Har kiriza'en min fått bukvannsott?????

Indsendt af Robot den tir, 11/13/2007 - 20:00
Kategori
Tanganyika - Generelt - Cichlider - Afrika
Forfatter
vibsn@broadpark.no
Så idag på betahannen at det hang en stor pose ut under den. Så ut som en blanding av blod,innvoller og egg. Hva i all verden kan dette være?
Jeg har prøvd å fange fisken men har ikke sjangs å få tak i den. Nå når den kom frem igjen var klumpen borte, men det henger en hvit tråd ut baken på fisken.
Da fikk jeg frysninger!! Har denne fisken fått bukvannsott? Er det noen andre som har sett en sånn pose hengene ut før? Kan det være en oppsamling av egg visst det har vert lek som har vert mislykket? At betahannen rett og slett er en tøff hunn?
Hjeeeeelp :(

Kommentarer

Robot tir, 11/13/2007 - 20:00 Permalink

alle de andre fiskene virker helt fin. Masse leking i karet! Og alle spiser. Har ikke sett noe hosting eller spy.
Skrevet af vibsn@broadpark.no

Robot tir, 11/13/2007 - 20:09 Permalink

Kansje den har fått tak i en liten yngel? Kansje den ikke har klart og fordøye alt? Mine har også hvite tråder ut av rumpa til tider, men jeg stresser ikke før noen slutter og spise, evt hoster opp maten.. Godt fiskene dine ikke spyr;)
Skrevet af Kristian

Robot tir, 11/13/2007 - 20:16 Permalink

Hva kan den svære blodklumpen være da? Nå er den hvite tråden vekke igjen og han har begynt å jage damene igjen. Fjo...
Håper ikke det var noe gale.

Robot tir, 11/13/2007 - 20:23 Permalink

Neeei, trodde det var borte men det var en annen. Nå kom han syke frem igjen. Og fikk tatt bilde av klumpen... Ser du hva det er? Masse egg.....

Robot tir, 11/13/2007 - 20:37 Permalink

Det er nok ikke en hann hvertfall;) Med mindre han har spist masse egg, for og så ha kjørt de igjennom fordøyelse systemet uten at det har skadet eggene. Det tror jeg ikke er mulig.. Men det ser ganske rart ut. Jeg har hvertfall aldri sett noe sånt før.. Har sett ganske slafsete kjønnåpninger etter lek, men kan ikke måle seg med dette. Men ut ifra fargene på stripen, så ser det ikke ut som at hun har det vondt akkurat.. Jeg vill tippe det er sekretet rundt eggene som har blitt litt for tykt- evt stivnet, og så har kroppen så støtt dette ut, evt det kom ut som en hel klump når hun har lekt. Eggene råtner ganske fort, så det er vel ikke lenge før det greiene der er borte. Ut ifra buken på fisken, så ser den ut som en hunn som er nylekt. Tøft at du fikkt att bilde av det..

Skrevet af Kristian

Robot tir, 11/13/2007 - 20:40 Permalink

Så da kan jeg lukke igjen lokket på lystoppen og ligge fra meg håven? Men da er det en hunn da. Hun er alltid så gul så har derfor trodd hun har vert en hann. Hun er ganske jagete og. Venter på at eggene skal dette ut av seg selv jeg da:) Takk for hjelpen;) som alltid;)

Robot tir, 11/13/2007 - 20:48 Permalink

Etter min erfaring er det hunnene som viser generelt finere farger. Jeg tror at hannene sparer fargene sine til den trenger og showe litt, som ved lek og slossing;) Du har jo hund, så du vet jo at det værste som er, er når to tisper braker sammen*doh*

Jeg hadde ikke stresset for å få tak i den fisken.. Har den livmorkreft eller noe sånt, så er det nok lite du får gjort dessverre. Tror ikke vetrinærer heller er så veldig flinke på og operere på afrikanske cichlider:P

Skrevet af Kristian

Robot tir, 11/13/2007 - 20:49 Permalink

Hadde vært spennende om noen andre hadde opplevd noe av det samme?
Skrevet af Kristian

Robot tir, 11/13/2007 - 20:55 Permalink

Ja jeg har aldri sett noe lignende på noen av mine fisker. Er sikkert 10 egg der hvertall..håper ikke hun er syk, er den største og flotteste hunnen isåfall.
Hun er like stor som den store livua hunnen

Robot tir, 11/13/2007 - 21:00 Permalink

Det er da en svææær kiriza!
Ta noen bilder av hele fisken da!
Skrevet af Kristian

Robot ons, 11/14/2007 - 02:41 Permalink

I dit sted, ville jeg fange fisken op, og forsigtigt fjerne klumpen. Samtidig ville jeg lige sikre mig, at der ikke sidder noget lignende tilbage inde i fisken (et par forsigtige strøg ned over fisken vil sandsynligvis presse det ud). Det er helt sikkert ikke sundt, hvis der ligger noget og rådner inde i fisken.
Skrevet af KimJ

Robot ons, 11/14/2007 - 09:17 Permalink

Jeg tror måske at man skal give den noget bakteriedræbende og sætte temperaturen op.
Skrevet af Esben

Robot ons, 11/14/2007 - 11:24 Permalink

Da er det nok mer alvorlig en hva jeg trodde:( Får håpe hun overlever denne sykdommen!
Skrevet af Kristian

Robot ons, 11/14/2007 - 15:09 Permalink

Hej :-)

Har oplevet det et par gange og i mine tilfælde har det været Ikola hunner med rogn. Det virkede i begge tilfælde som om at hunne på en eller anden måde i forbindelse med forløsningen af ægget under parringsakten ikke rigtig kunne få æggene ud og derfor i stedet for fik skubbet noget andet ud eller måske ægget indviklet i æggerøret/liggerøret eller hvad det nu hedder skubbet ud mm.

Jeg valgte ivertfald i det ene tilfælde at aflive fisken og i det andet døde fisken efter et stykke tid. Ivertfald ikke en sygdom eller noget som smitter i sig selv.
____________________________________________________________________________________________________

Mvh.

Kevin
Skrevet af Kevin

Robot fre, 11/16/2007 - 13:34 Permalink

Nå har jeg fanget hun og fått rensket hun litt. Tok hun oppi et medicinbad i en halv time, og så kom hun i karet igjen. Hun lever hvertfall ennå idag. Igår så det ut som om hun skulle dø hvert øyeblikk, så derfor bestemte jeg meg for å fange hun..
Håper hun overlever. Hun er den største og flotteste hunnen i karet.

Robot fre, 11/16/2007 - 16:27 Permalink

Er det en kiritza ?? Jeg mente at farvebåndet gik helt op i rygfinnen ?
maswadub
Skrevet af maswadub

Robot fre, 11/16/2007 - 17:38 Permalink

joda det gjør det. Spørs på hvilket humør de er i.. :)
(bildet er tatt rett etter vannbytte derfor er vannet litt uklart)

Robot søn, 11/18/2007 - 11:33 Permalink

Hun lever ennå. Hun har begynt å svømme rundt om, og jager fisk ut av hulen sin:D
Så jeg tror hun overlever

Robot man, 10/13/2008 - 19:56 Permalink

det var godt at høre, hvordan gåren med hende i dag. :P
Skrevet af Harti

Robot man, 10/13/2008 - 19:57 Permalink

Skrevet af Harti

Skrevet af Harti