Lethrinops - Ællingen bliver til en flot sandsild

Indsendt af Robot den tor, 10/04/2007 - 19:58
Kategori
Malawi - Generelt - Cichlider - Afrika
Forfatter
Kiwa
Håber på lidt indput/debat om disse Malawi-søens vidunderlige sandsild. Det er en stor gruppe - men de er bare så fantaktisk flotte - de har ikke alverdens pang farver - men de smukkeste sarte farver man kan tænke sig. Derudover kan de altså bare flytte sand - hvilket i mine øjne er rigtig fedt.

Kim har fået taget lidt nye billeder - af nogle Lethrinops vi har haft gående fra de var omkring de. 4 cm.

De har været kilde både til lidt bekymring og måske en anelse irritation - da de bare ikke ville farve ud. Mener ellers de har gået under ok forhold (960 L) under opvæksten - men har måtte sande - at noget alligevel har været galt. Selvom de samboere de er vokset op med - ikke har været de vildeste - så må noget alligevel have trykket dem på en eller anden måde.

For 2 1/2 måned siden valgte vi at flytte dem til vores 576 L - der kom de så til at gå med en rimelig stor blandet landhandel af ungfisk. For ikke det skal være løgn blev der for små 3 uger siden hældt omkring 70 lethrinops unger ( 4 cm.) i hovedet på dem - så der blev en anelse fyldt.

Men for et par dage siden blev alt der ikke var Letrhinops fjernet (undtagen vores Petricola yngel og et par maller) - og nu går de her 9 voksne så tilbage - med en masse yngel fra vores albusser. Det gav pote - må man sige.

Det tog faktisk kun 2 dage - så skete der ting og sager med samtlige hanner. De går alle nu med de fineste sarte farver - som desværre er lidt svære at gengive på billeder. Fiskene er vel omkring 10-12 cm. store idag. Derudover er der observeret den første skuffe - hvilket jeg er utrolig glad for. Den skal ikke bruges til noget eller tages fra - men bare dejligt at se - at de kan finde ud af det - og åbenbart har fået så megen ro - at de kan koncetrere sig om den slags også.

Deres videre skæbne er - at de kommer til at gå i et artsakvarie for sig selv - det bliver ikke lige så stort som de har nu - men håber alligevel at det kommer til at gå -da de kun er 9 stk. og efter mine oplysninger ikke bliver meget større end de er nu.

Alternativet er at blande dem med L. cf. albus - Itungi i vores 960 L - men den løsning er jeg ikke meget for - på trods af - at der er stor forskel på hunnerne. Derudover var det ligesom om - de ikke rigtig var i deres rette elemnt i det store akvarie. Til gengæld fungerer vores L. cf. albus nu fantastisk i det store - de havde det ikke så fantastisk da de gik alene i 576 L - men hvad de var også kun 5 individder - hvilket måske var årsagen.

Vores Lethrinops cf. marginatus Matema er endelig - efter lang tids venten ved at få lidt mere farve.

Mvh
Yvonne
Som er glad for at tålmodigheden sejrede - og igen har lært lidt mere om at fisk er individuelle - uanset om de hører til den samme gruppe - så er de bare så forskellige. Hvad der fungerer for den ene type Lethrinops - fungerer måske ikke ligeså godt for den anden.

Kommentarer

Robot tor, 10/04/2007 - 20:18 Permalink

WOW ! super flotte !

Tilykke med det yvonne og kim

Har i ikke et billed af hele akvariet også ?

Skrevet af Luffe

Robot tor, 10/04/2007 - 20:21 Permalink

De er rigtig fine!

Jeg går også selv om pusler om en flok albus som jeg nu har fodret på i et lille års tid. I det første halve går gik de på 1200 liter vand hvilket gjorde at de voksede meget langsomt. Men efter de blev flyttet til et 110 liters akvarium er er de begyndt at vokse meget hurtigere. Så det lader til at hvis fiskene får for fine forhold i form af svømmeplads brænder de alt energien af på at finde maden istedet for at bruge energien på at vokse... Men de ser til gengæld meget sunde og slanke ud!
Skrevet af morsboel

Robot tor, 10/04/2007 - 20:24 Permalink

#2 Takker
Jo - har et enkelt nyopdateret billede - men det er lidt mørkt - Kim har ikke gjort så meget ud af billedbehandlingen - endnu;)
Men det kommer han til8)

Mvh
Yvonne

Skrevet af Kiwa

Robot tor, 10/04/2007 - 20:34 Permalink

Det er simpelthen sådan nogle flotte akvarier i har jer, har i alle planter i potter ?

Skrevet af Luffe

Robot tor, 10/04/2007 - 20:39 Permalink

#3 Tak igen.

Ja det er lidt underligt - for normalt siger folk jo at det større vandforhold - des bedre vækst. Men som du selv nævner - så betyder det måske også - at de bruger langt mere energi på at svømme rundt.

Måske bruger de også energien på hele tiden at skulle være ops - på andre større fisk i akvariet - og dermed er længere tid om at blive rigtig voksne.

Til gengæld - så burde de jo fra start af - få hård hud på finnerne - da de jo så er vant til lidt af hvert - og pine død skal lære de barske realiteter. men det er måske slet ikke tilfældet når vi generelt taler Lethrinops.

Vi fik vores for lidt over 1 år siden (som nævnt 4 cm. store) - og der har da indimellem været en enkelt han som har pippet lidt med farverne når han stod over en stor sten. Men nu går alle 5 hanner med farve. De er oprindelig ud af en flok på 15 stk. men vi har desværre mistet et par stykker undervejs - og fordelingen er jo nok ikke optimal lige pt. 5,4. Men de ser ud til at fungere fint indbyrdes.

Er det den ægte albus du går og pusler med??

Mvh
Yvonne
Skrevet af Kiwa

Robot tor, 10/04/2007 - 20:48 Permalink

#5 Nej vi har faktisk kun de 2 cryptocoryne planter i dette akvarie i potter. Det er simpelthen fordi vi flere gange - har fået lige denne type plante af KJ - og når vi planter dem ud - så dør de bare hos os.

KJ kan få dem til at gro i hans akvarier - med de gror ikke hos os. Til gengæld er vi ved at blive kvalt i hammerslåede - som står frit i alle akvarier - og gror som ukrudt. De sidste flotte planter vi fik fra Kj nægtede jeg simpelthen skulle lide samme kranke skæbne - som mange af de andre vi har fået i tidens løb - dermed er de 2 blevet i deres potter.

Han har inspiceret planterne og mener de trænger kraftigt til en ompotning - men jeg ved - hvis jeg piller ved dem - så dør de bare.

Det var et lille sidespring i debatten - men den slags skal der også være plads til;)

Mvh
Yvonne

Skrevet af Kiwa

Robot tor, 10/04/2007 - 21:19 Permalink

Den lære man kan uddrage af dette, må være, at stress ikke kun er noget de kan få af at blive mobbet af mere aggressive fisk. Det er åbenbart nok, at der er for meget aktivitet omkring dem. Det spændende er nu, om de er i fuld farve, eller der gemmer sig mere.
Skrevet af KimJ

Robot tor, 10/04/2007 - 21:24 Permalink

Min erfaring er, at i den type akvarier Vi normalt beskæftiger os med her, er det i alles interesse at holde planter som kræver et bundlag for at vokse, i potter. Det beskytter planten mod opgravning og tillader flytning af planten med et minimum af forstyrrelse, hvilket gør pasningen af akvariet meget nemmere, da de kan tages op medens man renser bundlag, omdekorerer og fanger fisk ud. Hvis man anvender flade glaspotter, er det faktisk ikke til at få øje på dem.

Skrevet af KimJ

Robot lør, 10/06/2007 - 04:35 Permalink

Hejsa Yvonne

Bliv du nu bare ved med de her super fede mega hammer seje indlæg.... det er en fornøjelse :e Eller om jeg nok vil sige i Nord Jylland..... det er såmænd okay nok.... det er jo sjællændere :e:e:e:e

Tillykke med dine fisk. Jeg har selv lige overtaget de sidste rester fra Frank (nogen er solgt videre), men de andre får sq kunderne til at spærre øjnene op.... som de siger Kan de blive SÅ flotte... og mellem os sagt (og alle andre), så ligner de stadigvæk lort, men giv mig lige et halvt år... ha ha :e:e:e
Skrevet af Unimati

Robot lør, 10/06/2007 - 12:54 Permalink

Ja - det bliver spændende - at se om der gemmer sig mere i dem. Dengang vi købte dem - havde jeg kun været i stand til at finde sølle 2 billeder af dem - og de var endda forskellige - så grundlaget for - at vide hvordan de egentlig kom til at se ud som voksne - var meget sparsomt.

Det er i mine øjne jo heller ikke ægte Lethrinops - men bare en lignende type - forstå mig ret. Så selvfølgelig - når man tager chancen med sådanne fisk - så er det ofte meget begrænset hvad man kan finde af oplysninger og billeder af dem. Det var et sats - og mest fordi jeg jo ikke kunne opdrive de cf. albus - Itungi - som jeg ønskede mig så brændende.

Men de viser sig nu - at være ligeså fine i farverne som jeg fandt på billedet dengang - og heldigvis var det billedet fra opdrætteren i Tyskland - der var vellignende. De er købt i en dansk butik - men var da lidt i tvivl - bare fordi de oprindeligt kom fra Tyskland - og fordi jeg ikke kunne se nogle voksne eksemplarer. Men mine bekymringer er virkelig gjort til skamme.

Jeg tror der er stor forskel på hvordan de forskellige Lethrinops er indretttet. Har jo altid hørt at de er fredelige og let kan blive trykket. Matemaerne ser ud til at være en af dem som hører ind under den kategori - og som Kim så rigtigt siger - måske kan antallet af individder de går sammen med - også have en indvirkning - selvom det er fredelige fisk man finder til dem.

På sigt kommer de til at gå helt alene - om det bliver en succes må tiden vise.

Til gengæld er de VF cf. albus vi nu også har haft i et år - en helt anden sag. Om det er fordi de er VFere kan jeg ikke rigtig blive klog på. Men de ved godt hvem der har finnerne på og lader sig ikke trykke. Har virkelig været hysterisk med - hvem de fik lov til at gå sammen med. Man er vel pylret haha.

Det første halve år gik de alene i 576 L. med et par ubetydelig maller. Men efterhånden fandt jeg ud af - at lige den gruppe nok var/er anderledes end andre Lethrier. Idag styrer de alt hvad der kan krybe og svømme i vores 960 L. Deres afkom virker til at have samme faste holdning til andre individer - og især overfor hinanden. Satte en prøvegruppe på 15 stk. sammen med forældrene. De små bæster på 4 cm har indbyrdes mundkampe - og mener ikke at den store verden kan gøre dem ret meget. Det kan den dog - der er røget 2 stk. i svinget til vores Phyllonemus Typus maller - så ja Typherne kan tage fisk op til 4 cm. i størrelsen;)

Tak for roserne Ole - synes jeg savner lidt - at folk indimellem f.eks beskriver et længere forløb hos nogle fisk - de er begejstret for. At man måske videregiver de erfaringer man får omkring fiskene - hvordan opfører de forskellige arter sig hos forskellige akvarister og under hvilke forhold.

Har selv nu med f.eks Aulonocara Lwanda, Protomelas Steveni Taiwan, Placidiochromis electra, Copadiochromis borleyi, Lethrinopsne og faktisk en del af de Mbunaer vi havde igennem et par år - observeret en anderledes adfærd end det der generelt skrives om dem.

Derudover så har du skudt papegøjen med Franks fisk især hvis det er hans marginatus. Så til lykke til dig også. Om nogen har han - bla. med billederne af hans fantastiske marginatus været til stor inspirationskilde for mig - mht disse smukke fisk.
Han må have fået en h.....bl...... (eller bare en Tanganyika blø.....:e) da han gik af med dem haha. Pas godt på dem - de er simpelthen toppen af poppen. Tror ikke du kommer til at vente et halvt år før selv du spærrer øjnene op - så kan både du og kunderne stå med opspærrede øjne sammen:e Oj ja de skal faktisk ses IRL - farvespillet i disse fisk er utroligt svært at fange på billeder.

Mvh
Yvonne
Skrevet af Kiwa

Robot tor, 10/11/2007 - 18:57 Permalink

Under en større oprydnings seance i vores foretrukne mapper - faldt jeg over disse 2 links.Det første skulle efter sigende være sådan som Matemaen kommer til at se ud.

Er man bare total vild med Lethrinops i almindelighed er nr. 2 link værd at kigge i. Alt foregår på Fransk men billederne taler for sig selv:e

http://www.malawi-dream.info/Lethrinops_cf_marginatus_Matema.htm
http://www.cichlidsforum.com/4-vt7992.html?postdays=0&postorder=asc&&st…

Mvh
Yvonne
Skrevet af Kiwa

Robot tor, 10/18/2007 - 22:20 Permalink

En lille up-date:)

Jah - har jo alligevel rygrad som en regnorm:( Vi har i går valgt - at fange skuffen op på ca. 17 dagen - og sat hende i et akvarie på 180 L. Under transport fra 576 L til 180 Leren (ca. 5 m.) valgte hun at spytte 5 unger i nettet.

Fik lidt travlt med at sætte en blå svamp på indsugninen til spandpumpen - så de bittesmå unger ikke bare røg ind - og slet ingen chance havde for at overleve. De havde ingen synlig blommesæk - så de virker til at være næsten fuldbårne. Hunnen var ret stresset det meste af aftenen - hvilket er ret forståeligt. Valgte til sidst at slukke lyset i akvariet for at give hende lidt fred og ro (Ja jeg er en kylling - som Kim tørt, hårdt og kynisk påpegede)

Havde faktisk håbet lidt på - at hun vlle vælge at samle det spyttede yngel op igen (som vi har set hos vores VF Lethrinops) men tror hun var for stresset til - overhovedet at kunne koncentrere sig om - at de små svømmede rundt omkring hende.

Idag efter hjemkomst fra arbejde (kl. 14.00) - ingen nyheder - hun gik stadigvæk med resten af skuffen. Dog var hun meget rolig og lå ligesom bare og hvilede sig - blev lidt bekymret for om der var noget galt.

Men 3 timer senere valgte hun så at gøre lidt mere plads i mundtøjet og lukkede en hel del unger ud. måske har hun følt hun fik lidt mere fred og ro - og dermed turde tage chancen.

Ynglen har gået rundt omkring hendes krop - men hun har ikke vist tegn på at samle dem op igen - som vores 2 VF albus hunner gjorde over et par dage.

Kan det have noget at gøre med at det er første gang - og at det er en opdrættet fisk vi taler om ?? Mangler den erfaring omkring yngle instinktet i forhold til evt. erfarne VF fisk.

Selv dem hun har spyttet frivilligt i dag - har hun umiddelbart ingen interesse i at samle op - havde ellers håbet på at se lidt yngelpleje igen - efter den store oplevelse vi havde med vores VF albus. Men igen det er hendes første skuffe - så hun skal jo også lige selv lære hvad det hele drejer sig om.

De små blev i går fodret med artemia æg - og idag har de fået bittesmå cyclops (naupiler)

Årsagen til vi tog dette valg var smpelthen den at fordelingen på de voskne fisk er rimelig dårlig - 5 hanner og 4 hunner - hvis der sker noget med dem på sigt - vil vi have svært ved at skaffe lige den variant igen - så nu har vi mulighed for at bevare den hos os selv i flere år frem.

Mvh
Yvonne
Skrevet af Kiwa

Robot tor, 10/18/2007 - 22:43 Permalink

tilykke Yvonne, vi glæder os til at se børnene på foto:)
Skrevet af sandsilden

Robot tor, 10/18/2007 - 23:19 Permalink

Tillykke med de små...:)
Må lige spørge hvor længe havde du lyset slukket, for at hun faldt til ro???

Mvh.
Michael.
Skrevet af zyro

Robot tor, 10/18/2007 - 23:47 Permalink

Takker - håber at kunne smide lidt billeder op - om et stykke tid.

#15 Jeg overgav mig omkring kl. 21.00 efter ca. 4 timer. Så fik hun fred for kunstigt lys - til i dag kl. 16.00. Akvariet står desværre ikke helt hensigtsmæssigt - men lige mellem to rum som er nerven her i huset. Så hun må finde sig i - at vi tit og ofte går forbi akvariet. (jaja en enkelt af os tager altså hensyn når man går forbi - som Kim siger - hun kan lære det ka hun haha)

Men lige nu her til aften - tager hun det helt fint selvom der er fuldt blus på lampen. Det ser endvidere ud til at hun har samlet en enkelte af ungerne op igen - så måske har hun alligevel indbygget lidt beskyttertrang overfor de små - når det kommer til stykket.

Akvariet er ikke ret dybt - så det der med at sidde og studere hvad der sker på tæt hold - er ikke det jeg lige nu ønsker at gøre - som hvis det havde været i et større akvarie (dybere) - og fisken var mere tryg. Hun skal bare have fred og ro til at spytte færdigt - og så i løbet af et par dage tilbage til sine vandte omgivelser.

Mvh
Yvonne

Skrevet af Kiwa

Robot fre, 10/19/2007 - 11:25 Permalink

Ok... Det lyder til at det går den rigtige vej mht. beskyttertrangen:)... Det jo godt....:D
Skrevet af zyro

Robot man, 03/24/2008 - 13:14 Permalink

En lille up-date.

Som Kj skriver i #8 var det lidt spændende, om der gemte sig mere i disse fisk. Det må man sige, at der gjorde.

Efter et midlertidigt ophold, i et almindeligt 300 L akvarie, sammen med deres 15 unger på et par cm. valgte vi at omlægge vores hjørneakvarie, og flytte dem ind i det. Bestanden består i dag af 6 voksne hanner, 3 hunner og ca. 12 unger på 3-4 cm.

Det nye akvarie er åbenbart det der skulle til, at få disse fisk til at udvikle sig endnu mere fantastisk end de hidtil har formået.

Det går 5 hanner i fuld farve, og vi er desværre nok nød til at konstatere, at de på mange måder slår vores elles kronede kongefisk Lethrinops cf. albus i farvespil.*rødmer* Årsagen hertil kan sagtens være belysning, og det faktum, at frontruden i dette akvarium er weisgalss. Jeg ved det ikke helt, med de er godt nok imponerende i farverne.

At kunne have dem i et rent artsakvarie, er også helt anderledes, man kunne frygte at det blev lidt kedeligt at se på, men indtil videre fungerer det bare optimalt.

Derudover er der siden flyningen lavet 3 skuffer. I forgårs blev den ene spyttet, og for første gang i vores sandsild karriere, lykkedes det faktisk et kuld nyspyttede unger at overleve hele 6 timer i opholdsakvariet, før de desværre blev til levende snacks, på trods af fodring af de voksne kort tid efter spytning. De voksne kan simpelthen ikke modstå en lille hurtig jagt, efter levende føde, selvom de burde være mætte og tilfredse. Ungerne opholdt sig ellers klogeligt, øverst oppe i hjørnet bagerst i akvariet, bag en stor plante, hvor de voksne fisk normalt ikke kommer, men til sidst blev de så alligevel fundet.

I den næste uges tid er der 2 hunner som spytter deres unger. Det bliver lidt spændende at se om, det lykkes et par unger at overleve i akvariet.

At tage billeder i dette akvarie, har altid været et rent mareridt, pga den buede front, og disse fisk er bestemt endnu sværere at få et godt skud af i må vi konstatere. Men her er et par stykker, som blev nogenlunde hæderlige. Desværre giver de stadigvæk ikke helt det fulde indtryk af, hvor fint disse fisk har udviklet sig.

Først et par hanner
src=/sites/default/files/forum/E078B45E-CDA2-A344-FE09D623E26F0A89.JPGsrc=/sites/default/files/forum/E07939F9-90EF-C97D-D0751D3F531C1C64.JPGsrc=/sites/default/files/forum/E079A620-E623-B91F-E93162FBEACDB335.JPG

Til sidst en lille skuffe

Mvh
Yvonne
Skrevet af Kiwa

Robot man, 03/24/2008 - 16:41 Permalink

Det er da blevet rigtig gode billeder, men det er helt rigtigt, at de ikke yder fiskene fuld retfærdighed. Det flotte blå skær hannerne har på siden når man ser dem IRL, gør dem faktisk til nogen af de flotteste Malawicichlider jeg har set.
Skrevet af KimJ

Robot man, 03/24/2008 - 17:12 Permalink

Satme fine fisk Yvonne, og nydelige billeder, artsakvarier er sagen ;)
Skrevet af peter hp

Robot tir, 03/25/2008 - 19:36 Permalink

Takker - er også rigtig glad for dem.

Mvh
Yvonne
Skrevet af Kiwa

Robot tir, 03/25/2008 - 19:45 Permalink

Ja, jeg gider dælme ikke glo på de møgfisk, for så får jeg bare lyst til ferskvandsfisk igen :D:D
Skrevet af sandsilden