regnvand... fordele / ulæmper ???

Indsendt af Robot den søn, 01/06/2008 - 14:24
Kategori
Vandpleje og Kemi - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
Hejsa

efter at vi har fået nyt tag på, har jeg gået og leget med ideen om at sætte en regn dunk under den ene tagrande.... men vil da lige høre her om eventuelle fordele / ulæmper der måtte være på området...? Jeg vil jo nødig skade fisk og planter....

Er der noget jeg skal være obs på, hvis jeg begynder med regnvand ?

Jeg har tidligere haft stort hæld ved at bruge kildevand, men eftersom det er en små dyr løsning, og jeg ikke længere kan få det gratis, er det ikke længere en mulighed.
Men regnvand er jo også helt uden kalk, og kan derfor også have store fordele... men hvad siger folket ?

Kommentarer

Robot søn, 01/06/2008 - 14:41 Permalink

Jeg kører med regnvand hos de fleste af mine sydamerikanere... Det er noget nær den eneste måde jeg kan få blødt vand i og omkring roskilde... Jeg har en alm. regnvandstønde stånde som er tilkoblet nedløbet fra taget... Jeg tapper det jeg skal bruge uden at filtrere det først... I bunden af min tønde er der også bonus da der er et godt udvalg af vandlevende insekter:D... Mine cichlider elsker levende foder, blot skal du være opmærksom på netop dette hvis du vil bruge det i yngelakvarier da visse af vores vandindsekter lever af fiskeyngel - dette ville dog være en noget tvivlsom risiko, vil jeg mene...

Det eneste jeg ser af problem med regnvand er dets lave bufferværdi... Jeg hældte regnvand i et akvarie med klynebaggrund en dag min tænker havde en svag periode... Dette resulterede i et kæmpe fald i pH - den endte på 3,6... ;)

Udover det ser jeg kun fordele ved brug af regnvand - selvfølgelig til de fisk der skal ha blødtvand...
Skrevet af chico4000

Robot søn, 01/06/2008 - 14:46 Permalink

Jamen jeg kører også Co2... det sænker også ph værdien... så er det måske en dum ide ?
Skrevet af Bacce

Robot søn, 01/06/2008 - 14:49 Permalink

det er rigtigt at CO2 sænker pH, men om det er så meget at det gør noget ved jeg ikke... Umiddelbart vil jeg ikke tro det - Jeg har et gær-sukker-CO2-setup på et af mine som kører med rent regnvand og der har jeg apistogramma yngel i som vokser fint... Men som sagt er jeg ikke sikker på teorien bag det - kan kun fortælle dig hvad mine egne erfaringer er...:)
Skrevet af chico4000

Robot søn, 01/06/2008 - 14:50 Permalink

Jeg sniger mig lige ind i denne tråd da jeg selv overvejer at brug regnvand. Men jer der opsamler, hvordan holder i varmen? Altså har i eget fyr/brændeovn? Påvirker røgen derfra ikke vandet?
Skrevet af Troldekonen

Robot søn, 01/06/2008 - 14:55 Permalink

#5 hvis jeg fryser rigtig meget sætter jeg mig hen foran radiatoren ellers er et tæppe rigeligt... :P Ej spøg til side - Jeg har et par gode store spande stående indenfor som jeg fylder om aftenen og næste dag skifter jeg så vand på akvarierne... Det gør jo heller ikke noget at det vand du hælder i akvariet er lidt køligere end det der er der i forvejen... De gange jeg har stået og skulle bruge vand sammen dag har jeg været en ret omstændig proces igennem med skåle i mikroovnen... hvis du tilsætter en skål kogende vand til en 10 liters spand så hjælper det en del - og i mikroen tager det et min eller sådan...
Skrevet af chico4000

Robot søn, 01/06/2008 - 15:06 Permalink

En tilføjelse til # 5 for at undgå misforståelser. Jeg tænker på om det opsamlede regnvand er forurenet af røg? Der må være andre end mig i DK der vil opsamle regnvand og samtidig har brændefyr..?

# 6

Lige nu gør jeg ikke noget for at holde en lavere pH. Jeg tapper bare fra vandhanen.
Skrevet af Troldekonen

Robot søn, 01/06/2008 - 15:27 Permalink

>#7
Jeg ville nok ikke bruge regnvand, hvis jeg boede inde midt på Nørrebro, men ellers tror jeg ikke, at der er den store risiko ved at benytte regnvand. Du må tænke på, at der er temmelig skarpe krav til udslippet fra virksomheder i dag!
Bor man i nærhed af et svinefarmeri, med al den ulempe der måtte være, af lortestank og ammoniak i luften, ville jeg nok også overveje at benytte tappevand. Eller flytte!
Der er jo nok større chance for, at få Nasser Khader som statsminister end, at få landbruget til at efterleve de mest basale krav, vedrørende udledning!
Skrevet af KasperK/Lolland

Robot søn, 01/06/2008 - 16:01 Permalink

hvorn er det så med at samle vand fra eternit tag? er der ikke noget med det er giftigt eller hvordan og hvorledes?*skeptisk*
Skrevet af søren86

Robot søn, 01/06/2008 - 16:07 Permalink

#9 sådan sker det hjemme hos mig og der er ikke sket noget det sidste 1-1½ år...
Skrevet af chico4000

Robot søn, 01/06/2008 - 16:08 Permalink

Jeg har haft lidt uheldige erfaringer med at der kom mange trådalger i det akvarie jeg kom regnvand i ... ved ikke lige hvorfor, og måske var det et uheldigt sammentræf .. men det blev jeg lidt træt af ..
Skrevet af helene

Robot søn, 01/06/2008 - 16:22 Permalink

Helene>> hmm.. ja jeg har voldsom vækst af trådalger, selvom jeg kun bruger kold postevand... så tror desværre ikke det er derfor......

Kan desværre heller ikke komme det til livs...
Skrevet af Bacce

Robot søn, 01/06/2008 - 16:51 Permalink

Ja, bliver også nød til at kommenterer på lidt af hvert!!!
God ide med regnvandopsamling, de største problemer med forurening fra luften er i byområder, dels pga. biler (særligt dielsel) og dels pga brændefyr( nogle idioter brænder alt muligt af, eks. trykempremeret træ og plastik) (husk at ringe til den lokale tekniske forvaltning hvis du kan lugte mærkelig røg. Over 90% af dioxinudslippet i DK stammer fra brændefyr)

Trådalger er et andet problem der ikke henføres direkte til regnvand. Prøv med mindre lys, eventuelt total mørklægning et par dage. Og så nedsæt vandgennemstrømningen, der har løst problemet for mig. ( trådalger trives bedst med stor vandgennemstrømning)
Skrevet af chaunar

Robot søn, 01/06/2008 - 17:05 Permalink

Jeg samler fra eternit tag, og har brændeovn, mine sorte neon har ynglet i det flere gange, det eneste problem jeg har er også trådalger ? min fremgangs måde er : når jeg kan se bunden klart i tønden tapper jeg 60 liter af og lader det stå til det er ca. 20°C hvorefter jeg tapper det over i mit 430 liter akvarie, dette gør jeg hver 14. dag.
Skrevet af bryggeren

Robot søn, 01/06/2008 - 17:24 Permalink

Et lille indspark fra orkidé-verdenen, hvor regnvand er et must: hvis du bor i nærheden af dyrkede marker, så flyt røret fra tønden, når der bliver marksprøjtet; sådant regnvand er der mange, der har rigtig dårlig erfaring med. Kunne forestille mig, at fisk heller ikke lider sprøjtegifte.
Skrevet af jery

Robot søn, 01/06/2008 - 18:55 Permalink

Jeg bruger selv regnvand i akvarierne. Jeg startede med det i foråret 2007, og har kørt med det lige siden. Det er kanon godt! Jeg har stort set kun fisk fra sydamerika og de lever også i blødt vand i disse egne, så regnvand er helt perfekt til dem.

Jeg ville også helt klart sætte en regntønde til et nedløbsrør, den med baljerne giver ikke meget vand Jeg har selv to stk. 200 liters tønder, som jeg tapper af. Det er meget vand, og jeg tror også godt jeg ville kunne nøjes med èn tønde, men når der er ekstra, så nyder blomsterne i haven vandet. Her om vinteren har jeg dog kun sat én til, for er da ked af at miste to, hvis frosten kunne finde på at tage dem ;)

Jeg har altså kun gode erfaringer med regnvand, og har aldrig oplevet der er kommet dårligheder med ind via vandet.
Skrevet af Lihn

Robot søn, 01/06/2008 - 21:46 Permalink

#12 .. mit problem med trådalger kom overnight næsten efter vandskift med regnvand, - da jeg holdt op med regnvandet forsvandt trådalgerne ;)
Så lige i det tilfælde tror jeg det havde med regnvandet at gøre, men på en måde undrer det mig ikke så meget egentlig, - de gange jeg har samlet regnvand i beholdere har jeg kunnet observere at der dannes mangfoldige alger når det står lidt, .. der er vel også lidt algekim i det regnvand man samler fra et tag med alger på f.eks. --- måske ik trådalger :) ..
eller en anden balance/ubalance i næringsindhold i regnvandet kan give en opblomstring af trådalger, måske
Skrevet af helene

Robot søn, 01/06/2008 - 22:26 Permalink

Jeg bruger også regnvand, og har heller ikke oplevet noget negativt ved det. Mine vestafrikanere yngler fint. Vil anbefale det, så held og lykke med det.

Skrevet af sølvpil