natursten sammen med BTN

Indsendt af Robot den ons, 10/10/2007 - 01:00
Kategori
Dekoration - Cichlider - Andet
Forfatter
Akva-Stone
Så er mit setup ved at være færdig til mit Tanganyika-akvaium. 325 liter med BTN moduler i faxekalk-finish. Men jeg mangler at få lidt natursten på bunden inden der kommer sand i baljen:) Men hvilke sten vil passe bedst i mit setup? Jeg vil gerne have nogle sten, som har lidt brud-struktur ligesom modulerne og som ikke er for mørke. Jeg har derfor været flere steder for at finde evt. granit-brud som kunne bruges. Men alle de steder jeg har været kan jeg kun få granit i sort eller koksgrå, hvilket er meget mørkt til disse moduler. Har endda prøvet en granitimportør uden held. Har derfor tænkt på, om jeg kan kalk-stykker, som jeg for noget tid siden havde med hjem fra Mønsted Kalkgrubber. Eller er de ubrugeligt??, mener engang at have læst at man skal passe på med kalksten hvor man kan blive ved med at gnubbe kalk af :o Nogle gode forslag

Kommentarer

Robot ons, 10/10/2007 - 01:05 Permalink

ja det er jo ikke for sjov skyld de kalder den farve faxe kalk :P
så faxe kalk virker fint
bruger det selv samme med hul sten
Skrevet af JPV

Robot ons, 10/10/2007 - 01:08 Permalink

Hvis du synes kalkstenene er for mørke kunne de måske lige sværtes engang med noget alfix-farve - ingen erfaring - kun en ide :D
Skrevet af MOK

Robot ons, 10/10/2007 - 01:09 Permalink

[citat=MOK]Hvis du synes kalkstenene er for mørke kunne de måske lige sværtes engang med noget alfix-farve - ingen erfaring - kun en ide :D[/citat]

Og der skulle selvfølgelig have stået Hvis du synes kalkstenene er for LYSE (mangler en flov smiley :))
Skrevet af MOK

Robot ons, 10/10/2007 - 01:10 Permalink

men umiddelbart synes jeg akvariet er helt forrygende med de moduler du har i nu - fantastisk dybde .....
Skrevet af MOK

Robot ons, 10/10/2007 - 01:14 Permalink

Jeg synes bare ikke at hulsten og faxekalk har så naturlig en struktur. Faxekalk er meget hullet-poreluft og hulstenene er meget runder i det. Derimod er det kalk jeg har med fra Mønsted Kalkgrubber mere naturlig, men er usikker på om det kan skade fiskene. Evt. nogle som kender til steder hvor man kan få lyst granit.
Skrevet af Akva-Stone

Robot ons, 10/10/2007 - 01:17 Permalink

Jeg har på et tidspunkt læst en super artikel om div sten. I den blev det nævnt, at man skulle være varsom med kalk, da det kan indeholde gips... Hvis det kommer ud i vandet, sætter det sig i fiskenes gæller = døde fisk.

Artiklen foreslog 2 metoder der kunne hjælpe dig med at sikre, at du slipper for gipsen:
1: Hvis man kaster stenen mod et hårdt underlagt og den går i stykker, så lad den ligge.
2: Rengør stenene MEGET når du får dem hjem. Spul dem, skrub dem, kom ind i alle kroge og huller. Når du er færdig, så gør det igen...

Jeg har selv haft kalk og var meget glad for det. Jeg brugte ovenstående råd og havde ingen problemer.
Når først der kommer alger på moduler og sten ser det rigtig fint ud sammen. Dog skal man igennem en periode på ca 1-1½ md, hvor det hele bliver brunere og brunere inden det bliver grønt... Når først det bliver grøn, får kalken en meget flottere dybde end når den bare er hvid.

Jeg håber det kunne hjælpe dig. :)
Skrevet af spim

Robot ons, 10/10/2007 - 01:17 Permalink

#5 Takker synes også det er blevet ok :D
Skrevet af Akva-Stone

Robot ons, 10/10/2007 - 01:23 Permalink

#7 Det er nok den samme artikel som jeg tænker på. Det med at kaste stenen ned det går ikke. De er ikke meget hårde end at jeg kan knække dem i hånden, ligesom hvis du har en mindre klump faxekalk. Kan der ikke også være gips i faxekalk.
Skrevet af Akva-Stone

Robot ons, 10/10/2007 - 01:35 Permalink

Jeg bruger lys granit, som er fundet ved stranden. En del af de stem man kan finde, er desværre slebet alt for runde, men med lidt tålmodighed kan man godt finde nogle der er passende. Det har ikke den store betydning om stenene matcher HELT, de de alligevel med tiden bliver overgroet mere eller mindre med alger. Modulerne bliver også mørkere, selv hvis der ikke kommer alger på.
Se evt. dette akvarium, som har moduler magen til dine:
http://www.kim-jakobsen.dk/Akvarieoplysninger/akvarium1.htm
Hvis du checker de gamle billeder, kan du se hvor meget de kan forandre sig.
Skrevet af KimJ

Robot ons, 10/10/2007 - 02:08 Permalink

Mine var fakse kalk og bestemt hårde nok til at jeg kunne kaste med dem, så er dine ikke det, ville jeg være bekymret...
Eller er du supermand?? :e
Skrevet af spim

Robot ons, 10/10/2007 - 02:31 Permalink

Her er lidt links vedr. sten - tror en af artiklerne b.la. omhandler de overvejelser - man kan i få tilfælde - bør gøre sig med faxe-kalk.

http://akva-net.hjem.myinternet.dk/sten.htm
http://akva-net.hjem.myinternet.dk/sten+.htm
(håber de virker)

Mvh
Yvonne

Ellers enig med KJ omkring den naturlige patina modulerne får med tiden - her et billede af moduler i samme stil med dem i #1 - 1 år efter de er sat i. Det er måske lidt svært at se på billedet - da det er lidt mørkt - men de bliver meget mørkere med tiden.

Skrevet af Kiwa

Robot ons, 10/10/2007 - 11:04 Permalink

Hej.

Jeg bor i Fakse ;o) Og dem jeg har puttet i min balje har jeg selv hentet i kalkbrudet: Du må ikke gå efter de mest hvide da de er porøse. De gule er hårdere og det er dem jeg har taget. Men tro mig... Der er en masse tilbage :e:e
Jeg skrubbede dem med en ny neglbørste og hældte kogt vand over - Det fungerer fint

Skrevet af Lani

Robot ons, 10/10/2007 - 12:14 Permalink

Ok så tror jeg at kalkstykkerne fra Mønsted bliver liggende i haven for en sikkerhedsskyld :( Nu har jeg jo lang til Faxe, hvis man skal have det helt store udvalg, så måske skulle man tage til stranden og finde lidt sten som KJ skriver. (for resten fine akvarier og artikler du har KJ :D). Men er der ingen som kender steder her i det jyske, hvor man kan købe lidt lysere Sprænggranit, lidt ligesom det mørke kinesiske granit man ser i de andres akvarier. Det vil jo være knap så rundsleben ;)
Skrevet af Akva-Stone

Robot ons, 10/10/2007 - 16:26 Permalink

Ja, det er præcis det jeg har læst. :)
Skrevet af spim

Robot tir, 01/01/2008 - 14:16 Permalink

[citat=Akva-Stone]Ok så tror jeg at kalkstykkerne fra Mønsted bliver liggende i haven for en sikkerhedsskyld :( Nu har jeg jo lang til Faxe, hvis man skal have det helt store udvalg, så måske skulle man tage til stranden og finde lidt sten som KJ skriver. (for resten fine akvarier og artikler du har KJ :D). Men er der ingen som kender steder her i det jyske, hvor man kan købe lidt lysere Sprænggranit, lidt ligesom det mørke kinesiske granit man ser i de andres akvarier. Det vil jo være knap så rundsleben ;)[/citat]

Ved ikke om det stadig er aktuelt, men på havnen i Aabenraa kan du hente granit i alle afskygninger.
Regner selv med at supplere modulerne i mit kommende projekt op med sprængstykker derfra.

Mvh

Lars
Skrevet af Lars Toft

Robot tir, 01/01/2008 - 14:29 Permalink

Jeg besøgte en gang en stenhugger og fik lov til at kikke i hans affaldsbunke, alså hans affaldssten!

Der var en masse fede sten, som jeg selv syntes spiller supergodt sammen m. BTN.

Jeg er klar over du har kalkfarvet BTN.

MVH. Jens
Skrevet af jensp

Robot tir, 01/01/2008 - 14:56 Permalink

he he problemet er blevet løst. Fandt en kantsten i granit som jeg har hugget ud i styker. Se f.eks. min blog, hvor projekt er beskrevet;)
Skrevet af Akva-Stone

Robot tir, 01/01/2008 - 15:09 Permalink

Om et halvt år vil det der skvarium være rigtig fint! ;)
Skrevet af morsboel

Robot tir, 01/01/2008 - 15:22 Permalink

....Ja ud med den sugemalle!

;) Jens
Skrevet af jensp

Robot tir, 01/01/2008 - 15:42 Permalink

Hold da op - det er blevet flot :o:)
Skrevet af Fam.Krebs

Robot tir, 01/01/2008 - 16:30 Permalink

Det ser sgu godt ud!
Af ren interesse: Hvis man alligevel monterer moduler med henblik på at de skal få patina, er det så ikke mere hensigtsmæssigt at vælge den mørkere basalt/gneis? Skal nemlig selv igang med et lignende projekt.
Skrevet af Lars Toft

Robot tir, 01/01/2008 - 17:11 Permalink

# 18
Ser sgu godt ud,men ud med mallen;)
Når du henter granit,så smid lige nogle af ved mig:);)

Skrevet af FinnB

Robot tir, 01/01/2008 - 17:21 Permalink

Hvor mange ton skal du bruge? :)

Ved ikke hvornår det bliver men kan sagtens tage en baljefuld ekstra med.
Skrevet af Lars Toft

Robot tir, 01/01/2008 - 17:25 Permalink

#20 og 23.
Hvorfor i alverden skulle man flytte den malle? Tilstedeværelsen af en eller flere Ancistrus er efter min erfaring, den sikreste måde at sikre at modulerne holder sig flotte, og får en langsom men smuk patinering, i stedet for med det samme at blive overvokset med lortebrune alger.
Skrevet af KimJ

Robot tir, 01/01/2008 - 17:26 Permalink

Ikke mange 50-60 kg
Skrevet af FinnB

Robot tir, 01/01/2008 - 17:36 Permalink

Nu erjeg sluppet af med mine brune alger, min anictrus gad ikke røre dem, kun de grønne. Så jeg brugte en tandbørste og børstede let henover, så de bevarede flotte mørke sprækker.
Skrevet af osholm

Robot tir, 01/01/2008 - 17:41 Permalink

Den høre ikke hjemme i et Tanganyika akvarie,du smider jo heller ikke en molly i eller?????
Skrevet af FinnB

Robot tir, 01/01/2008 - 17:50 Permalink

#25:

Nej, Kim det var mest for sjov.

:DJens
Skrevet af jensp

Robot tir, 01/01/2008 - 17:54 Permalink

#28 Hvorfor? Af hensyn til fisken eller af hensyn til en akvarists akvarieideologi?
Skrevet af morsboel

#28 Hvorfor? Af hensyn til fisken eller af hensyn til en akvarists akvarieideologi?
Skrevet af morsboel

beklaget at jeg stammer... :)
Skrevet af morsboel

Robot tir, 01/01/2008 - 17:57 Permalink

Det er et udslag af din private religion, som ikke rigtig er relevant i en debat om hvordan man får et flot akvarium. Hvis Mollyer ellers passede ind i et Tanganyika akvarium, ville jeg heller ikke kunne se noget forkert i det.... Det eneste faste kriterium, kan vel egentlig kun være, at fiskene skal have det godt, og som det næste, at ejeren er tilfreds. Alt andet er blot forskellige dogmer, som man opsætter for sig selv (hvilket er fint) og andre (hvilket minder meget om missionering *skeptisk* ).

Skrevet af KimJ

Robot tir, 01/01/2008 - 18:00 Permalink

Det er min mening,har man Tanganyika el malawi eller andet hvor er ikke forekommer disse fisk i naturen,skal de
heller ikke i akvariet.
Hvis du forstår hvad jeg mener ;)
Skrevet af FinnB

Robot tir, 01/01/2008 - 18:11 Permalink

Jeg forstår hvad du mener, men det har jo ikke rigtig nogen relevans i denne debat. Jeg vil derimod meget gerne deltage i en debat om fordele og ulemper ved Biotop akvarier, og ikke mindst hvor langt man skal indsnævre begrebet Biotop akvarium :)

Dine Ancistrus har været dårligt opdraget :D
src=/sites/default/files/forum/3619CACA-DD60-DD37-9709E4816E9ACDAF.jpg src=/sites/default/files/forum/361A9195-92DC-6F53-60D14E954D821EBB.jpg src=/sites/default/files/forum/361C0B92-A029-514E-E25F48684032901F.JPG
Billederne viser et af mine akvarier.
1. Dagen efter opsætning
2. Efter 3 uger. Dagen efter blev der sat 2 halvvoksne Ancistrus i akvariet
3 Efter en uge havde de ryddet akvariet

Idag ser akvariet således ud:

Skrevet af KimJ

Robot tir, 01/01/2008 - 18:36 Permalink

står der noget sted i akvariereglerne at har man fisk fra tanga så har man kun tangaer og intet andet i akvariet?? I så fald har jeg forbrudt mig mod fiskekonventionen og puttet ancistrus i tadaaaaa malawi akvarie, jeg erklærer mig skyldig.

KJ, det må være nogle utrolig kræsne ancittrus jeg har :) de er ikke mere end 3-4 cm og indtil videre kun interesseret i grønalger.
Skrevet af osholm

Robot tir, 01/01/2008 - 18:45 Permalink

Jeg må også skammeligt erkende, at jeg har puttet ancistrus i min tanga balje - valgte så bare at putte gold i, da jeg syns de passede bedre til det lyse akvarie

- og vil gøre det igen .. ..
Skrevet af Fam.Krebs

Robot tir, 01/01/2008 - 19:25 Permalink

ancistrus-mallen er nok den absolut mest udbredte ikke cichlide blandt cichlidefolket!

Den er ikke sådan til at komme udenom!

:D:DB)
Skrevet af jensp

Robot tir, 01/01/2008 - 19:40 Permalink

#38 er også overbevist om, at den er udbredt i over hele kloden *fløjt fløjt* :D
Skrevet af Fam.Krebs

Robot tir, 01/01/2008 - 20:13 Permalink

Takker for de rosende ord.:) Hvad angår min malle, ja så kom den altså i for at akvariet ikke skulle bliver overbegroet af alger i starten. Akvariet er jo ikke i ballace endnu. Om jeg kan klare mig uden dem (ja for der er altså 2) må tiden vise.

Har lige haft lidt kræfter til at skyde lidt nye billeder af akvariet. (hovedet har det jo ikke ¨så godt idag, efter sådanne en nytårsaften)*blink* Der er sidenhen kommet lidt Altolamprologus compressiceps Gold head unger i (5 stk) som med tiden gerne skulle danne et par. Derudover er der kommet et par Hestenæser i. Disse skulle dog helst byttes til den mere altædende art. Er bare svær at få fat i.
src=/sites/default/files/forum/368E9114-A27B-62EC-E30453D8ED54A3BB.jpgsrc=/sites/default/files/forum/368F0384-AD1E-E3B4-81AEF15D4D20B623.jpg
Skrevet af Akva-Stone

Robot ons, 01/02/2008 - 01:11 Permalink

Måske er det bare mig, men jeg synes, at det ser fint ud med et ordentligt lag alger på stenene. Jeg har ikke ancistrus i mit tanga akvarie. Jeg har fået fortalt at ancistrus i malawi og tankaakvarier ikke holder alt for længe. Hvis det passer, hvad er så grunden? Hvis det er en almindelig erfaring, synes jeg, at det er uetisk at have dem i sådanne akvarier, hvis de langsomt sygner hen.
Jeg vil under alle omstændigheder anbefale folk der har dem, at sørge for at de har et lille stykke træ at raspe af. Det er vigtigt for deres fordøjelse, og et lille stykke træ skader ikke i akvariet.

Som sagt kan jeg godt lide begroede sten. Da jeg indrettede akvariet, hentede jeg sten fra en å i mine forældres baghave. Jeg lagde dem i en spand vand med lidt sprit i og skyllede dem efterfølgende let uden at gnubbe. De har et rigtig flot patina.
Til dem der synes om ideen men ikke har en å, måske kunne man lægge dem ud i en balje vand i solen. Evt med en smule plantegødning i vandet.
Skrevet af Kasper Rossing

Robot ons, 01/02/2008 - 01:22 Permalink

Hej Kasper.

Jeg har med held Ancistrus fra 6cm og opad gående i Malawi og Tanga. salgsakvarier uden problemer overhovedet.

Dette er nødvendigt pga. ovenlys direkte ind på disse akvarier.
Skrevet af Andreas-Skjæmt

Robot ons, 01/02/2008 - 15:43 Permalink

Der er ikke nødvendigvis et modsætningsforhold mellem at have Ancistrus og alger i akvariet. Ancistrus æder ikke alle slags alger (og er som fuldvoksne ikke særlig effektive i det hele taget) og lader, efter min erfaring, de dekorative trådalger være. Til gengæld er de glade for de alger som bare lægger sig som et grønt/brunt lag på stenene.

Dette akvarium, indeholdt f.eks. adskillige Ancistrus:

Skrevet af KimJ

Robot ons, 01/02/2008 - 16:40 Permalink

Maller i Tanga-Malawi for eller imod Skal vi ikke diskuterer det i en anden tråd!!!!!. og så komme tilbage til det som var hensigten. At diskuterer hvilke sten-materiale som fungere godt til BTN faxa kalk*skeptisk*
Skrevet af Akva-Stone