Rum opvarmning VS alm. varme ??

Indsendt af Robot den fre, 08/01/2008 - 23:13
Kategori
Teknik og udstyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
Hejsa

Ja som tiden går, så vokser antalet at akvarier jo også.... nu til at mange at jeg har måtte flytte dem alle til et nyt lokale.....

Derfor er der installeret hele 11 akvarier i min kælder, og det giver jo blod på tanden, når man jo frygter hver gang man skal aflæse el måleren... Derfor dette spørgsmål....

Er der nogen her inde, der har erfaringer med rum opvarmning i stedet for de almindelige og dyre varme megmer... ?

jeg havde tænkt mig at benytte en af de her maskiner, som lover at give varme for 4 KW hver gang den tager 1 kw... altså burde det give en markant besparelse... men hvordan er det i virkeligheden ?? hvor mange akvarier skal der til før at det vil give en egentlig besparsel ???

Håber på noget fornuftigt og brugbart input... :D

Det skal siges at jeg havde tænkt mig at varme rummet op til 28 C da det er den standart temp jeg har brug for i vandpytterne.... og som sagt, så er rummet ikke vildt stort.. vil tro det er omkring 5m X 4m og der er (MEGET) lavt til oftet,,, ca 170 cm.....

Kommentarer

Robot fre, 08/01/2008 - 23:15 Permalink

jeg bruger selv en alm radiator i rummet til at varme mit akvarierum op, og jeg vil umiddelbart sige at der er meget at spare ved at gøre det på den måde.
Skrevet af hermes2005

Robot lør, 08/02/2008 - 00:52 Permalink

Jeg har installeret mine akvarier i et akvarierum ( 4 x 3 m).
Jeg har 32 akvarier, der ligger på 720 - 25 l.
Det er mit indtryk, at jeg sparer meget på elregningen, ved at køre opvarmningen på radiatoren ( opvarmningen er meget billig på fjernvarmen, der hvor jeg bor). Jeg holder temperaturen på 25.
Skrevet af andersen

Robot lør, 08/02/2008 - 01:05 Permalink

Jeg har kun 1 varmelegme i mine akvarier............. Det er til mine kardinalrejer og så snart jeg får 2.generation, så bliver der forsøgt med stuetemp.
Om morgenen er de mellem 22 og 24 grader alt efter størelse. Og så varmere om aftenen pga. varme fra lampen.
Det fungere fint:)
Skrevet af Hugo

Robot lør, 08/02/2008 - 01:19 Permalink

Jeg er ikke sikker på om i forstår... ? Jeg kan ikke nøjes med alm stue temp... netop derfor at jeg vil hæve temp i dette ene rum, da jeg SKAL have min. 28 C i vandet.. lige p.t. er det ikke de store problemer, da der er så varmt... jeg går i seng med 30 C om aftenen i mit sove værelse, men denne temp. falder jo allerede i næste uge...
Skrevet af Bacce

Robot lør, 08/02/2008 - 01:35 Permalink

Hvis din rumtemperatur er 28 grader, så vil temperaturen i dine akvarier automatisk opnå minimum samme temperatur.

Der er mindst to fordele ved at hæve rumtemperaturen:
- det er billigere end at bruge almindelige varmelegmer.
- du undgår kondens, da vand- og rumtemperatur er stort set ens (er vandet varmere end luften, vil der ske en fordampning).

Dit lys vil tillige give en svag opvarmning af vandet, hvilket gør du måske kan nøjes med at sætte din termostat til 26 grader.
Sørg for rummet er godt isoleret, og du vil uden tvivl spare mange penge på strøm til varmelegmer.

-kq

Skrevet af Qvist

Robot lør, 08/02/2008 - 01:51 Permalink

Jeg bruger også rumopvarmning i mit akvarierum, det gør at jeg normalt holder omkring 25-26 grader i akvarierne, de akvarier der så kræver mere varme, får et varmelegeme. det er så kun få grader varmelegemet skal varme op, i stedet for at skulle varme op fra 20 grader
Skrevet af Brian C

Robot lør, 08/02/2008 - 02:56 Permalink

[citat=Qvist]....(er vandet varmere end luften, vil der ske en fordampning).
[/citat]

Det er ikke korrekt. Fordampningen afhænger ikke af om vand og luft har samme temperatur, men derimod af luftfugtigheden. Er vand og luft af samme temperatur, men med en lav luftfugtighed sker der en stor fordampning - jo større jo højere temperatur- og jo større des lavere luftfugtighed. Først når luften er mættet med vanddamp = luftfugtighed på 100% sker der ingen fordampning.

#1 Jeg er ikke sikker på at regnestykket er så nemt endda. Prisen for hver grad du øger rumtemperaturen er ikke lineær. Det koster betydeligt mere at hæve rumtemperaturen en enkelt grad fra 27 til 28, end det tilsvarende gør at hæve den fra 22 til 23, da varmetabet til omgivelserne er betydeligt større. At det er en kælder (forhåbenlig godt isoleret), og at der er lavt til loftet, taler naturligvis til fordel for rumtemperatur. Til gengæld bliver du nok nødt til at have en passende ventilation = elforbrug og varmetab eller affugter = elforbrug, for at imødekomme fugten, der uundgåeligt vil komme fra 11 akvarier. Hvad der er billigst - varmelegemer eller 28 grader rumtemperatur, tør jeg end ikke give et bud på.
Skrevet af stonny

Robot lør, 08/02/2008 - 11:16 Permalink

[citat=Bacce]Hejsa

Ja som tiden går, så vokser antalet at akvarier jo også.... nu til at mange at jeg har måtte flytte dem alle til et nyt lokale.....

Derfor er der installeret hele 11 akvarier i min kælder, og det giver jo blod på tanden, når man jo frygter hver gang man skal aflæse el måleren... Derfor dette spørgsmål....

Er der nogen her inde, der har erfaringer med rum opvarmning i stedet for de almindelige og dyre varme megmer... ?

jeg havde tænkt mig at benytte en af de her maskiner, som lover at give varme for 4 KW hver gang den tager 1 kw... altså burde det give en markant besparelse... men hvordan er det i virkeligheden ?? hvor mange akvarier skal der til før at det vil give en egentlig besparsel ???

Håber på noget fornuftigt og brugbart input... :D

Det skal siges at jeg havde tænkt mig at varme rummet op til 28 C da det er den standart temp jeg har brug for i vandpytterne.... og som sagt, så er rummet ikke vildt stort.. vil tro det er omkring 5m X 4m og der er (MEGET) lavt til oftet,,, ca 170 cm.....[/citat]

Den dims du snakker om er en varmepumpe .

Den giver ganske rigtigt mere energgi fra sig end den forbruger , og vil være en billig satsing contra varmelegemer .

Selv bruger jeg rumopvarmning som varmekilde . ( olievarme ) Da det efter min beregning er billigere at opvarme hele rummet med radiator - end med seperate varmelegemer .

Hvis du vil hive rumtemp. op på 28 C . Vil jeg klart anbefale en varmepumpe . El er blevet vildt dyrt som varmekilde og her vil varmepumpen give dig en mærkbar besparrelse .
Skrevet af brib

Robot lør, 08/02/2008 - 15:30 Permalink

Brib>> hvor megt har du varmet dit rum op til ???

Ja jeg tænker også at det må være billigere....
1> Der er allerede mange ting i rummet, som alligevæl var i rummet... lys, og diverse el artikler... Disse er jo nødvendige, men de giver også varme fra sig, og må jo så være med til at sænke behovet for ny varme fra pumpen ? og på den måde spare endnu mere... ved god godt at de allerede varmer, og måske hæver temp en grad måske og den er også med til at vandet ikke køler så meget... men man siger jo at det er billigere at holde en fast tem, end at varme fra kold til varm... og derfor må det også hjælpe... men spørgsmålet er jo blot om hvor meget man egentlig ville kunne spare....
Skrevet af Bacce

Robot lør, 08/02/2008 - 19:25 Permalink

[citat=Bacce]Brib>> hvor megt har du varmet dit rum op til ???

Ja jeg tænker også at det må være billigere....
1> Der er allerede mange ting i rummet, som alligevæl var i rummet... lys, og diverse el artikler... Disse er jo nødvendige, men de giver også varme fra sig, og må jo så være med til at sænke behovet for ny varme fra pumpen ? og på den måde spare endnu mere... ved god godt at de allerede varmer, og måske hæver temp en grad måske og den er også med til at vandet ikke køler så meget... men man siger jo at det er billigere at holde en fast tem, end at varme fra kold til varm... og derfor må det også hjælpe... men spørgsmålet er jo blot om hvor meget man egentlig ville kunne spare....[/citat]

Vi bor i et olieopvarmet skur - og jeg prøver så vidt muligt at undgå at køre med oliefyret tændt . Men fra 1-10 bliver der sat varme på hytten.

Akvarierummet får 24.c - og her klarer lyset en del af opvarmningen.

Lige nu leger vi med varmeflytning, brændeovnen skal flytte varme op på 1 sal hvor akvarierne står. Der er dog et lille problem inden jeg kan komme videre : Jeg kom til at save et par ledninger over - så projektet er gået lidt i stå, til der kommer en elektrikker forbi. : jeg forventer at problemet er løst inden fyrrings sæssonnen starter igen .

Oliepriserne er steget helt sindsygt, og finder jeg ikke en løsning på varmeflytning via. brændeovnen - Nedlægges akvarie rummet i vinterperioden.
Skrevet af brib

Robot søn, 08/03/2008 - 00:06 Permalink

Hmm jeg tror ikke et sådan regnestykke er lige til - det optimale vil afhænge af den enkelte situation, antal akvarier, rummets isolering, diverse varmekilder etc.

Varme fra akvarier vil bidrage til rummets temperatur og rummets temperatur vil bidrage til akvariets temperatur. Da evighedsmaskinen ikke er opfundet vil der være energitab og derfor behov for at tilfører energi. Uanset isolering.

En el kedel bruger kortvarigt mere energi end fx. et komfur - men da energi overførelsen fra el til vand sker meget hurtigt og dermed med mindre tab til rummet - er det billigere end et komfur, hvor gryden har stort tab til omgivelserne. Overføres denne tanke til akvarier - bør man anvende forholdsvis store varmelegemer i akvariet.

En rum temperatur på 28 - 30 Grd.C virker ikke ideelt i ret mange sammenhæng. Hverken til ophold for personer el. mht. varmetab - hvis rummet er ret meget større end akvarierne. Dette kan vel kun anbefales hvis rummet ikke anvendes til at opholde sig i (hvad bruger man det så til) og energi kilden er gratis - dvs. overskudsvarme fra et andet sted hvor man ikke kan opnå energi besparelse ved at undgå overskudsvarmen. Dertil kommer selvfølgelig - som nævnt ovenfor - problemer m. luftfugtighed og kondens.

Jeg vil mene at hvis man har sådanne gratis/billige energikilder skal denne varme ledes direkte til akvarierne. I princippet fjernvarmerør, rør fra solenergi eller varme fra brændeovn - skal direkte i baljen.

mvh Kenni
Skrevet af k19r