Brunalger! Hvad gør jeg forkert?

Indsendt af Robot den tor, 11/15/2007 - 19:37
Kategori
Generelt - Akvariesiden.dk
Forfatter
osman1977
Jeg har et 128liters akvarie.
Det har kørt nu i 16 dage og der er kommet brunalger på gruset.
Jeg har dobbelt lysstofsrør på 18 watt med 6500 kelvin.
Der er lys 13 timer om dagen.
Jeg skifter 1/3 vand om ugen.
Fiskene er små guppy unger, ca 25stk.
Der er masser af hornblad flydeplante også.

Men hvorfor kommer der brunalger? Hvad mangler jeg at gøre? eller hvad gør jeg forkert???:(:(;(;(

Kommentarer

Robot tor, 11/15/2007 - 19:39 Permalink

Brunalger er common i nystartede akvarier. De plejer at forsvinde af sig selv med tiden, gi det et par uger, eller hent hjælp hos en malle.
Skrevet af DaTankBully

Robot tor, 11/15/2007 - 19:40 Permalink

Lys i 13 timer om dagen er måske liiige i overkanten...
Skrevet af DaTankBully

Robot tor, 11/15/2007 - 19:41 Permalink

Det er almindeligt at der kommer brunalger. De forsvinder som reglen efter yderliger nogle uger. Du kan evt. nøjes med lidt kortere tid med lys f.eks. 11 timer indtil ballancen er helt på plads´.
Skrevet af johs

Robot tor, 11/15/2007 - 20:08 Permalink

johs du må jo ikke copy paste mine svar... :D
Skrevet af DaTankBully

Robot tor, 11/15/2007 - 21:11 Permalink

Nu har jeg skruet ned til 12 timer.
Jeg har fået at vide, hvis jeg skal have hornblad-planten til at gro, skal der være lys 12-13 timer om dagen.

Skrevet af osman1977

Robot tor, 11/15/2007 - 21:28 Permalink

Well - den der har gived dig råd aner sikket intet om planter. 10 timer er nok, og 2 x 18W er fint til hornblad.
Som sagt er brunalger noget der næsten altid kommer i nyopstartede akvarier, og de forsvinder igen.

Hvis du vil undgå alger generelt i dit akvarium, så køb en 5 stk. Otocinclus sp. (Dværgsugemalle) og en 10-20 Caridina multidentata (Amanorejer). De holder de fleste alger væk.

Suppler med noget mos, som du binder på rødder eller små lavasten, nogle bregner som du gør det samme med, og nogle cryptocoryner. Jo flere planter jo bedre, men hold dig til den type planter der ikke kræver noget særligt - som dem jeg har nævnt.

Husk at give dine planter gødning - 2 mL Tropica Aquacare Flydende + hver anden dag, og 3mL EasyCarbo hver dag. Det er vigtigt for at holde algerne væk, at du sørger for at dine planter trives.
Skrevet af Anti-Pjerrot

Robot fre, 11/16/2007 - 09:53 Permalink

Som Anti-pjerrot skriver har du lys i dit akvarie ALT for lang tid, især i et nystartet akvarie.
Planter har max brug for 12 timers lys i døgnet.
Skrevet af jacob a

Robot fre, 11/16/2007 - 11:40 Permalink

Jeg skriver ikke at der er for lang lysperiode, blot at vedkomne der sagde at planten skulle have 12-13 timer lys, ikke har ret.
Men 10 timer er nok, og det er ikke nødvendigt med mere, selvom du sagtens kan have 14 timers lys.
Skrevet af Anti-Pjerrot

Robot ons, 11/21/2007 - 02:45 Permalink

Mange af jer skriver at, de brune alger vil forsvinde med tiden. Jeg er bange for at det bliver værre.

Det ser ud til at hornblad planten har det fint og er begyndt at vokse, jo mere den vokser jo mindre alger bliver der vel. Jeg vil også skaffe noget javamos og binde det fast til noget og håbe det også hjælper.
Skrevet af osman1977

Robot ons, 11/21/2007 - 08:51 Permalink

Jeg startede et akvarie op d. 26/10 - det har været smæk-fyldt med brunalger lige indtil i går - da var de næsten pist væk....

jubiii - tålmodighed!

Anne
Skrevet af kamel import dk

Robot lør, 06/18/2011 - 16:51 Permalink

[citat=osman1977]Jeg har et 128liters akvarie.

Fiskene er små guppy unger, ca 25stk.
([/citat]

Skal du ikke have flere fisk? F.eks. nogle malleartier til at rydde op.

Har du a.h. snegle og RCS (rejer)?
Skrevet af Thulemanden

Robot lør, 06/18/2011 - 16:54 Permalink

Tror ikke du får meget respons... Tråden er fra 2007.
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 17:01 Permalink

[citat=Luna ]Tror ikke du får meget respons... Tråden er fra 2007.[/citat]
ha, ha, hvordan dukker de op og hvorfor slettes de ikke i et auto-udløb?
Skrevet af Thulemanden

Robot lør, 06/18/2011 - 17:04 Permalink

Problemstillingen er vel i og for sig den samme, så det er da fint at åbne en eksisterende tråd i stedet for at dyrke en ny frem!!!

En af de ting der skiiert kan ales meget og længe om, er da algevækst! Det burde forbydes, ihvertfald i danske akvarier! Bare min mening....!:)
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 17:05 Permalink

Hahaha... Der kan skam være noget relevant i de gode gamle tråde... Men du er ikke den første og bliver heller ikke den sidste, der har prøvet at svare på en gammel tråd. :D
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 17:06 Permalink

Loool Ole H.... Kan kun være enig.
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 17:17 Permalink

Helle, jeg har forsøgt at indføre algeforbud her, men det er ligsom jeg mangler det sidste hårdtslående argument for at udryde det helt, men jeg kæmper stadig...!;)
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 17:22 Permalink

Det vil jeg være imod, hvad skulle jeg så få tiden til at gå med, og i det hele taget skrive om...
nej, hvis det ikke var for algerne og gudskelov har vi da flere millioner arter af dem, så jeg ser frem til fast arbejde hvad det angår.. :D
Skrevet af Ullits

Robot lør, 06/18/2011 - 17:23 Permalink

Hahaha... Bliv ved Ole! Giv aldrig op!... Jeg er lige bag dig. :D
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 17:24 Permalink

Lool Ullits... Bare vent. Mine planter har ikke stået så længe endnu. ;)
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 17:27 Permalink

Ja Helle, fedt at være to allerede, men vi skal ha rystet Jørn af, han sinker processen tror jeg!

Han har sikkert et hjemmedyrkeri hvor algerne bare smæsker sig i Co2, Carbo og alverdens andre gødsningssager, tror lige vi skal ha meldt ham til algepolitiet!!! :D (han kender dem sikkert også ved navn, algerne altså)....! En algebandit!!!

Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 17:36 Permalink

Jeg, foretrækker nu at kalde det Algevogter, det lyder lidt pænere i mine øren...
Jeg har da også en forkærlighed for Cyano, det var godt du glemte den, så er der da stadig håbB)
Skrevet af Ullits

Robot lør, 06/18/2011 - 17:39 Permalink

Algevogter:D Jo jo, du har nok argumenterne på plads, hva:D:D:D

Alger kan sikkert styres ligsom planter iøvrigt, ihvertfald de alger der ikke er bakterietilstande..!
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 17:44 Permalink

Ja Ole... Ham Ullits er godt nok stædig.... Og alle vegne! ;)

Tror de har opgivet ham, er jeg bange for.... Men vi giver aldrig op! Vi må holde sammen, selvom vi sidder i trådalger og Cyano op til knæene! (sidder med en knyttet hånd i strakt arm) :D
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 17:47 Permalink

Griner vildt, Helle for f..... du er go! :D

Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 17:48 Permalink

:D
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 17:49 Permalink

Hvor mange skøre akvariefolk skal det til at slå algerne tilbage??? Jørn det må du da vide!!:D
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 17:51 Permalink

Ja, jeg kunne så ikke lige komme på siden efter sidste indlæg, så nu er jeg også udsat for sidens nedetid... men algerne, nej, dem vil jeg ikke af med og hvis man først kommer til at holde af dem, så føler man at man mister en ven hvergang de går lidt tilbage og man bliver jo angst for om de nu skulle have fået en eller anden sygdom, der ikke kan kureres:(
Skrevet af Ullits

Robot lør, 06/18/2011 - 17:52 Permalink

Håber ikk det er mere end to. *blink*
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 17:54 Permalink

Så du det Ole!!! Venner og alger i samme sætning??? *doh*

Hvad skal vi stille op med så stædig en mand? *skeptisk*
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 17:56 Permalink

Det håber jeg hellerikke Helle, vi er lidt alene her, synes du ikke? skrald griner:D:D:D

(du ser godt nok lidt betuttet ud Helle, er der noget i vejen?):(
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 18:02 Permalink

Lol... Synes faktisk også det runger så hult, når jeg skriver. :D

Kan skisme da ikke se noget. Har lånt min datters lille tingest (ved ikke hvad den hedder) på 20 gange 10 cm og gnider min næse hudløs mod den bette skærm.... Min laptop ville ikke mere. Men får en ny snart. Skal liige vinde en million først. :P
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 18:03 Permalink

Du er ikke alene Ullits... Jeg har også været røget af i svinget.
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 18:07 Permalink

Ja, da, vi er venner jeg og algerne, i det mindste det meste af tiden:P

Vi skal jo ikke glemme hvor stor betydning disse væsner kan have for finish og udseende i ens akvarium og så er der rigtigt mange af de andre kære beboere der kan nyde godt af dem og for enkelte er det endda en livsnødvendighed.. så jo, jeg er skam for det meste meget glad for mine alger :D

Se bare her hvordan de giver patina på en ellers kedelig rod... ;)

Lige med hensyn til brunalgerne, så er det nok også dem der er mest kedelige, men man har dem så som oftest kun til låns i meget kort tid, med mindre man sørger for at skaffe noget cyano til veje, så er chancen der meget stor for at få dem igen.. så egentlig opnår man lidt modern art i den forbindelse .. den lækre dybgrønne, næsten blågrønne farve hos cyanoen i dyb skærende kontrast til den kedelige brune farve :D
Skrevet af Ullits

Robot lør, 06/18/2011 - 18:09 Permalink

Har du lånt din datters lille tingest??? Tror så ikke jeg er stor nok til at være her mere*blink*
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 18:14 Permalink

Loool... Ved ikke om de kalder den lille tingest for en Laptop osse. :D
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 18:18 Permalink

Nå for h...... så er jeg mere rolig:o

Der er bare så mang enymodens ting de unge tøser slæber med hjem, så man bli´r helt bange for at træde i et eller andet instrument der skal bruges intimt*uhh*

Mon så jeg er stor nok til at komme igen?*rødmer*
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 18:19 Permalink

Jarmen ded er da flot Ullits.... Men hvis jeg var så heldig, at min rod så sådan ud, kan du være sikker på, alle mine planter var overgroet osse og godt på vej til at gå ud.... Så du skal være velkommen den dag, du har fået algerne i så kort snor, at de vil nøjes med at være på roden. :)
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 18:20 Permalink

Looooooooooool..... Denne er nu reel nok... Bare den ikke smutter op under neglen. Så finder jeg den aldrig igen.
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 18:20 Permalink

Jeg synes i er ved at bevæge jer lidt ud over det faglige :DB)
Skrevet af Ullits

Robot lør, 06/18/2011 - 18:22 Permalink

Hveeem? ikke mig, jeg er for lilleB)
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 18:22 Permalink

Ehmm... Hvaad.... Det må du snakke med Ole om. *blink* :D
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 18:24 Permalink

Lige den type der er forholdsvis let at styre, men det kræver så at man først har givet den en grobund af jernfosfat, altså slet og ret en udfældning på roden, den bliver så genstand for disse alger, den er sikker hver gang...
Mine farlowella elsker at gnaske løs på lige den type, og de forbliver så korte som de er på billedet og spreder sig ikke til planterne, hvilket er rigtigt godt... så jo, man oplever da af og til lidt utilsigtet når man eksperimenterer med den slags...

Iøvrigt, så mener jeg disse små bærbare kaldes for notebook;)
Skrevet af Ullits

Robot lør, 06/18/2011 - 18:29 Permalink

DER var den Ullits... Du klooge mand. :D

Flot er det.... Har selv haft noget der lignende på et par af mine rødder og nød dem et par måneder.... Inden alle de andre alger kom og udryddede mine planter.
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 18:30 Permalink

Vil det sige at man kan pode sig til en rod som den du fremviser der? Det bliver meget spændende det her!

Hvad skal man pode med?
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 18:32 Permalink

Helle, åh Helle, vi skal podes skal vi, kom så....! Jørn skal pode os, jubiii....!:D
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 18:33 Permalink

:D :D :D
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 18:34 Permalink

Laver lige bølgen heelt alene.
Skrevet af Luna

Robot lør, 06/18/2011 - 18:35 Permalink

bølgen gir det ikke bare flere alger??? Kigger strengt over brillestellet og rynker bryn*doh*
Skrevet af Ole H

Robot lør, 06/18/2011 - 18:37 Permalink

Loool... Gjorde det forsigtigt.... Det bliver den helt automatisk med alderen. ;)
Skrevet af Luna