Såørgsmål til nitrat.

Indsendt af Robot den lør, 07/05/2008 - 12:44
Kategori
Vandpleje og Kemi - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
Hejsa til jer alle...

Jeg har et lille spørgsmål til nitraten, og hvordan man kommer den til livs.... <-- ja vandskifte kan jo gøre det....

Men nej... Problemet her, er så at den nitrat der er der, er på 25.... Det er så det samme som i skvariet... og det er den jeg vil have ned...
Jeg bruger regnvand og blander det i forholdet ca 20 L regnvand til 1 L postevand. På denne måde får jeg faktisk nogle gode vand verdier, som ser sådan ud.

NO3 = 25
NO2 = 0
GH = 4
KH = 4
PH = 6,8 - 7,0

Det er jo ikke helt dårligt. Lige bortset fra NO3 som jo er 25

Jeg har også prøvet at måle i mit selskabs akvarie / plante akvarie, og selvom der er MASSER af planter, får jeg en NO3 på 25.

Så spørgsmålet er... Er der en fornuftig / økonomisk anden måde at få det tal ned på ?
Jeg har nu i et døgn prøvet med Zeolit på 2 måder, men syntes ikke rigtig at der er sket bedringer i det.

Den ene er ved at tage noget Zeolit og smide i bunden af regnvandstønden og så selvfølgeli filtrere vandet, men kan ikke se nogen reaktion.

Så har jeg prøvet at smide Zeolit i et spand filter, men heller ikke her kan jeg se nogen forbedring.

Er der nogen der har nogle foreslag til andre muligheder ?

Jeg har dog hørt om et nitrat filter, men vil ikke kaæde det for en økonomist løsning, da det koster 1800 Dkk og sådan et skal væl også skiftes en gang imellem....

Kommentarer

Robot lør, 07/05/2008 - 13:04 Permalink

Hvis det vand der falder ned fra himlen, måles til 25, er der vist grund til at kigge lidt nøjere på det du nu måler nitraten med*skeptisk* Ofte er de målesæt der almindeligvis findes i handelen, ikke specielt pålidelige. Du kan jo evt. prøve at købe en lille flaske destilleret vand på apoteket, og efterprøve, om der også er NO3 i det. Hvis det er tilføldet, kan du roligt gå ud fra, at målesættet ikke kan bruges til at måle så små værdier.
Som #2 skriver, er en NO3 værdi på 25 faktisk ganske fin, så der er ikke nogen grund til bekymring, selv hvis målingen skulle være korrekt.
Skrevet af KimJ

Robot lør, 07/05/2008 - 13:28 Permalink

hmm ifølge oplusninger andre steder fra, er en måling på 25 ok, men så heller ikke højere... altså efter min mening lige i overkanten, og bør kunne komme langt længere ned... men hvad ved jeg ?
Skrevet af Bacce

Robot lør, 07/05/2008 - 13:29 Permalink

p..s... mit måle udstyr skulle kunne måle til 0 men som du siger, er det ikke altid en gatanti... jeg tror jeg prøver med det destileret vant, som du siger... det kunne være sjovt... :D
Skrevet af Bacce

Robot lør, 07/05/2008 - 20:54 Permalink

#4 Der er absolut ingen grund til at gå længere ned - dine planter elsker 25-30 ppm. Nitrat op til 50 ppm regnes ikke som skadeligt. Hvis jeg var dig, ville jeg ikke ofre hverken mere energi såvel som økonomiske midler på at få niveauet ned.
Skrevet af stonny

Robot søn, 07/06/2008 - 01:18 Permalink

hmm okey... måske har du ret...

Jeg har købt nyt substrat pro og keramik rør til mit 530 L som jeg vil smide i, i morgen... Jeg aner ikke hvor længe det som sider i, har sidet, da akvariet er købt brugt.... så det trænger jo nok til en skifter.... og så kan jeg for sjov se om det også kan være med til at sænke nitrat, selvom jeg nu ikke tror det....

Med hendsyn til hvad målingen sagde i destileret vand... og her sagde den 0 i nitrat. så det burde jo virke...
Skrevet af Bacce

Robot søn, 07/06/2008 - 11:51 Permalink

Hmmm, hvorfor spørger du om råd, når svarene preller af som vand på en gås? Alle her i tråden har svaret, at dit nitratindhold er fint, alligevel vil du sænke dit nitratindhold!

Til orientering fjerner dit filter ikke nitrat - det producerer det! De nitificerende bakterier omdanner ammonium/ammoniak til nitrit som igen omdannes til nitrat.

Naturligvis sagde målingen 0 i destileret vand. Man destilerer vand for stort set at fjerne alle opløste stoffer. Det indeholder 0 af alt på nær vand.
Skrevet af stonny

Robot søn, 07/06/2008 - 16:15 Permalink

Stonny>> Jeg spørger om råd, for at få råd... er det ikke normalt ?? jeg har fattet at i syntes mit nitrat tal er fint, og har også taget det til mig... men som jeg skrev, så ved jeg ikke hvor gammle min indmad er, og derfor bliver det skiftet på min 530 L da det alligevel trængte til en rensning... (stort set ikke noget strøm i) dette havde ikke noget at gøre med mit nitrat indhold, men eftersom der blev linket til at substrat pro kunne fjerne nitraten også, syntes jeg også det kunne være sjovt at se om talne ændrede sig....

desuden var det i mit 250 L jeg prøved at få nitrat ned, da det er en malle balje, og uden planter, da cirkulationen er i top, og derfor kan planter ikke side i bundlaget.....
Skrevet af Bacce

Robot tir, 07/08/2008 - 01:12 Permalink

Substrat Pro er lavet af sintret glas og er dermed kemisk inaktiv. Derfor fjerner Substrat Pro ikke nitrat. Tværtimod kommer det til at indeholde en bakteriekultur, som producerer nitrat.
Skrevet af stonny

Robot tir, 07/08/2008 - 08:18 Permalink

#11 nemlig B)
Skrevet af lgb

Robot tir, 07/08/2008 - 09:59 Permalink

#11 og 12 Jeg bruger Substrrat Pro i begge mine spandpumper. Der bliver ikke fjernet nitrat (eller i hvert fald så lidt at det ikke er værd at skrive hjem om), tværtimod sker der en produktion af nitrat.

Hvis man har planter i akvariet, er det ikke et mål i sig selv at fjerne nitrat, så længe det holdes på et rimeligt niveau, da planterne har brug for nitrat. Nitrat er sjældent et problem i et velkørende akvarium. At Symbiont slår sig op på, at det reducerer nitrat, indbyder dermed også brugeren til at reducere sine vandskift. Problemet er så blot, at der er andre affaldsstoffer som f.eks. et fosforoverskud, der ikke bliver fjernet. Alt andet lige reducerer vandskifte alle opløste affaldsstoffer i vandet.
Skrevet af stonny

Robot tir, 07/08/2008 - 11:08 Permalink

Til et akvarie uden planter, er et nitratfilter efter min mening en god løsning. Specielt hvis det vand man skifter med har et højt nitratindhold (husk at grænseværdien for drikkevand er på 50 mg!)

Jeg har bygget et selv af et gammelt eheimfilter, så det behøves slet ikke at komme i nærheden af 1800 kr. Det er jo meget simpel teknologi, det er de rigtige bakterier der gør arbejdet, ganske gratis.
Skrevet af jaboc

Robot tir, 07/08/2008 - 12:43 Permalink

Jaboc> det akvarie hvor jeg netop bekymrer mig om nitraten er et uden planter, og det er der anledningen til dette spørgsmål kommer frem.....

Men må jeg spørge om hvad du har puttet i ?
jeg ved der skal de der berømte svovlkugler i, men hvad mere ????
Skrevet af Bacce

Robot tir, 07/08/2008 - 15:25 Permalink

[citat=stonny]#11 og 12 Jeg bruger Substrrat Pro i begge mine spandpumper. Der bliver ikke fjernet nitrat (eller i hvert fald så lidt at det ikke er værd at skrive hjem om), tværtimod sker der en produktion af nitrat.

[/citat]

nu er jeg nødt til at fortælle denne lille oplevelse, som egentlig kunne lyde som seriøs mishandling af fisk, og jeg derfor burde lynches eller i det mindste ha klap med en let opvredet havelåge

men jeg har et 200 liters akvarie med en spandpumpe (LAC 809) fuld af Substrat pro, som på nuværende har kørt i 3 år (+/- nogle uger) uden nogen form for rensning, det sidder på et 200 liters akvarie med et ynglende cichlidepar og adskillige hundrede unger, efter 3 kuld lige oven i hindnanden, jeg skifter meget sjældent vand, og aldrig mere end max 10%, hvis det sker én gang om måneden er det meget...
jeg fodrer kraftigt, pga ynglen der er INGEN planter i tanken,
I teorien burde fiskene se sølle ud og Nitraten burde hoppe helt ud af skalaen når man måler det...
men fiskene ser trivelige ud finnerne stritter som de skal, de tøffer rundt og hygger sig, ungerne vokser fint, så jeg har ikke set nogen grund til at ændre på måden den tank passes på.

I forbindelse med Steens indlæg i #13 tænkte jeg at jeg da lige ville prøve at måle værdierne og det har jeg lige nu gjort
de Ammonium/Ammoniak og nitrit, lå på ikke målbar og nitraten... den lå kun på 10, så noget må substrat pro altså gøre ved det

det er ikke noget jeg vil anbefale andre, men her fungerer det
Skrevet af Brian C

Robot tir, 07/08/2008 - 17:21 Permalink

#16 Brian, hvor nødigt jeg end vil, må jeg nok give dig ret i at Substrat Pro fjerner nitrat ;) For os drengerøve er det fint med en anledning til at finde den lille kemiker frem. Jeg målte på de to akvarier med substratet og som kontrol på et med et almindeligt indvendigt filter. De to med substratet havde væsentlig lavere nitrat end det uden - der er skiftet ca 25 % for et par dage siden i allesammen ligesom fiskebelastningen nok er nogenlunde ens. Så jeg æder mine ord i mig igen *rødmer*
Skrevet af stonny

Robot tir, 07/08/2008 - 19:10 Permalink

det er jo det der gør det sjovt at have akvarier, det er ikke altid at tingene er som man tror;)
Skrevet af Brian C

Robot tir, 07/08/2008 - 20:15 Permalink

Sjovt at have akvarium, nu må du styre dig!
- Vandpjaskeri på gulvet
- Uddanelse som kemiingeniør for at forstå kemien
- Uddannelse som maskingeniør for at forstå teknikken
- Uddanelse som gartner for at forstå planterne
- Uddanelse som biolog for at forstå fiskene og alle de andre mærkelig skabninger, vi kommer i vandet
- En elregning, der er løbet løbsk
- En vandregning der er ditto
- Jonglering med kropumulige slanger, der ikke vil ligge som man ønsker
- Slidmærker på gulvet, der hvor man har gået en million gange foran akvariet

Det er sgu da ikke sjovt at have akvarium :D
Skrevet af stonny

Robot tir, 07/08/2008 - 20:40 Permalink

Det er netop alle de ubehageligheder der gør det sjovt.... ;-)
Skrevet af Bacce

Robot tir, 07/08/2008 - 21:14 Permalink

Udfordringer er altid sjove:D:D
Skrevet af Brian C

Robot ons, 07/09/2008 - 10:51 Permalink

Bacce > Det er ikke substratet der er vigtigt, har jeg erfaret, det beviser Brian Cs erfaringer så vidt jeg kan se også. Det filter jeg har konstrueret kører med lidt keramiske rør i bunden og så ellers alm filtervat. Det er der afgørende er at der er iltfrie forhold, som de nitratnedbrydende bakterier kan trives under. Princippet i mit hjemmebyggede filter er at recirkulere det samme vand hen over filteret og så kun tilfører nyt vand fra akvariet dråbevist. Resultatet er at nitrat ikke er målbart i mit akvariet. Det svovlbaseret filter fungerer vist efter et lidt andet princip.

Skrevet af jaboc

Robot ons, 07/09/2008 - 13:10 Permalink

jaboc, et svovlfilter fungere osse ved at vandet bliver tilført meget langsomt, for at skabe og vedligeholde et iltfattigt område, svovlet er der for at bakterierne har noget at leve af når der ikke er nok nitrat tilstede, således at bestanden af bakterier ikke reduceres når nitratniveauet falder, for så at skulle genopbygges når det stiger

sagt på en anden måde, vi laver ingen nedskæringer i bemandingen, bare fordi der ikke er nok at lave, vi giver dem bare noget andet at spise/lave ind til der kommer noget mere arbejde til dem
Skrevet af Brian C

Robot ons, 07/09/2008 - 22:48 Permalink

Jo, den forklaring har jeg hørt flere gange, men jeg savner noget bevis for påstanden. Det er kendt at nitrat nedbrydes til luftformigt N, men at svovlreduktion kan træde i stedet, for de samme bakterier? Desuden lever bakterierne ikke af nitrat (eller svovl), de nedbryder organisk materiale, ganske ligesom både fiskene og os. De ånder ikke ilt, men nitrat.

Endnu har jeg tilgode at se at mit eget filter har manglet svovl for at virke, men det kan jo komme. Eller det kan komme til at mangle organisk materiale. I starten fodrede jeg filteret med alkohol (citrus vodka, smagte af h til, skulle af med det). Det er jeg holdt op med og kan nu se en nitratværdi på omkring 2 mg/l fra tid til anden.
Skrevet af jaboc

Robot tor, 07/10/2008 - 14:36 Permalink

Nå... men der skal jo eksperimenteres lidt, så jeg har prøvet Jabocs opskrift....

Jeg har opsat en mindre beholder, ca 1,6 L hvor jeg i binden har noget akva grus (korn 4 tror jeg) og derefter proppede jeg ca en l substrat pro i som var i overskud fra et andet filer, og til sidst filtervat.... trækker så vandet fra en kørende spandpumpe via hjemmefixet t-stykke som går over i luftslange, som så render til bunden af beholderen, og fra top af beholderen tapper jeg så vandet... ca 1-2 dråber / sec.

Så må vi se om det kan fjerne nitraten.... det er et eks. som ikke har kostet noget, men hvis det virker, tror jeg at jeg vil smide det på en regnvandstønde, så vandet er nitrat og nitrit frit når jeg tapper det... så gør det ikke noget at der kommer lidt nitrat fra fiskene....

Men der går væl en 14 dage før sådan noget kan måles ???
Skrevet af Bacce

Robot fre, 07/11/2008 - 10:17 Permalink

Det begynder ikke at virke før alt ilten i filteret er brugt op. I mit filter er der recirkulation, dvs det samme vand passerer igen og igen hen over filtermaterialet, ved hjælp af en pumpe - det skulle du overveje at lave. En lille smule vand ledes så til og fra filteret så det drypper som beskrevet. Derudover startede jeg som beskrevet filteret op med alkohol, men jeg ved ikke om det er nødvendigt. Jeg kan ikke huske hvor lang tid der gik før det virkede, men en uge eller to passer nok meget godt.
Skrevet af jaboc

Robot fre, 07/11/2008 - 11:36 Permalink

En ting til, jeg tror ikke det er smart at tage vandet efter at det har passeret spandfilteret. Her vil vandet formentligt være tømt for organisk kulstof, og det er jo det nitratfilteret skal leve af. I så fald er det i hvert fald nødvendigt at fodre nitratfilteret med alkohol.
Skrevet af jaboc

Robot søn, 12/28/2008 - 17:09 Permalink

Hej Bacce

Vil lige høer hvordan det endte med dit nitrat konsentration.

virkede dit substrat-pro og dit nye filter??

mvh
thomas
Skrevet af zonar

Robot søn, 12/28/2008 - 18:23 Permalink

#28 kan fortælle at jeg i mit 250 liters ikke har kunne måle no3, jeg kører med stort filter med både substra pro, symbiot, siporax dog kun 15 maller, dog blev det til 19 i dag.
Skrevet af lgb

Robot søn, 12/28/2008 - 18:28 Permalink

[citat=jaboc]En ting til, jeg tror ikke det er smart at tage vandet efter at det har passeret spandfilteret. Her vil vandet formentligt være tømt for organisk kulstof, og det er jo det nitratfilteret skal leve af. I så fald er det i hvert fald nødvendigt at fodre nitratfilteret med alkohol.[/citat]

Med mindre man kører med aktivt kul kan jeg ikke se hvorfor det skulle være tilfældet.
Skrevet af chris2500dk