Er denne guppy gravid ??

Indsendt af Robot den tir, 08/05/2008 - 00:19
Kategori
Levendefødende tandkarper - Akvariesiden.dk
Forfatter
kokjo
Jeg har haft et guppypar en gang før, og de havde unger da jeg kom hjem fra en ferie...

Nu har jeg overtaget 5 hunner og 2 hanner fra en veninde - som har haft dem ret længe uden at have fået unger tilsyneladende... Der kan selvfølgelig have været unger, for hun har ikke brugt fødekasse, og de har gået i et 200 l akvarie med både dværgciclider, kampfisk, labeo og ancistrus.
jeg har stortset ingen erfaring med guppyer, men den ene hun er meget tyk, og jeg har købt en fødekasse idag. jeg håber der er et par venlige sjæle der vil bære over med min tråd her, jeg har set et par gange, at der er nogle som er pænt trætte af spørgsmål som mit... *rødmer*

Kommentarer

Robot tir, 08/05/2008 - 00:24 Permalink

[citat=kokjo]jeg håber der er et par venlige sjæle der vil bære over med min tråd her, jeg har set et par gange, at der er nogle som er pænt trætte af spørgsmål som mit... *rødme* [/citat]

Forskellen er bare, at du i det mindste har fremragende billeder af fisken, så man kan bedømme ud fra det - i stedet for alle de tråde, hvor brugerne nævner, at Den er meeeget stor - og det kan man ikke rigtig bruge til noget ;)
Skrevet af Kasper K

Robot tir, 08/05/2008 - 04:37 Permalink

en god metode er liige at lave en faste dag hvor man så kan se hvor meget fisken taber sig :)
fiskene har faktisk også godt af det :D
Skrevet af Alexander

Robot tir, 08/05/2008 - 10:32 Permalink

hej -den hun er helt sikkert højgravid---såfremt du ikke lige har stopfodret hende lige indet du tog fotoet.

vh jan
Skrevet af JAN .s Århus

Robot tir, 08/05/2008 - 10:41 Permalink

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ ikke igen ;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;(;( se nu om der en tråd om det du gerne vil ha svar på !!!!! ( OG JA DER ER NOK 10 TRÅDE MED ER MIN GUPPY HUN GRAVID ) guppy hunner er altid gravide hvis der er en han i akvariet.........;(
Skrevet af Roversfandk

Robot tir, 08/05/2008 - 10:41 Permalink

Tak for jeres svar - jeg skal huske det med billeddokumentation i al fremtid :D

Jeg fodrer flere gange om dagen, istedet for et stort måltid, så jeg synes ikke jeg kan se på fiskene at de har ædt - altså på tykkelsen.

Jeg håber i kommer flere på banen ;)
Skrevet af kokjo

Robot tir, 08/05/2008 - 10:46 Permalink

#5 - hvad så med de hunner der aldrig er tykke ??? er de også gravide ?

Jeg læste en tråd af Villads - og der stod noget om nogle sorte pletter og at en hun godt kunne være meget tyk uden at være gravid... Jeg stirrer mig blind på hendes sorte og hvide/sølv bagstykke - men jeg kan dælme ikke se nogle sorte prikker eller pletter - derfor mangler jeg altså noget hjælp. Og pardon.... det gør du vist også *smiley der prikker sig i tindingen*
Skrevet af kokjo

Robot tir, 08/05/2008 - 11:02 Permalink

#5 Skru lidt ned for charmen. Dette er et forum, hvor vi hjælper hinanden. Hvis du er træt af den slags spørgsmål, er der ingen, der forhindrer dig i ikke at svare. Nu går tråden på bedømmelsen af en specifik og velfotograferet fisk og ikke kun et generelt spørgsmål, så jeg synes afgjort at tråden er relevant. ;(

#1 Mit bud er, at det er lige op over. Hvis jeg var dig, ville jeg sætte den i fødekassen nu. Men ellers kommer Guppyguru Villads (han plejer at være på 24/7:D) nok snart forbi og kan give en mere kvalificeret bedømmelse.

Skrevet af stonny

Robot tir, 08/05/2008 - 11:06 Permalink

Prøv i det mindste at holde en pæn tone og lad være med at skrige op, bare fordi du tilsyneladende har en dårlig dag.
Topic beskriver tydeligt, hvad indlægget drejer sig om, så du kunne jo bare lade være med at læse det, hvis det irriterer dine sarte nerver så meget.

Kokjo: Jeg synes den ser gravid ud, men jeg er langt fra ekspert på området... Jeg er faktisk total nybegynder og er selv i gang med at lære om gupser :)
Skrevet af Nathasja

Robot tir, 08/05/2008 - 11:09 Permalink

#5: et ret så unødvendigt indlæg - du kunne da i det mindste have skrevet pænt, at du var træt af de tråde.
Skrevet af jery

Robot tir, 08/05/2008 - 11:46 Permalink

#1 nogle skide gode billeder du har taget af din guppy hun

#5 må give de andre ret, hvis du er træt af den slags spørgsmål så bliv væfra tråden, brugeren som startede dette indlæg har brugt tid på at tage billeder og uploade det og er i tvivl om nogle ting og så kommer du med sådan en gang snot der som han ikke kan bruge til noget.;(

#8 så vidt jeg kan se så er guppyen i fødekasse=)

mvh jens

Skrevet af jens-Odense

Robot tir, 08/05/2008 - 11:52 Permalink

jeg må sige jeg også er en smule træt af de indlæg men man spurgte jo på den anden side selv om noget ligne.
jeg syntes ikke det ligner den er klar endnu, efter billedet vil jeg sige går en lille uge før,
det ligner nemlig ikke den er ved og springe som de plejer, men søg i debatten der virkelige MANGE tråde om det .:)
Skrevet af tetracrusta

Robot tir, 08/05/2008 - 11:57 Permalink

# Hvis du er træt af spørgsmål som dette, så lad da vær med at åbne tråden, bare hop videre til næste tråd, det er da ikke så svært. Som Stonny skriver så skru da lige ned for charmen.
Må indrømme at jeg da osse nogle gange tænker åhh nej ikke flere spørgsmål om gubser, men nu er dette jo altså et offentligt forum, og da der er mange akvarister der holder de små gubser, så vil der osse til tider være mange debatter om de små farverige fisk, og dem skal der osser være plads til ligesom alle andre fisk.;)
Skrevet af topper123

Robot tir, 08/05/2008 - 12:03 Permalink

fordi jeg er lidt træt af det betyder ikke jeg ikke gider hjælpe da jeg selv har stillet det samme spørgsmål på
et tidspunkt den gang ville jeg da gerne have folk hjalp mig derfor hjælper jeg da også og svare på det;)
Skrevet af tetracrusta

Robot tir, 08/05/2008 - 12:04 Permalink

Så drenge - hold jer til emnet i tråden og tag eventuelle uoverensstemmelser via PB!
Skrevet af jery

Robot tir, 08/05/2008 - 12:36 Permalink

den skal snart føde:D:P
Skrevet af Andreas J.K

Robot tir, 08/05/2008 - 13:19 Permalink

De kravler nærmest op i hånden når jeg har fingrene i akvariet, så jeg tog hende op i fødekassen, for at få de bedst mulige billeder med mine evner.

Tak for jeres tid, det glæder mig at i tror hun er gravid :) Nu ved jeg bare ikke om jeg skal tage hende i kassen - eller vente et par dage eller en uge...... Jeg må bare prøve mig frem
Skrevet af kokjo

Robot tir, 08/05/2008 - 20:24 Permalink

Jeg bliver aldrig træt af disse tråde.
Det er jo lige vigtigt hvergang en ny guppyelsker står i den situation.

Du må lige læse min tråd om gravide guppyer igen Christine,du har byttet om på tingene.
En guppy kan godt have,d.v.s. den har faktisk den sorte plet hvad enten den er gravid eller ej.
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=686687

Tykke guppyer som din er gravid og lad den være i kassen.
Det er svært at sige præcist hvornår den er klar,men hvis den ellers er rolig tager den ikke skade af nogle dage i kassen.
Hvis du har noget frysetørret foder er det godt at fodre med i kassen,da det ikke synker til bunds,så hun har god tid til at spise det.

Fine billeder du har taget.Hvis du kan tage nogle, lige før hun føder i samme kvalitet, kan vi sætte dem ind i min tråd hvis du er med på den.Jo flere slags vi har billeder af jo bedre.Måske er dem du har gode nok, på den måde at forstå, at det gælder om at få billeder så tæt på fødslen som muligt,og din kan ligeså vel føde i dag som i overmorgen.
Skrevet af Villads

Robot tir, 08/05/2008 - 21:21 Permalink

Tusinde tak for dit svar Villads :) - Jeg vil fotografere hende hver dag, måske er det endda bedst både morgen og aften. Og selvfølgelig er jeg rigtig glad, når i mener hun er gravid, det er spændende at følge.

Jeg vil tage hende op i kassen igen nu, og så lade hende blive der. Hun var rimelig rolig i den, da jeg tog billederne.
Skrevet af kokjo

Robot tir, 08/05/2008 - 21:47 Permalink

Et fint skarpt billed lige efter fødslen vil også være godt.
Det har jeg ikke selv fået lavet.
Jeg har et af en jomfruhun og med et af en hun der lige har født kan man sammenligne og sikkert se at de ser ens ud.
Jeg laver selv et på et tidspunkt når det lige passer,men jo flere jo bedre.
Skrevet af Villads

Robot tir, 08/05/2008 - 21:52 Permalink

Med fare for at gentage mig selv (og ja, jeg er en gammel tante): fisk er ikke gravide, fisk er drægtige eller med rogn.
Skrevet af jery

Robot tir, 08/05/2008 - 22:04 Permalink

Nemlig Jette,men den snak gider jeg ikke tage hver gang,og de begyndere som min tråd henvender sig til søger sikkert på gravid før de kommer i tanke om at det hedder drægtig.

Så er der jo også det, at korrekt dansk er det sprog som alle taler, og når en sprogprofessor om nogle år finder ud af at alle,på nær nogle få gamle,siger gravid når levendefødende tandkarper er drægtige,så bliver det ændret i dansk retskrivningsordbog.

Så er guppyer og kvinder gravide og hunde,katte,heste køer,og får o.s.v. er drægtige.
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 00:08 Permalink

sjovt nok - så sad jeg netop og spekulerede på gravid/drægtig-ordet - men blev enig med mig selv om at gravid var det bedste ord - jeg følte mig mere usikker på at bruge ordet drægtig om en fisk - min hjerne synes ikke om den sammensætning *doh*
Skrevet af kokjo

Robot ons, 08/06/2008 - 00:16 Permalink

Men Jette har ret.
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 00:17 Permalink

Den sorte plet hedder dog The gravid spot på engelsk *blink*
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 00:40 Permalink

#22: nu spammer vi jo tråden, men der er ingen grund til at forfladige den darnsge språk.
Skrevet af jery

Robot ons, 08/06/2008 - 00:43 Permalink

Hi hi - du har ret igen Jette,men det er hårdt hvis man skal tage kampen op hver gang og jeg har besluttet at lade denne her i fred.
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 02:33 Permalink

Halloooo Villads, hvad har du gang i? Tyve timer inden du fandt ind i en guppytråd! Nu skal du vist passe på, at den slendrian ikke tager overhånd. :D

#1 Pøj pøj med den kommende familieforøgelse.
Skrevet af stonny

Robot ons, 08/06/2008 - 02:34 Permalink

#28: jeg tror, han er røgforgiftet.
Skrevet af jery

Robot ons, 08/06/2008 - 02:37 Permalink

Mit TV og I-net var brændt af.:(
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 02:40 Permalink

hej kokjo nu bliver du far :D:D den er faktisk gravid men husk en ting moren spiser sin egen unger,derfør pas godt på dem ..ellers mange planter i akvarium
Skrevet af custo

Robot ons, 08/06/2008 - 08:39 Permalink

Bare rolig Stonny - jeg er ikke ved at falde af på den,men naboblokken brændte og vores TV ant. og I-net blev svedet af så jeg kunne ikke komme online før ved 17 tiden igår og sammenlagt med den fæle racermave jeg bakser med synes jeg min reaktionstid er ganske pæn. ;)
Nu er jeg tidligt oppe fordi maven rumler og så er det rart med en god guppytråd til at aflede tankerne med.

Nu bliver det spændende om den føder idag Christine.
På grund af førnævnte dårlige mave glemte jeg at nævne et af de gode tegn på at de er lige op over.

Se hvor pilen peger.Der er ligesom en lille hvidlig hævelse og det plejer at være tegn på at det sker inden længe.
Der er jo altid undtagelser med guppyer,så hæng mig ikke op på noget. :P

Hvilket kamera bruger du Christine?
Er du erfaren fotograf eller var du bare heldig?Det er pænt skarpe og velbelyste billeder uden alger,kalkpletter og luftbobler på ruden eller fødekassen.
Mit meget ironiske spørgsmål her må være:Hvad gik der galt? :D

Som andre er inde på får vi oftere et billed af stjernetågen i Andromeda at kigge på når vi skal bedømme graviditet end fire gode billeder fra flere forskellige vinkler.;)
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 10:04 Permalink

hvordan ved man at man skal tage hungubbbyen ned i fødekassen på det rette tidspunkt??
hilsen fiske fiduserne:P:D
Skrevet af fiske fiduserne

Robot ons, 08/06/2008 - 10:10 Permalink

alle mine hunner garvide jeg ved bare ikke når jeg skal tage dem i føde kassen er der nogen der kan svare på mit spørgsmål??;)
hilsen fiske fiduserne.

Robot ons, 08/06/2008 - 10:15 Permalink

og havd betyder det at hannerne går efter hunnerne er det fordi de kan lugte at mine hunner er gravide og de så vil spise dem???
*blink**blink* hilsen fiske fiduserne

Robot ons, 08/06/2008 - 10:26 Permalink

Hej Thomas
Se også denne tråd: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=686687

Du bliver nødt til selv at lære af dine erfaringer.Vi kan vise billeder af højgravide guppyhunner,men du må tage din egen beslutning.

At hannerne går efter hunnerne kan også være et tegn på snarlig fødsel hvis hun ellers meget tyk.
Hanner ved nemlig at hvis de skal være far til hendes næste kuld,så skal de parre sig med hende under fødslen eller umiddelbart efter.cirka to dage efter fødslen har hun nemlig befrugtet sine nye æg med sæd som hun gemmer fra tidligere parringer.
Guppyhanner går jo altid efter hunnerne så man skal kende sine fisk for at bruge dette tegn.
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 10:26 Permalink

hunnerne de har hverfald sorte pletter omme gag ved numsen lige over og så er de ret tygge..
hilsen fiske fiduserne:)

Robot ons, 08/06/2008 - 10:28 Permalink

En jomfruhun har også sort plet ved gattet så det er ikke noget godt tegn.
Jeg gad vide hvor alle nye guppyelskere får den ide fra.Hvor har du den fra Thomas?
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 12:42 Permalink

jeg lægger ikke lige nogle nye billeder ind - for hun har overhovedet ikke ændret form siden jeg oprettede tråden.
Skrevet af kokjo

Robot ons, 08/06/2008 - 12:50 Permalink

Hov jeg glemte at læse alle de svar der er kommet *S*

Men altså.... der er ikke sket den mindste smule med madammen.

Jeg bruger Canon EOS 400D - og i dette tilfælde har jeg bare brugt standard-objektivet 18-55 mm - da jeg kun har store zoomobjektiver, som jeg bruger til mine heste-billeder.

Det er ikke bare held med billederne, jeg er ved at være ret god med mit kamera ;)
Skrevet af kokjo

Robot ons, 08/06/2008 - 22:23 Permalink

Jeg bruger samme kamera med stor glæde.
Da mine hovedpersoner er guppyer har jeg købt 60 mm macro istedet for store zoomlinser.
Det giver skarpere billeder med de små fisk.Standart objektiver er ganske godt,men et der passer til opgaven er lige en tand bedre.
Jeg har kigget på dine hestebilleder og de er smukke.

Der er ikke grund til at lægge billeder ind før hun har født.
Skrevet af Villads

Robot ons, 08/06/2008 - 22:29 Permalink

Total upassende brug af smileys, det er ret nederen at læse, så hellere en 2-3 smileys i en tekst så lille som din, du behøver ikke den spam :)
Skrevet af Oliver

Robot ons, 08/06/2008 - 22:30 Permalink

Vi er videre - skal vi holde os til emnet.
Skrevet af Villads

Robot tor, 08/07/2008 - 12:20 Permalink

Igår aftes så jeg tilfældigvis en guppyunge udenfor fødekassen. Den sad imellem kassen og akvarieglasset. Jeg tænkte at nu skete der nok noget så, og at ungen var kommet ud af kassen. Her til morgen er der stadig ikke sket en dyt - og det undrer mig for ingen af de andre hunner er ret tykke, og har heller ikke været det. Irriterende !
Skrevet af kokjo

Robot tor, 08/07/2008 - 14:50 Permalink

Her kommer alligevel et par nye billeder fra idag...

src=/sites/default/files/forum/9CC9BF4B-A280-8DB1-ADCB7CDD4C687FFD.JPG

Skrevet af kokjo

Robot fre, 08/08/2008 - 03:47 Permalink

Det er nogen meget fine billeder Christine.
Lige til at knalde ind i graviditets tråden.

I aften har jeg det samme som dig med en unge udenfor fødekassen og hunnnen står bare der og er gravid.
Jeg gætter på at hun leverer resten inden morgen.
Skrevet af Villads

Robot fre, 08/08/2008 - 12:23 Permalink

Status her til morgen er - at jeg ligesom i aftes, så yderligere 2 unger udenfor kassen - jeg kan se dem her til morgen også - men hunnen står stadig lige så gravid, og intet mere er sket *uhh*
Skrevet af kokjo

Robot fre, 08/08/2008 - 23:19 Permalink

Hvor pudsigt.
Det er det samme her.En unge mere i akvariet og en gravid hun i kassen. *blink*
Nu holder jeg op med at gætte. ;)

Skrevet af Villads

Robot tir, 02/10/2009 - 23:49 Permalink

hej
jeg har en guppy hun, der er meget tyk, nærmest firkantet
jeg har puttet hende i et 54l. akvarie for sig selv så det kun er hunnen der kan spise ungerne hvis de kommer
jeg synes er en lille hvid bule ved gattet.
er det fordi hun snart skal yngle?

Skrevet af magnus1136

Robot tir, 02/10/2009 - 23:53 Permalink

Hun er sgu nok gravid, men altså det kan også være bugvattersnot :S men altså hvis den virker sund og rask er den sgu nok bare fyldt op med guppyer :D
Skrevet af Platy22

Robot tor, 02/12/2009 - 15:38 Permalink

Hvordan gik det med denne hun Christine?
Skrevet af Villads