Fødeakvarie

Indsendt af Robot den søn, 06/29/2008 - 16:04
Kategori
Levendefødende tandkarper - Akvariesiden.dk
Forfatter
chk
Snakken har været mange og lange om fødekasser og fødeakvarier. Jeg har altid talt imod fødekasser og anbefalet akvarier med tagrendenet, derfor har jeg lige fået laver et par billeder for at vise disse.

Kommentarer

Robot søn, 06/29/2008 - 16:06 Permalink

Et ord Smart :D
Skrevet af tetracrusta

Robot søn, 06/29/2008 - 16:12 Permalink

Jeg sys også ideen er meget bedre end de fødekasser og det koster sikkert det samme :D
Skrevet af Team Darwin

Robot søn, 06/29/2008 - 17:09 Permalink

#1 Jeg bruger det samme net, dog i bunden af akvariet...
Skrevet af Lois

Robot søn, 06/29/2008 - 17:36 Permalink

Hvilken slags net er det?
Der må da være noget plastik om det, så det ikke ruster?
Skrevet af Nathasja

Robot søn, 06/29/2008 - 18:01 Permalink

#2 Ja, det er nemlig smart, mutti opdager slet ikke hun er i fødekammeret :)

#3 +5 Jeg har købt 4x20 l brugte til 75,- stykket og en rulle plastik tagrendenet til ca. 25,- i Jem og Fix og der kan blive rigtig mange akvarieindsatser af sådan en rulle. Mine 2o l er højere end nettet så jeg har sat to stykker sammen med strips.

#4 Det er jo også smart, men gupserne stiger til vejrs, så hos mig skal det være på højkant :)
Skrevet af chk

Robot søn, 06/29/2008 - 20:48 Permalink

[citat=chk]
#3 +5 Jeg har købt 4x20 l brugte til 75,- stykket og en rulle plastik tagrendenet til ca. 25,- i Jem og Fix [/citat]
Jeg er bange for, at jeg ikke fattede 4X20 l?

4 * 20 l. hvad?
Skrevet af Nathasja

Robot søn, 06/29/2008 - 20:57 Permalink

4 stk akvarier á 20 l.:D, bl.a den du kan se på billedet.
Skrevet af chk

Robot søn, 06/29/2008 - 20:58 Permalink

Dette muligvis et dumt spørgsmål, men I må lige bære over med en cichlidenørd et øjeblik; Hvad forhindrer ungerne i at svømme ud gennem de store masker, og blive ædt?
Skrevet af KimJ

Robot søn, 06/29/2008 - 21:05 Permalink

KJ: Ingenting, men så er man da sikker på at det kun er de klogeste, der overlever ;)

Ungerne kan sagtens svømme ud (og ind igen), men de voksne kan ikke svømme ind til ungerne.

Charlotte: Ahhh.... Jeg tænkte nok, at du ikke mente, at du havde køb 4*20 liter tråd og beklædt med tagrendenet.... Det ville jo ikke give meget mening ;)

God idé... Jeg vil lige overveje, om det ikke var noget, der skulle prøves....
Skrevet af Nathasja

Robot søn, 06/29/2008 - 21:06 Permalink

De er nok lidt klogere end cichlider :D:D

Nej som du kan se er de på den rigtige siden. Jeg tror de har indbygget en radar, så de fornemmer hvor de er sikre.
Skrevet af chk

Robot tir, 07/22/2008 - 20:59 Permalink

Charlotte.

Lige for at slå det fast... Sætter du moderen over i eet af dine 20 liters som du har delt op med tagrendenet?

ELLER isolerer du moder og de andre i en del af akvariet og lader de små finde over i den sikre del?

Hvis det er det første der er tilfældet så klarer jeg det samme som nettet men med planter i et yngleakvarie, og smider hende retur når jeg kommer hjem samme dag og ser hun har født. Så har hun trods alt en luksus fødestue med Wellness i form af luft, planter og stilhed indtil de små er kommet. ;)
Skrevet af Kierkegaard

Robot tir, 07/22/2008 - 21:18 Permalink

Lige for at forklare hvorfor jeg gør som jeg gør, starter jeg lige med at fortælle lidt om min avl.

Jeg har ikke mine guppyer i et selskabsakvarie, hvor jeg skal have nogle til at overleve. Jeg avler kun for at lave udstillingsfisk, dvs at mit primære mål er at får så mange gode unger som muligt. Det gør jeg ved at parrer kun de forældre fisk jeg bestemmer er egnet til at få de unger jeg har brug for.

Tilbage til fødeakvariet, som jo lige præcist også er et top indrettet akvarie fremfor et fødekar uden vandcirkulation.: Jeg ved præcist, hvor når en hun skal føde (laver statistik) og sætter hende i 20 l akvariet m/ tagrendenet når jeg ved tiden nærmer sig, så kan hun stille og roligt gå der til ungerne kommer, de svømmer så ind bag nettet og hunner flyttes tilbage til opholdsakvariet.

Jeg kan ikke risikerer at min nye premiehan ender i maven på far ell moster :D
Skrevet af chk

Robot tir, 07/22/2008 - 21:45 Permalink

Charlotte.
Dvs din hun og han KUN går sammen i deres helt eget akvarie - et X antal liters? Så du ved at hun kun har været i tjah kønslig omgang med den han du nu har valgt?
Når du så har set dem parre sig noterer du det og fører en log så du ved at x antal dage efter chk-08-109 er blevet befrugtet så tager du hende fra og over i et luksus 20 liters med flow osv. Korrekt? I dette er der så tagrendenet som opdeler akvariet og sørger for at de små kan søge fred og sikkerhed.

Mine er også præmiefisk - bevares! De får i alt fald præmie for produktivitet og lyst for tiden. :D

Mht målrettet avl kører jeg selv kun med een han i mit ene akvarie for at se hvad der kommer ud af det når jeg ved det kun er den og den flotte han der kan få sine små poter i hunnerne. Men supermålrettet avl med ligefrem log osv kræver nogle flere små akvarier, og mere plads end jeg har nu. *rødmer*
Skrevet af Kierkegaard

Robot tir, 07/22/2008 - 21:58 Permalink

Ja, så er min hemmelighed afsløret :D Det er præcist sådan som du beskriver jeg gør - men tag ikke fejl, log bog ell ej, de snyder skam også mig - men i det store og hele er det mig der styre tingene., og det omfatter ca. 6 akvarier pr. stamme i str. 2x 12, 20, 54 l
og en 112, 128, 180 til opvækst af de fisk der ikke skal blive hos mig.

Det bliver spændende at hører om du kommer til at styre din avl i en bestemt retning, når de nu er så flittige ;)

Husk at definitionen på en stamme er at far og søn og mor og datter er ens :D
Skrevet af chk

Robot tir, 07/22/2008 - 22:05 Permalink

Charlotte?

kan du ikke tie stille et øjeblik? Det ender galt for mig hvis du kommer med mere lokkende info. haha :D

Jeg gad godt sætte mig ned (jf min udd. baggrund) og nedfælde dit og dat data hos de forsk. fisk og krydse som jeg nu ville.

Det begyndte jeg allerede med ved at føre logbog over feks mine stuefugle som barn. -Det er da lidt pudsigt og se hvordan det har udviklet sig. Lige nu handler det mere om at lære så mange fisk som muligt at kende, men samtidigt med at køre en målrettet avl blir lidt svært når man blir fristet af div. spec. og flotte fisk....
Har kørt kryds af to flotte kampfisk som har fået unger - og ser da spændt frem til hvad det kunne blive. B)

Skrevet af Kierkegaard

Robot tir, 07/22/2008 - 22:16 Permalink

Rolig nu,:D vi har alle været der hvor du er, men så ender det alligevel med guppyer

If you are bored with raising the easier types of fish as discus or african cichlids, switch over to guppies and I guarantee you wont ever be bored with your fish again.
Stan Shubel

:D:D:D
Skrevet af chk

Robot tir, 07/22/2008 - 22:42 Permalink

Jeg ser du bor på Fyn Arne.
Hvilken by om jeg må spørge?
Skrevet af Villads

Robot lør, 08/20/2011 - 17:39 Permalink

Hej.
Sidder lige og læser denne gamle tråd. Jeg har løst problemet på en hel anden måde : lavet en træramme det passer præcis ned i baljen, slået fluenet på, og vupti...ingen problemer. Placer indvendig pumpe så tæt på midten som muligt. :D :D :D
Da rammen er af træ, holder den naturligvis ikke evigt, men det er nemt at lave en ny. Her betyder det ikke noget om ungerne er dumme eller intelligente, - de overlever alligevel :D:D:D:D:D
Skrevet af Bailey123

Robot lør, 08/20/2011 - 18:56 Permalink

hej bailey
den træ ramme du laver kommer den i på lodret eller vandret ?
eller kunne du komme et billede på siden men din gode idé og idéen med tagrende net er også godt
så nu har jeg lidt at lave igen uden at det koster en bundegård ;)
Skrevet af Rendbo

Robot lør, 08/20/2011 - 19:10 Permalink

#20 den bliver sat lodret ned, sådan at akvariet kan indrettes til de størrelser jeg har brug for. Har ikke pt en i brug, men poster foto næste gang jeg laver en :)
Skrevet af Bailey123