Kategori
Mit Akvarium - Saltvandssiden.dk
Forfatter
AndersNø
Så blev det færdigt og flyttet hjem.
Akvarier er specielt lavet på de mål jeg ville have og så er der optisk glas som forruden og stand/bord/møbel har mig og en snedker ven lavet om aftenen i det meste af december.
Akvarie er i 12mm glas og er ca 470liter og så er der 100 extra liter i rør og sump.
Jeg vil køre akvariet med dybt bundlag og mirakel mudder i sumpen og enten kun en lille skummer eller slet ik nogen skummer.

Jeg mangler en stor død sten og så fylder jeg vand i men der kan godt gå lidt tid inden det sker og imens kan jeg lime rør og lave det sidste til møblet som sider og top til at gemme fuger og lamper.
HUSK NU min måde virker hos mig men det er ik sikkert den virker hos dig, det gælder om at finde en måde der passer på dig og dit akvarie.
Akvarier er specielt lavet på de mål jeg ville have og så er der optisk glas som forruden og stand/bord/møbel har mig og en snedker ven lavet om aftenen i det meste af december.
Akvarie er i 12mm glas og er ca 470liter og så er der 100 extra liter i rør og sump.
Jeg vil køre akvariet med dybt bundlag og mirakel mudder i sumpen og enten kun en lille skummer eller slet ik nogen skummer.

Jeg mangler en stor død sten og så fylder jeg vand i men der kan godt gå lidt tid inden det sker og imens kan jeg lime rør og lave det sidste til møblet som sider og top til at gemme fuger og lamper.
HUSK NU min måde virker hos mig men det er ik sikkert den virker hos dig, det gælder om at finde en måde der passer på dig og dit akvarie.
Kommentarer
Robot man, 01/04/2016 - 15:37 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot tir, 01/05/2016 - 21:16 Permalink
Hvad skal du have på af lys?
Mvh Mads
Skrevet af nyberg
Robot ons, 01/06/2016 - 09:00 Permalink
Skrevet af Mutti1
Robot tor, 01/07/2016 - 12:06 Permalink
Jeg skal have dyb sand bund og i den kommer der i 100vis af arter i form af orme og andet krible krable men det kommer af sig selv med sten og sand fra gamle akvarier (podning). Det aqua medic yasha jeg fik af dig har nu rigtig meget liv i bunden som jeg lavede af alt sand fra begge dine akvarier og samlede i det lille yasha og det bruger jeg til at pode med (en kop sand tages over i det nye).
I yasha er der 3 slags spegitti orme jeg ik selv havde og det er 1. i en sandbund at der er orme i den.
Skrevet af AndersNø
Robot tor, 01/07/2016 - 18:24 Permalink
Wauw - dine frags får da stjernebehandling :D
Hvordan har du tænkt dig din stenopbygning skal være?
Skrevet af Mutti1
Robot søn, 01/10/2016 - 11:49 Permalink
Så har jeg lige overset at lys i sump skal være tændt 24-7 så det bliver bare en lille Kina led lampe som ik giver så meget varme.
Jeg fylder sand vand og en levende sten i i dag og så før det lov at stå i 14 dage før der kommer flere sten og dyr i.
Vandet bliver ca 25% brugt/modnet saltvand fra de gamle akvarier jeg har og så 75% nyblandet saltvand.
Der kommer lidt sand og lidt små sten fra de gamle akvarier med over.
Skrevet af AndersNø
Robot søn, 01/10/2016 - 11:53 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot søn, 01/10/2016 - 11:58 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot søn, 01/10/2016 - 12:07 Permalink
En anden måde kunne være, at man blander det salt man har regnet sig frem til at skulle bruge, i spande hvor man fylder salt i til mætningspunktet (kan ikke lige huske hvad det er) og så hælder det mættede saltvand i akvariet, sammen med noget ferskvand. Med lidt snilde, kan man sikkert ramme den rigtige blanding.
Alternativt kunne man fylde akvariet med ferskvand fra start, og derefter tappe noget af det ud i en spand og igen fylde salt i til mætningspunktet. Så er det jo bare at måle hver gang man har hældt vandet tilbage i akvariet, og gentage, indtil man har den rigtige blanding.
Det er kun teori, da jeg altid har blandet saltvandet i akvariet ved opstart.
Et flot møbel du har fået strikket sammen der! :)
Er der udluftning et sted man ikke kan se? Jeg går ud fra, at der kommer en del fordampning fra sumpen?
Skrevet af KimJ
Robot søn, 01/10/2016 - 12:25 Permalink
Så jeg blander 60liter af gangen i tønde og så må det tage hele søndagen hvis det er.
Skrevet af AndersNø
Robot søn, 01/10/2016 - 12:42 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot søn, 01/10/2016 - 16:17 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot søn, 01/10/2016 - 22:50 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot man, 01/11/2016 - 16:44 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot man, 01/11/2016 - 18:13 Permalink
Er det ikke MEGET højt det bundlag ?
Skrevet af ThomasBallerup
Robot man, 01/11/2016 - 18:58 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot man, 01/11/2016 - 19:00 Permalink
Skrevet af ThomasBallerup
Robot man, 01/11/2016 - 22:54 Permalink
Thomas: Der skal ikke pumpe på. Princippet i DSB, er at der kun er den naturlige assimilering og bevægelse skabt af det liv der er i sandet. Det giver en kombination af aerob og anaerob nedbrydning, som betyder at også nitrat nedbrydes effektivt. I princippet behøver man derfor ikke at skifte vand. Det kan dog også opnås på andre måder, men DSB er helt klart meget fascinerende, ikke mindst fordi det involverer myriader af livsformer, både synlige og usynlige, som ofte er mere spændende at følge, end de dyr man selv indkøber som pynt.
Skrevet af KimJ
Robot tir, 01/12/2016 - 02:28 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 01/13/2016 - 13:11 Permalink
Normalt limer jeg bare en rund og en lang sammen og stikker den ene ned i sandet og limer koraller på den anden, men datter syntes de skulle være store til det store akvarie.
Skrevet af AndersNø
Robot man, 01/25/2016 - 12:36 Permalink
Stadig intet nyt i revet og det er jo godt nyt. En uge til og så skal sten sætning laves.
Skrevet af AndersNø
Robot tir, 01/26/2016 - 13:47 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 01/27/2016 - 18:01 Permalink
Der kom så også snegle eremitter søpindsvin kæmpe-søstjerne en filfisk og lidt andre dyr med over.
Skrevet af AndersNø
Robot fre, 01/29/2016 - 09:53 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot lør, 01/30/2016 - 17:46 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot man, 02/01/2016 - 21:33 Permalink
Så kom der lidt flere dyr i.
Skrevet af AndersNø
Robot man, 02/01/2016 - 21:41 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot tir, 02/02/2016 - 19:27 Permalink
Er sumpen kørende? Må vi se et billede af den!
Jeg kan se du har haft den store tegnedreng oppe - 2 scolymiaer - de er bare sååå flotte - der må mindst være faldet en Prada taske af til hustruen:D
Er det Holger (blå neon) og Prips (gul goby) jeg kan se? Jeg havde faktisk troet han ville bukke under med alle de gange prikker han har haft! Jeg kan kun se 2 klovnfisk (du havde 4), kunne de ikke sammen?
Din musling er godt nok blevet stor - hvor stor ender den med at blive?
Er det en muræne du har købt (3. foto)? De er da temmelig agressive og carnivore - eller ser jeg forkert? Hvis det er, håber jeg dine øvrige beboere er gode til at lege skjul :(
Skrevet af Mutti1
Robot ons, 02/03/2016 - 12:17 Permalink
Sumpen køre men. Kun med vand og lidt alger i.
Der sider også en lille Kessil 160we på som lys og den har jeg heller ik råd til den har jeg fået mega billigt af en sød ung pige, lige som min pussefisk den er en spicielt en med guld i neon streg og derfor pænt dyre og ik lige til at finde.
Fik pussefisk men et par klovnfisk det er dem der kigge på hinanden den ene er bare vokset meget.
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 02/03/2016 - 12:18 Permalink
Sumpen køre men. Kun med vand og lidt alger i.
Der sider også en lille Kessil 160we på som lys og den har jeg heller ik råd til den har jeg fået mega billigt af en sød ung pige, lige som min pussefisk den er en spicielt en med guld i neon streg og derfor pænt dyre og ik lige til at finde.
Fik pussefisk men et par klovnfisk det er dem der kigge på hinanden den ene er bare vokset meget.
Skrevet af AndersNø
Robot ons, 02/03/2016 - 18:42 Permalink
Du skriver sumpen kun kører med vand og alger - er det ikke LS du har i midterrummet? Det ville jeg synes var en genial måde at løse, at der skal så forholdsvis mange sten til at få balance i vandværdierne! Uanset hvad, så ser den super godt ud (y)
Super dejligt at høre, at de klarer sig godt hos dig (det var jeg nu også sikker på de gjorde ;)) - og hvor heldig har man lov til at være - to scolymia - de er næsten ubetalelige - ikke dårligt...!
Skrevet af Mutti1
Robot tor, 02/04/2016 - 10:39 Permalink
De sten der ligger i sump nu var bare for at pode systemet med bakterier og pods men de bliver sikkert liggende og flere kommer til.
Skrevet af AndersNø
Robot fre, 02/05/2016 - 21:07 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot fre, 02/05/2016 - 21:20 Permalink
Hvad forventer du at opnå med mudderet, som du ikke allerede har fået med den fine DSB?
Skrevet af KimJ
Robot lør, 02/06/2016 - 14:28 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot lør, 02/06/2016 - 16:22 Permalink
Interessant tråd og fint akvarie, du har fået op at køre.
Mvh Mads
Skrevet af nyberg
Robot lør, 02/06/2016 - 18:52 Permalink
Men man kan da finde nogle i udlandet til ca 700kr men så de små og kun en farve.
Skrevet af AndersNø
Robot tir, 02/09/2016 - 21:29 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot fre, 02/12/2016 - 20:39 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot tir, 02/16/2016 - 19:55 Permalink
Skrevet af blob
Robot tor, 02/25/2016 - 13:22 Permalink
Den er lidt svær at tage foto af men her er lidt.
Skrevet af AndersNø
Robot fre, 02/26/2016 - 17:55 Permalink
Skrevet af KimJ
Robot søn, 02/28/2016 - 19:24 Permalink
Det er en tridacna derasa som er den anden største men den vokser ca til dobbelt størelse hver år så om et år er den nok over 20 cm og så har jeg lige læst mig til de er selvskabelige så nu vil jeg have to til i små og se om de kravler mod hinanden hvis man stiller dem et godt stykke væk fra hinanden.
Skrevet af AndersNø
Robot tir, 03/08/2016 - 11:38 Permalink
Det fylder ik ret meget i min sump og der skulle sand oven på mudder så det ik blæser ud af sumpen.
Jeg havde så lidt dødsfald som jeg ik fandt grunden til og det kostede en søhare og det store søpindsvin øvbøv.
Skrevet af AndersNø
Robot fre, 04/01/2016 - 14:01 Permalink
Skrevet af AndersNø
Robot fre, 04/01/2016 - 15:48 Permalink
Skrevet af nyberg
Robot lør, 04/02/2016 - 09:54 Permalink
Man kan ikke se dine nye kirurgfisk. Hvordan går det med dem? spiser de?
Skrevet af KimJ
Robot lør, 04/02/2016 - 12:49 Permalink
Det går langtsomt frem men jeg syntes heletiden der er et eller andet der går galt, et cyano angreb og lidt snegle der har drillet lidt osv. men nu ser det ud til at skride frem.
Skrevet af AndersNø
Robot lør, 04/02/2016 - 20:17 Permalink
Kirurgfisk er ikke nemme, især ikke Acanthurus arterne, men når det lykkes, er de alle anstrengelserne værd!
Ellers ser det jo ud til at skride fremad! :)
Skrevet af KimJ
Robot lør, 04/02/2016 - 22:02 Permalink
Og i må helst ik spøre om prisen på sådan designer klovn. Men de er lavet ved at man har fundet to klovne i naturen der var sort og hvide og avlet på dem og fået en masse forskellige tegninger og så avlet vidre på dem, så ik noget genmanipuleret eller kunstigt farve bare alm avl.
Skrevet af AndersNø