Denne Guppy ER gravid

Indsendt af Robot den lør, 02/09/2008 - 23:54
Kategori
Levendefødende tandkarper - Akvariesiden.dk
Forfatter
Villads
Er min gyppy gravid? Det spørgsmål kommer ofte op.
I denne tråd vil jeg lægge billeder af gravide guppyhunner ud efterhånden som jeg får taget dem,så kan der henvises til denne tråd når spørgsmålet kommer.

Denne hun fødte to dage efter disse billeder.
Hun er ikke den tykkeste hun jeg har set men typisk for denne stamme.
I andre stammer ser man ofte en mere stejl vinkel på maven fra gællerne og ned.
Der kommer billeder af det senere.

Læg mærke til graviditetspletten.Der er sorte pletter i den som ikke er øjne på unger men sort pigment i huden.
Så den med at se øjne i pletten skal tages med forsigtighed ligesom det med at når hun er sort er hun gravid.
Der kan sommetider ses øjne i pletten,men ikke altid.
Jeg vil se om jeg kan tage bedre billeder af pletten.

Billederne er lagt op i meget høj opløsning så du får mest glæde af at åbne dem i et nyt vindue,så du kan se alle detaljer.

Denne hun er fotograferet en halv times tid før fødslen.

Foto af Mobbeduo/Christian

Her har Michael Baastrup fra guppyklubben.dk fanget en blond hun hvor man tydeligt ser øjne i den sorte plet, som selvfølgelig er farveløs her.

Her kan man se den lille hvidgrå bule ved gattet som er tegn på nært forestående fødsel.

Denne hun har den mere stejle vinkel foran fra gællerne og ned.

Læg mærke til at de små øjne er sorte pigmentpletter.

Der er flere som skriver at de har problemer med at se hvornår det er tid.
Sådan har jeg det også sommetider.
Jeg troede at hunnen ovenover var ved at være klar.Det er en uge siden og se hende nu.*blink*

Nu må hun da snart være klar.
Denne hun fødte ikke og efter nogle uger i fødekassen aflivede jeg den og skar bugen op for at se hvad der var galt.
Den var fyldt med klar vædske og det er symptom på bugvattersot.
Det overrasker mig at hun kunne leve så længe med det,men jeg har siden set det samme hos to hanner.

En jomfruhun som med statsgaranti ikke er gravid.
Læg mærke til den sorte plet.
Denne hun er ikke og har aldrig været gravid.
Vi kan altså ikke sige at den sorte plet er et tegn på at hunnen er gravid.

chk/Charlotte gav denne beskrivelse i en tråd,som jeg synes er knald god.

Jeg har jo rigtig mange guppyer og rigtig mange guppyfødsler og selvfølgelig kan man lave nogle generelle retningslinier, men faktisk er en af karakteristika at alle hunner er forskellige.

Men generelt er at hvis hunnen går sammen med hanner vil interessen stige i takt med at fødslen nærmer sig, hannen ønsker for alt i verden at blive den næste barnefader så hun bliver næsten overfaldet op til fødslen. Hunnen derimod vil meget gerne have ro og søger når fødslen nærmer sig, skjul i planter,bag pumpen eller hvor hun nu kan få ro.
Nogle hunner bliver meget urolige og flakser op og ned af glasset, gnubber sig på planter eller dekorationer,og atter andre - tit erfarne hunner - er fuldstændig rolige og føder bare og spiser videre ind imellem der kommer en omgang æg/unger.

Så om dine står i overfladen og venter eller der er andre ting er lidt svært at svare på, men tit er hunner så tykke at de er helt firkantet før de føder, og man kan hvis man er en god iagttager se at hunnen er lidt hævet bag til.

Hvor længe er en guppy drægtig eller gravid som de fleste siger?
I følge den nye guppybog mellem 28 og 35 dage.En oplysning der overrasker mig meget.
Drægtighedsperioden varierer meget især efter hvilken temperatur den går i.Sikkert også på grund af andre forhold.
F.eks. kan det veksle fra stamme til stamme.Foder og vandkvalitet spiller sikkert også ind,men jeg kan ikke dokumentere dette.
Hos mig er rekorden 19 dage hos flere hunner af samme stamme.Det var i den varme sommer 2006 hvor mit vand lå på ca. 30 grader i lang tid.
Ellers er 21 - 24 dage almindeligt hos mine guppyer men længere perioder ser jeg også.
Det er altså noget man selv skal holde øje med hos sine egne guppyer hvis man gerne vil fange hunner op i fødeakvarium eller fødekasse.

Hvor mange unger får en guppy?
Mellem 6 og 200.
Jeg talte med en gammel erfaren gyppyopdrætter om det og han fortalte mig om en stamme med hunner der gav over 200 unger i kuldene.Dette er ikke almindeligt men det kan altså lade sig gøre.Han havde selv set det,så dette er ikke et rygte men stik,hug og vandfast information.
100 unger i kuldene er derimod almindeligt men mange må nøjes med 50 - 60 stykker pr . kuld,og det er også fint nok.
Helt unge hunner giver kun få og små unger og så få som 6 stk. er set.
Som seriøs opdrætter anbefales det at vente til hunnerne er mellem 4 og 6 mdr. før de parres.Det vil sikre pæne store kuld med pæne store unger.
Hos mig er 96 unger rekorden og det var det gennemsnitlige antal i kuldene for hunnerne i den generation.
Senere er der tilsyneladende kommet et letalt gen ind som slår en høj procentdel af ungerne ihjel kort efter befrugtning,så nu må jeg som regel nøjes med ca. 50 unger i de gode kuld.Dette problem håber jeg at avle mig ud af så jeg igen kan få de store kuld.

Hvor hurtigt vokser guppyer?
Det spørgsmål er naturligvis det næste.
Jeg har sakset og oversat denne oversigt fra en amerikansk side.
http://guppyplace.tripod.com/Fry.html

Gennemsnitlig vækstrate for guppy.
Læg mærke til at dette vil variere alt efter hvordan fiskene holdes(især fodring),og arveanlæg.
Dette er generel tabel.
Læg mærke til at hunnerne vil blive væsentlig større end hannerne.

Nyfødte: 6 mm
En uge : 7 mm
To uger: 1 cm
En måned:1,5 cm
To mdr :2 cm
Tre mdr : 2,5 cm
Seks mdr: 3 - 3,3 cm
Fuldvoksne:3,5 - 4 cm

http://guppyplace.tripod.com/Fry.html

Kommentarer

Robot søn, 02/10/2008 - 00:09 Permalink

SUPER IDÈ Villads!!! Den her tråd har vi manglet i lang tid :D
Skrevet af Gl.dansk

Robot søn, 02/10/2008 - 01:17 Permalink

Er den ikke drægtig?
Skrevet af jery

Robot søn, 02/10/2008 - 09:04 Permalink

Hej.det var sgu da en go ide villads det er ligesom en billedbog for børn,;)ellers en frodig dame på billedet :D
Skrevet af jbj

Robot søn, 02/10/2008 - 09:58 Permalink

Hmm, ved ikke rigtig Villads.... senere får du på hovedet fordi folks guppyer fødte inden de var så tykke som dine ;)
Jeg er mere end mildt træt af spørgsmålene:

Er min Guppy gravid?
Hvornår føder min Platy?

....Uden at kende fisken (og måske sågar se den live) er dette i mine øjne, umuligt at svare på. De første par gange behøver fisken jo ikke en gang blive tyk før den føder.

Er man virkelig interesseret i svaret, er man også villig til at gøre noget for dét. Hvilket betyder observere & notere :) Ganske enkelt lære fiskens cyklus at kende. ;)
Skrevet af Lois

Robot søn, 02/10/2008 - 10:32 Permalink

Godt initiativ, Villads :D

Drægtighedslære for dummies (og alle andre) og tak fordi du understreger at den skide drægtighedsplet ikke har noget med, hvor nært forestående fødslen er. Citat Kenneth Duelund: Pletten har ikke noget med selve drægtigheden at gøre andet end det faktisk er inde bag denne lille plet at æggene udvikler sig ;)

Men når det her så er sagt, må jeg nok også give #6 ret i at det risikerer at udløse mange nye spørgsmål. Hvorfor er folk så utålmodige, kan de ikke bare observerer. Man lære alligevel først når man selv har været igennem det og stået med fingerne i det.
Skrevet af chk

Robot søn, 02/10/2008 - 12:40 Permalink

#6: jeg klapper i mine små hænder (og det var faktisk også det, jeg mente med min slet skjulte ironi i #3).
Skrevet af jery

Robot søn, 02/10/2008 - 12:55 Permalink

mine er næsten helt firkantede og så ved jeg at nu er det tid for at sætte hende over i fødeakvariet og det slår næsten aldrig fejl, når jeg står op om morgenen er hun færdig og jeg kan sætte hende tilbage
mvh Pia
Skrevet af piapp

Robot søn, 02/10/2008 - 14:04 Permalink

Meget informativt... Det er stadig ikke lykkedes for mig at ramme det rigtige tidspunkt til fødekassen - foreæløbig tror jeg jeg står fifty-fifty med for tidligt og for sent...

Mvh. Marlene
Skrevet af MarleneP

Robot lør, 05/24/2008 - 16:53 Permalink

Rigtig flotte billeder og dejlig Mamaguppy . :P

Mine MamagGupGupper bliver nærmest så store når de er gravide at man skulle tro de revnede . :D
Skrevet af GuppyMolly

Robot lør, 05/24/2008 - 21:31 Permalink

Taaark :)

Når siden her ellers vil tillade det så har nye billder af en hun som er på bristepunktet.
Skrevet af Villads

Robot man, 05/26/2008 - 13:15 Permalink

Bump.:P
Så kom der nye billeder af en gravid guppyhun.
For overskuelighedens skyld har jeg lagt dem op i #1
Hurra for redigerings funktionen :)
Skrevet af Villads

Robot lør, 05/31/2008 - 05:41 Permalink

To nye billeder i #1
Skrevet af Villads

Robot lør, 05/31/2008 - 11:20 Permalink

Billedmaterialet bliver bedre og bedre, super godt Villads.
Skrevet af chk

Robot lør, 05/31/2008 - 15:51 Permalink

Taaark Charlotte :)
Skrevet af Villads

Robot lør, 05/31/2008 - 16:57 Permalink

Hvordan kan man se om hun er gravid???
Skrevet af mathias95

Robot lør, 05/31/2008 - 17:02 Permalink

tag dig lidt sammen og læs mathias :)
Skrevet af tetracrusta

Robot lør, 05/31/2008 - 17:03 Permalink

Zzzz Ok:P
Skrevet af mathias95

Robot lør, 05/31/2008 - 17:48 Permalink

jeg håber det er ok jeg lige låner lidt tråd plads :) jeg har de her guppyer

src=/sites/default/files/forum/3F38A96C-0051-9DED-91827AA3E1192320.JPG src=/sites/default/files/forum/3F3916AD-BB5A-E911-EB605602ABB970A6.JPG

jeg startede med 1.2 og har nu fået over 200 unger ialt og alle ungerne bliver som forældrene er der en speciel grund til det?(det er super de bliver som forældrene men hvorfor?) håber der er en klog en der ved det? :) og lidt som tillæg..mine hanner bliver lidt orange i halen ca 80% er der også er speciel grund til det?
Skrevet af L-drengen

Robot lør, 05/31/2008 - 17:53 Permalink

Det er fordi dine fisk er homozygote for rigtig mange træk,eller sagt på dansk,du har en ren stamme.
Skrevet af Villads

Robot lør, 05/31/2008 - 18:14 Permalink

ok er det godt eller skidt de er det :)?
Skrevet af L-drengen

Robot lør, 05/31/2008 - 18:22 Permalink

Hvis du vil ha ens unger er det fint.
Skrevet af Villads

Robot lør, 05/31/2008 - 18:25 Permalink

det er godt ;D
Skrevet af C-h-r-i-s

Robot lør, 05/31/2008 - 18:32 Permalink

ok :) det skal de blive ved med ;D de fleste hunner med en indmad igen...:D sidste gav det 150 unger på 3 dage
Skrevet af L-drengen

Robot man, 06/02/2008 - 21:09 Permalink

Jeg sys det her indlæg er fantastisk :D Men jeg ville gerne, som ny i det at have guppyer, se hvordan en guppy, der er ca 14 dage henne ser ud? Sys nemlig nogen gange mine ser lidt tykke og gravide ud, men så alligevel ikk, og vil så gerne have nogle guppy unger ;) De er så søde :P Så Villads et billede af en af dine guppyer 14 dage henne, kunne være rart :D
Skrevet af Team Darwin

Robot man, 06/02/2008 - 21:12 Permalink

Jeg sys det her indlæg er fantastisk :D Men jeg ville gerne, som ny i det at have guppyer, se hvordan en guppy, der er ca 14 dage henne ser ud? Sys nemlig nogen gange mine ser lidt tykke og gravide ud, men så alligevel ikk, og vil så gerne have nogle guppy unger ;) De er så søde :P Så Villads et billede af en af dine guppyer 14 dage henne, kunne være rart :D
Skrevet af Team Darwin

Robot man, 06/02/2008 - 21:20 Permalink

Ja det kan jeg godt se Maja,men så tæt på guppyhunnernes privatliv er det endnu ikke lykkes mig at komme.:D
Lige præcis hvad dag de er frække holder de for sig selv.:P
Jeg kan trøste dig med at hvis du holder godt øje med dine fisk vil du hurtigt lære dem at kende så du selv kan vurdere hvor de er henne.
Skrevet af Villads

Robot man, 06/02/2008 - 21:30 Permalink

Okay mange tak :D Sys bare jeg sidder og kigger på dem et par timer hver dag :P (De er jo så kærer:P) men sys ikk rigtig der er nogen forandring på hunnerne :( Men det kommer nok på et tidspunkt :) Har to guppy unger, men de kom en uge efter jeg fik guppyerne hjem, så lagde ikk mærke til det på det tidspunkt, hun havde været gravid da jeg købt den :D Men de to lever nu også i bedste velgående og er 14 dage gamle nu ca :D
Skrevet af Team Darwin

Robot man, 06/02/2008 - 21:38 Permalink

Hej Maja.

Det med 14 dage er et vidt begreb, lige nu smider mine unger hver 14. - 15. dag pga varmen.*blink* Så det at være halvgående er altså kun 7 dage ;)

Så det nemmeste er som Villads siger, at lære sine fisk at kende. Jeg mener selvfølgelig ikke Bente,Hanne,og Tove :D, men guppy-hunner generelt.
Skrevet af chk

Robot man, 06/02/2008 - 22:01 Permalink

Okay må jeg så prøve :P Det kommer nok hen ad vejen :D (håber jeg;))
Skrevet af Team Darwin

Robot man, 06/02/2008 - 22:03 Permalink

14 - 15 dage det er dælme da også kort tid Charlotte.
Den korteste drægtighedperiode jeg har haft er 19 dage.
Lige for tiden er de nærmest gået lidt i stå.
Det er frustrerende for nu har jeg lige fået plads til nogle kuld.
Skrevet af Villads

Robot man, 06/02/2008 - 22:14 Permalink

Jamen, hvad er det for noget. I vinter fik du unger en masse og jeg fik ingen og nu omvendt.

De første banditter snyd mig d.15. maj, da havde de gået med hannerne i 18 dage, næste gang viste jeg jo de var hurtige, så da havde jeg dem i fødeakvarier, de fødte d.29 og 30. Det er blonde, de grå blå har holdt sig i 19 dage før ungerne kom.

Skrevet af chk

Robot man, 06/02/2008 - 22:17 Permalink

Ja -jeg ved ikke hvad der foregår.
Den 11 - 05 satte jeg min R2r2 han sammen med tre yppige jomfruer og der sker ikke noget. :(
Skrevet af Villads

Robot man, 06/02/2008 - 22:42 Permalink

kunne være lækkert med billeder af de fleste fisk når de er med unger, måske under artsbeskrivelserne?
Skrevet af Jkp

Robot tir, 06/03/2008 - 03:10 Permalink

Så kan en fisk heller ikke blive grimmere! (2. sidste billede, indlæg #1) :o... *rødmer*

Villads, jeg tror definitivt det er ved at være tid til du får et par Platyer i stedet :D
Skrevet af Lois

Robot tir, 06/03/2008 - 03:10 Permalink

#35 Go idé iøvrigt :)
Skrevet af Lois

Robot tir, 06/03/2008 - 03:34 Permalink

Ja det er snart på tide at hun slanker sig lidt :D
Skrevet af Villads

Robot tir, 06/03/2008 - 03:35 Permalink

# 35 Ja fin ide men det må andre ta sig af.
Jeg holder mig til guppyer.
Skrevet af Villads

Robot ons, 07/09/2008 - 13:44 Permalink

ok, så den med den sorte plet det er ikke til at fortælle om de er drætige ??

får de et andet adfærd når de er drægtige ? jeg har nemlig en hun guppy, som jeg ikke kan finde ud af om hun er syg eller skal føde lige om lidt...hun har sådan mave som på den øverste.
Skrevet af Marie

Robot ons, 07/09/2008 - 14:37 Permalink

Det er rigtigt Marie.Den sorte plet viser at det er en hun.
Man kan også godt se forandringer i den sorte plet i løbet af graviditeten,som kan være en hjælp til at afgøre hvor hun er i graviditeten,men det ser forskelligt ud fra stamme til stamme.

De får tit en anden adfærd når dagen nærmer sig og din hun må være tæt på fødslen.
De vil gerne finde et roligt sted hvor de kan gemme sig,men ved fodringstid kommer de frem og spiser ivrigt ligesom de andre.
Vi ser typisk at de står henne over eller bag pumpen,men de bruger også gerne andre gemmesteder .

Du kan også tit se at hannerne er meget ivrige efter at parre sig med hende,endda under fødslen.
Det er fordi guppy hunner kan gemme sæd til 5 - 6 kuld eller mere så hun kan føde uden at blive befrugtet på ny.
Hannen har ca. 48 timer til at parre sig med hende for at blive far til de fleste unger i næste kuld.
Går der ret meget længere vil hun hente sæd på lageret og så er løbet kørt.
Det er altså en naturlig ting og en sund og rask hun tager ikke skade af det selv om det virker lidt usmageligt på os mennesker.

Dette kan du bruge hvis du vil parre en hun med en bestemt han.Så sætter du hunnen og hannen sammen for sig lige efter at hunnen er færdig med fødslen,så vil en stor del af næste kuld falde efter den han du har valgt.

Skrevet af Villads

Robot ons, 07/09/2008 - 14:38 Permalink

Ja, en guppyhun ændre adfærd, når fødsler nærmer sig. Hos mig reagerer de lidt forskelligt, men jeg kan næsten altid se når der er optræk til fødsel fordi de opfører sig anderledes end normal..

De gennem sig, hannen er meget intersseret, hunnen kan gnubbe sig på planter ell dekoretion, ell suse op og ned af glasset.

Skrevet af chk

Robot ons, 07/09/2008 - 14:50 Permalink

ahh så tror jeg simpelthen hun er drægtig og tiden nærmer sig :)
jeg troede virkelig hun var dårlig eller fået for meget mad, så jeg har kun givet dem lidt mad her i går aftes og til morgen, da jeg ikke ville overfodre.
men ja hun gemmer sig, gerne oppe i et hjørne, nede på bunden, i bladene, ved en rod...så det tyder meget på det. Er det tdeligt når ungerne er der ?
vi havvde 2 guppy unger som kom med da vi fik rejerne og mallen. De er væk nu efter de store guppyer er kommet :(
Skrevet af Marie

Robot ons, 07/09/2008 - 14:53 Permalink

Det er tydeligt når hun har født,for hun bliver slank i takt med at hun føder.
Om der overlever unger vil tiden vise,men de kan jo godt skjule sig i den første tid.
Skrevet af Villads

Robot ons, 07/09/2008 - 14:54 Permalink

ok, jeg må bare holde øje :) hvor er det spændene.
Skrevet af Marie

Robot ons, 07/09/2008 - 14:59 Permalink

Ja det er super spændende.
Held og lykke.:)
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 15:20 Permalink

Hvornår må man så tage ungerne fra hende? samme dag
Skrevet af frk-pk

Robot ons, 08/06/2008 - 15:23 Permalink

ja....hvis du vil beholde dem
Skrevet af Mv-Ole

Robot ons, 08/06/2008 - 22:27 Permalink

Ja - det er ikke ligesom ved f.eks chiclider.Guppyunger kan og skal klare sig selv fra fødslen.
Skrevet af Villads

Robot søn, 03/15/2009 - 14:17 Permalink

hvad skulle en forum som dette gør uden dig?
Skrevet af Platy22

Robot søn, 03/15/2009 - 21:47 Permalink

:):P
Skrevet af Villads