Lidt spørgsmål til ancistrus (opdræt)

Indsendt af Robot den søn, 12/30/2007 - 23:49
Kategori
Maller - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
Hejsa her i debatten.....

Det lykkedes mig for et par måneder siden at få min første kuld ancistrus. Lige midt i selskabs akvariet. Det var jo ikke et så heldigt sted at få dem, for de fleste blev nok spist så snart de forlod reden.. så i hvert faldet ikke meget til dem... men fik dog redet 4 stk, som nu også er så store at de går i selskabs baljen....

Men det var helt klart fedt, at det endelig lykkedes... problemet var bare at de ikke gad mere... så derfor har jeg nu oprettet en 112 L balje, kun til dem... Der er sel.f masser af trærødder som jeg jo ved at de kan lide, nogle planter er der også, og så et malle rør (ler) og en halv kokusnød... men skulle det kunne gøre det ? og i så fald hvad kan jeg ellers gøre for at få dem igang igen ?
lidt data.

PH, Ca 7.0
Frisk vand tilsat Aqua safe.
Temp på 25 C <--- 2 C mindre end de er vand til fra selskabs akvariet.
6 Stk ancistrus <---- tror desværre at det er 4 Han og kun 2 Hun. måske 3:3 men er ikke helt sikker.
Masser af strøm i vandet fra et rent int. filter.
Fodre med malle piller hver dag. <---- 3 Stk

Er der mere der kan gøres ?

Burde jeg eventuelt smide et par guppier i ? eller er det bedst uden ?

og da i jo nok også gerne vil se baljen... kommer her også lige et par billeder :D

Kommentarer

Robot man, 12/31/2007 - 00:01 Permalink

Hej
de er næsten for nemme at yngle med, de kan næsten selv, :P det er Ok med Mallepiller men mine får også lidt alm. fiskefoder, af og til en agurkskive og frosne Tubifix, så skifter jeg ca. en trediedel vand ud i ugen, de yngler en gang hver 4-5 uge. Held og Lykke:D
Skrevet af ekaxe

Robot man, 12/31/2007 - 01:03 Permalink

Pudsigt...
Jeg følger også lige med i debatten, da jeg har det samme problem.;)
Mine ancistrus går sammen med zebrafisk, lidt mollyer og lidt guppyer. Ancistruserne fik unger 2 gange, hvor alle blev spist efter ca. 2 uger. Siden har de ikke ynglet. :(

Hvis man sætter dem alene, vil de så yngle igen?
Skrevet af mathias

Robot man, 12/31/2007 - 02:15 Permalink

Hej

smid en kokusnød i, så sker der noget (hullet skal ikke være for stort)
Skrevet af lamp98

Robot man, 12/31/2007 - 09:23 Permalink

Ifølge de erfarne får en temperatursænkning på 3-4 grader dem til at yngle. Koldt vand i baljen.

Hunner har enten ingen eller kun korte børster på overkanten/forkanten af hovedet, hvorimod hanner får en imponerende moustache, så det bør være ret let at se forskel.

Efter min bedste overbevisning er Aquasafe spild af penge. Vi har noget godt hanevand her i landet.
Skrevet af stonny

Robot man, 12/31/2007 - 10:19 Permalink

Hej

Nu du har 2 akvarier , kunne du prøve kun at have et par i dit 112 L .
Vi havde 3 par i et 325 L og fik ikke ret mange unger , de fik et akvarie hver og vi fik mange unger .
De yngler hver 4 -5 uge
Konen der skriver .
Godt Nytår

Hilsen Marianne

Skrevet af stony68

Robot man, 12/31/2007 - 11:31 Permalink

Prøv at fodrer med røde myggelarver eller frosne artemia alt hvad de kan æde i en uge , så giver du dem en ordelig gang frisk vand gerne 5 grader koldere end normalt, dagen efter skruer du varmelegemet 2 grader op og så skal de nok lægge æg.Mine maller plejer at yngle efter sådan en kombination af kold/varm vand.

Allan
Skrevet af discusallan

Robot man, 12/31/2007 - 12:39 Permalink

Det er sjovt, så stor forskel på hvad folk gør for at få dem til at yngle.... :P

Jeg mener absolut ikke at Aquasafe er spil... jeg har normalt aldrig brugt alle de kemikalier før selv, og mente også at det var spild. Men fik på et tidspunkt et stort problem med mine scallar. De døde en efter en... ca en uge imellem døsdfaldet... og de var egentlig længe om at dø.
Fik så afvide at det var pga. tungmetallerne i vanden, og prøvede så aquasafe.... det gav resultat med det samme.... no more dead :P

Men men tilbage til mallerne,,,

Jeg har som sagt allerede sænket graderne... og havde tænkt mig at skifte 40 L vand hver anden dag for at se om ikke det kunne hjælpe....
Vandet har stået og trukket et par dage, så det har stue temp: men ellers ingen varme på.
Har tidligere prøvet at fodre med frost. og det var ingen sucess... det endte med at bunden var fuld af mug, for de gad ikke rigtig spise det...
Nå men vil vente at se et par dage, og håbe på der sker noget.....
Skrevet af Bacce

Robot man, 12/31/2007 - 14:06 Permalink

Mine har mallerør, men det er som om de tænker, at det er spild af tid, for vi får jo ikke noget ud af det alligevel:(

Men inden for den nærmeste fremtid, skal jeg have rykket rundt i mine akvarier, og det bliver nok til et stort vandskift - så mon ikke der sker noget der?

Og tak for hjælpen:D
Skrevet af mathias

Robot man, 12/31/2007 - 14:25 Permalink

Tak:D
Den gemmer jeg lige:)
Ros til dig:D
Skrevet af mathias

Robot man, 12/31/2007 - 15:41 Permalink

[citat=mathias]Tak:D
Den gemmer jeg lige:)
Ros til dig:D[/citat]

Tak :)