dafnia magna

Indsendt af Robot den lør, 05/20/2017 - 20:37
Kategori
Foder - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
hej i forummet.

Jeg har længe gået og leget med tanken om at starte et projekt med netop dafnia magna, men kan slet ikke finde nogen steder de kan købes...
er der nogen her i debatten der tilfeldigvis ved hvor den kan skaffes ??

de vandhuller der er omkring hvor jeg selv bor er det ikke en mulighed da vandet nok er fyldt med for mange giftstoffer.

Kommentarer

Robot lør, 05/20/2017 - 22:07 Permalink

Har du nogen som helst grund til at tro at de lokale vandhuller er en tikkende miljøbombe, og at dafnierne (hvis de skulle leve i den gift-suppe) skulle være så pokkers farlige som foder til dine fisk?

Selv hvis de var så fyldt med gift som du åbenbart tror, så kan det jo let fikses:
Du starter med en flok fyldt med gift, lader den yngle i rent fad, fjerner de voksne og nu har dy yngel, hvor der måske er en lille rest af gift, så kan du gentage processen så mange gang du har lyst til.

Personligt undre jeg mig over at du tror de lokale vandhuller er fyldt med gift.

Man ser ofte monia til akvarieauktioner og messer, hvor man for billige penge at score sig en startkultur. Der er dog ikke lige nogle de første par måneder.
Skrevet af scn

Robot søn, 05/21/2017 - 12:51 Permalink

de vandhuller jeg har i omegnen er alle via dræn fra pesticide fyldte marker, hvis du så hvilke fisk jeg har hevet op sammen med mine unger, tror jeg heller ikke du ville tage chancen...

vi har også en å, men af hvad jeg ved så er de ikke til at fange i vand med godt flow... men selvom de var så ved jeg hvad forsyningen lukker ud der også....

men gift eller ej er det selvfølgelig altid lettere at betale sig fra det, og er også det jeg ønsker..

i gamle dage var der et sted de kunne købes... men tænker det måske var en dårlig forretning... kan i hvertfaldet ikke finde flere steder de sælger dem...
Skrevet af Bacce

Robot søn, 05/21/2017 - 12:53 Permalink

jeg har faktisk selv 2 palle tanke stående... den med det friske vand er grønt som suppe, og der er også kommet kravl i den, men tror ikke det er en dafnie... den er utrolig lille og prøvede faktisk at få den til at formere sig sidste år, men uden held...
Skrevet af Bacce

Robot søn, 05/21/2017 - 13:17 Permalink

Jeg ved at fikken på amagerbrogade sælger noget sømix. Der er dafnier i.
Skrevet af ken kætbak

Robot søn, 05/21/2017 - 14:31 Permalink

#5>> det er sku i orden... de er ude og fange hver morgen.... :-) bare synd de ikke sender...
må se om ik jeg kan komme på disse kanter en dag... for det er da en mulighed....
Skrevet af Bacce

Robot søn, 05/21/2017 - 14:52 Permalink

Det er ikke attraktivt at fange selv?
Skrevet af ken kætbak

Robot søn, 05/21/2017 - 17:03 Permalink

kom faktisk lige i tanke om at vi fik anlagt et regnvandsbasing for et år siden, så tænkte at der måtte jeg ned med knægten....

vi fangede en masse små kryb, men der er desværre ikke noget af det der ligner hvad jeg leder efter.... men selvfølgelig kan det være helt små bebs... det ved jeg ikke... men må give det et par dage og se om det kan bruges...men det jeg har fanget er for småt til formålet... :-)
Skrevet af Bacce

Robot man, 05/22/2017 - 01:35 Permalink

Hvis der er pesticider i vandhullerne som skader dafnierne, bliver de immobile og dør. De giftstoffer der er skadelige overfor fisk er også skadelige overfor dafnier, så hvis dafnier lever og hopper fint omkring er der ikke noget problem med at bruge dem.
Skrevet af cborch

Robot man, 05/22/2017 - 15:47 Permalink

Droppede personligt at kultivere Dafnier for mange år siden. Blev træt af at kulturen var ustabil. Bruger mexikanske ferskvandstanglopper (Hyalella Azteca) i stedet for. De er ekstremt hårdføre, har en god størrelse og er hurtige at opformere.
Skrevet af Lyngs

Robot man, 05/22/2017 - 18:39 Permalink

#10>> de ser desværre ud til at være for store til mit formål....

#9>> ja har godt læst at de er sarte... men nu prøvede jeg det nyanlagte regnvands bassing og har også prøvet det gamle gadekær og dyr er der mok af begge steder, men ingen dafnier.... :-(

Men en masse andet kravl kunne findes begge steder....
Skrevet af Bacce

Robot man, 05/22/2017 - 21:08 Permalink

Det er suverænt at støde din ketcher ned i sedimentet på bunden af dine vandhuller. Det skidt der hvirvles op er ofte fyldt af daphnier:)
Skrevet af ken kætbak

Robot tir, 05/23/2017 - 00:47 Permalink

[citat=Bacce]#10>> de ser desværre ud til at være for store til mit formål....[/citat]

Som foderdyr er de lige store at gabe over, lopperne er bare længere. De tager heller ikke skade af at blive størrelsessorteret i en multisi.

Har du låst dig fast på Dafnier, så skal du selvfølgelig prøve det af. Så vil du også sætte større pris på en loppekultur hvis du vælger at starte en op engang. ;)
Skrevet af Lyngs

Robot tir, 05/23/2017 - 00:52 Permalink

@Lyngs. Hvor lang tid tager sådan en loppe kultur at sætte sig? kan 2 måneder gøre det? Hvor meget kan man tillade sig at fodre med af gangen? De går i et fluval spec V (19 liter og 2 liter air filter)
Skrevet af DPedersen

Robot tir, 05/23/2017 - 01:11 Permalink

[citat=DPedersen]@Lyngs. Hvor lang tid tager sådan en loppe kultur at sætte sig? kan 2 måneder gøre det? Hvor meget kan man tillade sig at fodre med af gangen? De går i et fluval spec V (19 liter og 2 liter air filter) [/citat]
Det kommer an på om der er iltsten og ordentlig cirkulation. Hovedfaktoren er lidt lige som et nyt filter, der skal være en bakteriekultur eller mikrofauna i baljen til de nyklækkede. Så snart de er ½-1mm så spiser de det du smider i direkte. 2 måneder lyder rigtigt. Temperatur og iltindhold betyder meget. Det er en tropisk art så mellem 23-26C er optimalt. De kan sagtens formere sig ved 5-10C det går bare meget langsomt.

Hvis du mener foder til lopperne så start småt ud. Specielt hvis du ikke har iltslange i. Med ilt: Er det kogte grøntsager så ikke mere end de kan fjerne på 24 timer. Er det kød eller fiskefoder så skal det være væk i løbet af 1-2 timer.

Hvis du mener hvor meget dine fisk kan tåle, så er det bare at bruge løs. Specielt hvis du fodrer lopperne varieret med forskelligt grønt og protein.
Skrevet af Lyngs

Robot tir, 05/23/2017 - 17:54 Permalink

Sorry, skulle have uddybet :) mente hvor mangle lopper man kan foder med før selve kulturen tager skade. De skal gerne kunne reproducere hurtigt nok til at følge med. Har 2 akvarier med mange sultne munde :)

Men tak for svar og sorry det lidt off topic
Skrevet af DPedersen