Guppyhunner i fødekasse. Lider de af stress?

Indsendt af Robot den tir, 05/20/2008 - 07:06
Kategori
Levendefødende tandkarper - Akvariesiden.dk
Forfatter
Villads
Jeg læser hele tiden om guppyhunner der dør i fødekasse og om hvordan mange mener at det er synd at ha dem i fødekasse for længe.
Jeg har ikke den oplevelse og derfor heller ikke den mening at de lider i fødekassen.
Hvad gør i med jeres guppyer når i sætter dem fødekasse så de dør af det?

Disse fire små videoer viser en hun som kom alt for tidligt i fødekasse fordi hun og hendes søstre har det med at snyde mig.
Da hun kom i for en lille uges tid siden var hun tromletyk,men dagen efter havde hun smidt det halve igen.
Nu får hun lov at gå der til hun har leveret og det går da også helt fint.
Se hvor nysgerrigt hun kommer til ruden når hun ser mig og hvordan hun følger min finger ligesom enhver anden sund og rask guppy.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=gIYOR_cmMUc]

Så er låget på kassen taget af.Lidt lummer jazz og fingerhalløj på ruden er ikke rigtigt sjovt mere.Hvor er maden henne!
PS.Stønneren i baggrunden er min morfar der absolut skulle afprøve sit dykkerudstyr lige nu.Tsk tsk tsk!
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=2fYxdZsltLo]

Jahh! Endelig kom maden.
Hvad for en skal jeg ta først.
De ser lækre ud allesammen.
----
Læg så det SCUBA grej fra dig morfar
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=QQWV_z__Au4]

Uhm! De er altså goe de her frysetørrede røde myg.
Nå nu må jeg hellere tygge maden ordentligt.Ingen grund til stress.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=qOLamRjn6DA]

Og sådan går dagen med god mad og meditation for de fleste af mine hunner i fødekasse.
Hvornår hende her vil føde vil tiden vise,men jeg er sikker på at hun er frisk som en fisk når hun kommer tilbage i haremet.

Kommentarer

Robot tir, 05/20/2008 - 09:34 Permalink

Jeg tror ikke de lider, men ligesom alle andre fisk, vil de gerne have muligheden for at smutte i skjul, hvis det bliver nødvendigt. Jeg tror derimod, at de føler ubehag ved at være i kassen. Hvis du savede den ene ende af fødekassen, ville hun ikke opholde sig i fødekassen ret længe :)
I en kort periode efter du kommer hende op i kassen, panikker hun ofte og forsøger med djævlens vold og magt at komme ud. Men derefter affinder hun sig med situationen - og bliver atter tillidsfuld, men jeg tror ikke, hun føler behag ved at være i kassen.
Jeg er absout ikke modstander af at bruge fødekasser - bruger dem selv til datterens guppy og platy. Alt andet lige er det jo kun en kort periode de går i kassen.
Skrevet af stonny

Robot tir, 05/20/2008 - 09:44 Permalink

Naturligvis vil de aldrig selv vælge at komme i kassen det er klart.,men det jeg er ude efter er at høre hvordan det går for sig hos de mennesker som har dårlige oplevelser med stress og dødsfald så vi måske kan finde årsagerne og hjælpe.

Hos mig sidder kassen som man kan se i et lille akvarium inde i en reol hvor der er ret roligt.
På den første film kan man lige ane pumpen som blæser vand imod kassen og giver lidt gennemstrømning.
Lyset er det samme som hos de andre fisk.
Jeg kommer altid med rolige bevælgelser når jeg tager låget af og fodrer.

Indrømmet - Det er forskelligt hvor godt de tager det og hende her er en perle,men dødsfald eller skader ser jeg ikke.
Skrevet af Villads

Robot tir, 05/20/2008 - 11:07 Permalink

Stress eller ikke stress, kommer meget an på den enkelte fisk. Jeg oplever at egen opdræt er langt tammere og lader sig ikke stresse i så stor stil som en der er hentet i en butik.

...Villads, jeg havde egentlig en forestilling om at du brugte 12L til den slags.
Skrevet af Lois

Robot tir, 05/20/2008 - 12:10 Permalink

hej Villads

jeg ville se at komme til læge med de lunger:D

men jeg har haft blandende oplevelser med fødekasser nogle af mine guppyer har det fint med at gå deri og andre bliver stresset og ser meget skræmt ud hele tiden og jeg bruger dem endnu men ville allerhelst ha et 12L akvarie som kun blev brugt som fødeakvarie men sådan er det jo bare ikke altid desværre.

mvh jens
Skrevet af jens-Odense

Robot tir, 05/20/2008 - 12:58 Permalink

Jeg har ikke haft nogen der er døde af det, men holdt også hurtigt op med det, da de fløj rundt i kassen og bankede imod siderne i lang tid (indtil jeg tog dem op).
Nu sætter jeg dem i et føde akvarie på 60L, gerne flere hunner sammen, og de virker overhovedet ikke int. i deres yngel. Ved ikke helt om der er anderledes for Endlers Guppy, da de alm. jeg havde før i tiden, vendte sig om og åd alt yngel :D
Skrevet af mugge

Robot tir, 05/20/2008 - 17:25 Permalink

#4 Det er interessant Lois.
Jeg kommer i tanke om at da jeg startede med guppyer i 2005 gjorde jeg tit det at jeg satte grønt karton op på to sider omkring fødekassen så de følte sig mere trygge.Det har ikke været nødvendigt længe.Jeg har ikke fået nye fisk ind siden juli 2006 så alle mine fisk er født og opvokset her hos mig.
Mener du det kan betyde noget?
Jow jeg bruger fødekasse i 25 liters akvarium.Det er hvad der passer bedst herhjemme da jeg ikke bruger luft af hensyn til larmen er det svært at køre med små 12 liters.I mine 25 l har jeg pumpe på 350l/t og det kører godt,men vil nok være alt for meget til et 12 l.Der er også det at i et 25 l kan jeg ha ungerne til de skal sorteres og videre i systemet,så jeg skal ikke flytte så meget rundt med dem.

#5 Ja han ånder tungt ham morfar :D
Når du siger hele tiden -hvor længe er det så?
Hvis der er noget i det Lois siger kan det være at dine hunner bliver rolige om et lille års tid.Med mindre altså at du bliver ved at købe nye ind.

#6 Hvor længe havde du nerver til at holde dem i kassen før du tog dem op?
Jeg har også set den opførsel du beskriver,men de plejer at falde til ro inden for få timer.
Jeg tror nok der kan være forskel på de vilde fisk og så de tamme som i nogle tilfælde er nogle slemme kannibaler.,men det er kun noget jeg siger ud fra en fornemmelse efter megen læsning her på siden.
Skrevet af Villads

Robot tir, 05/20/2008 - 17:32 Permalink

hej Villads

syntes da også at 350l/t lyder da meget til 25l akvarier eller er det bare mig? troede nemlig ikke at guppyer var glade for meget strøm i vandet.
jamen det var indtil at jeg tog dem op af fødekassen men jeg prøver selvf. at ha dem til at gå så kort tid i fødekassen som muligt men mine går der ca. 3-4 dage og så når jeg sætter dem ud i deres normale akvarie igen så tog det dem op til 24 timer inden de svømmede normalt rundt igen.

mvh jens

Skrevet af jens-Odense

Robot tir, 05/20/2008 - 17:42 Permalink

Ja jeg var også lidt nervøs i starten for at mine små unger blev blæst rundt i akvariet,men de klarer det fint.
Det er mit indtryk at guppyer har det fint med strøm.

Det er mærkeligt at de er så længe om at blive glade igen.Er det hunner udefra eller eget opdræt.
Jeg ved jo godt at du ikke har været igang så længe.

Jeg kan nu godt huske i starten at nogle hunner var lidt længe om at få det godt igen når de kom over til deres søstre.
Dengang havde jeg kun 2-3 hunner i hver stamme at avle på og når de kom tilbage i et 25 l var der god plads til at stå i et hjørne og være skræmt.Nu har jeg som regel 7-10 hunner + 2-3 hanner i ynglegruppen og det skaber meget mere liv i de 25 l,så når hunnerne kommer tilbage ryger de lige ind i flokken igen uden problemer.
Skrevet af Villads

Robot tir, 05/20/2008 - 17:49 Permalink

det er eget opdræt med hvor forældre er udefra og ja det er lidt sært ligesom de skal vende sig til at der er masser af plads igen men det er også derfor at jeg venter så længe jeg kan med at sætte dem i føde kasse og ja nogle gange er det for sent og så har de fødte i det andet akvarie men så får hunnerne lidt mere at spise:P
men Villads da jeg var nede og besøge dig da så jeg i et af dine akvarier gik der vel 10 hunner og 2-3 hanner rundt og alle de hunner som der gik deri var de helt tomt for æg? hvordan finder du ud af hvilke hanner som har befrugte hvilke hunner?
det har været et mystrium for mig lige siden.

mvh jens
Skrevet af jens-Odense

Robot tir, 05/20/2008 - 18:19 Permalink

Ja det var det akvarium med de store røde.
Det er en af mine ynglegrupper.
Det ser ud som om at guppyer har det bedst i flok,så der er flere fisk end egentlig nødvendigt for avlen,men det er nu heller ikke dårligt at ha rigeligt med hunner at vælge imellem.
Jeg har udvalgt 3 hanner til avl og en flok hunner.Jeg kan ikke vide hvilken af de 3 hanner der har befrugtet en hun men alle 3 hanner har nogle af de træk jeg ønsker at få med i næste generation.
Når jeg kan se at en hun er klar til at føde sætter jeg hende i fødekasse i et tomt 25 l, og så kommer hun tilbage i flokken når hun har født.
Skrevet af Villads

Robot tir, 05/20/2008 - 18:58 Permalink

Hold da op, jeg læste Villads indlæg på arbejde og har tænkt på nogle ting jeg ville kommenterer, men i har været flittig på tangenterne siden, men jeg prøver om jeg kommer rundt om tingene..

#6 jeg tror bestemt der er forskel på Endlers og kultur guppyer, eller rettere sagt, er der stor forskel på vildtype og kultur. Mine caracas guppyer æder ikke deres unger, hvorimod jeg ikke engang kan sætte to kultur hunner sammen i et føde akvarie, for så holder den ene sig parat til at æde den andens unger, når de bliver født.

Jeg bruger 20 l med tagrendenet som fødeakvarie af forskellige grunde. Jeg synes det virker mere naturligt at hunnen har en plante at gemme sig i og noget plads at bevæge sig på og det er en fornøjelse at se ungerne ligge på et blad og komme sig, og bliver mutti så for nærgående yder tagrendenettet beskyttelse. Ikke at jeg tror de bedre kan li ensomheden i et 20 l, men i min optik er det dog bedre en fødekasse.
Jeg kan godt se Villads pointe, at hans fisk forholder sig rolig, men jeg er bange for at det kan være opgivelse. Jeg oplever i hver tilfælde at mange af mine hunner bliver noget betuttede når de er alene og i vigør igen når de er tilbage i flokken. Det tager lige 10 sek. så er de en del af flokken igen.

Jeg gør altså som Villads, altså tager dem fra før forventet fødsel, men det kan skam også snyde så man får et kuld unger i opholdsakvariet. Første gangs drægtige er de værste til at snyde, synes jeg.

At nogen dør tror jeg simpelthen er nitritforgiftning/ ophobning af bakterier pga manglende gennemstrømning. Jeg bemærker også at Villads skriver pumpen er rettet i mod for bedre gennemstrømning det er en meget vigtig detalje. Jeg ejer da et fødekar og den har også været fremme i tilfælde af en enkelt unge osv, men jeg synes det er svært at holde en god vandkvalitet.
Skrevet af chk

Robot tir, 05/20/2008 - 19:06 Permalink

Hov, jeg glemte lige at jeg tilslutter mig #4 Mine egne fisk er langt roligere end fisk jeg får udefra. Jeg har faktisk flere gange nævnt jeg jeg synes mine egne fisk er langt mere rolige end så mange man ser, selv om man skulle tro at butiksfisk vænnede sig til meget bevægelse, så er det altså ikke tilfældet!!
Skrevet af chk

Robot tir, 05/20/2008 - 19:21 Permalink

Jeg har selv forsøgt med tagrendenet,men mine hunner så ud som om de let kunne få hovedet i klemme i maskerne,så jeg opgav det.
Du siger opgivelse Charlotte.Jeg vil hellere sige at de affinder sig med situatinonen.Min hun her i tråden har ikke opgivet,hun er stadig nysgerrig og har god appetit.En hun i naturen som bliver fanget i et lille hul vil måske gøre det samme og vente på chancen til at komme væk.

Nitrit kan måske være den årsag som mange overser.Det er et godt bud synes jeg.

#13 Det er virkelig interessant at vi er flere der har de erfaringer.Det kunne være sjovt at høre om der er flere.
Skrevet af Villads

Robot tir, 05/20/2008 - 19:46 Permalink

#14 Jeg tror faktisk vi er enige, derfor satte jeg også opgivelse i For jeg oplever det præcis som du beskriver det, fanget i et vandhul og venter på at komme væk men sådan, må jeg understrege, opfører de sig også i et 20 l, her kan de bare bevæge sig noget mere. De er lige utilfredse med at være alene. Bare der er to opfører de sig anderledes.

For sundhedens skyld tror jeg vandkvalitet er langt mere vigtig end om det er en fødeboks ell lille akvarie. Hvad vi mennesker så synes er bedst er end anden ting.
Skrevet af chk

Robot tir, 05/20/2008 - 19:57 Permalink

En guppy alene er ikke godt.
Det kan vi hurtigt blive enige om.
Skrevet af Villads

Robot tir, 05/20/2008 - 21:40 Permalink

godaften sikke hvor I skriver herinde, spændende:D

jamen vi i mene at et fødeakvarie med nogle javamos og nogle hornblade er meget bedre end en fødebox selvom akvarie kun vil blive på 12-15L og efter lidt tid så vil de selvfølgelig blive flyttet til et af mine 38L men det er som jeg er bange for det er om de kan klare de skift mellem akvarier når de er under 1 månede gamle eller er det ikke noget jeg behøver at tænke så meget over, vandkvaliteten er selvf. helt iorden.

mvh jens
Skrevet af jens-Odense

Robot tir, 05/20/2008 - 22:48 Permalink

Hej Jens.

Som du også kan se af indlæggene tror jeg at hvilken fødebasin du vælger er et temperamentsag. Villads har succes med fødekasser, men er også omhyggelig med at holde god vandkvalitet, jeg har succes med 20l og tagrendenet, men hygiejnen er lige så vigtig. I et lille akvarie sker forureningen forholdsvis hurtig.

Til dit spørgsmål. Guppyunger under en mdr. tager ingen skade af at blive flyttet rund, når man avler guppyer bruger du meget tid på at flytte dine fisk rund. Jeg sætter hunnen i fødeakvarie når hun er tyk og med skelen til notater om, hvornår hun er parret. Hun bliver så flyttet når hun har født, ser hun sølle ud får hun lov at komme sig alene og senere komme over i opholdsakvariet. Ungerne går i 20 l til jeg hos de grå kan se æggepletten ( ca.3 uger gammel) eller til jeg kan se gonopodiet hos de blonde ( ca.4 uger). Så bliver hver køn sat i hver deres 54l. De bedste fisk bliver i hver deres akvarie, de dårlige (udseendet) bliver sat i en 180l til salg. udstillingshanner kommer igen i et 12l, så udviklingen kan observeres, og sådan går hele guppyens liv, rund i mine forskellige akvarier.

Jeg holder den samme gode vandkvalitet og aklimatiserer aldrig, internt
Skrevet af chk

Robot ons, 05/21/2008 - 01:09 Permalink

Jeg har mistet ialt 3 guppyhunner i fødekassen, og ja, vandkvaliteten var nok problemet. Syntes ellers, jeg gjorde hvad jeg kunne for at skabe cirkulation i fødekassen. Havde endda lagt en lille tot hornblad ned at gemme sig i. Den første var i fødekasse med indsats, i akvariet med resten af flokken. Hun prøvede alt hvad huin kunne at komme ud, de andre prøvede alt hvad de kunne at komme ind til hende. Hun døde før hun fødte, sansynligvis af en svampeinfektion. De to næste var uden indsats, hver deres fødeboks i et akvarium med kun de to. Men på det tidspunkt har de måske allerede været svækkede, jeg mistede også to hanner kort efter, og yngelen havde klisterhaler. Siden har jeg ikke turde forsøge mig med fødekassen, tilgengæld har jeg fået et 24l. (med hysterisk orange armatur/låg og turkis bundramme - hvad f..... har Cayman mon tænkt, da de lavede det???*blink*), det er nu udnævnt til barselsstue, indrettet med bar bund og en stor tot javamos. Tagrendenet aner min lokale Silvan ikke, hvad er, så vi må se hvordan det går uden.

Mvh. Marlene
Skrevet af MarleneP

Robot ons, 05/21/2008 - 04:28 Permalink

Hej Marlene Tak for dit indlæg.
Det kunne godt se ud til at dine problemer med fødekasse bunder i nogle helt andre problemer med fisk som ikke er i topform.
Det er lige den slags historier jeg gerne vil ha flere af hvis de findes.Det er jo synd hvis folk går rundt og tror at fødekassen er det rene toturinstrument hvis det er andre ting der er årsag til de døde hunner,som jeg tror det må være i dit tilfælde.

hvad f..... har Cayman mon tænkt, da de lavede det??? De har nok tænkt - Dem her kan vi sælge USA! :D

Måske,hvis du har fået styr på vandforholdene og dine fisk er i topform,det er på tide at du prøver med fødekassen igen.
Hvis du gør kan du jo vende tilbage til denne tråd med resultatet,og på den måde være med til at opklare mysteriet om den farlige fødekasse.
Skrevet af Villads

Robot ons, 05/21/2008 - 09:28 Permalink

Nu tror jeg så det er min tur til at komme med et indlæg i denne tråd...

Jeg har oplevet med mine million guppyer at de stresser meget mere en mine kultur guppyer når de kommer i fødekasse..

Hvad det skyldes aner jeg ikke og mine millioner er alle født hos mig og står i mit soveværelse så der er pænt ro om dagen..;)

mens mine kultur er i mit badeværelse og de er meget mere rolige fisk.

Jeg har tidligere oplevet dødsfald med million guppyer i fødekassen, så nu er det akvarie de går i bare godt beplantet og så får de lov at føde i akvariet, og når jeg så ser unger fisker jeg dem op jeg kan ( 10-20 stk.) pr. kuld, de vokser så op i yngel akvarie..

mvh.
Bo
Skrevet af Bo Jensen

Robot ons, 05/21/2008 - 11:27 Permalink

[citat=chk]Som du også kan se af indlæggene tror jeg at hvilken fødebasin du vælger er et temperamentsag. Villads har succes med fødekasser, men er også omhyggelig med at holde god vandkvalitet, jeg har succes med 20l og tagrendenet, men hygiejnen er lige så vigtig. I et lille akvarie sker forureningen forholdsvis hurtig.[/citat]

Temperamentsag? Uden tvivl føler en fisk sig bedre tilpas i et, eks. 12L godt beplantet end i et af de flydende plastik fødekar.

Skrevet af Lois

Robot ons, 05/21/2008 - 11:28 Permalink

#1 hvad fodrer du dem med hehe? :P
Skrevet af C-h-r-i-s

Robot ons, 05/21/2008 - 11:36 Permalink

#22 Det er jo det som Charlotte og jeg er inde på,at når vi fisker en guppyhun op af sit vante miljø og sætter hende alene i et lille akvarium,så gør det ikke den store forskel om det er en 2 l fødekasse eller et 25 l akvarium.
Hun vil tit stå og trykke sig og være utryg i begge tilfælde.
Jeg mener ikke det spiller den store rolle.

#21 Er dine millionfisk kultur eller vildform Bo?
Skrevet af Villads

Robot ons, 05/21/2008 - 11:37 Permalink

#En anden tråd Christian tsk tsk tsk ;)
Skrevet af Villads

Robot ons, 05/21/2008 - 11:41 Permalink

Det er kulturform men ikke ren avlede Villads, du har selv set dem..;)

mvh.
Bo
Skrevet af Bo Jensen

Robot ons, 05/21/2008 - 11:49 Permalink

Det er mærkeligt med den forskel.

Det som jeg ville diskutere i denne tråd er ikke så meget om det er etisk forsvarligt at bruge fødekasse.Det synes jeg det er.
Tråden er oprettet fordi jeg så tit har læst om folk der har dårlige oplevelser med dem,og fordi jeg gerne vil høre hvad der er sket hjemme hos de mennesker i det håb at opdage nogle årsager til de dødsfald.

Hvis vi på den måde kunne finde nogle metoder eller forhold hvor fødekasser kan bruges med succes ville det være en hjælp for mange,så vidt jeg kan se.
Skrevet af Villads

Robot ons, 05/21/2008 - 11:51 Permalink

#24 Jo der er forskel på om fisk står udstillet og nøgen i et flydekar, eller om den har mulighed for at gemme sig i et større dertil indrettet akvarie.
Har du en fisk der stresser og smider ungerne for tideligt i et flydekar, vil oplevelsen være en anden i et eks. 12L.
Skrevet af Lois

Robot ons, 05/21/2008 - 14:31 Permalink

jeg vil også til at ha mig et fødeakvarie da jeg mener at det er bedre at de måske har mere plads at svømme på, jeg har her til morgen haft endnu et dødsfald blandt mine guppyhunner som var i fødekasse og da jeg tændte for lyset her til morges da lå den nede på bunden at kassen og var død, den svømmede stille rundt igår og ja det var en guppyhun som var født op hjemme hos mig selv og der var fint cirkulation i fødekassen og mine vandværdier var fine.

mvh jens
Skrevet af jens-Odense

Robot tor, 05/22/2008 - 00:10 Permalink

#22 Hvis vi taler etik eller bare hvad jeg som menneske synes virke mest tilforladeligt vil jeg til enhver tid fremhæve akvarier, i mit eget tilfælde 20 l, som fødebasin.

Men af egen erfaring med mange hunner der sættes i fødeakvarie hver måned, må jeg fastholde at mine hunner aldrig ser tilfreds ud med at stå mutters alene og jeg har altså indrettet dem efter de bedst princippet med skjul i form af en lille rod med en anubius, masse af ren vand, ro osv, og de vænner sig ikke til det. Lige nu har jeg en der har gået der 1 uge, fordi ungerne ikke kommer, hun står på samme plet 24-7!! Hun ser ikke nær så tilfreds ud som den på Villads lille film.
Jeg mister ikke hunner i fødeakvarier, men det gør Villads heller ikke selvom han konsekvent bruger fødekasser.

Der hvor jeg klart kan give dig ret, er hvis man ikke passer sine fødekasser meget omhyggelige, så går det nemmere helt gal, end i et akvarie ( men det kan sq også gå gal :()

#29 Æv hvor surt. Det er der jo desværre ikke meget forklaring i.
Skrevet af chk

Robot tor, 05/22/2008 - 02:19 Permalink

Det er trist med din hun Jens.Er der ikke det mindte tegn af nogen art på hvad den døde af.
Der må være en grund for raske fisk lægger sig ikke sådan lige til at dø,og jeg ville ønske at vi kunne finde årsagerne.

Jeg har lige sat to mere i kasse.
Normalt har jeg kun en i hver kasse men nu var der lige en chance for at få to kuld på næsten samme tid og den anden er optaget.jeg må ud og købe et par mere.
Det er to små hunner og jeg forventer ikke de store kuld.Det er derfor jeg gerne vil ha to på en gang,så jeg udnytter pladsen bedst muligt.
Jeg flimede dem to minutter efter de var kommet i så alle kan se deres reaktion.
10 min. efter står de roligt og kigger ud når jeg kommer derhen.
Nå for f* jeg glemte at uploade filmen så der går lige 15 min.:P:
Så kom den B)
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=UjtnCtRDVqE]
Skrevet af Villads

Robot tor, 05/22/2008 - 02:35 Permalink

godaften

nej jeg aner det simpelthen ikke, der er ingen NO2 eller 3 i akvariet og den har ingen hvide pletter men ved i hvert fald hvor jeg skal ha mine guppyer fra næste gang hvis Villads sælger ud af hans guppyer:)

må indrømme at jeg ikke gider guppyer fra butikker mere, nu har jeg prøvet en del steder fra og syntes at resutalet er det samme hver gang men det kan selvfølgelig også være mig som gør noget galt men vil med det samme sige at jeg ikke vil skære nogen butikker over samme kam, der findes sikkert gode guppyer i butikker men bare ikke der hvor jeg har været.

mvh jens
Skrevet af jens-Odense

Robot tor, 05/22/2008 - 02:40 Permalink

Det er bare mærkeligt.Man hører jo meget dårligt om butiksguppyer,men når det er anden generation kan jeg ikke se at det skulle betyde noget.
Jeg troede ellers du var til triangelhaler Jens?
Du må vist hellere melde dig ind i klubben og komme til årsmøde/udstilling i november,så er der chancer for gode fisk.
Skrevet af Villads

Robot tor, 05/22/2008 - 02:47 Permalink

ja det er det som jeg ikke forstår ret meget af men da både dens moder og fædre er fra butikker så kan det godt være at det betyder noget alligevel, jeg ved det i hvert fald ikke.

jo jeg er mest til Triangler men jo mere jeg ser på den ene han som jeg har fra dig jo mere bliver jeg vild med den men kommer også an på om jeg vil kunne få nogle rimelig gode guppyer i triangler eller om det er nemmere at få fat i DS.

ja jeg regner med at melde mig i denne månede Villads men er bare nervøs for om der er plads til en amatør som mig inde i klubben, der er jo virkelig folk som ved hvad de snakker om.

mvh jens
Skrevet af jens-Odense

Robot tor, 05/22/2008 - 02:53 Permalink

Du skal ikke bekymre dig.Der er alle slags og snakken går livligt.
Du kan være sikker på at du kan finde nogen prima triangelhaler i klubben.
Lad os stoppe den snak her og tage resten i PB hvis det er.

Måske skal man et par generationer hen før det har betydning.Mystisk.
Skrevet af Villads

Robot tor, 05/22/2008 - 02:54 Permalink

bare iorden Villads og undskyld at jeg har taget din tråd=)

men vi forsætter bare over pm.

mvh jens
Skrevet af jens-Odense

Robot tor, 05/22/2008 - 02:56 Permalink

Du har da også bidraget her.
Det er klubsnakken jeg synes vi skal holde ude af tråden.
Skrevet af Villads

Robot tor, 05/22/2008 - 03:19 Permalink

Jeg er ikke den store guppy entusiast, men har dog haft dem af flere gange. Jeg har op levet det, da jeg brugte fødekasserne, var hunnen osse lidt vild i starten, men efter 5-10 min var den helt rolig, og fødte en kæmpe røvfuld unger i fred og ro. De gange hvor den ikke var i kasse blev den jagtet intenst af de andre fisk når den skulle føde, og det må da være større stressfaktor??

Villads: Nu låner jeg lige din tråd i 2 sek. Har hørt en snakke om at der findes moderguppy´er som ikke kan lave andet end at føde unger, og mange af dem endda, hele tiden.... Er det sandt eller falsk?

Undskyld Villads *rødmer* Ville bare lige have det opklaret, nu hvor de mange gupse eksperter er samlet
Skrevet af kenter

Robot tor, 05/22/2008 - 09:48 Permalink

Er du bidt af en gal guppy, er du meget velkommen i guppyklubben. Jeg selv blev endda medlem uden guppyer :P

Vi er alle amatører for vor herre, det skal du ikke spekulerer på :D:P
Skrevet af chk

Robot tor, 05/22/2008 - 10:08 Permalink

#38 Så du har altså ikke oplevet sære dødsfald i fødekassen.Er det rigtigt forstået?
Kan jeg gå ud fra at du havde almindelige dyrehandlerguppyer?

Moderguppyer - er det ikke det alle sunde og raske guppyhunner med respekt for sig selv er?
Dog føder de kun med 3 til 4 ugers mellemrum.De kan jo ikke føde unger før de er færdigudviklede i æggene.
Alt andet er en skrøne.
Skrevet af Villads

Robot tir, 06/03/2008 - 04:36 Permalink

Hejsa

Har helt glemt at holde øje med denne tråd. Nej jeg har ikke oplevet sære dødsfald, kun midlertididgt stress, hvis man kan kalde det for det.

De gyppyer jeg havde var nogle der blev kaldt vildguppyer, kom fra en anerkendt opdrætter her i landet... Ikke dem der med store vilde haler og alt det andet. Små hanner, og kedelige grå hunner (kan nu bedst lide fisk så tæt på vildformen som muligt)

Tak for oplysningen om Moderguppyer.
Skrevet af kenter

Robot søn, 06/08/2008 - 21:49 Permalink

Det er ikke lang tid siden, at jeg fik en yngelkasse til mine guppyer og jeg har ialt prøvet at sætte 3-4 ned (mener jeg det var).
Jeg startede med at dele kassen op i 3 rum (et til ungerne og 2 til en hun hver). Næste morgen var begge hunner sammen i samme lille bitte rum.
Prøvede så igen og pludselig var den ene hun sammen med ungerne (jeg havde fundet nogle små unger i akvariet, som var sat i yngelkassen med det samme).

Den anden hun så pludselig tynd ud, så jeg slap hende løs og den første hun stak af igen.... Men blev klemt undervejs og døde (den lille plastikplade der deler det op, var gået løs og hun sad fast).....

Nu har jeg KUN unger deri, som jeg samler op i akvariet. Og ingen skillevæg (jeg har så lagt en lille tot javamos derned, så ungerne føler de kan gemme sig lidt).
Desuden har jeg købt et andet yngelakvarie, som kan flyde. Det var nemlig lidt af et problem med den første, som skulle sidde på siden, hvilket mit cayman-akvarie ikke er beregnet til.
Skrevet af Nathasja

Robot tor, 06/26/2008 - 23:48 Permalink

Hej Nathasja.
Prøv næste gang at bruge en kasse til kun en hun,og læg låg på så hun ikke kan springe op.
Disse fødekasser er beregnet til at lade hunnen føde i kassen og lade ungerne falde under ud i et lille akvarium hvor der ikke er fisk der kan æde ungerne.
På den måde virker de rigtig godt og man kan få meget store kuld.
Det er ikke en god ide at samle de små i et lille lukket rum hvor vandet cirkulere dårligt.
Jeg ved godt at mange gør det og får unger ud af det,men optimalt er det ikke.
Skrevet af Villads

Robot lør, 02/13/2010 - 01:52 Permalink

Fødekasse spørgsmålene er lige så aktuelle som da tråden blev startet, så hvis du har nogen erfaringer du vil dele er du velkommen til at skrive om dem har i tråden.
Jo flere beretninger vi får jo større mulighed har vi for at forstå problemerne.
Skrevet af Villads

Robot tor, 06/03/2010 - 01:27 Permalink

denne her vil jeg også tillade mig at hive frem igen :D
Skrevet af mickro89

Robot tor, 06/03/2010 - 14:48 Permalink

Jo en gammel tråd, men ikke desto mindre en gavnlig tråd :)

Jeg har også fødekasse, men jeg bruger den ikke..

De gange jeg har sat en hun i, har de bare svømmet forvildet rundt, så jeg har opgivet det..
En gang var jeg ude for at hunnen var kommet ned under bundpladen og svømmede rundt dernede.

Jeg har også forsøgt med et fødeakvarie, men det var heller ingen succes - det er bare som om de ikke føler sig tilpas andre steder en i flokken..

En gang satte jeg 2 hunner sammen i fødeakvarie, men de blev begge syge og hang i overfladen (bugvattersot tror jeg, da begge have skælrejsning).. De røg så hurtigt tilbage igen, men dagen efter var den ene død - den anden har det dog fint nu (underligt synes jeg)..

Jeg synes det er drønærgeligt, for når guppyerne føder er der kun 1-2 der overlever, inden vi finder og fanger dem.
Måske jeg skulle forsøge med fødekassen igen.
Skrevet af Guppyfisken

Robot tor, 06/03/2010 - 19:15 Permalink

Hvor længe lader du dem svømme forvildet rundt Tanya. Det er helt almindeligt at de er urolige i 10 - 15 min. for så at falde til ro.
Tanya skrev:
En gang var jeg ude for at hunnen var kommet ned under bundpladen og svømmede rundt dernede.

Den her kan jeg ikke se for mig, men du må jo have samlet kassen lidt forkert - eller hvad? :(

Hvis en fisk bliver rask igen er det ikke bugvattersot. Det er en mærkelig historie med de to.
Hvor lang tid gik de i fødeakvariet før de blev syge?
Jeg oplever selv at hunnerne bliver stille når de kommer i et 25l alene, men de kvikker altid op igen så snart de kommer hjem til flokken igen.

Jeg bruger den type her:
http://www.akvarieudstyr.dk/Ferskvand/%C3%98vrigtudstyr/AndetAkvarieuds…
De får mange steder i flere mærker med samme funktion.

Jeg er sikker på at det har betydning for guppyhunnerne om de føler sig udstillet alt for kraftigt.
F.eks en hun i fødekasse i selskabsakv. hvor rovfisk jævnligt svømmer forbi og kigger ind.

Jeg brugte en overgang at afskærme de to sider på akvariet hvor fødekassen hang med grønt karton.
Så kunne de ikke se ind til naboakvariet med guppyer i, og de kunne ikke se ud i rummet med mig i.
Det hjalp dem til at finde ro.
Den slags har jeg dog ikke brugt længe.
Hvis nogen har ideer til giftfri maling til selve fødekassen er det også en mulighed.

Hvordan stod det fødeakvarium du prøvede med? Var der ro omkring det eller meget lys og meget trafik?
Hvis du har to hunner sammen i fødeakv. vil risikoen være at den ene står og æder unger mens den anden føder. Jeg ville aldrig ha mere end en i af gangen.
Jeg bruger udelukkende fødekasser i 25l akvarium, men somme tider føder en hun i akvariet med avlsgruppen i hvor en del unger overlever.

Der et 25 l akv. med en trærod med Javabregner og Javamos på som ligger diagonalt og fylder næsten hele længden, plus en potte med Cryptocoryner i som står i det bageste hjørne i forlængelse af roden.
Det giver så meget ly at mange unger overlever der.

En anden mulighed er at bygge et eller to hjørner op med sten i golfbold størrelse, og lidt større i bunden som fundament til opbygningen plus små sten i hasselnødde størrelse på resten af bunden. Hvis du bygger helt op til overfladen har du skabt en labyrint af skjulesteder hvor de små kan trække ind. Det er meget nemt at lave efter en hyggetur til stranden hvor du har samlet sten i din favoritkulør i vandkanten hvor de er så rene at de er klar til brug når du kommer hjem. Et par totter Javamos pynter fint og en lille Ancistrus til et passe bunden er super plus en lille flok røde rejer til at passe javamosset og det hele er perfekt. :)

Jeg har også et 25 l med avlsgruppe hvor jeg lagde en pæn bunke sten ca. på midten lidt bagtil(mine akv står med gavlen udaf i reolen)og klemte en tot javamos fast mellem stenene. Nu er mosset vokset godt op og inde under mosset vrimler det med guppyunger.

Hvis du indretter dit fødeakv. på en af disse måder og nøjes med en hun vil jeg tro du har gode chancer for at få flere unger ud af hvert kuld, men husk! Kun en hun i, og kuldet skal vokse op og flyttes før næste kuld laves. Hunnen fjernes naturligvis hurtigt efter fødslen.

I alle mine 25 l har jeg et sodavandsfilter med et 350l/t PH på. Så er der rent vand.
Skrevet af Villads

Robot tor, 06/03/2010 - 21:30 Permalink

De to hunner gik i akvariet i ca. 1 uge og al den tid var de meget stille og ikke sig selv.
Men ja det er meget mystisk, at den blev rask igen - det havde jeg slet ikke forventet.

Den fødekasse jeg har, er sådan en med en rist i bunden, men hvis man ikke får den rist lagt helt korrekt, så kan den nemt vippe, så det er jo det der er sket, men det er bare sådan lidt besværligt med de kasser, når de ikke er idiotsikre.
Desuden synes jeg heller ikke den virker ret stabil, da det er en model som flyder ovenpå. Jeg har faktisk oplevet at de andre fisk har været så ivrige at det har lykkedes for en han at komme ind til hunnen i den.

Jeg har et 20l. som egentlig var planlagt til fødeakvarie, men efter den oplevelse med de to hunner, har jeg lagt det lidt på hylden.

Det akvarie som jeg ville have dem til at føde i var et 84l. akvarie med guppyyngel, samt lidt rejer og pansermaller.
Det står i stuen, så helt ro er der jo ikke, men det står næsten ved siden af det akvarie de kom fra, så jeg skulle mene der er den traffik de er vant til, men det stresser jo lidt at blive flyttet, når de ikke er vant til det.

Sodavandsfilter? Den må du vist uddybe for en grøn ;)
Skrevet af Guppyfisken

Robot fre, 06/04/2010 - 00:58 Permalink

Ja og vi har ikke set det sidste mysterium endnu.

Jeg vil anbefale dig at indrette dit 20 l på en af de måder jeg beskrev, eller at købe den fødekasse jeg viste, og ellers stille akvariet et roligt sted. E.v.t med pap på 3 sider.

Sodavandsflteret er min egen ide.

En Faxe kondi flaske hvor gevindet er savet af og bunden savet af i passende højde, som med Aquaels lille ph er 16 cm når akvariet er 25 cm højt.
Det er meget effektivt, både fordi filtervolumen er meget stort og fordi det let suger slam op i den åbne ende.
Unger bliver ikke suget op medmindre de selv gør en indsats for det.

Et indvendigt filter kan også bruges.
Skrevet af Villads

Robot fre, 06/04/2010 - 10:20 Permalink

Smart lavet :)

Ja jeg tror også jeg vil prøve at stille akvariet op og prøve med det endnu en gang.
Fødekasserne tror jeg jeg vil vente med til jeg ved om det andet virker.
Skrevet af Guppyfisken

Robot søn, 07/17/2011 - 23:15 Permalink

Hej.
Jeg har et 54L akvarie.
Jeg har en hun guppy i fødebasin, skal hun være tæt på pumpen?
1) kan se i snakker noget om cirkulation i vandet ellers dør de???

Jeg har kommet lidt mos ned til hende, men hun fare stadig rundt som en sindsyg, nok fordi hun gerne vil nu..
2) Er der andet jeg kan gøre?

3) Hun er helt orange bag til, er det tegn på hun snart skal føde?
Skrevet af alekk