Problem med eheim pro 3e ??

Indsendt af Robot den fre, 12/26/2008 - 21:47
Kategori
Teknik og udstyr - Akvariesiden.dk
Forfatter
Bacce
Hejsa...

Jeg har fået mig et problem med min Eheim pro 3e pumpe... normalt, og i lang tid, har den kørt upåklageligt, men nu er den begyndt at tabe styrke.... Første gang den røg på halv styrke, skildte jeg den ad, og rensede den, + skiftede vat naturligvis...
Så gik der en uge, og så var den på halv styrke igen, og mine discus var pludselig ved at dø af ilt mangel..
hmm nå men jeg tænkte at jeg måske havde lagt for meget fint vat i øverste spand... (Der var 4 lag) så derfor rensede jeg alt igen (Den var næsten ren) og satte så kun 2 lag vat ind, og startede den så op igen... allerede samme aften gik den en tand ned i styrke, og nu efter lidt over en uge er den igen på halv styrke....

Er der nogen der har erfaringer med eventuelle problemer med denne pumpe ?

Som sagt den er egentlig ikke beskidt inden i, og har heller ikke et overbefolket akvarie eller noget.... Slanger er kortet af, så de kun lige er lange nok, og har så sent som i dag renset udstrømmeren, og det hjalp heller ikke noget... Alle slanger er fine grønne (Altså uden skidt)...

Kommentarer

Robot fre, 12/26/2008 - 21:56 Permalink

jeg har en tilsvarende!og jeg har ladet mig fortælle(af en bruger der har flere af slaksen) at pga. dens smart thinking ja så finder den selv ud af at det ikke er nødvendigt at kører på fuld styrke da vandet er rent....løsningen må jo bare være at du sætter den i manuel mode og kører vidre på fuld styrke...
Skrevet af THORLEIFDK

Robot fre, 12/26/2008 - 22:18 Permalink

hmm den har jeg sku aldrig hørt før... desuden er vandet i samme stand som tidligere, og hvor den kørte på fuld styrke... man kan selv skruge op og ned for styrken, og jeg har bedt om fuld styrke... det den indikerer, er at den er ved at være stoppet, hvilket tydeligvis ikke passer...

p.s... der sider altså ikke nogen (skidt måler) i den... ;-)
Skrevet af Bacce

Robot fre, 12/26/2008 - 22:28 Permalink

næ der sidder ingen skidt måler i,det har du da ret i;)men så skriver jeg det så på denne måde:den registrere selv,i forhold til motorkraft,hvor hurtigt den hiver vandet igennem!og jo mere belastet filteret bliver jo mere øger den motor-kraften....ja du har bedt om fuld styrke,men det har du sikkert gjort i dens automatic-mode,og så efter noget tid sætter den selv hastigheden ned da filteret er rent!så derfor:manuel-mode fuld styrke...det har jeg gjort med min og den har nu kørt på fuld styrke i nogen tid...
Skrevet af THORLEIFDK

Robot fre, 12/26/2008 - 22:51 Permalink

nu skriver jeg ikke for at være uhøflig eller noget.. det er jo mig der p.t. har et problem med min punpe...

For det første har jeg gjort som altid, og først nu er der kommet problemer... Det er ikke første gang jeg kører med rent filter... :-)

I manualen står der at den indikerer belastningen... Faktisk i mdr til næste rensning.. så ud fra displayet så er min så meget fyldt med skidt og kanel at den kun kan køre på halt styrke.... altså den skal renses... hvilket ikke er rigtigt.. Det er netop derfor jeg stiller mit spørgsmål... Problemet er netop at der er et problem med mit filer.... Jeg kan også høre på filteret at den ikke får ned i hastighed på rotoren... den pisker af sted i samme hastighed som den skal, men flowet er dødt som et stoppet filter.... hvis man skriger ned manuelt, kan man netop høre at den sætter hastigheden ned....
Skrevet af Bacce

Robot fre, 12/26/2008 - 23:10 Permalink

#1 Jeg stoppede med at sælge 3e efter nogle få måneder. Jeg havde reklamationer på samtlige jeg solgte, og har givet flere af mine kunder pengene tilbage.
Dem jeg har haft stående til test, satte jeg igang uden filtermaterialer, og med fuld styrke. Efter nogle få minutter slukkede lyset i den gule lampe og en eller to af de øverste grønne lamper, som ellers indikerer max flow. Jeg har indleveret flere til reparation, men reparationerne har taget så langt tid, at jeg har forlangt pengene retur, og tilbagebetalt til kunden.
Prof. 3e kan ikke kører sammen med UV filter eller andet der sløver flowet. Så vil filteret meddele at det er tid til rensning.
Skrevet af Akvarie West

Robot fre, 12/26/2008 - 23:15 Permalink

Nu har jeg kørt med Eheim pro 3e 2078 lige fra starten da de kom til salg i butikkerne, og kan berette at grunden til den går ned i styrke er pga. den nogle gange tror at ens slanger er snavsede til.

Det mindste lille snavs ect. kan gøre at den går ned på lav styrke... Og jeg har aldrig brugt de 6 smart funktioner, men altid bare kørt på alm. manual styrke...
Dog skal jeg rense slangerne engang hver 14 dag, før at den køre fuld styrke igen, pga. den er så følsom..

Eheim pro 3e kan overhoved ikke betale sig, men køb derimod de alm. nye eheim pro3.
Skrevet af macpack

Robot lør, 12/27/2008 - 00:17 Permalink

jeps. eheim har åbenbart lært lektien, de ny der kommer er med usb-interface og der vil derfor højst sandsynligt blive en mulighed for at man kan opdatere firmware på dem, hvilket i nævnte tilfælde kunne have afhjulpet det problem der er med 3e 2078 og 76....

jeg læser dog det du skriver, som om at du har en hel del fint filtervat i og det er ikke anbefalet af eheim... der er kun eet lag filtervat og et grovfilter .. resten er substratpro og lignende... har du lige pludselig en masse tæt vat.. så vil jeg tro at pumpen opfatter det som værende snavs og at det derved er tilstoppet og selv skruer ned for at beskytte pumpen....

iøvrigt tester pumpen mindst een gang i døgnet for flow osv.... selv når der ikke er forandringer....

Skrevet af Ullits

Robot lør, 12/27/2008 - 23:07 Permalink

Til jer alle vil jeg lige starte med at skrive at jeg er rimelig godt teknins anlagt... (en medføt gave :-) )
#6>> Ja her kom et svar fra en forhandler, og som jeg måske også frygtede... dog er jeg jo ikke interesseret i at købe en ny, men i stedet fejlfinde på den jeg allerede har... Jeg må indrømme at jeg heller aldrig har været stolt af den... den har også et medføt problem med at holde vandet støv frit... Dog er det ikke mig selv der har indvisteret i den, men den fulgte med akvariet da jeg købte det... Men må indrømme at jeg personligt mere er til tetratec pumperne.. man får sku meget mere for pengene.... :-)
Desværre er jeg da ked af at du har så dårlig erfaring med dem... det tyder jo på at jeg muligt snart står og er nød til at udskifte den.. dog har den kørt upåklageligt indtil nu.... og det med uv filteret vidste jeg godt... har derfor et selvstændigt uv filter sat på....

#7>> som sagt er jeg ikke interesseret i en ny pumpe, men at få den gamle til at fungere igen... netop derfor jeg gerne ville høre om i andre har oplevet problemer med den... det med slangerne... hmm jeg vil da prøve at rense dem... de ser dog helt rene ud, men det er da en mulighed og har også overvejet denne mulighed, da det er mit sidste gæt på hvad der skulle være galt...
Jeg kører også selv kun den manuelle del... og så er den bare sat på max power...

#8>> Nej jeg har ikke meget filtervat i... det er almindelig filtervat på pose og det er ikke det helt fine jeg bruger... og kan se på det gamle at der er mindst 3 lag, og med det kørte pumpen da i 9 - 10 mdr uden rensning, så de 2 sølle lag der er i nu, kan ikke skabe problemet...
Jeg ved godt at den udfører sin berømte selvtest, og sjovt nok ALTID når man skifter vand og netop har skruget ned for den, så det ikke sprøjter op af armene på mig, men det skal den da også have lov til...

Men nu prøver jeg lige det med slangerne igen, og så skal jeg nok vende tilbage med svar om det også var problemet....
Skrevet af Bacce

Robot lør, 12/27/2008 - 23:55 Permalink

Min Pro3e 2078 kører fejlfrit, har ikke haft nogen problemer med den endnu og skulle det opstå vil jeg tage konsekvensen og få den sendt til rep. hos Eheim.
Ved dog ikke helt hvad filter jeg skulle bruge i mellemtiden, måske en svamp med et powerhead, det er altid en billig løsning.

Den er dog indkøbt for nyligt og håber dog lidt på at de har fået fjernet dens børnesygdomme, det var ihvertfald hvad Martin fra CC fortalte mig.

Min har ca. 1m slanger op til akvariet og fyldt den med Eheims filtermaterialer efter bogen.
Skrevet af Foslund

Robot søn, 12/28/2008 - 00:00 Permalink

Jo en ting mere, det lyder som at der er en Pressostat (differens trykmåler), som er stoppet med snavs.
Jeg ved bare ikke hvor den sidder.
Skrevet af Foslund

Robot søn, 12/28/2008 - 01:31 Permalink

#9: et medfødt problem med at holde vandet støvfrit kan måske skyldes, at du ikke pakker den efter Eheims forskrifter?
Det øverste lag vat/den fine hvide svamp skal ligge oven på øverste kurvs håndtag.
I øvrigt er der jo 3 års garanti på Eheim.
Skrevet af jery

Robot søn, 12/28/2008 - 09:58 Permalink

Du kan stille den over på manuel drift så har du ikke det problem, du kører på automatik
Skrevet af perniel

Robot søn, 12/28/2008 - 10:08 Permalink

Nu kan jeg se du skriver slanger er fine grønne, men prøv at rense dem så skal du bare se, selvom du ikke kan se snavs så er der et slimet lag på indersiden og det bremser vandflovet meget også selvom hullet i slangen ikke er blevet mindre, så hvis du ikke har haft en slangerenser igennem dem så er det det der er galt Har selv 2 stk 2076 der kører problemfrit og haft 2078 uden problemer, men de er følsomme over for snavs i slanger mere end de mindre eheim jeg har haft
Skrevet af perniel

Robot søn, 12/28/2008 - 11:50 Permalink

hejsa

Er der er produktions nummer/år på din pumpe.

Kan den være den er af ældre dato hvor der er nogle fejl i styringen som er rettet efter følgene.

hvis du googler Eheim pro 3e problems kommer der en del hits med folk med eksakte samme problem som dig. og ingen løsninger. ud over at rense slanger:(

mvh
thomas k
Skrevet af zonar

Robot søn, 12/28/2008 - 16:07 Permalink

Jeg har været ude at besøge en der havde en Eheim Pro 3, som han havde givet en formue for. Den støjede alt for voldsomt til at den var halvdelen af prisen værd.
Skrevet af Mr.Frog

Robot søn, 12/28/2008 - 17:35 Permalink

Helt ærligt du kører tråden af sporet *uhh*
Mudderkastning af mærket er ikke det der bliver lagt op til her.

Min sidder ca. 1m fra mig bag en skabslåge og der kan jeg absolut intet høre, når den står på det højeste trin i automatik.
Jeg har aldrig haft en mere støjsvag og luksuriøs udvendig pumpe, tidligere har jeg bl.a. haft 3 stk 2260 spandpumper som altid stod og brummede i min stue.

Skrevet af Foslund

Robot søn, 12/28/2008 - 17:35 Permalink

#17 Nu er der jo også en del der ikke behandler deres filtre pænt. Vedligeholdelse er en by i Rusland, og når det kommer til brug af filtermaterialer, så gælder det om at bruge det billigste, om så det er perlegrus fra gårdspladsen. Følger man brugsanvisningen, og de af Eheim anbefalede filtermaterialer, så har man et af markedets mest støjsvage filtre, eller også har man et filter med fejl på.
Som det nævnes i #12, så skal man ikke forvente sig mirakler, hvis ikke filteret er sat op efter forskrifterne.
Jeg har også hørt en BMW der lød som en traktor, men det var da ikke bilen den var gal med, det var ejeren og hans vedligeholdes bilen.
Skrevet af Akvarie West

Robot søn, 12/28/2008 - 20:46 Permalink

Hej igen alle sammen og tak for jeres indlæg...

Det lader til at jeg har fundet problemet.... Som jeg skrev, var der ikke noget at se på slangerne, og rigtig nok, så var de faktisk rene... det var ikke værd at skrive hjem om, hvad der var i dem... men den lille indsugnings rist så ud til at være problemet... hullet i den, var stoppet med noget der lignte rødder fra en bregne, og derefter er der kommet et godt lag biofilm oven på, så der var næsten ikke hul... desværre kunne det bare ikke ses ude fra, så man var nød til at skille den ad, før problemet kunne ses....

Men ja det kunne sagtens være slangerne den var gal med, og det var det jo næsten også :-)

Men tak fro jeres hjælp til at finde fejlen....

p.s. kører kun i manuel mode, til dem af jer der var i tvivl.... :-)
Skrevet af Bacce

Robot søn, 12/28/2008 - 20:50 Permalink

Godt at høre alt er perfekt igen.. ;)

Vi må vente og håbe på at deres kommende modeler med usb indgang, så man kan styre det via compen er med til at gøre dem bedre på en eller anden måde..

Dog er det vist uvist hvornår disse modeler kommer på gaden.
Skrevet af macpack

Robot man, 04/05/2010 - 16:45 Permalink

Jeg fik også pludselig det problem med at pumpen automatisk regulerede ned selvom jeg havde den på manuel program.

Jeg rensede pumpen flere gange uden held og jeg syntes ikke der så ud til at være særligt meget snavs i slangerne. Jeg købte alligevel en slangerenser og fik dem renset og der var en hel del mere skidt i dem end det så ud til.

Efter rengøringen af slangerne fungerede pumpen perfekt igen og kunne køre på fuld styrke konstant uden at regulere ned. Har ikke haft andre problemer med den og det er den bedste pumpe jeg har haft til dato.
Skrevet af Benny A