Kategori
Vandpleje og Kemi - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
Hejsa til jer alle...
Jeg har et lille spørgsmål til nitraten, og hvordan man kommer den til livs.... <-- ja vandskifte kan jo gøre det....
Men nej... Problemet her, er så at den nitrat der er der, er på 25.... Det er så det samme som i skvariet... og det er den jeg vil have ned...
Jeg bruger regnvand og blander det i forholdet ca 20 L regnvand til 1 L postevand. På denne måde får jeg faktisk nogle gode vand verdier, som ser sådan ud.
NO3 = 25
NO2 = 0
GH = 4
KH = 4
PH = 6,8 - 7,0
Det er jo ikke helt dårligt. Lige bortset fra NO3 som jo er 25
Jeg har også prøvet at måle i mit selskabs akvarie / plante akvarie, og selvom der er MASSER af planter, får jeg en NO3 på 25.
Så spørgsmålet er... Er der en fornuftig / økonomisk anden måde at få det tal ned på ?
Jeg har nu i et døgn prøvet med Zeolit på 2 måder, men syntes ikke rigtig at der er sket bedringer i det.
Den ene er ved at tage noget Zeolit og smide i bunden af regnvandstønden og så selvfølgeli filtrere vandet, men kan ikke se nogen reaktion.
Så har jeg prøvet at smide Zeolit i et spand filter, men heller ikke her kan jeg se nogen forbedring.
Er der nogen der har nogle foreslag til andre muligheder ?
Jeg har dog hørt om et nitrat filter, men vil ikke kaæde det for en økonomist løsning, da det koster 1800 Dkk og sådan et skal væl også skiftes en gang imellem....
Jeg har et lille spørgsmål til nitraten, og hvordan man kommer den til livs.... <-- ja vandskifte kan jo gøre det....
Men nej... Problemet her, er så at den nitrat der er der, er på 25.... Det er så det samme som i skvariet... og det er den jeg vil have ned...
Jeg bruger regnvand og blander det i forholdet ca 20 L regnvand til 1 L postevand. På denne måde får jeg faktisk nogle gode vand verdier, som ser sådan ud.
NO3 = 25
NO2 = 0
GH = 4
KH = 4
PH = 6,8 - 7,0
Det er jo ikke helt dårligt. Lige bortset fra NO3 som jo er 25
Jeg har også prøvet at måle i mit selskabs akvarie / plante akvarie, og selvom der er MASSER af planter, får jeg en NO3 på 25.
Så spørgsmålet er... Er der en fornuftig / økonomisk anden måde at få det tal ned på ?
Jeg har nu i et døgn prøvet med Zeolit på 2 måder, men syntes ikke rigtig at der er sket bedringer i det.
Den ene er ved at tage noget Zeolit og smide i bunden af regnvandstønden og så selvfølgeli filtrere vandet, men kan ikke se nogen reaktion.
Så har jeg prøvet at smide Zeolit i et spand filter, men heller ikke her kan jeg se nogen forbedring.
Er der nogen der har nogle foreslag til andre muligheder ?
Jeg har dog hørt om et nitrat filter, men vil ikke kaæde det for en økonomist løsning, da det koster 1800 Dkk og sådan et skal væl også skiftes en gang imellem....
Kommentarer
Robot lør, 07/05/2008 - 12:52 Permalink
http://www.unimati.biz/product.asp?product=247&sub=6&page=1
http://www.unimati.biz/product.asp?product=644&sub=6&page=1
http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=6590&sub=214&page=1
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=740363
Skrevet af lgb
Robot lør, 07/05/2008 - 13:04 Permalink
Hvis det vand der falder ned fra himlen, måles til 25, er der vist grund til at kigge lidt nøjere på det du nu måler nitraten med*skeptisk* Ofte er de målesæt der almindeligvis findes i handelen, ikke specielt pålidelige. Du kan jo evt. prøve at købe en lille flaske destilleret vand på apoteket, og efterprøve, om der også er NO3 i det. Hvis det er tilføldet, kan du roligt gå ud fra, at målesættet ikke kan bruges til at måle så små værdier.
Som #2 skriver, er en NO3 værdi på 25 faktisk ganske fin, så der er ikke nogen grund til bekymring, selv hvis målingen skulle være korrekt.
Skrevet af KimJ
Robot lør, 07/05/2008 - 13:28 Permalink
Skrevet af Bacce
Robot lør, 07/05/2008 - 13:29 Permalink
Skrevet af Bacce
Robot lør, 07/05/2008 - 20:54 Permalink
Skrevet af stonny
Robot søn, 07/06/2008 - 01:18 Permalink
Jeg har købt nyt substrat pro og keramik rør til mit 530 L som jeg vil smide i, i morgen... Jeg aner ikke hvor længe det som sider i, har sidet, da akvariet er købt brugt.... så det trænger jo nok til en skifter.... og så kan jeg for sjov se om det også kan være med til at sænke nitrat, selvom jeg nu ikke tror det....
Med hendsyn til hvad målingen sagde i destileret vand... og her sagde den 0 i nitrat. så det burde jo virke...
Skrevet af Bacce
Robot søn, 07/06/2008 - 11:51 Permalink
Til orientering fjerner dit filter ikke nitrat - det producerer det! De nitificerende bakterier omdanner ammonium/ammoniak til nitrit som igen omdannes til nitrat.
Naturligvis sagde målingen 0 i destileret vand. Man destilerer vand for stort set at fjerne alle opløste stoffer. Det indeholder 0 af alt på nær vand.
Skrevet af stonny
Robot søn, 07/06/2008 - 16:15 Permalink
desuden var det i mit 250 L jeg prøved at få nitrat ned, da det er en malle balje, og uden planter, da cirkulationen er i top, og derfor kan planter ikke side i bundlaget.....
Skrevet af Bacce
Robot tir, 07/08/2008 - 01:12 Permalink
Skrevet af stonny
Robot tir, 07/08/2008 - 05:18 Permalink
Set gør symbiont osse, og det skulle kunne reducere nitrat;)
http://petsupply.dk/symbiont1000g-p-2375.html
Skrevet af Brian C
Robot tir, 07/08/2008 - 08:18 Permalink
Skrevet af lgb
Robot tir, 07/08/2008 - 09:59 Permalink
Hvis man har planter i akvariet, er det ikke et mål i sig selv at fjerne nitrat, så længe det holdes på et rimeligt niveau, da planterne har brug for nitrat. Nitrat er sjældent et problem i et velkørende akvarium. At Symbiont slår sig op på, at det reducerer nitrat, indbyder dermed også brugeren til at reducere sine vandskift. Problemet er så blot, at der er andre affaldsstoffer som f.eks. et fosforoverskud, der ikke bliver fjernet. Alt andet lige reducerer vandskifte alle opløste affaldsstoffer i vandet.
Skrevet af stonny
Robot tir, 07/08/2008 - 11:08 Permalink
Jeg har bygget et selv af et gammelt eheimfilter, så det behøves slet ikke at komme i nærheden af 1800 kr. Det er jo meget simpel teknologi, det er de rigtige bakterier der gør arbejdet, ganske gratis.
Skrevet af jaboc
Robot tir, 07/08/2008 - 12:43 Permalink
Men må jeg spørge om hvad du har puttet i ?
jeg ved der skal de der berømte svovlkugler i, men hvad mere ????
Skrevet af Bacce
Robot tir, 07/08/2008 - 15:25 Permalink
[/citat]
nu er jeg nødt til at fortælle denne lille oplevelse, som egentlig kunne lyde som seriøs mishandling af fisk, og jeg derfor burde lynches eller i det mindste ha klap med en let opvredet havelåge
men jeg har et 200 liters akvarie med en spandpumpe (LAC 809) fuld af Substrat pro, som på nuværende har kørt i 3 år (+/- nogle uger) uden nogen form for rensning, det sidder på et 200 liters akvarie med et ynglende cichlidepar og adskillige hundrede unger, efter 3 kuld lige oven i hindnanden, jeg skifter meget sjældent vand, og aldrig mere end max 10%, hvis det sker én gang om måneden er det meget...
jeg fodrer kraftigt, pga ynglen der er INGEN planter i tanken,
I teorien burde fiskene se sølle ud og Nitraten burde hoppe helt ud af skalaen når man måler det...
men fiskene ser trivelige ud finnerne stritter som de skal, de tøffer rundt og hygger sig, ungerne vokser fint, så jeg har ikke set nogen grund til at ændre på måden den tank passes på.
I forbindelse med Steens indlæg i #13 tænkte jeg at jeg da lige ville prøve at måle værdierne og det har jeg lige nu gjort
de Ammonium/Ammoniak og nitrit, lå på ikke målbar og nitraten... den lå kun på 10, så noget må substrat pro altså gøre ved det
det er ikke noget jeg vil anbefale andre, men her fungerer det
Skrevet af Brian C
Robot tir, 07/08/2008 - 17:21 Permalink
Skrevet af stonny
Robot tir, 07/08/2008 - 19:10 Permalink
Skrevet af Brian C
Robot tir, 07/08/2008 - 20:15 Permalink
- Vandpjaskeri på gulvet
- Uddanelse som kemiingeniør for at forstå kemien
- Uddannelse som maskingeniør for at forstå teknikken
- Uddanelse som gartner for at forstå planterne
- Uddanelse som biolog for at forstå fiskene og alle de andre mærkelig skabninger, vi kommer i vandet
- En elregning, der er løbet løbsk
- En vandregning der er ditto
- Jonglering med kropumulige slanger, der ikke vil ligge som man ønsker
- Slidmærker på gulvet, der hvor man har gået en million gange foran akvariet
Det er sgu da ikke sjovt at have akvarium :D
Skrevet af stonny
Robot tir, 07/08/2008 - 20:40 Permalink
Skrevet af Bacce
Robot tir, 07/08/2008 - 21:14 Permalink
Skrevet af Brian C
Robot ons, 07/09/2008 - 10:51 Permalink
Skrevet af jaboc
Robot ons, 07/09/2008 - 13:10 Permalink
sagt på en anden måde, vi laver ingen nedskæringer i bemandingen, bare fordi der ikke er nok at lave, vi giver dem bare noget andet at spise/lave ind til der kommer noget mere arbejde til dem
Skrevet af Brian C
Robot ons, 07/09/2008 - 22:48 Permalink
Endnu har jeg tilgode at se at mit eget filter har manglet svovl for at virke, men det kan jo komme. Eller det kan komme til at mangle organisk materiale. I starten fodrede jeg filteret med alkohol (citrus vodka, smagte af h til, skulle af med det). Det er jeg holdt op med og kan nu se en nitratværdi på omkring 2 mg/l fra tid til anden.
Skrevet af jaboc
Robot tor, 07/10/2008 - 14:36 Permalink
Jeg har opsat en mindre beholder, ca 1,6 L hvor jeg i binden har noget akva grus (korn 4 tror jeg) og derefter proppede jeg ca en l substrat pro i som var i overskud fra et andet filer, og til sidst filtervat.... trækker så vandet fra en kørende spandpumpe via hjemmefixet t-stykke som går over i luftslange, som så render til bunden af beholderen, og fra top af beholderen tapper jeg så vandet... ca 1-2 dråber / sec.
Så må vi se om det kan fjerne nitraten.... det er et eks. som ikke har kostet noget, men hvis det virker, tror jeg at jeg vil smide det på en regnvandstønde, så vandet er nitrat og nitrit frit når jeg tapper det... så gør det ikke noget at der kommer lidt nitrat fra fiskene....
Men der går væl en 14 dage før sådan noget kan måles ???
Skrevet af Bacce
Robot fre, 07/11/2008 - 10:17 Permalink
Skrevet af jaboc
Robot fre, 07/11/2008 - 11:36 Permalink
Skrevet af jaboc
Robot søn, 12/28/2008 - 17:09 Permalink
Vil lige høer hvordan det endte med dit nitrat konsentration.
virkede dit substrat-pro og dit nye filter??
mvh
thomas
Skrevet af zonar
Robot søn, 12/28/2008 - 18:23 Permalink
Skrevet af lgb
Robot søn, 12/28/2008 - 18:28 Permalink
Med mindre man kører med aktivt kul kan jeg ikke se hvorfor det skulle være tilfældet.
Skrevet af chris2500dk