden http://discushobby.dk/viewtopic.php?f=34&t=41 men det kan i ikke se uden at være bruger så derfor har jeg vedhæftet billederne her og vil i have hele beskrivelsen må i oprette jer som bruger derinde (hvor der også er mange andre gode guides(y)

Copyright er Benny fra www.discushobby.dk

src=/sites/default/files/forum/1F1AF538-0588-40B0-4C3592E10D6A900F.JPG

Skrevet af raverlution

Robot søn, 01/03/2016 - 00:21 Permalink

jeg ville anbefale at ligge pumpen oven på et stykke filter plade, så den ikke kan røre noget glas,
mindsker støj fra vibrationer,
samt ikke suger vand helt nede fra bunden.
brug et stykke meget blød silicone slange fra pumpen, hen til det første faste pvc
så er de sidste lyde helt væk.

raverlution jeg går ud fra at der er vand i bevægelse oven på alle filtermaterialer ?
i alle dine rum ?
for hvis der stikker filter materialer op over vandet , kommer der ofte klamt mug på dette

Robot søn, 01/03/2016 - 02:37 Permalink

#35 ikke for at ødelægge din fantasi omkring lydneutrale sumpe, men de med 2 rør, hvor der er en med ventil på, til at justeret til, at der altid er vand i det ene rør, er totalt lydneutrale, er en fantasi fra din side, eller mangel på erfaring. For det er IKKE tilfældet...! Filteret skal justeres til for hver ugentligt vandskifte man har. Så det er en and at det gør et overløb lydløst! Jeg har tros alt kørt med 2 overløb i 1,5 år, med 4 forskellige retur pumpe, for at se om det er pumpernes skyld.. Men det er det ikke..

Så 100% lydløs.. Det er en fantasi, ikke andet, da filteret skal justeres ind efter hvert vandskifte.. That is reality.. Sorry...
Skrevet af Gaston

Robot søn, 01/03/2016 - 09:43 Permalink

Thomas: ja som du kan se på tegningen er der vand over alle filtermaterialerne, jeg har dog prøvet med et stykke hmf under min pumpe, men det hjælper ikke den har stadig en svag brummen, det er dog ikke noget man kan høre med mindre skabet står åbent:)

#38 Det er bestemt ikke nogen fantasi... Det er nok nærmere dig der har mangel på erfaring eller skruet dit biofilter forkert sammen?:P Ja engang i mellem måske hver 2-3 uge skal jeg lige justere lidt på hanen for at få det lydløst igen men det er bestemt ikke efter hvert vandskifte, du har ret i at det gurgler lige de første 3timer eller deromkring efter et vandskifte fordi røret har været tomt og derved er der luft i, men åbner du hanen hurtigt og lukker den igen til samme punkt er det lydløst med det samme...

Nu ved jeg ikke hvor stor returpumpe du har men anbefalet er jo at akvarievolumen kun kører gennem filteret 1- max 2 gange i timen. og har du behov for yderligere cirkulation så brug streampumper, de er også meget billigere i strøm.

jeg kører 1000l/t gennem mit 32mm overløb med hane på og det kører perfekt og helt lydløst;)

Du er mere end velkommen til at komme en tur forbi Padborg og høre et helt lydløst setup (og det er ikke en fantasi men en realitet)B)

Her et lille billede af mit eget:

Skrevet af raverlution

Robot søn, 01/03/2016 - 12:24 Permalink

#39 du må undskylde at jeg måske lige var skarp nok i mine ordvalg i nat.*rødmer*

Jeg syntes bare ikke at jeg har oplevet at sådan et overløb er så stabilt, som folk reklamere med.
Skrevet af Gaston

Robot søn, 01/03/2016 - 17:06 Permalink

Mit biofilter siger heller ikke en dyt
Men der hvor detvkan gå lidt galt er hvis der ikke bliver fyldt vand i pumpekammeret i samme højde hver gang
Jeg har sat et automatisk vandfylnings anlæg i mit bio filter sådan et fra et wc
Men ellerscercdet bare at sætte en tus strej
Senere det

Søren

Robot søn, 01/03/2016 - 17:30 Permalink

@ søren svensson,

Jeg talte jo med dig dengang jeg skulle lave biofilter, og lavede mit med 2 rør i overløbskammer, det ene som sikkerhedsrør, og jeg har aldrig problemer med støj fra filteret, det er super godt..men om jeg ved vandskifte har 50% vand i pumpekammeret eller lidt mere/mindre betyder nu ikke noget for lyden ved mig, det er altid lydløst.
Skrevet af lars8000

Robot søn, 01/03/2016 - 17:43 Permalink

Lars der er kun et spørgsmål om pumpe størrelse jo mindre jo større chance for lidt larm
Jeg køre med en 6000 liters pumpe
Hvorfor vandstanden i pumpe kammeret betyder noget er lyftehøjden det er ikke ligegyldigt om den f.eks flytter 1 m eller 1.20 det er ikke ligyligt for hvor meget vand der kommer ud i akvariet

Søren

Robot man, 01/04/2016 - 00:32 Permalink

det er helt korrekt at man kan fin justere kugleventilen i det ene overløbsrør,
sådan at det bliver helt lydløst, da der netop kun er vand i det,
der skal løbe en lille smule vand i det andet , ellers bliver setoppet alt for kritisk
jo mere vand man tør løbe i reserve løbet, jo mere risler dette så, men jo mindre ofte skal man fin justere,

vibrationer fra pumpen gik for mig helt amok hvis pumpen rør ved glas, det bløde hmf måtte fiksede dette,
der var stadig lidt tilbage igennem mine pvc slanger, men da jeg skiftede til bløde silicone slanger gik der helt væk,
eneste problem er at slangerne koster mere end pumpen !

Robot man, 01/04/2016 - 10:20 Permalink

Thomas jeg har et gummi stykke mellem pumpe og fremløb det har taget en del dog ikke det hele

Søren

Robot tir, 01/05/2016 - 11:38 Permalink

netop, der findes flere typer gummi eller silicone, jo længere og jo blødere det kan tåle at være,
jo mere dæmper det vibrationer,
i prof installationer bruger man sjovt nok samme metode, det ser bare lidt anderledes ud i praksis,
for pumper uden vibrationer findes nok ikke ikke :-)

Her ude fra den blå planet, man kan ret let se at der er tryk på.

Robot ons, 01/06/2016 - 21:05 Permalink

min 1050 pumpe i min lille sump, den er lidt for kraftig, så kugleventilen står på 3/4
så virker det rimeligt, faktisk er kugleventilen også meget smart når man vil rense vat delen,
luk kuglen, sluk pumpen, rod og rens med vat, hævert sug pumpe rum tomt i spand smid ud,
i med ny ren spand, i akvariet, og vandet fra vat rummet løber over i pumpe rum,
hvor man gentager suge tomt, til at vandet er helt fint og rent,
så tænder man pumpen og åbner for ventilen.
så undgår man alt det klamme vand kommer i akvariet, for man skal ikke vold rense vat,
bare skylle og vride det blidt for det værste møj kommer ud, ikke mere end det,
når det første vand kommer igennem i sumpen, plejer det at blive ret klamt,
og det kommer så op i akvariet, og nogle timer senere er det så fint igen,
det kan man undgå ved at have sådan en ventil.
Se at der bliver suget ca 2 cm over bunden, så er der plads til slam, for der ligger altid lidt på bunden af alle rum, det er så meget let at suge op, som det første når man skal lave service.

Robot ons, 01/06/2016 - 21:15 Permalink

lid mere info fra den lille sump:
hullet øverst til højre er gammelt vand overløb ud til have,
lille tynd slange i venstre side er rent vand påfylding meget langsomt,
dvs automatisk vandskift.

se også at alle filter materialer er under vand, for at undgå klamt mug.
i bunden under vat er 2 varmelegmer, samt en håndfuld plast kugler,
på den måde fordeler man vand gennemstrømning ind parallelt i gennem alt vattet.
hvis man fylder vat helt ned i bunden, tilstopper det ultra hurtigt lige ved rillen 2 cm over bunden
hvor vandet kommer ind.
Samme trick gælder i bunden af filter måtte rummet, samt de 3 lag er også delt med en smule kugler
så jeg er helt sikker på at gennemstrømning bliver perfekt delt over alle pladernes areal.

Denne sump er et ombygget 54 liters skåret ned til 46 liter, så det passer perfekt ind i mit skab,
akvariet er på lige under 400 liter, der går en kæmpe flok mbuna og de får rigeligt med fodder,
jeg skal pille ved dette filter hver 3 md, skiftevis vat eller filtermåtte,
aldrig begge ting på en gang,
service tager 10 eller 20 min, alt efter hvor meget jeg gider gå op i at nusse rundt med det.

Robot ons, 01/06/2016 - 21:28 Permalink

Tak Thomas :)
Skrevet af Lisberg

Robot ons, 02/10/2016 - 21:49 Permalink

ThomasBallerup>> en ventil til at styre flovet er ofte nødvendigt da man jo sjældent kan få en pumpe der passer helt perfekt, men sæt aldrig bremsen på suge siden...

i dit tilfælde vil det slide din rotor unødigt og sikkert også give unødig rotor støj....

Jeg har set mange løsninger, både i akvarie, have basin og swimmingpools hvor der på den ene eller anden måde er noget der bremser flowet på suge siden og i alle tilfælde er det en dårlig ide.... :-)

jeg ville helt klart sætte den på tryksiden hvis ikke det er for stort et arbejde for dig, ellers må du huske det til engang hvor pumpen skal skiftes.... :-)
Men ellers en fin sump...
Skrevet af Bacce

Robot ons, 02/10/2016 - 23:15 Permalink

Ja det med bremse på suge eller tryk siden, tror jeg der er meget religion over,
der er i hvertfald skrevet en masse om det :-)
jeg hælder selv i den trosretning at det kan være komplet ligegyldigt,
da flow er flow, der kan jo ikke være mere eller mindre flow på indgangen eller udgangen.
jeg kan ærligt talt ikke se noget som helst grundt til at det kan gøre
en foreskæl om kugleventilen sider før eller efter,
Hvilken teori eller praksis kan der henvises til ??
i øvrigt så findes der masser af powerheads hvor bremsen sidder på indgangen, feks eheim,
Det er dog rigtigt at hvis man bremser for meget (uanset side) så kokser alle typer
resonante 1 polede pumper som vi jo bruger.