Gode råd til mit 720L

Indsendt af Robot den tir, 01/01/2008 - 15:02
Kategori
Generelt - Akvariesiden.dk
Forfatter
Lars Toft
Som man kan læse på min blog, er mit indbygningprojekt sat igang.
Har fået en masse inspiration fra de mange gode indlæg på siden, men har dog stadig et par spørgsmål:

Er det hensigtsmæssigt at placere indsugning (i bunden) og udblæsning (i toppen) i samme modul på den ene siderude? Vil placere min Marea stream 4400, i modulet i modsatte ende af akvariet, blæsende hen over bunden.

Kan fiskene umiddelbart flyttes til det nye akvarie såfremt jeg bruger samme spandpumpe og tømmer eksempelvis 25% af det gamle vand over i det nye?

Hvad er erfaringen med priser på akvarieudstyr? Er der noget rabat at hente ved at spørge rundt omkring?

Skal bruge et 720L Effectline med dæmpbart armatur og sunriser, moduler og sand. Er 10.000kr et for optimistisk budget?

Håber at i kan være behjælpelige.

På forhånd tak.

Kommentarer

Robot tir, 01/01/2008 - 21:04 Permalink

ja 10000 til at starte med :D er oki min erfaring er at det er akvariet der er den billigste del af akv hobbyen*uhh*
Skrevet af Discus7000

Robot tir, 01/01/2008 - 21:33 Permalink

ja det skulle være nok til at sætte fiskene over i dit nye jeg har flyttet mit 3 gange og beholdt ca 1/3 af vandet og der er intet sket for det der er vigtigst er at filteret er aktivt og det er det i dit tilfælde
Jeg vil mene at et dæmbart amatur er overflødigt og for øvrigt er sunriser trukket tilbage da de var for ustabile og jeg tror også kun det er mennesker der får glæde af det
og jo det kan betale sig at surfe rundt for man kan altid finde et godt tilbud men 10000 kan du roligt regne med jeg har brugt ca17000 på mit
Skrevet af Rene Olsen

Robot tir, 01/01/2008 - 21:39 Permalink

Tør slet ikke lave et langsigtet budget men har da indtil videre heller ikke haft en hobby der var gratis.

10000kr. kan godt forhandles på plads med konen :) De efterfølgende investeringer kan forsvares som absolutte nødvendigheder for akvariets overlevelse :D
Skrevet af Lars Toft

Robot tir, 01/01/2008 - 21:50 Permalink

Det var da ærgerligt, synes ellers godt om ideen, mest for syns skyld og natbelysningen, men det må da også virke mindre stressende på fiskene at de ikke skal vækkes med et skarpt lys. Er der ikke andre alternativer på markedet? Udover de hjemmelavede selvfølgelig.
Skrevet af Lars Toft

Robot tor, 01/31/2008 - 22:04 Permalink

Hej Lars

Jeg er næste 100 % sikker på der findes en løsning. hvis det armatur der kan dæmpes med en sunriser er med hf spoler burde det kunne lade sig gøre med en alm 0 - 10v regulering. men så er det godt nok manuelt :). Nu ved jeg jo godt nok ikke om det er med hf spoler så det er et skud i tågen. Men det er nårmalt sådan man dæmper almindelige armature med lysstofrør.

fedt projekt iøvrigt

Skrevet af trikker

Robot fre, 02/01/2008 - 23:38 Permalink

Har også været inde over den ide, men vil kun have noget der kører automatisk.
Tror alligevel jeg vil forsøge med en sunriser, det kan vel ikke være dem alle der er istykker :)
Skrevet af Lars Toft

Robot fre, 02/01/2008 - 23:45 Permalink

Jeg bruger en sunriser, og har ikke haft nolge problemer med den, har ikke set den fejle en eneste gang. Men har dog hørt at der er en del der har haft problemer med den.
Skrevet af 2mas

Robot lør, 02/02/2008 - 07:32 Permalink

Den med rabatten bruger jeg altid i en fysisk butik hvis jeg køber større ting i går købte jeg en Eheim 2076 til 2000kr og fik filtermaterialer til en værdi af 340kr med i prisen, man skal bare huske at spørge
Skrevet af perniel

Robot lør, 02/02/2008 - 09:54 Permalink

sunricer .... Hmm..... jeg har den også på men må indrømme at jeg havde lidt problemer med den i starten og fik den byttet 3 gange men nu er jeg glad for den.... den er fed om aftenen når vi sidder i stuen og kan se solen gå ned og til sidst fade helt ud og slutte med blåt natlys men jeg vil under allle omstændigheder anbefale T5 og så kan man sætte en manuel damper på hvis man vil det .... jeg har 4x39watt og jeg har aldrig haft brug for at køre mere end ½ styrke og med alle de rør der er på markedet så syndes jeg det er fint at man selv kan regulere hvilken styrke man vil have i sit akvarie
Skrevet af Discus7000

Robot lør, 02/02/2008 - 12:28 Permalink

Er der så meget mere lys i T5 rør, at man kan nøjes med at køre på halvt blus?
Det er lige netop det blå natlys jeg gerne vil have om aftenen/natten. Bruger du specielle rør til det, eller fremkommer det af sig selv når lyset dæmpes tilstrækkeligt meget?
Skrevet af Lars Toft

Robot lør, 02/02/2008 - 23:00 Permalink

der er knald på t5 og jeg køre kun halv bluss ,,, det blå er noget jeg har lavet af dioder
du kan se billeder i min profil

Skrevet af Discus7000

Robot søn, 02/03/2008 - 16:12 Permalink

Er der så bare en seperat timer på dioderne, som så slår til når det andet lys er dæmpet?
....og hvordan ser lyset ud når sunriseren er helt dæmpet, uden dog at være slukket?
Skrevet af Lars Toft