Tanganyika Krabbe

Indsendt af Robot den søn, 11/09/2008 - 04:03
Kategori
Tanganyika - Generelt - Cichlider - Afrika
Forfatter
THORLEIFDK
:) så var jeg så heldig at få fat i denne sjove sag som vildtfanget,den skal nok sprede glæde og morskab i det lille hjem:D

Kommentarer

Robot søn, 11/09/2008 - 07:50 Permalink

Til lykke! Men pas på med flugtforsøgene. Jeg mente selv, at jeg havde forseglet et 250L Effectline med heldækkende armatur for at holde en mellemstor Malawi-krabbe i skak. Det gik fint det første år eller så, men da jeg var bortrejst en uge (og familien passede akvarierne), træk krabben et stykke sammenpresset filterskum ud, som jeg havde placeret i en af de små åbninger bagpå armaturet; een af de to åbninger som er beregnet til indførsel af rør og ledninger etc. Den fik herefter presset sig ud gennem åbningen og søgte tilflugt i et afløb i et andet kælderrum, hvor jeg desværre først fandt den ved min hjemkomst, da kulden havde gjort det af med den. Det var en meget sørgelig historie! :(

Mange hilsner
Dan
(pt. Tamil Nadu, Indien)
Skrevet af Dan

Robot søn, 11/09/2008 - 09:49 Permalink

synes godt nok malawi krabben er pænere...;)
Skrevet af malawi-pusher

Robot søn, 11/09/2008 - 10:46 Permalink

Hod da op.. Kan de virkeligt gå sammen? Jeg tænker på, hvad der sker, når en af dem skifter skjold.
Skrevet af Kasper Rossing

Robot søn, 11/09/2008 - 11:00 Permalink

lol, ja det kan du sgu ikke ved malawi krabber da, de æder hinanden... :P
Skrevet af malawi-pusher

Robot søn, 11/09/2008 - 12:21 Permalink

#3: tjaaaaaaa - det er jo den sædvandlige diskuss om malawi versus tanganyika - er man til farver eller adfærd???

.
Skrevet af fo_dk

Robot søn, 11/09/2008 - 13:26 Permalink

wow de er fede,(alså ikke størrelsen):P:D:D
Skrevet af emeka

Robot søn, 11/09/2008 - 14:15 Permalink

Ja,de er nu meget sjove...så længe jeg fik dem at se i de 5 minutter....indtil de havde gemt sigB)

mvh
Carsten
Skrevet af THORLEIFDK

Robot søn, 11/09/2008 - 15:48 Permalink

De kommer frem igen Carsten, har også nogle til at gå her, de er ikke så sky længere som de var de første dage :-)
en dejlig lille ting der giver akvariet endnu en dimention hvis du spørger mig... jeg har også fået rejer fra Tanganyika ;)

Mvh..
Skrevet af Michael A

Robot søn, 11/09/2008 - 15:52 Permalink

[citat=malawi-pusher]synes godt nok malawi krabben er pænere...;)[/citat]

Ja det kan du da have ret i. Men nu findes der også en blå Tanganyika krabbe og så blive situationen en helt anden.
I modsætning til Malawi søen som kun har denne ene krabbe, så er der indtil videre kendt 6 Tanganyika krabber, og der findes formodentlig et par stykker til.
Skrevet af Arthur

Robot søn, 11/09/2008 - 19:41 Permalink

ok, fedt nok, dem ser jeg da frem til at stifte bekandt skab med når mion 720 bliver til tanga
Skrevet af malawi-pusher

Robot søn, 11/09/2008 - 23:38 Permalink

src=/sites/default/files/forum/832D5E61-FFA3-0B58-5D076B263A2D6B31.jpg

Muligvis er Malawi krabben smukkere, men det er ikke altid den smukkeste pige der er den mest interessante :P
Skrevet af Arthur

Robot man, 11/10/2008 - 02:14 Permalink

[citat=Michael A]De kommer frem igen Carsten, har også nogle til at gå her, de er ikke så sky længere som de var de første dage :-)
en dejlig lille ting der giver akvariet endnu en dimention hvis du spørger mig... jeg har også fået rejer fra Tanganyika ;)

Mvh..[/citat]
du har helt sikkert ret Michael med at dyr som disse er med til at give dit akv. et stort løft;)så mangler du bare et par gobler,så er du ved at være der:)
mvh
Carsten

ps.de var nu ik mere generte end da jeg smed rejer ned til dem idag,så gik der ik andet end 30 sekunder før de viste sig fra deres skjul:D
Skrevet af THORLEIFDK

Robot man, 11/10/2008 - 02:22 Permalink

[citat=Arthur]src=/sites/default/files/forum/832D5E61-FFA3-0B58-5D076B263A2D6B31.jpg

Muligvis er Malawi krabben smukkere, men det er ikke altid den smukkeste pige der er den mest interessante :P [/citat]
hva søren...fik den jaget dine mushier på flugt?:Dhvordan tog dine fisk det med det fremmede selskab?

mvh
Carsten
Skrevet af THORLEIFDK

Robot man, 11/10/2008 - 10:47 Permalink

Ja jeg mangler gobler og levende neothaumaér så er misionen fuldført :)

En af mine Gnathoér der liiige skulle helt tæt på en krabbe for at undersøge den nærmere, fik også et trut i trompeten og fortrak sig i en fart... det så rimeligt sjovt ud med den store tud .... ha ha..
Skrevet af Michael A

Robot man, 11/10/2008 - 10:52 Permalink

[citat=Michael A]Ja jeg mangler gobler og levende neothaumaér så er misionen fuldført :)

En af mine Gnathoér der liiige skulle helt tæt på en krabbe for at undersøge den nærmere, fik også et trut i trompeten og fortrak sig i en fart... det så rimeligt sjovt ud med den store tud .... ha ha..[/citat]
som sagt,helt klart oplevelser som dette der giver sin hobby et løft af dimensioner...glæder mig selv at få dem sat sammen til en større enhed:)
Skrevet af THORLEIFDK

Robot fre, 02/06/2009 - 02:38 Permalink

En lille update:
her og nu er jeg nede på halv delen af hvad jeg startede ud med,2 døde på mystisk vis,og en 3(sikker han)endte sine dage via en af sine med-krabber`s mave,MEN,så her i går aftes fik jeg mig en fin overraskelse.....unger:)
src=/sites/default/files/forum/48FCDFA4-1320-E98D-1C18B8F21F606063.JPG
src=/sites/default/files/forum/48FE60C5-1320-E98D-1C3DDE5693025F76.JPG
men ik nok med det,så var der en anden hun også med rogn!det ses vel dårligt på billedet,men jeg kunne faktisk se at bugen var fyldt med æg:)
src=/sites/default/files/forum/4900A799-1320-E98D-1C77E8FDE1E5A901.JPG
ca.3-4 mm i str.men sikke da et mylder:D.....F1 naturligvis:D

Skrevet af THORLEIFDK

Robot fre, 02/06/2009 - 11:24 Permalink

Hvor spændende. Så må du jo igang med at opfostre dem i flasker eller lign. som vi har set det kan gøres med Malawikrabben. Vi gerne aftage hvis de når en købsstørrelse:P
Skrevet af Akva-Stone

Robot fre, 02/06/2009 - 11:27 Permalink

WOW de er fede, Hvor har du fået fat i dem Thorleif?? Du må endelig skrive hvis du skal af med noget yngel :)

Mvh Kasper
Skrevet af Kasper

Robot fre, 02/06/2009 - 12:37 Permalink

Tillykke med det Carsten :) jeg er også nede på halvdelen, har 1 tilbage af samme art som dine og en af en anden art...
Hvaaa er det krabberne der æder dine negle ?? :P
Skrevet af Michael A

Robot fre, 02/06/2009 - 13:51 Permalink

[citat=THORLEIFDK]En lille update:
her og nu er jeg nede på halv delen af hvad jeg startede ud med,2 døde på mystisk vis,og en 3(sikker han)endte sine dage via en af sine med-krabber`s mave,[/citat]
Jeg har også forsøgt mig med en enkel (næsten?) udvokset Tanganyika-krabbe. Den klarede sig i ca. 10 dage, så gik den ligeledes til de evige krabbemarker. Det skal siges, at den gik under præcis samme forhold (samme akvarium, samme foder), som en Malawi-krabbe tidligere stortrivedes under. Måske er de bare mere følsomme end som så....

Skrevet af Dan

Robot fre, 02/06/2009 - 14:24 Permalink

WEEEEEEEEEEEEEEEEE Tillykke med familieforøgelsen:D jeg aftager også gerne et par stykker når de er store nok til at komme hjemme fra;)
Skrevet af emeka

Robot fre, 02/06/2009 - 16:47 Permalink

[citat=Michael A]Tillykke med det Carsten :) Hvaaa er det krabberne der æder dine negle ?? :P[/citat]
ja det er nogen forfærdetlige rovdyr,som æder alt de kommer i nærheden afB)
[citat=Akva-Stone]Hvor spændende. Så må du jo igang med at opfostre dem i flasker eller lign. som vi har set det kan gøres med Malawikrabben. Vi gerne aftage hvis de når en købsstørrelse:P[/citat]
mon ik med det store antal unger at der nok er nogen der skal nå op i den katagori?:)
[citat=Kasper]WOW de er fede, Hvor har du fået fat i dem Thorleif?? Du må endelig skrive hvis du skal af med noget yngel :)
Mvh Kasper[/citat]
De er skam til at få fat på som VF i Tyskland,men vil da klart gøre forsøget på at opvokse dem:)
[citat=vibsn@broadpark.no]WOW! Grattis carsten! Virkelig søte små krabber :):D[/citat]
TAK:)
[citat=emeka]WEEEEEEEEEEEEEEEEE Tillykke med familieforøgelsen:D jeg aftager også gerne et par stykker når de er store nok til at komme hjemme fra;)[/citat]
skal da se om jeg kan sø-sætte nogen til Jylland;)
[citat=Dan][citat=THORLEIFDK]En lille update:
her og nu er jeg nede på halv delen af hvad jeg startede ud med,2 døde på mystisk vis,og en 3(sikker han)endte sine dage via en af sine med-krabber`s mave,[/citat]
Jeg har også forsøgt mig med en enkel (næsten?) udvokset Tanganyika-krabbe. Den klarede sig i ca. 10 dage, så gik den ligeledes til de evige krabbemarker. Det skal siges, at den gik under præcis samme forhold (samme akvarium, samme foder), som en Malawi-krabbe tidligere stortrivedes under. Måske er de bare mere følsomme end som så....
[/citat]
svært at vide*uhh*de 2 som døde på lidt underlig vis,levede i bedste velgående,indtil de bare lagde sig i et hjørne og pumpede lidt underligt med bag-kroppen,for derefter at gå i opløsning:(

mvh
Carsten
Skrevet af THORLEIFDK

Robot søn, 05/17/2009 - 04:17 Permalink

En lille update...de vokser:)jeg har endnu ikke set nogen af de små fortærer hinanden,og hvis det foregår,sker det i ly af natten hvor de formentlig er mere aktive...de kommer kun ud når jeg smider foder ned!på dette film-klip ser man en lille fætter der bruger hullet i stenen som gemmer:)vil sige at denne er meget lig naturlig størrelse som den ses i akvariet irl.men de vokser nu hver især med foreskellig hastighed(eller er det mon fordi de æder hinanden:D)da jeg har observeret en som er mindst 3 gange så stor som den på filmen:)
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=qFq5rmxFsGA&feature=channel_page]
Skrevet af THORLEIFDK

Robot søn, 05/17/2009 - 04:24 Permalink

Yderst interesant tråd Carsten, den er sjov at følge med i. B)
Skrevet af Land Rover

Robot søn, 05/17/2009 - 04:41 Permalink

Tro mig Mark det er nu ganske sjovt at sidde og stirre ind i akvariet,og du kan ik rigtig se nogen unger...MEN...ligepludselig så ser du dem over det hele:)aner ikke hvor mange der er,men da hunnerne jo laver et stort antal unger(jeg vil tro et sted imellem100-200) så regner jeg med et naturligt frafald under vejs!iøvrigt besluttede jeg mig allerede rimlig tidligt i forløbet at lade naturen gå sin gang for at se hvad jeg endte op i!nu er de jo så blevet det større,og når jeg så har muligheden for at få nogen unger op,hvilket jeg har gjort et par gange nu,ja så har jeg dumpet et par stykker rundt omkring i div. akvarier for at se hvordan de så ellers klarer sig:)
Skrevet af THORLEIFDK

Robot søn, 05/17/2009 - 04:55 Permalink

Helt kanont, Det må være en sjov oplevelse. Jeg må indrømme at jeg godt nok osse sad og kiggede på den der sten der et stykke tid, før jeg opdagede at der var et lille kryb som bevægede sig, det er godt nok en kær lille fætter den der. Det bliver da spændende at se om de bliver lige så røde som lillemor er henne i hjørnet.

Det er sådan noget her som er utradisionelt og giver et pift til vores tanganyika hobby. Vildt fedt.

Jeg følger med i tråden, med ildhug og stor interesse for de små banditter B)
Skrevet af Land Rover

Robot søn, 05/17/2009 - 12:50 Permalink

Sig endelig til når/hvis der bliver nogle til salg. Jeg skal gerne aftage et par stykker i givet fald.:P
Skrevet af Knudderik

Robot søn, 07/19/2009 - 23:50 Permalink

Lige en forholdsvis frisk video:)de er jo blevet en del større ungerne:)men som sagt ser jeg dem stort set kun når jeg smider foder ned...
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ii2yERwGVfk]
den opmærksomme seer.lægger nok mærke til de duboiser jeg har instaleret i akvariet sammen med krabberne,de elsker artemia og mysis og har indtil vidre levet af dette i ca halvanden månedB)
Skrevet af THORLEIFDK

Robot søn, 07/19/2009 - 23:56 Permalink

Den opmærksomme seer, finder ikke nogen video :D :D :D
Skrevet af Thim

Robot søn, 07/19/2009 - 23:57 Permalink

ja det kan jeg se...den var der for lidt siden:D:D:DHOV...nu dukkede den lige pludselig op på min skærmB)
Skrevet af THORLEIFDK

Robot søn, 07/19/2009 - 23:58 Permalink

du skal lige lade siden stå fremme lidt før den dukker op*blink*
Skrevet af THORLEIFDK

Robot man, 07/20/2009 - 10:07 Permalink

Meget sjove!! Köber meget gerne nogle st fra deg!!

Hvornaer kommer du so over og kiger på min lokale? :)

Hilsen,

/Patrik
Skrevet af PatrikMalmo

Robot tir, 02/23/2010 - 09:50 Permalink

En lille update...
Nu er ungerne blevet halvstore(nogen større end andre)
denne hun er dog ikke så stor,selve sjoldet vil jeg sige er på str. med en 5 krone,og allerede der kan de jo så lave unger!nb formentlig en krigsskade som har gjort at den mangler den ene klo:(
src=/sites/default/files/forum/C222A1EE-07A3-922B-931D8EB8AFF0837D.JPG
denne hun var dog knap så heldig,da jeg fandt denne for nyelig som den ligger her!hunnen var ikke meget større end den ovenfor,og med en hurtig optælling af æggene kom jeg frem til 50+ æg på bugen!formentlig har sneglene været på rov og har taget nogen af æggene...

Skrevet af THORLEIFDK

Robot tir, 02/23/2010 - 18:20 Permalink

Kanon billeder og up date af krabbernes liv Carsten.

Synes at man kan ane, en lille klo på vej til at blive regenereret, på den krigsskaderamte kommende krabbe mor, hvis man kigger godt efter :)

Så har vi da fået en indikation af alder og størrelse på disse dejlige bæster, for hvornår de er klar til det frække. Rigtig fin info, også til en eventuel artsbeskrivelse ;)

Mvh
Yvonne
Skrevet af Kiwa

Robot tir, 02/23/2010 - 22:36 Permalink

man må da sige at de ik ligger på den lade side;)
når der allerede er unger på vej i den størrelse:P
Skrevet af breuner

Robot tor, 05/06/2010 - 00:53 Permalink

En lille update:)krabben har jeg nu fået bekræftet med det rigtige navn Platyhelphusa tuberculata - med stor tak og hjælp fra Benoit Jonas Destination Tanganyika - http://www.destin-tanganyika.com/ - og der findes jo flere andre i samme art,med navnene maculata og platynotus...
Krabbemor fra billedet i indlæg 36 fik jeg aldrig taget fra så ungerne blev smidt af i hoved-akvariet,og jeg fik idag muligheden for at tage nogen macro-billeder af en af ungerne...bemærk at denne kun er ca 5 mm:)
src=/sites/default/files/forum/2659C5D2-FE62-CD37-78FFEEA98F249762.JPGsrc=/sites/default/files/forum/266768CA-AFCA-3983-DB78203390C005DC.JPG
Skrevet af THORLEIFDK

Robot tor, 05/06/2010 - 01:19 Permalink

Flotte billeder,

Har du ikke snart for mange af dem? :) (Jeg mener.....jeg er sikker på jeg kunne finde plads til et par stykker)
Skrevet af klavsRH

Robot tor, 05/06/2010 - 01:26 Permalink

:)
Uha...jeg arbejder på at få en stabil yngleflok,da disse krabber ikke er sådan lige til at skaffe:( det viser sig også der hvor jeg har fået dem fra,var mere eller mindre en tilfældighed,da de rent faktisk kun har tilladelse til at importere fisk*uhh*og der skal åbenbart en sær-tilladelse til dette....
Skrevet af THORLEIFDK

Robot tor, 05/06/2010 - 20:39 Permalink

Hvor er de bare søde Carsten - og så umådelig skrøbelige ser de ud, i deres lyse dragt.

I er så få akvarister her i DK der har holdt lige disse Tanga krabber, som vi får info fra. Som jeg kan forstå er du den eneste der holder ved dem. Rigtig spændende at følge med i, og høre om de erfaringer du gør dig som tiden går, med nye kuld osv.

Umiddelbart er denne art lidt anderledes end Malawi krabben. Den eneste jeg har hørt om der med succes på sigt kan holde flere Malawi krabber sammen uden at det går galt, er MC.

Er denne Tanga krabben så meget anderledes, at det som alm. akvarist kan lade sig gøre at have flere gående i et akvarium.?

Som jeg har læst det, så begynder Malawi krabberne jo allerede at udkonkurrere hinanden i et meget tidligt stadie, hvorfor private akvaristers opdræt af disse, foregår i lukkede beholdere af 1 stk. pr. krabbe.

Mvh
Yvonne
Skrevet af Kiwa

Robot man, 11/01/2010 - 22:40 Permalink

Lige et forholdsvis frisk skud af en af de dominerende hanner!dette er formentlig en F1 fra det første kuld feb.09.ca 20 cm i diameter:)

Skrevet af THORLEIFDK

Robot man, 11/01/2010 - 23:47 Permalink

nice Carsten, var det den du havde alle skallerne liggene fra?
Morten
ps: dine kirizaer yngler som rotter.
Skrevet af molm

Robot tir, 02/21/2012 - 22:52 Permalink

Fikk 2 stk wf av denne fra Tyskland i dag, Platythelphusa spec fra Burundi :D
Skrevet af Stein

Robot ons, 02/22/2012 - 00:18 Permalink

[citat=Stein]Fikk 2 stk wf av denne fra Tyskland i dag, Platythelphusa spec fra Burundi :D[/citat]
Lyder spændene Stein:) måske du kunne fremvise et billede så vi kunne se skønhederneB) Noget andet er at arten idag skulle være placeret under famm.Potamonautes dvs. at det ikke længere skulle være en Platythelphusa...Du kan iøvrigt se lidt flere billeder her:http://www.destin-tanganyika.com/faune-tanganyika/crustaces-tanganyika… her har du se de forskellige varianter,og formentlig type-bestemme hvilken Potamonautes du har:)
mvh
Carsten
Skrevet af THORLEIFDK

Robot ons, 02/22/2012 - 18:50 Permalink

Bilde av den ene, tatt med mobil:Psrc=/sites/default/files/forum/7BACE565-F83D-B74E-245CE6DD2A90D309.jpg
Skrevet af Stein

Robot ons, 02/22/2012 - 19:02 Permalink

Lidt svært at se Stein,men umiddelbart ligner det jo varianten som er længere oppe i tråden...tuberculata :)
Nb.Nu ved jeg jo godt at de er i dit akvarie,men det ville hjælpe endnu mere om du kunne tage et billede af krabbens bug:)
Skrevet af THORLEIFDK

Robot ons, 02/22/2012 - 19:09 Permalink

Skal prøve på det:)
Skrevet af Stein

Robot ons, 02/22/2012 - 19:50 Permalink

[citat=Stein]Skal prøve på det:)[/citat] super:)
Skrevet af THORLEIFDK

Robot ons, 02/22/2012 - 20:01 Permalink

Noen betre bilder:Dsrc=/sites/default/files/forum/7E15290A-BE7A-E97B-5925DE5D7DBA4B7D.JPG

Den andre har selvfølgelig gjemt seg godt, de går i en 960 l med mye sten:P
Skrevet af Stein