Tror vores Gyppy skal være mor..;O)

Indsendt af Robot den søn, 07/20/2008 - 16:06
Kategori
Nybegynder - Akvariesiden.dk
Forfatter
os
Vores ene gyppy er blevet noget små fed her på det sidste, skal hun mon have unger...??

hvis hun skal, hvad gør vi så, vi har en ynglekasse hun godt kan være i...

Hvor lang tid går der før hun evt. får unger, kan man sige noget om det...?

og forresten Goddag til alle, vi er nye og derfor måske en del underlige spørgsmål...;)

Kommentarer

Robot søn, 07/20/2008 - 16:55 Permalink

Se #2 tråds.

- Jeg mener at guppyer er gravide i ca. en månede, uden at være ekspert på området.
Skrevet af Oliver

Robot søn, 07/20/2008 - 19:07 Permalink

okay takker...

fint link...... Men mangler lige svar på om jeg skal putte hende i ynglekassen for vi har smerlinger og nogle andre fisk som æder ynglet hvis de kan komme til det....:(

og hvornår skal jeg så putte hende deri og hvor længe må hun gå der...?

har ikke et andet akvarie jeg kan putte hende i desværre, selvom det måske ville være det smarteste....

Skrevet af os

Robot søn, 07/20/2008 - 19:17 Permalink

Villads der har lavet tråden i linket, har gode erfaringer med fødekar, så prøv at få ham på banen :). Selv har jeg ingen erfaring med det, men når jeg sætter hunner i fødeakvarie vurderer jeg hendes facon. Meget tyk til firkantet, så er det tid. Se du hullet hvor æggene kommer ud som hævet ell. som en tyk hvid kant, er de første nok kommet ell det er op over og så skal hun ihver tilfælde flyttes.
Hun skal så blive der til hun er slank. Det kan tage alt fra 1/2 time til 24 timer.

Ungerne kan ikke komme over i opholdsakvariet før de er så store at inger af beboerne kan gabe over dem.

En anden udvej kan være tæt beplantning, men jeg ved af erfaring, at der aldrig overlever unger i mit cichlideakvarie, og den er tæt beplantet.
Skrevet af chk

Robot søn, 07/20/2008 - 19:26 Permalink

okay takker....prøver at fange Villads....på en eller anden måde... men også tak for dit svar...:)
Skrevet af os

Robot søn, 07/20/2008 - 19:36 Permalink

Fanget :D
Øjeblik.
Skrevet af Villads

Robot søn, 07/20/2008 - 19:49 Permalink

B) cool..

skal også lige høre, om den der fødekasse... den har denne skillevæg, så hunnen kan være øverst og ungerne falde ned under, er det ok, eller er det bedst hvis jeg fjerner skillevægen så hun har hele kassen at svømme rundt i...?

ja jeg har en masse spørgsmål, har jo ikke prøvet det før...:D

men har lige lært, så meget at jeg kan se at den anden hun vi har er jomfru, dvs det bliver hun vist ikke ved med at være for de to hanner er helt vilde med hende idag...;)
Skrevet af os

Robot søn, 07/20/2008 - 19:56 Permalink

Så meget ved jeg da, at du skal fjerne skillevæggen i fødekassen, så hunnen har så meget plads som muligt.

Jeg må nok skuffe dig med at hvis din guppyhun går sammen med hannerne er hun nok ikke jomfru :D

Jeg glemte faktisk en anden kendetegn før fødsel, er at hannerne viser stor interesse for hunnen i timerne før fødslen, alt mens hunnen forsøger at gemme sig.
Skrevet af chk

Robot søn, 07/20/2008 - 20:00 Permalink

ja jeg blev i tvivl om det med skillevæggen, for spiser hun så ikke ynglet selv... eller hva..?? for så kan det jo være ligemeget..*blink*
Skrevet af os

Robot søn, 07/20/2008 - 20:06 Permalink

Så er vi inde på noget så specifik at det må blive Villads da forklare, men jeg troede der var en dobbelt bund med en revne i som ungerne fald ned i ??

Du kan også lægge nogle finløvet planter i vandoverfladen, så ligger ungerne sig også der.
Skrevet af chk

Robot søn, 07/20/2008 - 20:09 Permalink

ok.. takker
Skrevet af os

Robot søn, 07/20/2008 - 20:11 Permalink

Hej os.
Hvad du præcis skal gøre er op til dig selv og i din situation er det ikke nemt at få mange unger ud af det.
Den fødekasse jeg linker til synes jeg er god fordi det er den største jeg kan finde.
Den kan bruges på 5 måder og i din situation er det med hele udstyret i så dine unger bliver inde i kassen.

Når din hun er færdig med at føde tager du hende op og fjerner skillevæggene.
Nu har du en masse unger i en lille kasse.Det er langtfra optimalt og jeg vil kun undtagelsesvis beholde mine unger deri mere end to dage.
Det du nok må indse at du ikke kan få mange unger når du kun har et akvarium hvor du også har fisk der spiser de små.
Hvis jeg var dig ville jeg gøre som beskrevet og fodre de små i to - tre dage inde kassen.
Så er de kommet sig over fødslen og er blevet bedre til at svømme.Du kan fodre dem med flagefoder som du maler til mel og gnider lidt ud af under vandoverfladen til dem så det flyder hen foran næsen på de små.
Derefter ville jeg slippe dem løs og lade dem tage chancen.
Det du gør for at give de små de bedste chancer for at finde skjul og klare sig er at du stopper med at fodre dine voksne fisk en dag før, og et kvarters tid før du slukker lyset til natten fodrer du med noget frostfoder som dine fisk er vilde med.
Når fiskene går amok på lækkerierne slipper du ungerne løs og de vil fise afsted og finde skjul så godt de kan.
Så snart fiskene har ædt størstedelen af foderet slukker du lyset og nu har de små en stor chance for at klare de første svære timer.
Den kan fås mange steder.Jeg linker til denne fordi jeg ved den findes her.
http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/showProduct.asp?pid=45428

Hvornår præcis du skal sætte hunnen i kassen kan jeg ikke sidde her og sige.Du er nødt til at gøre dine egne erfaringer.
Hvis din hun er meget urolig i kassen kan du klistre pap op på de sider der vender ud i stuen.Det kan hjælpe hende til at falde til ro.
Der er meget delte meninger om brugen af fødekasser,men hos mig fungerer de godt.
Prøv at se denne tråd.
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=740669
Skrevet af Villads

Robot søn, 07/20/2008 - 20:18 Permalink

tusinde tak Villads, jammen så må vi jo gøre os nogle erfarringer...B)

den kasse vi har er ikke så stor, vi har nu sat hende i den, da hun er meget tyk nu og helt rød bagtil, hun affinder sig egentligt utroligt fredeligt med at være kommet i den...:) og så taper jeg noget pap på siderne og sætter den over i et roligt hjørne af akvariet, så hun kan få noget ro...;)

så må vi se om det går, jeg vil dog lige kigge på de link du har lagt, viden kan man jo ikke få for meget af...B)

tak for hjælpen indtil videre...
Skrevet af os

Robot søn, 07/20/2008 - 20:25 Permalink

Godt hun er rolig.
Held og lykke med det.
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 10:31 Permalink

hej jeg har 13 gubby-hunner og de er alle gravide men mit spørgsmål er hvornår jeg skal tage dem i føde-kassen?? er der nogen der kan svare på det spørgsmål?? hilsen fiske fiduserne:D
Skrevet af fiske fiduserne

Robot ons, 08/06/2008 - 10:35 Permalink

og jeg vil også vide hvorfor mine hanner går efter mine hunner
er det fordi de ved at de kan lugte ungerne og tror det er mad eller de godt vil pare sig med dem?????
hilsen fiske fiduserne.:D
Skrevet af fiske fiduserne